€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

Zenuwlijer

MF veteraan
Donateur
26 mei 2015
3.834
1.796
42
Denekamp
Geen idee. Ben niet zo thuis in die wereld.

Ik ben een beetje een zenuwlijer, dus als ik wat zie:

"Ah.."
"Hij kan dat.."
"Moooooi....."

- 462 km.

"Moooooi."

:+
 
Likes: Sodeju
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Gisteren / vandaag verder gewerkt aan de middenbok, stiekem toch altijd iets meer werk dan je vooraf zou denken. De heren van Buzetti hebben ooit een stevige coating op de onderdelen gezet, maar die is plaatselijk niet overal meer wat het zou moeten zijn:


Zelfde verhaal voor de rest van de bok, dus de verfbrander bovengehaald, plamuurmes, gasmasker op en krabben maar!


Daarna de oven opgestart en de framebeugel al een laag poedercoating gegeven:


Met de beugel op de motor gemonteerd kon ik de rest spelingsvrij monteren en kijken of alles lekker past. Uiteindelijk met wat buigwerk de benodigde speling verkregen ten op zichte van de achterbrug en de jiffy:

Dan was er nog het voetsteuntje dat ik wilde hergebruiken:


Die heb ik wat moeten "tunen" door hem smaller te maken, anders ging het niet passen. Daarna netjes afgelast:


En dat gaat dan allemaal net(jes):

Uiteindelijk een centimeter of 6 (extra) hefboom, misschien veel moeite voor 6 cm extra, maar wie het kleine niet eert.. :+
 
17 sep 2015
103
13
Ben je wel gedwongen een andere forumnaam te nemen.

Marco

[QUOTE="roestendoenze, post: 28937746, member: 1112")

Ik heb dit topic achter mekaar door gelezen. Ben zelf meer van het pappen en nat houden, wat betreft lak enzo. Maar ergens raak ik toch wel aan het fantaseren over zelf stralen en poederen. :Y O-)[/QUOTE]
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Gisteren lekker genoten van een nutteloze zondag, vandaag weer wat gewerkt in de garage. Er moeten namelijk nog wat zaken op het stuur gemonteerd worden:


De rechter schakelaar was ooit "getuned" door 1 van de vorige eigenaars:


Ik gok in een poging het startrelais rechtstreeks te kunnen schakelen, door alle beveiligingen te overbruggen, zodat als je in de blubber stil valt niet eerst de motor in zijn vrij moet zetten om te kunnen starten. Dat de koppelingskabel is afgeknipt is ook een weggevertje:


Beetje zonde van de moeite, het is immers genoeg om de kabels van/naar de schakelaar gewoon met elkaar te verbinden:



Daarmee is de koppelingsschakelaar al buiten spel. De neutraalschakelaar en zijstandaardschakelaar ga ik gewoon behouden, of het moet uitwijzen dat hier problemen mee zijn tijdens het testrijden. Daarom maar even het geknutsel beter gemaakt:




En dan zit alles weer netjes op het stuur:


Leidingen van de oliekoeler ook weer aangesloten:


En om af te sluiten was de postbode ook nog zo vriendelijk om dit jaar een pakketje te bezorgen:


Er zijn nogal wat mensen die de lampjes monteren op het achterste plastic paneel, maar dat kan volgens mij netter. Daarom 2 gaatjes gemaakt in het sub-subframe waar ze aan gemonteerd kunnen worden, netjes naast het achterlicht:


Zoals te zien op de foto staan ze een klein beetje schuin naar beneden. Dat is omdat de beugel waar ze op zitten een beetje scheef is. Daar zal ik ooit nog wel eens een aanpassing aan doen, door middel van 2 shims die aan 1 kant een schuine kant hebben zodat de lampjes recht komen te zitten.

Fijne jaarwisseling allemaal, veilig met de alcohol / het vuurwerk en dat er nog vele updates mogen volgen in 2019 :t:W
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Beste wensen allemaal! De eerste werkweek is weer achter de rug én ik heb me weer eens kunnen motiveren om aan de DR te werken. Laatst van een maat wat citroenzuur gekregen (gebruiken ze op zijn werk voor het reinigen), praktisch, want daar kun je perfect een tank mee ontroesten :t Het valt van binnen nog redelijk mee, maar als je toch bezig bent..


Tank afdoppen:


En dan vullen tot aan het randje :)


De tanks mogen nu een dag of 2 blijven staan, daarna leeg maken, uitspoelen, beetje 2-takt olie er in om de tank iets van bescherming te geven en dan kan de binnenkant er weer tegen :t

Die deuken in de oliekoeler zijn met een sate-prikker weer recht te krijgen, eventueel vanaf de achterkant beginnen:

Bekijk bijlage 1344375
Voor:


En na:


Niet perfect, wel een stuk beter :t Bedankt voor de tip! Daarna de draaibank opgestart en een stuk POM afgedraaid tot de juiste diameter, daarna onder een verstek van 5 graden gezaagd:


Links zonder, rechts met de spacers:


Herhalen aan de andere kant:


Stuk beter zo :Y Bij de DR zat een nieuwe set spiegels:


Maar snel gemonteerd, kan dat ook weer van het lijstje:


En om af te sluiten nog even de bekabeling van de achterknipperlichten en het achterlicht in orde gebracht, ik heb de kabels van de originele lichten een nieuw leven gegeven om de korte Chinese kabels mee te verlengen:


Dat was hij weer, buiten dat ik nog eens met het achterwiel in de weer ben geweest.. Nog eens een poging ondernomen om het wiel recht te krijgen, maar bij verder onderzoek gemerkt dat er 2 oude spaken zijn die niet meer op spanning zitten. Ik heb een poging gedaan om er wel spanning op te krijgen door tegenover gelegen spaken op te spannen, maar geen succes. Als nu alle spaken gangbaar waren, dan was het zo opgelost, maar nu is dat niet mogelijk. Ik zal dus toch maar een volledige set spaken moeten aanschaffen, ofwel de goedkopere optie, een nieuw wiel vinden..

Prettig weekend nog! :W
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Ik weet niet hoe het in werkelijkheid is maar staat het rechterachterlicht niet teveel in de heteluchtbaan van de uitlaat? Zo is het knipperlichtje van mijn Dominator ook ter ziele gegaan.
De heteluchtstroom gaat er normaal langs (op foto lijkt hij er voor te zitten, in het echt zitten ze langs elkaar), maar we gaan het zien als hij weer rijdbaar is :t
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Weer een tijdje stil geweest, kost toch best wat tijd, de aanschaf van een huis regelen, maar er is weer wat vooruitgang :t Het heeft in totaal een paar dagen van mijn leven gekost, maar het is met uiteindelijk toch gelukt om een betaalbaar achterwiel te vinden, zonder defecte spaken, voor de semi-sponsorprijs van 25 euro *D Vorige editie ook al gemerkt hoe "vrijgevig" mensen zijn als ze weten dat de onderdelen naar een "goed doel" gaan, toen had ik een volledige uitlaatlijn met RVS dempers voor niet veel meer dan ik nu heb uitgegeven aan het achterwiel.

Dat is ze dan, het rechte, nieuwe achterwiel:


Bandje er bij, bandenlichters en velgbeschermers en werken maar!


1 kant al over de velg, klaar om de binnenband te plaatsen:


En na wat worstelen plopte hij er op *O*


Maar meteen in de achterbrug gehangen, kijk hem eens draaien zonder te wiebelen :}

Ketting dan ook maar monteren, goud, want dat is beter :+


Netjes opgespannen volgens het WPHB:


Achterwiel uiteraard op moment vastzetten:


Volgend projectje ook al gevonden, het gereedschapsvakje:


Zoals te zien ontbreekt het deksel, eens kijken of ik daar iets voor kan maken / bedenken, want een ander bakje is ten eerste moeilijk te vinden en anders ook gewoon zonde voor het budget :Y Over budget gesproken..

Financieel overzicht:
- Uitlaatdemper: 25 euro
- Revisiesetjes carburateurs: 26,90 euro
- O-ringen mengselschroeven: 6,78 euro
- Oliekeerring koppelingsdeksel: 13,25 euro
- Progressieve vering voor: 113,95 euro
- Progressieve vering achter: 97 euro
- Oliefilter: 4,50 euro
- Kettingset: 61,50 euro
- Nokkenaskettingspannerveertje: 21,45 euro
- Bougies: 9 euro
- Voorvorkkeerringen: 3,95 euro
- Accu: 25 euro
- Achterlicht: 5,22 euro
- Poedercoaten: 25 euro
- Verzinken: 15 euro
- Uitlaatbuis: 20 euro
- Balhoofdlager: 7,89 euro
- Spaken achterwiel: 12,60
- Verf: 20 euro
- Achterwiel: 25 euro
-------------------------
Resterend budget: 123,61 euro

Ik hoorde vandaag op het weerbericht dat het komend weekend "zacht" gaat zijn, dus dan zal ik maar eens een begin maken met het voorbereiden / grondlakken van de tank, kappen, etc. Blijft toch 1 van de minder interessante werkjes, als je het mij vraagt :/
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Weinig spannende update van afgelopen week(end), maar dat mag ook wel eens :+ Begonnen met het voorbereidend werk om te kunnen spuiten:


Lak zit er nog goed op, dus alleen even opgeruwd, wel zo makkelijk :t


Aan de rechterkant had er al iemand een pot plamuur boven gehaald..


Gelukkig viel de schade daaronder wel mee, vooral weinig professioneel plamuurwerk:


Niet dat ik nu zelf zo'n plamuurbaas ben, maar als het er zo uit moet zien, enkel om een paar lakbeschadigingen op te vullen.. Jammer genoeg begon het toen te regenen en dat heeft het de rest van het weekend nog gedaan, dus verder ben ik nog niet geraakt met de tank. Dan de voorrem maar onder handen genomen, die moest nog wat vloeistof ontvangen:


En dan pompen (of eigenlijk zuigen :+) maar:


Om af te sluiten de batterij nog gevuld met zuur en aan de lader gehangen:


Wat er nog moet gebeuren aan de BIG:
- Uitlaat afwerken
- Blok vullen met olie
- Kappen spuiten
- Zadel aanpassen (bijvullen / breder maken / hoger maken)
- Kofferrek maken

Het lijstje is niet lang meer, maar dat zegt natuurlijk niets over de hoeveelheid werk :') Fijne maandag nog! :W
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Zo, zijn we weer, tv is defect hier thuis dus ik ben na het eten maar weer even gaan sleutelen :) Accu op zijn plaats gezet:


Dan had ik nog een setje handkappen / handbeschermers liggen die ik ooit voor de XL500 van AliE had gekocht. Maar op de XL500 zijn stuurknipperts gekomen, dus dan schroef ik ze maar op de DR :t Alleen 1 probleempje, de hendels komen tegen de beugel aan:


Uiteraard niets dat met een ijzerzaag niet kan worden opgelost:


Remhendel ook aangepast en van beide hendels het uiteinde met een vijl en een schuurpapiertje netjes afgerond:


Zoals te zien op de foto heeft de remhendel een zwaar leven gehad. Ik had op de motor al wat meer tekens gezien van een mogelijke valpartij aan de rechterkant, met dus onder andere de kromme hendel als gevolg. Maar geen probleem, Ram heeft wel wat kracht in de handjes en niet veel later:


Die kan er weer tegen :) Gemonteerd ziet alles er dan zo uit:


Nog een mooi "Suzuki" stickertje proberen te regelen bij de dealer, kan ik die er nog op plakken, of iets anders is natuurlijk ook een optie :9 Ook nog wat plastic onder handen genomen, die moeten namelijk nog een ander kleurtje (zwart in onderstaand geval) krijgen:


Nat opgeschuurd met korrel 240, klaar voor de plastic primer en grondverf:


Zijkappen hetzelfde verhaal, maar die blijven wel gewoon wit. Boven voor het schuren, onder na het schuren:


En om af te sluiten, de middenbok in de roestomvormer / primer gezet. Heb er aan gedacht om hem te coaten, maar de kans is groot dat er ooit eens een kras of 2 of andere schade op komt. In dat geval is het makkelijker om een laag natlak te repareren dan om een laag poedercoating te repareren :Y


Als ik morgen tijd heb, dan werk ik nog eens verder aan de uitlaat. Des te sneller dat die af is, des te sneller kan ik een poging ondernemen om de DR te starten *O*
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Vandaag een begin gemaakt aan versie 2 van de uitlaat, begonnen met een 180 graden bocht, ingekort aan 1 kant, door midden gezaagd om de hoek iets te veranderen en dan alles weer vast gepunt:


Stuk beter dan het eerste probeersel:


En dit is het resultaat voor vandaag, ben maar op tijd gestopt zodat ik de buren niet moet lastig vallen met slijptollen / stiftslijpers / compressors / ..:


Fijne avond nog! :W
 

Frank-m

MF'er
Donateur
13 apr 2017
164
45
32
Zwolle
Top.
En mocht je nog inspiratie zoeken om je uitlaat te maken:
Volgens mij vanaf een minuut of 10. Zij geven de tip om elke keer een sectie af te lassen omdat als je dit op het eind doet je door de trek en krimp niet lekker meer uit kan komen. Vond ik zelf eigenlijk wel een goede
 
Likes: Zenuwlijer
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Top.
En mocht je nog inspiratie zoeken om je uitlaat te maken:
Volgens mij vanaf een minuut of 10. Zij geven de tip om elke keer een sectie af te lassen omdat als je dit op het eind doet je door de trek en krimp niet lekker meer uit kan komen. Vond ik zelf eigenlijk wel een goede
Bedankt voor de tip, maar die conclusie had ik zelf ook al gemaakt bij het maken van de uitlaat voor de CB125T :+ Toen had ik iedere keer een kwart rond gelast en dat voor elk segment, dan de buis draaien, 180 graden verder het volgende kwart lassen, etc. Dan kan het inderdaad wat gaan trekken, dus toen nog meer video's bekeken / gericht gezocht en ondervonden dat je inderdaad best eerst alles punt en dan naad per naad volledig aflast :t

Ik ga die kerel wel even volgen, heerlijk dat soort kanalen! :9
 
Likes: Zenuwlijer