Superbike ook bij Dorna.............

Ben echt benieuwd of de Dorna nu ook gaat zorgen dat de SBK straks nergens meer te volgens is.
De deal met Eurosport loopt sowieso nog tot en met het seizoen 2015 dacht ik, dus de eerstkomende twee seizoenen hoef je je nergens zorgen om te maken voor wat betreft Dorna. De programmering van Eurosport is iets waar je je beter zorgen om kunt maken voor wat betreft het kunnen zien en volgen van dit kampioenschap. :P

Dan British Eurosport en de BSB, die hebben een deal gesloten waarin uitzendingen tot 2020 belooft zijn inclusief nu de kwalificaties op zaterdag en de British Supersport Sprintrace op zaterdagmiddag. Die organisatie heeft het steeds beter voor elkaar! :}

Nu kan ik British Eurosport wel niet ontvangen... maar het gaat om het idee, en valt een uur na uitzenden al wel via de bekende kanalen te downloaden.
 
Het laatste nieuws uit Italie.
De SBK wordt DORNA uit handen genomen.
Bridegepoint, de eigenaar van beide kampioenschappen, is het voortdurende financieele verlies zat.
SBK wordt nu dus door anderen georganiseerd.
En DORNA staan héél moeilijke tijden te wachten!
Ze moeten binnen 2 jaar 400 miljoen bijeenbrengen om te kunnen voortbestaan.
Dus de div. fabrieken en teams moeten geld op tafel leggen!
En misschien òòk de diverse organisatoren.
En worden daarmee dan eigenaars van het WK!
Bridgepoint zal zich dan wel helemaal terugtrekken uit deze verliesgevende geschiedenis.
De motorsport gaat moeilijke tijden tegemoet....
Kan nog leuk worden!

uit zeer betrouwbare bron, de meester ontwikkelaar van de 50cc en 125cc tweetakt. :}
 
Het laatste nieuws uit Italie.
De SBK wordt DORNA uit handen genomen.
Bridegepoint, de eigenaar van beide kampioenschappen, is het voortdurende financieele verlies zat.
SBK wordt nu dus door anderen georganiseerd.
En DORNA staan héél moeilijke tijden te wachten!
Ze moeten binnen 2 jaar 400 miljoen bijeenbrengen om te kunnen voortbestaan.
Dus de div. fabrieken en teams moeten geld op tafel leggen!
En misschien òòk de diverse organisatoren.
En worden daarmee dan eigenaars van het WK!
Bridgepoint zal zich dan wel helemaal terugtrekken uit deze verliesgevende geschiedenis.
De motorsport gaat moeilijke tijden tegemoet....
Kan nog leuk worden!

uit zeer betrouwbare bron, de meester ontwikkelaar van de 50cc en 125cc tweetakt. :}
Dat klinkt totaal niet als de werkwijze van een private equity onderneming, vind het zelf een enorm sensatiebericht en zeker zo net voor aanvang van het nieuwe seizoen. Kun je hier wat meer over vertellen?!
 
Dat klinkt totaal niet als de werkwijze van een private equity onderneming, vind het zelf een enorm sensatiebericht en zeker zo net voor aanvang van het nieuwe seizoen. Kun je hier wat meer over vertellen?!

sorry, ik kan je er verder niets over vertellen. verhaaltje komt van jan thiel. als je die naam kent, weet je vast wel hoe veel connecties hij heeft in de race sport.
 
Dat klinkt totaal niet als de werkwijze van een private equity onderneming, vind het zelf een enorm sensatiebericht en zeker zo net voor aanvang van het nieuwe seizoen. Kun je hier wat meer over vertellen?!


En waarom klinkt dat niet als private equity als ik vragen mag?
 
sorry, ik kan je er verder niets over vertellen. verhaaltje komt van jan thiel. als je die naam kent, weet je vast wel hoe veel connecties hij heeft in de race sport.
Die naam is me zeker bekend maar ik ben echt benieuwd hoe hij aan die informatie komt. Vast wel van een insider dan, maar ik kan het me gewoon met de grootst mogelijke moeite niet voorstellen dat dit nu al gebeurt.

En om daarop in te haken op de vraag van Yopperdepop, Bridgepoint Capital heeft na lang gesteggel met andere investeerders Infront over kunnen nemen en heeft het verlieslijdende WSBK management van Flamini vervangen door het management van Dorna. Deze beslissing heeft zelfs de goedkeuring van de Europese Mededingingsautoriteit moeten verkrijgen om door te kunnen gaan. Het idee achter private equity is een groei van het bedrijf op de lange termijn om de waarde ervan te doen stijgen in de hoop dat andere investeerders het zullen overkopen dan wel tot een IPO (Initial Public Offering --> beursgang) over te kunnen gaan met winst als doel.

Om dan na twee seizoenen, na twee fiscale jaren, er de stekker al uit te trekken vind ik opzienbarend (doch niet onmogelijk) en getuigt niet van enige steun om de waarde van het WSBK kampioenschap te doen stijgen. Daarnaast moeten volgens het verhaal van Arjuun het management van Dorna 400 miljoen op tafel leggen om te kunnen voortbestaan.

Gegeven de geschatte (want Dorna geeft nauwelijks officiële cijfers vrij over haar inkomsten en winsten) inkomsten en winsten van Dorna, die de 100 miljoen nog niet eens overschrijden in de MotoGP, betekent dit dus een verviervoudiging van haar omzet. Tenzij de komende twee seizoenen 18x in Qatar wordt gereden en de Sjeik betaalt, is dat niet haalbaar. En de eis om fabrieken en teams mee te laten betalen zie ik niet reëel gezien de worstelingen van teams om überhaupt aan de start te kunnen verschijnen en de verliezen die vele motorfabrikanten maken.

Het is alsof volgens het bericht van Arjuun Bridgepoint Capital 1) Dorna verplichten gaat haar bestaan af te kopen om zich aan investeerders (lees: Bridgepoint Capital) te kunnen onttrekken en 2) op het punt staat motorsport volledig af te stoten van Infront. Maar dat is niet zomaar gebeurd. Daarnaast stelt Arjuun in zijn bericht op het gerucht van Jan Thiel dat de SBK's "nu dus door anderen georganiseerd worden". Wie zijn deze anderen dan en waarom is er geen persbericht uitgegaan dat de WSBK's vanaf heden door anderen georganiseerd worden? Alleen de Technisch Directeur is vervangen door iemand die meer naar Dorna maatstaven marcheert.

Ik heb vorig jaar een lang stuk geschreven over private equity in de motorsport (in het Duits, beschikbaar via PM) en daar bijvoorbeeld David Emmett ook over geïnterviewd. Die gaf zelf aan dat sinds de tabaksreclame is verdwenen uit de motorsport, Dorna deze klap eigenlijk nooit echt te boven is gekomen. Ik zie echter vooralsnog geen signalen dat investeerders haar handen van de motorsport zouden trekken. Zie ook niet in waarom (maar zal hier ongetwijfeld beïnvloed worden door mijn liefde voor de motorsport).

Ik vind het een heel gek gerucht. Ik respecteer Jan Thiel en hij wordt ook geroemd door bijv. Valentino Rossi in zijn autobiografie maar ik vind dit een raar gerucht. Kan me voorstellen dat we niet te weten komen van wie Jan Thiel het dan weer heeft, dus afwachten dan maar. Maar nogmaals, ik kan het me in het licht van de huidige ontwikkelingen (Bridgepoint Capital die Infront overneemt en Dorna eind 2011 op de WSBK's zet en Dorna die de TV rechten voor bijv. ook het CEV in handen heeft alsmede andere rechten bij andere sporten) echt niet voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
Die naam is me zeker bekend maar ik ben echt benieuwd hoe hij aan die informatie komt. Vast wel van een insider dan, maar ik kan het me gewoon met de grootst mogelijke moeite niet voorstellen dat dit nu al gebeurt.

En om daarop in te haken op de vraag van Yopperdepop, Bridgepoint Capital heeft na lang gesteggel met andere investeerders Infront over kunnen nemen en heeft het verlieslijdende WSBK management van Flamini vervangen door het management van Dorna. Deze beslissing heeft zelfs de goedkeuring van de Europese Mededingingsautoriteit moeten verkrijgen om door te kunnen gaan. Het idee achter private equity is een groei van het bedrijf op de lange termijn om de waarde ervan te doen stijgen in de hoop dat andere investeerders het zullen overkopen dan wel tot een IPO (Initial Public Offering --> beursgang) over te kunnen gaan met winst als doel.

Om dan na twee seizoenen, na twee fiscale jaren, er de stekker al uit te trekken vind ik opzienbarend (doch niet onmogelijk) en getuigt niet van enige steun om de waarde van het WSBK kampioenschap te doen stijgen. Daarnaast moeten volgens het verhaal van Arjuun het management van Dorna 400 miljoen op tafel leggen om te kunnen voortbestaan.

Gegeven de geschatte (want Dorna geeft nauwelijks officiële cijfers vrij over haar inkomsten en winsten) inkomsten en winsten van Dorna, die de 100 miljoen nog niet eens overschrijden in de MotoGP, betekent dit dus een verviervoudiging van haar omzet. Tenzij de komende twee seizoenen 18x in Qatar wordt gereden en de Sjeik betaalt, is dat niet haalbaar. En de eis om fabrieken en teams mee te laten betalen zie ik niet reëel gezien de worstelingen van teams om überhaupt aan de start te kunnen verschijnen en de verliezen die vele motorfabrikanten maken.

Het is alsof volgens het bericht van Arjuun Bridgepoint Capital 1) Dorna verplichten gaat haar bestaan af te kopen om zich aan investeerders (lees: Bridgepoint Capital) te kunnen onttrekken en 2) op het punt staat motorsport volledig af te stoten van Infront. Maar dat is niet zomaar gebeurd. Daarnaast stelt Arjuun in zijn bericht op het gerucht van Jan Thiel dat de SBK's "nu dus door anderen georganiseerd worden". Wie zijn deze anderen dan en waarom is er geen persbericht uitgegaan dat de WSBK's vanaf heden door anderen georganiseerd worden? Alleen de Technisch Directeur is vervangen door iemand die meer naar Dorna maatstaven marcheert.

Ik heb vorig jaar een lang stuk geschreven over private equity in de motorsport (in het Duits, beschikbaar via PM) en daar bijvoorbeeld David Emmett ook over geïnterviewd. Die gaf zelf aan dat sinds de tabaksreclame is verdwenen uit de motorsport, Dorna deze klap eigenlijk nooit echt te boven is gekomen. Ik zie echter vooralsnog geen signalen dat investeerders haar handen van de motorsport zouden trekken. Zie ook niet in waarom (maar zal hier ongetwijfeld beïnvloed worden door mijn liefde voor de motorsport).

Ik vind het een heel gek gerucht. Ik respecteer Jan Thiel en hij wordt ook geroemd door bijv. Valentino Rossi in zijn autobiografie maar ik vind dit een raar gerucht. Kan me voorstellen dat we niet te weten komen van wie Jan Thiel het dan weer heeft, dus afwachten dan maar. Maar nogmaals, ik kan het me in het licht van de huidige ontwikkelingen (Bridgepoint Capital die Infront overneemt en Dorna eind 2011 op de WSBK's zet en Dorna die de TV rechten voor bijv. ook het CEV in handen heeft alsmede andere rechten bij andere sporten) echt niet voorstellen.


Dank voor het uitgebreide antwoord. Winst daar gaat het inderdaad om en als dat niet gehaald wordt (horizon zo'n 5 jaar gemmiddeld) dan is afstoten de beste optie met zo min mogelijk verlies. Private equiteers zijn over het algemeen vrij grote stinkers om het maar zo te zeggen. Andere afwegingen dan geld zijn er eigenlijk niet.

Nothing ever changes really :Z
 
Dank voor het uitgebreide antwoord. Winst daar gaat het inderdaad om en als dat niet gehaald wordt (horizon zo'n 5 jaar gemmiddeld) dan is afstoten de beste optie met zo min mogelijk verlies. Private equiteers zijn over het algemeen vrij grote stinkers om het maar zo te zeggen. Andere afwegingen dan geld zijn er eigenlijk niet.

Nothing ever changes really :Z
En bedankt he. _O- Op mijn school gaan ze nogal prat op mensen die in die wereld dan wel in de consultancy willen werken na hun studie. Het idee is inderdaad snel goed geld verdienen, waarde stijging, echter wel door hard, heel hard werken. Maar laten we eerlijk zijn: waar in het leven draait het daar niet om? :)
 
Dit gerucht gecheckt bij David Emmett die snel antwoordde. :) Hij was er zelf niet van op de hoogte, ziet zelf ook niet veel in dergelijke geruchten en acht het geloofwaardiger dat Bridgepoint Capital het kampioenschap eerder aan een andere investeerder "probeert te slijten", zoals bijvoorbeeld een Canadees pensioenfonds die al deels eigenaar is.

Ben benieuwd hoor.
 
En bedankt he. _O- Op mijn school gaan ze nogal prat op mensen die in die wereld dan wel in de consultancy willen werken na hun studie. Het idee is inderdaad snel goed geld verdienen, waarde stijging, echter wel door hard, heel hard werken. Maar laten we eerlijk zijn: waar in het leven draait het daar niet om? :)


ach laat maar :)
 
Laatst bewerkt:
Dorna lines up new venues for WSBK 2015

Oh help, na de debacles in India, Zuid Afrika en Moskou gaat Dorna het Nu in Thailand en Chili proberen... |(

Dat het slecht gaat met het WSBK en WSS snap ik, maar dit is gewoon het evenement in de uitverkoop gooien in 3e wereldlanden. Daar zitten sponsoren en teams toch echt niet op te wachten...
 
Laatst bewerkt:
Dorna lines up new venues for WSBK 2015

Oh help, na de debacles in India, Zuid Afrika en Moskou gaat Dorna het Nu in Thailand en Chili proberen... |(

Dat het slecht gaat met het WSBK en WSS snap ik, maar dit is gewoon het evenement in de uitverkoop gooien in 3e wereldlanden. Daar zitten sponsoren en teams toch echt niet op te wachten...
Heb ik een beetje moeite mee, deze uitspraak. In verschillende nieuwsberichten valt te lezen dat de vraag naar uitbreiding c.q. verschuiving van de kalender juist een wens is van de fabrikanten. En die sponsoren toch de teams of houden de teams levend. Misschien niet qua fabrieksteams want daar zijn er steeds minder van, maar misschien treedt daar binnenkort ook wel een verschuiving op. Het ''race on Sunday, sell on Monday" principe zal toch bewaarheid moeten blijven en als er in andere contreien juist wel verkocht wordt dan is het logisch om daar te rijden.

Maar dat is niet de reden van mijn eigenlijke reactie in dit topic, ik las namelijk ook dit nieuwsbericht:

MA announces Dorna Sports’ support of ASBK series

Dorna gedraagt zich steeds meer als een monopolist voor wat betreft het hebben van belangen in de motorsport. Nu zwaait zij de scepter in de GP's en de WSBK's, organiseren het CEV, en ondersteunen MotoAmerica, IDM Moto3, en de Australian Superbikes. Interessant om te zien, maar of het gezond is betwijfel ik.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik een beetje moeite mee, deze uitspraak. In verschillende nieuwsberichten valt te lezen dat de vraag naar uitbreiding c.q. verschuiving van de kalender juist een wens is van de fabrikanten. En die sponsoren toch de teams of houden de teams levend. Misschien niet qua fabrieksteams want daar zijn er steeds minder van, maar misschien treedt daar binnenkort ook wel een verschuiving op. Het ''race on Sunday, sell on Monday" principe zal toch bewaarheid moeten blijven en als er in andere contreien juist wel verkocht wordt dan is het logisch om daar te rijden.

Maar dat is niet de reden van mijn eigenlijke reactie in dit topic, ik las namelijk ook dit nieuwsbericht:

MA announces Dorna Sports’ support of ASBK series

Dorna gedraagt zich steeds meer als een monopolist voor wat betreft het hebben van belangen in de motorsport. Nu zwaait zij de scepter in de GP's en de WSBK's, organiseren het CEV, en ondersteunen MotoAmerica, IDM Moto3, en de Australian Superbikes. Interessant om te zien, maar of het gezond is betwijfel ik.

Zo,van je geloof gevallen? O-)
 
Dorna zou een god voor je moeten zijn. Hij voorziet je van alle behoeftes :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan