€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.011
367
Mechelen, BE
Beste lezers en forumleden,

Na vorig jaar mee te hebben gedaan met de 2017 editie (topic van 2017) was het aftellen tot er weer gezocht mocht worden naar een nieuwe motor voor de 2019 editie. Ik heb een paar fietsen binnen staan op het moment, dus nog niet echt actief gezocht (fiets voor 2017 ook pas in oktober gekocht). Maar op een zondag in maart was ik aan het werk in mijn garage en hoorde ik het onmiskenbare geluid van een BMW Boxer, het bleek de GS te zijn van iemand uit de buurt. Een paar weken voordien had ik de batterij terug geplaatst in de BMW van zijn vriendin na de winterstop.

"Goedemiddag! Kom je eens kijken wat er hier allemaal gemaakt wordt?"

"Nou, ik kom je eigenlijk een voorstel doen: ik heb nog een Suzuki DR750 staan waar ik niets mee doe en ik vroeg me af of dat misschien iets voor jou is als project?"

"Uhm, dat zou best wel eens kunnen, wat wil je er voor hebben?"

"Een fles wijn is genoeg."

:o

En zo geschiedde, ik had met hem afgesproken dat het nog wat druk was in de garage omwille van teveel projecten, dus we zouden later afspreken. Oorspronkelijk was dat ergens in juni, toen juli, maar ondertussen hebben we afgesproken voor volgende week donderdag en komt hij dus echt naar mij toe *O* Nog een meevaller:


Dat wil dus zeggen:
Aanschaf: 0 euro
Overschot aankoopbudget: 500 euro
Sleutelbudget: 150 euro
Totaal budget: 650 euro *D

Ik heb al een paar foto's gekregen van hoe hij er nu bij staat:



Meer / betere foto's zijn voor volgende week. Uit de info die ik heb moet al zeker het volgende gebeuren:
- Onstekingsspoel terug monteren (zwak puntje, herwikkelde spoel zit er bij)
- Kettingset vervangen
- Banden vervangen

Wat ik zelf zeker wil doen om de fiets "wegvaardiger" (er zijn nogal wat weg-kilometers tijdens de challenge) en wat "moderner" te maken:
- Progressieve voorveren
- Progressieve achterveer
- RVS uitlaat maken
- Andere uitlaatdemper
- Nokkenasketting vervangen + nokkenasketting veer upgrade (zwak puntje)
- Andere / grotere voorrem met stalen remleiding
- Kofferset (evt. zelf maken uit alu / RVS)

En natuurlijk een grote beurt (oliewissel, carburateurs reviseren, luchtfilter, kleppen stellen, etc.). Maar.. als het budget het toelaat heb ik ook nog wat "nice to haves" op de planning:
- Kleiner / breder voorwiel
- Breder achterwiel
- Valbeugels
- Extra verlichting
- Spuitwerk
- Startertandwielen van DR800 (heeft een vrijloop)

Dit om er een soort van oldskool-supermotard van te maken. Uiteraard een voorbeeldje:


En nog wat inspiratie in de juiste kleur, maar met standaard maat voorwiel:



Als hij volgende week binnen staat maak ik een lijstje met wat er nog allemaal moet gaan gebeuren en dan kan ik wat "speelgoed" gaan bestellen :t
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Zenuwlijer

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
3.929
236
Naaldwijk
Dat zijn nog eens wensen bij een kostbare fiets :+

Overigens, jouw lijst van wensen zou wel eens langer kunnen zijn dan de lengte van het budget })

Maar er is weer een topic om te volgen :Y

Veel plezier met het updaten van deze fiets.
 

Jottum!

for president
27 jan 2010
1.381
106
56
Nieuwe Niedorp
Bezoek site
Haha wat een verhaal man! Zo blijkt dat je een DR op hele speciale manieren kunt aanschaffen! Goed gedaan. Ben benieuwd hoe de jouwe gaat veranderen.

Je hebt het over dat de ontstekingspoel een zwak punt is?
En wat bedoel je met de vrijloop in de startertandwielen van de DR 800?

Blijkbaar weet je er wat meer van dan ik. Ik ben me dan ook hier en daar aan het inlezen.
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.011
367
Mechelen, BE
Haha wat een verhaal man! Zo blijkt dat je een DR op hele speciale manieren kunt aanschaffen! Goed gedaan. Ben benieuwd hoe de jouwe gaat veranderen.

Je hebt het over dat de ontstekingspoel een zwak punt is?
En wat bedoel je met de vrijloop in de startertandwielen van de DR 800?

Blijkbaar weet je er wat meer van dan ik. Ik ben me dan ook hier en daar aan het inlezen.
Stator waar de spoel slecht wordt, soms geen vonk, dan stotteren bij hogere toeren, later helemaal niets meer. Herwikkelen is dan de oplossing :)

Zie:
Slecht of niet meer aanslaan - NOPPENFORUM

Startertandwielen: vanaf de SR43 dacht ik (2e versie van de 800) heeft de startkoppeling/tandwielen een slipfunctie. Als hij dan bij het stil leggen terugslaat (wat wel eens kan gebeuren) dan heb je geen last van afbrekende tanden. De simpele oplossing is altijd motor uitzetten met decompressie ingehouden, de moeilijke is het vervangen van het startgebeuren door die van de 800.

Zie:
K.I.S.S. ! (betrouwbaarheidsmodificatie) - NOPPENFORUM
 
Laatst bewerkt:

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.561
73
34
Drenthe
Blijft toch Nederlander hé :+ Net al wel een set dempers aangeschaft van een Ducati 750 voor de DR. Toch de hele 35 euro voor betaald, beetje duur wel in vergelijking met de motor :9
Set dempers? Maar de DR heeft toch maar een enkele demper? Of grote plannen?
 

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
642
87
Startertandwielen: vanaf de SR43 dacht ik (2e versie van de 800) heeft de startkoppeling/tandwielen een slipfunctie. Als hij dan bij het stil leggen terugslaat (wat wel eens kan gebeuren) dan heb je geen last van afbrekende tanden. De simpele oplossing is altijd motor uitzetten met decompressie ingehouden, de moeilijke is het vervangen van het startgebeuren door die van de 800.
De moeilijke houdt ook in dat je aan een andere starmotor moet (langere as) en de tandwielen iets af moet draaien omdat het deksel van een sr43 (en ook de sr42) dieper valt en daardoor de tandwielen afknelt.
Vraag eens hoe ik dat weet, hoeveel lelijke woorden dat gekost heeft en hoe ik nu de sr41 uitzet?
 
Laatst bewerkt:

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.011
367
Mechelen, BE
De moeilijke houdt ook in dat je aan een andere starmotor moet (langere as) en de tandwielen iets af moet draaien omdat het deksel van een sr43 (en ook de sr42) dieper valt en daardoor de tandwielen afknelt.
Vraag eens hoe ik dat weet, hoeveel lelijke woorden dat gekost heeft en hoe ik nu de sr41 uitzet?
Zonder decompressiehendel? Of heb je de moeite niet genomen om de rest aan te passen? ;)

Afgelopen weekend een setje dempers gescoord van een Ducati 750SS:


Wat krasjes op, maar voor 35 euro wil ik ze best eens opknappen / kijken of we het passend krijgen. Zou in ieder geval genoeg flow moeten bieden voor de dikke klappen van de 750cc 1-cilinder. Uitlaatbocht ga ik namaken volgens het design van Hessler:



Die zijn 45mm buitendiameter aldus de website, ik ga er voor het gemak van uit dat dat 1,75 inch buizen zijn (44,5 mm buitendiameter). Maar eerst even de dempers (en motorfiets) afwachten voor ik te hard van stapel loop :P

Financieel overzicht:
- Uitlaatdempers: 35 euro
-------------------------
Resterend budget: 615 euro
 
Laatst bewerkt:

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.011
367
Mechelen, BE
Kijk eens aan:


Motor is binnen *O* *O* *O* Aldus de vriendin: "leuk, een motor die er niet mini uitziet als jij er op zit" :+ Paar foto's van de staat bij ontvangst:






























Werkplaatshandboek zit er ook bij:


En nog wat onderdelen die niet gemonteerd zitten + nieuwe pakkingen voor de zijdeksels van het blok en nieuwe gasschuifmembranen:


Kon de verleiding niet weerstaan om al even te passen en te meten met de dempers. Knipperts er af en voila:


Vind ze niet te groot, dus als ik de linkpijp mooi weg kan krijgen, dan zullen het deze dempers worden me dunkt. De originele is in ieder geval nogal crispy zoals hier boven te zien, dus die moet sowieso vervangen worden :Y Achterlicht gaat normaal ook verhuizen, dit naar de plaats van het gereedschapsvakje in het achterspatbord:


Maar daar moet ik eerst nog een lampje voor zoeken :t Verder met het probleem waardoor de motor 15 jaar heeft stilgestaan: de ontstekingsspoel. De vorige eigenaar had deze al laten herwikkelen, maar daar is het gestopt:


Aan de originele kabels gesoldeerd:


Even meten of alles goed zit:


En dan afwerken met wat krimpkous:


En zo kan hij er weer tegen:


Verdere aanpak zal bestaan uit het blok eerst terug draaiende te krijgen, dus komend weekend het internet maar eens aanslingeren om wat bestellingen te doen :P

Prettig weekend! :W
 
Laatst bewerkt:

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.561
73
34
Drenthe
Mooi ding :}

Volgens mij kan het achterste kettingwiel nog jaaaaren mee _O-
(als werpster)

Staat hem inderdaad niet slecht die duc demper.
 

Elles

"het liefste hard"
27 apr 2012
1.254
19
27
Asperen
Supermotard en 2 dempers..... de inspiratie komt ergens vandaan hè ;)

Maar mooie machine hoor! overigens vraag ik mij wel af...vergeleken met een R1100RT zie jij er toch ook niet al te groot uit?

Mooie machine hoor! ken een Deelnemer die voor het 350-dubbele eentje heeft waar het achterwiel wat aandacht kan gebruiken. hè?






jottum! ?
 

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.011
367
Mechelen, BE
Supermotard en 2 dempers..... de inspiratie komt ergens vandaan hè ;)

Maar mooie machine hoor! overigens vraag ik mij wel af...vergeleken met een R1100RT zie jij er toch ook niet al te groot uit?

Mooie machine hoor! ken een Deelnemer die voor het 350-dubbele eentje heeft waar het achterwiel wat aandacht kan gebruiken. hè?

jottum! ?
Een enduro/off-road past nu eenmaal niet echt bij mijn rijstijl :+ Maar hey, ik weet tegen wie ik moet concurreren voor de winst ;)

Die anderskleurige DR is trouwens oneindig veel duurder geweest, want 0-euro voor die van mij _O-

Wat betreft de RT, valt wel mee:
 
Laatst bewerkt:

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.011
367
Mechelen, BE
Zo, zijn we weer.


Gisteren de carburateurs uit de DR gehaald, minder prettig werkje zegmaar, maar het is gelukt:


Luchtfilter is nog (zo goed als) nieuw:


Carburateurs vallen ook best aardig mee:


Even splitsen:


Van binnen best schoon, maar alle rubbers uitgedroogd, de vlotternaaldhuizen vielen er zo uit:


Maar geen residu of dergelijke in de carburateurs, gelukkig had de vorige eigenaar de carburateurs afgetapt 15 jaar geleden:


Helemaal uit elkaar, pilsje erbij:


Revisiesetjes zijn in bestelling, carburateurs binnenkort in bad gooien (y)

Financieel overzicht:
- Uitlaatdempers: 35 euro
- Revisiesetjes carburateurs: 26,90 euro
-------------------------
Resterend budget: 588,10 euro
 
  • Like
Waarderingen: Kiwi

Jottum!

for president
27 jan 2010
1.381
106
56
Nieuwe Niedorp
Bezoek site
Pfff topics weer gevonden na de grote "MF-wende"!

Supermotard en 2 dempers..... de inspiratie komt ergens vandaan hè ;)

Maar mooie machine hoor! overigens vraag ik mij wel af...vergeleken met een R1100RT zie jij er toch ook niet al te groot uit?

Mooie machine hoor! ken een Deelnemer die voor het 350-dubbele eentje heeft waar het achterwiel wat aandacht kan gebruiken. hè?






jottum! ?
Haha inderdaad, reed als een dweil. Maar nu weer strak te sturen en vrolijk door de bermen!