500 Euro Challenge 2024: Honda CBR 600 F1

Als iets niet versleten is vervang je het niet. Zeker voor metalen en hardkunststofonderdelen geldt dat die niet of nauwelijks slijten.

Voor pakkingen en rubber (wat voor soort dan ook) geldt dat deze vergaan, hard worden of wat dan ook. Dus waarschijnlijk heb je alvast pakkingen voor je vlotterbakjes nodig en mogelijk nog wat rubber ringetjes. Daarvoor zijn Alie setjes ook geschikt. De sproeiers zou ik pas aan gebruiken als je ziet dat een andere sproeier echt naar de kl..e is.

Duidelijk!👍
 
Nog een tip, als je heel kleine ringetjes nodig hebt, kijk of je deze origineel kan krijgen. Want dat past het beste en als weinig nodig hebt is het ook economisch (geen verzendkosten), geen miskoop (want als het niet past moet je alsnog wat anders).

Meestal doe ik eerst de carburateurs in "bad" dan bouw ik ze weer op en dan kom je bij het opbouwen er wel achter wat er vernieuwd moet worden.
Gezien de leeftijd van de motor kan je dan alvast de vlotterbakpakkingen op de lijstje zetten ;)
 
Nog een tip, als je heel kleine ringetjes nodig hebt, kijk of je deze origineel kan krijgen. Want dat past het beste en als weinig nodig hebt is het ook economisch (geen verzendkosten), geen miskoop (want als het niet past moet je alsnog wat anders).

Meestal doe ik eerst de carburateurs in "bad" dan bouw ik ze weer op en dan kom je bij het opbouwen er wel achter wat er vernieuwd moet worden.
Gezien de leeftijd van de motor kan je dan alvast de vlotterbakpakkingen op de lijstje zetten ;)

3 Van de 4 zijn al in bad geweest.
Ik heb voor 4 carbs revisiesetje.
Zit alles in, ook pakkingen en o ringen etc.
Die ga ik sowieso vervangen.

Sproeier die ik er niet uitkreeg laat ik maar zitten, fingers crossed.

Nu eerst 2 Ikea kasten in elkaar zetten.
🤣
 
Ach dat is alvast minder gevoelig materiaal dan een carburateur :+

En dan zou ik die sproeier wel proberen door te spuiten met remmenreiniger (want als die dicht is en blijft ga je dat zeker merken '( )
 
Zo, het spul zit weer in elkaar.
Moet enkel de o ringen nog vervangen, OEM is gillend duur, de standaard maten uit een assortimentsdoos passen niet.
Heb van @Rob RD een tip gekregen over een bedrijf wat de juiste maat zou kunnen leveren, moet wel de oude meenemen.

Verder zijn er nieuwe inlaatrubbers besteld, evenals benzinefilter én een nieuwe tankdop.
De oude is zo gaar/verroest dat ik de sleutel er niet eens meer uit krijg.

Helaas is het hefboompje van de choke op de carbs gedeeltelijk afgebroken, dit moet nog goed gelijmd worden, is wel een priegelwerkje.



20240114_185156.jpg
 
Die zien er goed uit!

Hopelijk is de binnenkant ook goed!

Ik dacht namelijk al eens carbs te hebben gereviseerd, maar heb er geen actieve herinnering aan.

Maar na enig puzzelen en handboek erbij komt een mens ver.

In afwachting van de bestelde spullen, zouden eind januari hier moeten zijn, ga ik verder met de remmerij.
Ook de nieuwe stalen remleidingen komen uit het oosten.

Was iets van 38 euro kwijt voor de hele set.
Is exclusief banjo bouten en ringen.
20240108_150100.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb, toen ik vorig jaar aan mijn toenmalige Cagiva bezig was, o-ringen in diverse maten besteld bij lagerkoning.nl.
Ze hadden héél veel maten, je kunt ze per stuk bestellen en de prijzen waren zeer schappelijk (50 tot 75 cent per o-ring).
 
Ik heb, toen ik vorig jaar aan mijn toenmalige Cagiva bezig was, o-ringen in diverse maten besteld bij lagerkoning.nl.
Ze hadden héél veel maten, je kunt ze per stuk bestellen en de prijzen waren zeer schappelijk (50 tot 75 cent per o-ring).

Probleem is dat ik de juiste maat nergens kan vinden.
Kan de oude wel opmeten natuurlijk, maar die zaten al 37 jaar op hun plek, geen idee hoeveel slijtage dat geeft, en dus afwijkend is.
 
Afgelopen dagen de remmerij aangepakt.
Rechtsvoor en achter is los, linksvoor zit een kleine inbus dwars, deze is dol..
Heb geprobeerd los te tikken door voorzichtig de schlagschrauber te gebruiken, maar geen resultaat.

Warmstoken kon niet echt vanwege het rubber manchet wat je links ziet.
Geen idee waarom dat daar zit, lijkt wel een anti duik gebeuren.

Ik ga de inbus uitboren en hopelijk komt dat goed.

IMG-20240120-WA0008.jpeg


Achter zaten de zuigertjes muurvast, was geen beweging in te krijgen.
Heb ze in de ultrasoon gelegd en de temperatuur flink opgestookt.
Na dit bad kwamen ze redelijk makkelijk los.

IMG-20240120-WA0006.jpeg

De rechtervoorrem laat ik even hangen, als links los ik probeer ik de zuigers tegelijkertijd te lossen door remdruk.

Ik zit er aan te denken om de hele remmerij te reviseren, ik ga er van uit dat het spul net zo oud is als de motor, dus vernieuwing is dan wel op zijn plaats.is wel een dure grap.
Ik wil eerst de motor lopend hebben voordat ik de revisiesetjes ga bestellen.
 
Je hebt gelijk met de inbusbout, is voor de anti duik die op de linker poot zit.. Wel een rotding om uit te boren, volgens mij is het een M4 of M5 boutje (als ik het me goed herinner) welke voor de antiduik dient.

Ik zou eens op ebay kijken, qua remklauwen.. Heb onlangs hetzelfde gedaan (uiteraard in Duitsland), en met de zoekterm "Bremssattel Reparatursatz vorne für Honda CB 600 750 CBF 600 CBR 600 1000 VFR" kwam ik bij een aanbieder uit die een setje had welke ik verwerkt heb in de VFR 500,- aka lelluke zus... En dat was een complete set voor de voorzijde, voor het astronomische bedrag van € 18,79.... Je kunt ook complete sets krijgen (mét glijpinnen e.d.) en die kosten niet veel meer, volgens mij rond de € 25-40 complete voorzijde..
Weet niet of de jouwe ook een hydraulische koppeling heeft, maar daar zijn ook setjes voor, die kostte mij 18,49...
En voor de achterzijde heb ik nog niet gekeken, maar ook zo'n bedrag reken er maar voor

Ik had zelf eerst bij louis.de gekeken naar artikelnrs. en deze toen ingevoerd in ebay.. Scheelde meer als de helft, dus dat is de eerste winst voor de nieuwe remblokken bij mij (lekke vorkpoot, remblokken onder de olie dus moést wel nieuwe blokken).
 
Je hebt gelijk met de inbusbout, is voor de anti duik die op de linker poot zit.. Wel een rotding om uit te boren, volgens mij is het een M4 of M5 boutje (als ik het me goed herinner) welke voor de antiduik dient.

Ik zou eens op ebay kijken, qua remklauwen.. Heb onlangs hetzelfde gedaan (uiteraard in Duitsland), en met de zoekterm "Bremssattel Reparatursatz vorne für Honda CB 600 750 CBF 600 CBR 600 1000 VFR" kwam ik bij een aanbieder uit die een setje had welke ik verwerkt heb in de VFR 500,- aka lelluke zus... En dat was een complete set voor de voorzijde, voor het astronomische bedrag van € 18,79.... Je kunt ook complete sets krijgen (mét glijpinnen e.d.) en die kosten niet veel meer, volgens mij rond de € 25-40 complete voorzijde..
Weet niet of de jouwe ook een hydraulische koppeling heeft, maar daar zijn ook setjes voor, die kostte mij 18,49...
En voor de achterzijde heb ik nog niet gekeken, maar ook zo'n bedrag reken er maar voor

Ik had zelf eerst bij louis.de gekeken naar artikelnrs. en deze toen ingevoerd in ebay.. Scheelde meer als de helft, dus dat is de eerste winst voor de nieuwe remblokken bij mij (lekke vorkpoot, remblokken onder de olie dus moést wel nieuwe blokken).

Dank voor de tip, ga ik zeker wat mee doen!

Ga vandaag een poging wagen de inbus uit te boren.
Kreng zit muurvast.

De inlaatrubbers vielen zojuist op de mat, ga die ook maar direct vervangen.
 
Kan je er geen iets te groot torx bitje in rammen?
Met wat geluk heb je hem gelijk ook los door het tikken. Werkt verbazingwekkend genoeg meestal.

Heb al geprobeerd met de slagschroevendraaier en inbus, geen resultaat.

Overige bouten zaten ook muurvast, met gepast geweld en zonder schade losgekregen.
Maar die waren m13 of 14, geen kleine inbusbout van Japans pisbakkenstaal.

Maar, niet geschoten is altijd mis, dus kan het proberen.
 
Dank voor de tip, ga ik zeker wat mee doen!

Ga vandaag een poging wagen de inbus uit te boren.
Kreng zit muurvast.

De inlaatrubbers vielen zojuist op de mat, ga die ook maar direct vervangen.

Graag gedaan 👍, MF-challenge rules!

V.w.b. de verrote inbus, ik weet niet hoe groot je gereedschapcollectie is, maar wij hebben hier (o.a. daarvoor) een set 'meertand' of 'veeltand' doppen liggen. T.o.v. torx bitjes hebben deze veel meer 'aangrijpvlakken' én het is een mooie uitbreiding van je sleutelcollectie (deze krengen komen wel eens voor bij o.a. BMW auto's e.d.)
 
Graag gedaan 👍, MF-challenge rules!

V.w.b. de verrote inbus, ik weet niet hoe groot je gereedschapcollectie is, maar wij hebben hier (o.a. daarvoor) een set 'meertand' of 'veeltand' doppen liggen. T.o.v. torx bitjes hebben deze veel meer 'aangrijpvlakken' én het is een mooie uitbreiding van je sleutelcollectie (deze krengen komen wel eens voor bij o.a. BMW auto's e.d.)

Ik heb deze gezien, evenals " vreetdoppen ".
Ik vrees enkel dat de bout simpelweg te vast zit.
 
Eerste reactie, thorx bitje ‘inmeppen’ (dus dat die goed vast zit. Dan de verffohn erop om het geheel te verwarmen. Als het voor je geval lekker warm (en nog veilig voor het rubber), dan pas echt kracht zetten op de thorx.

Volgens mij de grootste kans op loskomen.

Heb uit je verhaal ook het idee dat kruipolie geen zin zal hebben.

Duim voor je dat die loskomt.
 
Zo te zien is de voorpoot aluminium en de inbus stelbout staal. Alu werkt nu eenmaal harder op verhitting dus als je de rubber delen kan afschermen en het alu deel kan verwarmen? Zijn mooie inductie systemen te koop tegenwoordig die heel lokaal verwarmen. Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan