• Beste Bezoeker,

    MF heeft een update gehad. Kijk hier voor meer informatie.

€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.182
221
Als de boel gangbaar is dan kan proberen te verbeteren toch geen kwaad en enkel voldoening brengen :)
 
  • Like
Waarderingen: theredone51

theredone51

Big Red
10 mei 2005
1.995
321
Mechelen, BE
Wel opgelet dat de spaken op de goede plek gekomen zijn, 2 binnenspaken en 5 buitenspaken.
Uiteraard :Y 1 binnen en 3 buitenspaken gebruikt, omwisselen gaat ook niet, dan krijg je ze er nooit in.

Vandaag verder gewerkt aan het blok, cilinderkop gemonteerd:


Nokkenas op de juiste stand gezet en dan tandwiel en nokkenasketting vast gezet:


Komt niet 100% overeen met het merkteken op de krukas, maar dat zijn nu eenmaal zaken die gebeuren als de ketting wat begint te rekken:


Passingsvlak tussen kop en kleppendeksel ingesmeerd met een laagje vloeibare pakking, uiteraard zo dun mogelijk als ik het er op kon smeren:


En dat is hij dan, inclusief kleppendeksel:


Morgen nog even de kleppen controleren / stellen, balanskettingspanner afstellen en dan kijken hoe ik het blok voorzichtig terug in het frame krijg :+
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
1.995
321
Mechelen, BE
Gisteren weer een vrije dag (zoals nog elke vrijdag van 2018) en dus weer lekker wat kunnen werken in de garage. Balansaskettingspanner eerst los gezet:


En dan zou je normaal (methode voor de 800's, maar werkt blijkbaar ook voor de 750's) de krukas en het tandwiel van de voorste balansas tegen elkaar in moeten draaien met 15Nm koppel, waardoor het stuk waar de spanner zit de ketting kan opspannen. Jammer genoeg ging dat niet helemaal zoals het moest:


Goed, misschien had iemand die moer ooit niet goed vastgezet, dus terug aangetrokken op 43 Nm volgens het WPHB, maar... Weer hetzelfde verhaal. Daarop maar besloten om gewoon lichtjes druk uit te oefenen met de hand en daarna alles weer vast te schroeven. In het WPHB voor de 750 staat immers niets over de tandwielen tegen elkaar indraaien, dus geen probleem.

Daarna nog even de kleppen stellen:


En dan is het tijd voor het huwelijk tussen frame en motorblok:


Uiteraard wat bescherming aangebracht:


En na wat worstelen (ik ben een sterke jongen, maar het blijft toch altijd een heel gewicht):


Bescherming er weer van af en alle ophangingspunten vast:


Jammer genoeg wel 1 krasje:


Gelukkig komt de carterbeschermer er nog voor en tegen roestvorming stip ik het even aan met een verfstift die ik onlangs heb aangeschaft. Toch makkelijk als je elke frame in dezelfde kleur zwart laat coaten :+ Nu ik er makkelijk aan kon, ook maar meteen even een tap door alle schroefdraadpunten in het frame gehaald:


Typeplaatje terug gemonteerd:


En, aangezien ik toch bezig was het met het lakken van een tank met 2K blanke lak, ook maar snel een laagje verf over het originele framenummer gespoten :t Verder met de ophanging:


Stofkappen van de ophanging heb ik gisteren gestraald en gespoten, dus die kan ik weer mooi hergebruiken. Gemonteerd volgens het WPHB:


En na wat geworstel zit de achterbrug er al weer in:


Onderste kroonplaat en het tandwielcover van het blok nog een laagje verf gegeven:


Cover meteen gemonteerd:


Alsook het remanker gecoat:


De kettinggeleider gestraald:


En nog een pakketje van Datona in ontvangst genomen:


Ik had zelf nog geen bandenijzers / velgbeschermers en ze hadden allerlei acties lopen + ik had een spakensleutel nodig (die uiteindelijk natuurlijk maar weer 30% van de volledige aankoop was..). Of er vandaag veel gaat gebeuren in de garage dat weet ik nog niet (paar zware biertjes gisteren voelen vandaag nog altijd zwaar :')), maar als dat wel zo is dan lezen jullie het hier :W
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
1.995
321
Mechelen, BE
Kon het toch niet laten.. De achterrem maar onder handen genomen:


Maar dat was maar een projectje van korte duur..


Daar moet duidelijk een nieuwe veer in :) De bobines dan maar gemonteerd:


Toen begonnen aan het monteren van de carburateurs en de luchtfilterbox, om er achter te komen toen alles op zijn plek zat, dat het misschien makkelijk was geweest om eerst de benzineleidingen te monteren.. Daarna er maar mee gestopt voor vandaag, morgen weer een dag :W
 

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
579
54
Heb je de snelkoppeling tussen de tankhelften nog? Anders moet je er ff eentje gaan halen. Monteer deze dicht bij de linker tankhelft zodat je er gemakkelijk bij kunt.
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
1.995
321
Mechelen, BE
Heb je de snelkoppeling tussen de tankhelften nog? Anders moet je er ff eentje gaan halen. Monteer deze dicht bij de linker tankhelft zodat je er gemakkelijk bij kunt.
Die zit ergens tussen de onderdelen ja, heb zelfs nog een nieuwe koppeling (de insteek kant) gevonden tussen de pakkingen etc. die de vorige eigenaar al had aangeschaft :t
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
1.995
321
Mechelen, BE
Tip van flip : vergeet de aardedraad niet aan te sluiten.............. ik zeg niet hoe ik dat weet :$:$
Komt in orde, als ik de elektra terug monteer :t

Vandaag wat "geworsteld" met de benzineleidingen, het is nogal een wirwar op die DR's.. Volgens mij heeft 1 van de vorige eigenaars ook wat "getuned", want volgens mij is de rechter slang in T-vorm de originele oplossing en is dit nu met een metalen T-stuk uitgevoerd:


Ook de reden gevonden waarom er een nieuwe snelkoppeling aanwezig is tussen de onderdelen:


Alle slangen behalve die van de tank naar de benzinepomp aangesloten en het luchtfilterhuis op zijn plaats:


Dan was er nog de batterijbak, origineel zat daar wat schuim in om de ruimte op te vullen tussen de bak en de batterij, zoals te zien is er wat speling:


Gelukkig heb ik nog wat schuim liggen van de lithium batterij die ik ooit gekocht heb voor mijn Yamaha XS750:


En wat knip en plakwerk verder ziet dat er dan zo uit:


Weer lekker strak op zijn plek zo:


Batterijbak weer op zijn plaats:


En om af te sluiten het zadel ook maar weer afgemonteerd:




Fijne zondag nog! :W
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
1.995
321
Mechelen, BE
Als je dit zo zit te lezen zou je niet denken dat je aan de €500 challenge mee doet. Leuk om te lezen hoe netjes je werkt.
Voordeel van een gratis motorfiets me dunkt. Punten voor het meeste budget over ga ik er niet mee winnen, maar je krijgt ook punten als mensen naar je motor kijken / er op kwijlen / foto's van maken, dus dan proberen we het zo maar ;)
 
  • Like
Waarderingen: NLT en Joossio

theredone51

Big Red
10 mei 2005
1.995
321
Mechelen, BE
Weinig speciaals te melden vandaag, ring gedraaid voor de uitlaat (je moet ergens beginnen..):


Komend weekend een begin maken denk ik met het namaken van de standaard voorbocht. Daarna de velg even uitgeklokt:


Goed een millimeter aan de linkerkant, nog minder aan de rechter kant. Weinig last van hoogteslag dus, ergens in de komende dagen kijken of ik de zijdelingse slag er ook enigszins uit kan krijgen :) Dan kan, als de onderste vorkpoten klaar zijn en het nieuwe balhoofdlager binnen is, de wielen er ook in en kan hij weer op eigen benen staan :t
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
1.995
321
Mechelen, BE
Gisteren / vandaag ook weer gesleuteld, eerst even @De Neus gelukkig maken :+


En de componenten aan/rond de accubak ook al geplaatst:


Kettingbeschermer gepoetst:




En gemonteerd:


Nieuwe remveren vandaag opgehaald bij de lokale dealer:


Die kan er weer tegen :t


Onderste vorkpoten ook opgehaald:


Bouwpakket ligt al klaar:


Keerringen deden niet moeilijk bij het monteren, dus kon ik al snel de poten vullen:


Aldus "Herr Hessler" moeten ze gevuld worden tot een luchtkamer van 155mm, dat is in orde. "Sag" (hoeveel de motor inzakt bij belasting) heeft hij ook opgegeven, maar dat kan ik uiteraard pas testen als de motor weer helemaal in elkaar zit. Kan zijn dat ik dan de bussen boven de veren met verlengen / inkorten :) Om af te sluiten, de vorkhoezen nog schoongemaakt en ingespoten met siliconenspray:


Voor mij is het weekend begonnen, dus ik zou de komende dagen weer lekker vooruitgang moeten kunnen maken. Hoop dat het balhoofdlager uit Engeland zo snel mogelijk in de brievenbus terecht komt, dat is de laatste ontbrekende schakel voor dat ik de motor weer op eigen poten kan zetten. Fijne avond / nacht! :W
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
3.820
141
Naaldwijk
Het is toch een gronde revisie van een motor die voor "nop" de garage is ingerold. Er komt straks een compleet "nieuwe" fiets naar buiten :t
 
  • Like
Waarderingen: theredone51