€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
En nog een vraagje @theredone51:

Ben je een monteur, of gewoon ontzettend handig met gereedschap?
Ik heb 2 diploma's, eentje is een Bachelor Autotechnologie, eentje is een Master Industriële Wetenschappen. Je zou denken dat er in zo'n bachelor veel gesleuteld zou worden, maar dat valt best tegen. Merendeel van mijn "skills" heb ik dus zelf geleerd door internet / trial and error / ..., in het dagelijks leven zit ik achter het bureau als ingenieur bij een compressor fabrikant :)

Gaat mooi hoor.
Al een definitief plan voor de uiteindelijke kleurstelling?
Stel dat er nog geen uiteindelijk kleurenplan in zijn hoofd zit ( wat ik zeer betwijfel ;) ) doe ik deze voorzet :
Deze afbeelding heb ik al eens gepost:


Lekker simpel, 2 stickers er op, klaar. Maar goed, dat is natuurlijk ook snel / simpel om te vormen tot jouw voorbeeld (na de challenge, want die stickers benne ni goeiekoop :+). Vandaag weinig gedaan, andere zaken om te regelen, huisbezoeken, langs bij de bank, etc. Maar nog wel even de garage ingekropen om de kabelboom op te frissen. Dit soort dingen zie ik namelijk niet graag:


Dit zie ik liever:


En zo is de kabelboom weer fris, volledig opnieuw ingewikkeld met tape:


Hopelijk morgen het balhoofdlager in de brievenbus, kan er weer 'echt' gesleuteld worden :)
 
Likes: Zenuwlijer
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
niet ff een filmpje matzwart of een laagje silicone om m wat op te frissen? ;)
Als het achterwiel er in gaat en de ketting er op zal ik op jou gelukkig te maken hem even inspuiten met wat siliconenspray ;)

Vandaag wederom niet heel productief kunnen zijn, naar de stort geweest, naar de immotheker (hypotheek adviseur) geweest, bod gedaan op een huis, je kent dat wel :+ En kijk eens aan, het bod is geaccepteerd en maandag mogen we langs om het compromis op te stellen. Binnen enkele maanden is dit dus normaal mijn nieuwe werk"huis":




Maar kom, huizen interesseren jullie niet, dus nog maar wat foto's van de vooruitgang aan de DR :P Vandaag een begin gemaakt aan de uitlaat:


Zagen, passen, plakken, etc.


En zo ver ben ik uiteindelijk geraakt:


De buis komt nu net onder de luchtfilterkast uit, maar ik zal eerst de demper moeten monteren om uit te dokteren hoe ik het laatste stukje buis moet vormgeven. Prettig weekend! :W
 

Zenuwlijer

MF veteraan
Donateur
26 mei 2015
3.834
1.796
42
Denekamp
Waarom kun je de uitlaat eigenlijk niet buigen? Ik zie op MF vaker custom bochten en die bestaan allemaal uit gelaste stukjes. :?

Iets met de binnendiameter ofzo?
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
13.871
303
56
Den Haag
Waarom kun je de uitlaat eigenlijk niet buigen? Ik zie op MF vaker custom bochten en die bestaan allemaal uit gelaste stukjes. :?

Iets met de binnendiameter ofzo?
Die gelaste stukjes zijn voornamelijk voor de show.
Grote diameters met kleine wanddikte zijn inderdaad moeilijk.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
13.871
303
56
Den Haag
Dat lassen van kleine stukjes RVS komt uit de tweetakttechniek, met expansiekamers van zeer grote diameter. Door het chique uiterlijk ervan zie je het ook veel bij viertakt pijpen.
 
Likes: Zenuwlijer
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Waarom kun je de uitlaat eigenlijk niet buigen? Ik zie op MF vaker custom bochten en die bestaan allemaal uit gelaste stukjes. :?

Iets met de binnendiameter ofzo?
Zoals te lezen, kan wel, niet makkelijk. Als je een buis wil buigen dan wil hij knikken. Dat is niet mooi, dus daarvoor hebben ze een doorn uitgevonden die in de buis zit zodat je hem kan buigen. Nu kun je je voorstellen dat je een buis niet oneindig kort kan buigen, want dan zal hij scheuren. In dat geval kun je met een gesegmenteerde bocht (uit stukjes) wel een kortere bocht verkrijgen. Ook heb je daarmee meer flexibiliteit m.b.t. het verloop van de buis.

In dit geval is het een combinatie van 45 graden bochten en, waar de bocht minder moest zijn, 2 stukken in "verstek" om zo de knik te maken.
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Vandaag gekeken hoe ik de demper wil gaan plaatsen, daarvoor moet uiteraard eerst het 1 en ander op zijn plek:


Even "uit de losse pols":


Daarna een oproep geplaatst op een DR Big groep op facebook, of er toevallig niemand metingen had met een bagagerek en jawel, binnen 5 minuten al reactie 8)7:} Daarmee wist ik dan al hoe ver de demper mocht uitsteken, nu nog de vraag hoe ver naar voor / achter. Even Google'n en jawel:


Een DR big met dezelfde demper, toppie! :t Klein beugeltje gemaakt en zo hangt hij dan op zijn plek:






Nu de aansluiting nog afwerken :) Vandaag wat liggen prutsen met de voorbocht, maar helemaal lekker zit het niet. Kan zijn dat ik gewoon de standaard bocht ga behouden, kan ook van niet, we zullen het zien :) Prettig weekend! :W
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
1 van de leukste topics van de brikkenbrigade en al een tijd lang radiostilte. Gebeurt hier nog iets??

Marco
Hey Marco, bedankt voor de lovende woorden ;) Ik ben momenteel weer even met mijn XL500R bezig, nog altijd in afwachting van het balhoofd lager voor de DR namelijk.. Als die er is dan zal hij snel weer op eigen benen staan :t
 
Likes: Frank-m
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
By popular request, nog eens een update :t Achterlicht is binnengekomen uit het verre Oosten:


De bevestigingsgaten zijn niet iets breder dan het achter-subframe, dus moest er een adapter gemaakt worden:








En met de kentekenhouder ook op zijn plek ziet dat er dan zo uit:


Nog wat vijlwerk verricht, om de plek van het frame waar de as van de achterrem doorheen moet vrij van coating te maken:


En dan was er toch nog een klein "kerstwonder":


Balhoofdlager is binnen *O**O**O* Lagerschaal in de diepvries en de lagers al goed insmeren met vet:


Balhoofd verwarmen:


En hij zit er al in :9


Er zat een nieuwe stofkap bij het lager en ik had er ook nog 1 van het verkeerde lager, maar geen van beiden is correct. Heb dus toch maar de originele (de linkse) moeten gebruiken:


Daarmee zit het balhoofd dan op zijn plek, maar om de veerpoten er in te krijgen moet alles wat hoger zitten. Daarom de XL500R van de brug gehaald (moet de tank nog doen, maar daarvoor hoeft hij niet op de brug te blijven staan), spierballen aan het werk gezet en de DR op de brug geplaatst:


Poten er in en de as al even er in gestoken om te zorgen dat de poten parallel staan:


Kilometertelleraandrijving uit elkaar gehaald en van nieuw vet voorzien:


Wiellagers er ook nog even uitgehaald om er nieuw vet in te stoppen:


Voor het schoonmaken:


Na het schoonmaken:


En terug in het wiel en alles gemonteerd:


Wederom de spierballen aan het werk gezet om de motor te draaien en op de brug te duwen:


Zo, kan ik weer verder met assembleren zonder over de grond te moeten kruipen :t Band moet ik nog om het achterwiel leggen, ketting monteren, remmen monteren, stuur afmonteren, etc. En dan eens kijken naar hoe ik de kappen / tank wil spuiten. Fijne feestdagen al vast! :W
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Gisteren geen update kunnen schrijven, wegens op kerstbezoek bij de familie, maar nog wel wat aan de DR gedaan. Jiffy terug gemonteerd:


Daardoor kan ik beginnen met het zoeken naar een oplossing voor de middenbok:


Ik moet namelijk even goed bekijken waar de middenbok precies uitkomt:


Want heel veel speling is er niet:


Waarom ik de middenbok wil aanpassen is namelijk dat het nogal een uitdaging is om de motor op de middenbok te krijgen, ook al zonder bepakking. Reden daarvoor is dat er weinig "hefboom" op de middenbok zit, zoals hier te zien:


Ter vergelijking, mijn BMW R1100RT, die ondanks zijn bijna 300kg met weinig moeite op de bok te krijgen is:


Met een stukje PVC buis al even snel een mockup gemaakt:


En het lijkt er op alsof iets in die richting moet lukken. Het steuntje dus van de middenbok geslepen:


Recht afgeslepen en schuin geslepen om later te kunnen lassen:


Ik had nog een reststuk van een stuur liggen, met de juiste buitendiameter én een ingelast stuk staal. Dat is natuurlijk ideaal om als verlengstuk te gebruiken, dus de buis rondom ingeslepen om het binnenste staal bloot te leggen:


Daarna even in de draaibank om de diameter gelijk te maken aan de binnendiameter van de middenbok:


En dat ziet er dan zo uit:


Ook al meteen een gat gemaakt in de middenbok om het binnenste staal te kunnen proplassen. Om precies te kijken hoe alles kan / moet komen moet ik eerst wat bussen draaien zodat ik alles zonder speling kan monteren en weet waar / of ik nog wat moet bijbuigen. Achterrem nog even gemonteerd:


Kettingkast even ingespoten met wat siliconenspray alsook de kettingbeschermer gemonteerd op de achterbrug:


En dat was het weer voor gisteren :) Morgen weer verder :W
 
10 mei 2005
1.955
263
Mechelen, BE
Jaja dat kettingscherm hè ;)
U vraagt, wij draaien ;) Vandaag begonnen met het smeren en terug monteren van koppeling / decompressie kabel:


Oliekoeler met schuimreiniger ingespoten, beetje schoonmaken enzo:


Deuk of 3, maar hij is weer redelijk schoon:


Daarna verder met de middenbok, de oude bussen (wit) waren versleten, dus een stuk POM genomen om nieuwe bussen van te maken:


Wat draaiwerk verder ziet dat er dan zo uit:


Om het af te werken ook nog 2 spacers gemaakt, om de zijdelingse speling op te vangen:


Ik dacht mijn nieuwe Action aankoop, schuurschijven, eens aan het werk te zetten om de middenbok van lak te ontdoen:


Maar de onbalans zorgde er voor dat de bouten die de slijpert samen moeten houden er uit kwamen trillen, waarschijnlijk al los gekomen van vorig werk, wel jammer:


Geen probleem, ik heb er nog 3 :+ De framebeugel was voorzien van een scheur bij de bevestiging van de veren. Mijn fout, bij het uitpersen van de as:


Gelukkig niets dat met een lasapparaat en een flex niet op te lossen is:


Ketting had ook al wat ruimte gemaakt op de middenbok:


Ik dacht even snel wat materiaal op te lassen, maar het was wel érg dun:


Kan uiteraard ook opgelost worden, gewoon wat meer werk. Het resultaat:


Verlengstuk ook al vastgelast en glad geslepen:


Morgen verder, proberen het originele beugeltje er weer op vast te lassen:


Fijne avond nog! :W
 

Zenuwlijer

MF veteraan
Donateur
26 mei 2015
3.834
1.796
42
Denekamp
Ik wil volgend seizoen mijn middenbok laten inkorten*, ik begrijp dat ik dus bij jou moet zijn? O-)



* Motor is verlaagd, dus hij is alleen op de bok te krijgen met behulp van een krik. |(
 
Likes: theredone51