500 Euro Challenge 2024: Teenage dreams bucketlist Yamaha FJ1200

Dan heb ik gelijk de vraag, waar heb je de benzine bestendige o-ringen vandaan ? Heb namelijk in het verleden een YX600 opgeknapt en was toch echt veel meer kwijt voor de O-ringen in de carbs ?

En zo te zien heb jij echt een pracht exemplaar te pakken (want weinig onderhoud benodigd om een veilig rijdende fiets te krijgen).
Hi Wim, ik heb de o-ringen hier gehaald:

https://www.lagerkoning.nl/

En ja ik denk dat mijn exemplaar heel netjes is. Komende winter de remklauwen alledrie nog eens loshalen en onderhanden nemen en de achterbrug eruit, stralen en opnieuw verven maar dan ben ik er wel zo'n beetje denk ik.

Oh ja, dat voorspatbord moet ook nog. Ik rijd nu compleet zonder.
 
Dank aan @Frank-m die me een PB stuurde en vroeg of ik m'n remleidingen wel gezekerd had zodat ze niet gegrepen konden worden door het voorwiel nu ik zonder voorspatbord rijd.
Ik heb ze echter keurig gezekerd met de originele beugeltjes, die kun je ook zonder voorspatbord monteren.
Dus dat gaat goed.
 
Jaaaaaaaaa !
Nieuwe banden !!
Even héél kort gereden maar dit maakt een wereld van verschil !
Het enorm 'doorvallen' van het stuur op lage snelheid is nu helemaal weg.
Het stuurgedrag is nu heerlijk neutraal.

Morgenavond een meer uitgebreide rit maken, joepie !

20230816_183421.jpg
 
Fijn verslag. Het geeft me inkijk in een motor waar ik wat nieuwschierig naar ben.
Het grappige is dat dit voor jou oude meuk is, en voor mij is m'n 1988 xj900f 'modern'.. _O-
 
Over twee weken heb ik een week vakantie, helemaal voor mezelf.
Uiteraard ga ik dan iets met de motor doen. Wat en waarnaartoe weet ik nog niet.

Mijn vaste rij-vrienden kunnen niet mee maar er is een kans dat mijn oudste zoon als duo meegaat. Dan pak ik liever de FJ dan de Transalp. Dus maak ik even vaart met het monteren van de kofferset die ik gekregen heb van @Rob RD .

Ik moest even wat puzzelen en zoals gewoonlijk dacht ik weer te moeilijk maar toen ik snapte hoe het systeem bedoeld was, bleek het supersimpel te monteren.

Ik miste alleen nog twee afstandsbusjes. Die heb ik geïmproviseerd door twee M8 'koppelmoeren' uit te boren.

Ik hoop morgenmiddag tijd te hebben voor het vervolg.

20230826_173610.jpg


20230826_173549.jpg
 
En ik ben gister aan het Amersfoortse bier gegaan... meen ik me te herinneren
 
Ja die koffers zijn groot !

Ik rijd puur recreatief met mijn motoren en vrijwel nooit snelwegen dus ik kom eigenlijk nooit in files terecht.
 
Zo dan.
Ter voorbereiding op de trip naar de Harz aankomende zaterdag heb ik in de afgelopen dagen ook nog mijn 'standaard' telefoonhouder op de FJ gemonteerd en een Scottoiler die ik tweedehands op de kop had getikt.
Dus alles helemaal in orde voor een wereldreis zeg maar.

(Behalve dan het voorspatbord maar dat komt ook nog wel goed).

Vanavond dus maar even een testrit met zoonlief achterop gedaan om de hele combi te testen.

De FJ gedroeg zich zoals ik wel verwachtte voorbeeldig. Hij geeft geen krimp, trekt als een beer en ligt rotsvast op de weg. Fantastisch.

Helaas zat mijn zoon niet lekker op het zadel. Echt helemaal niet lekker. Er zit een randje achterin het zadel en na een half uur ging z'n kont en z'n bovenbenen tintelen. Dat wordt 'm dus niet.

Nadat we thuisgekomen waren hebben we dus de Transalp nog even gestart en meegenomen. Hij had hier al vaker op meegereden maar we wilden het nog even goed testen. En jawel, dat beviel een stuk beter. En gelukkig trekt het Alpje het ook allemaal prima.

Dus de FJ gaat nog even niet op reis maar zou dat dus wel kunnen.

Weinig 'challenge' eigenlijk.

Het is dat ik m'n KTM nog helemaal in elkaar moet zetten (zie: De vastgelopen KTM 990 Adv van Rooiekater) maar anders zou ik echt op zoek gaan naar nog een challenge bike voor deze ronde ...
 
Zo dan.
Ter voorbereiding op de trip naar de Harz aankomende zaterdag heb ik in de afgelopen dagen ook nog mijn 'standaard' telefoonhouder op de FJ gemonteerd en een Scottoiler die ik tweedehands op de kop had getikt.
Dus alles helemaal in orde voor een wereldreis zeg maar.

(Behalve dan het voorspatbord maar dat komt ook nog wel goed).

Vanavond dus maar even een testrit met zoonlief achterop gedaan om de hele combi te testen.

De FJ gedroeg zich zoals ik wel verwachtte voorbeeldig. Hij geeft geen krimp, trekt als een beer en ligt rotsvast op de weg. Fantastisch.

Helaas zat mijn zoon niet lekker op het zadel. Echt helemaal niet lekker. Er zit een randje achterin het zadel en na een half uur ging z'n kont en z'n bovenbenen tintelen. Dat wordt 'm dus niet.

Nadat we thuisgekomen waren hebben we dus de Transalp nog even gestart en meegenomen. Hij had hier al vaker op meegereden maar we wilden het nog even goed testen. En jawel, dat beviel een stuk beter. En gelukkig trekt het Alpje het ook allemaal prima.

Dus de FJ gaat nog even niet op reis maar zou dat dus wel kunnen.

Weinig 'challenge' eigenlijk.

Het is dat ik m'n KTM nog helemaal in elkaar moet zetten (zie: De vastgelopen KTM 990 Adv van Rooiekater) maar anders zou ik echt op zoek gaan naar nog een challenge bike voor deze ronde ...
Backup challenge bike
 
Heb je er al onder gelegen en naar de achterbrug gekeken? Als het een stalen versie is kan die ook nog wel eens verrassend krokant zijn.
 
Zo dan.
Ter voorbereiding op de trip naar de Harz aankomende zaterdag heb ik in de afgelopen dagen ook nog mijn 'standaard' telefoonhouder op de FJ gemonteerd en een Scottoiler die ik tweedehands op de kop had getikt.
Dus alles helemaal in orde voor een wereldreis zeg maar.

(Behalve dan het voorspatbord maar dat komt ook nog wel goed).

Vanavond dus maar even een testrit met zoonlief achterop gedaan om de hele combi te testen.

De FJ gedroeg zich zoals ik wel verwachtte voorbeeldig. Hij geeft geen krimp, trekt als een beer en ligt rotsvast op de weg. Fantastisch.

Helaas zat mijn zoon niet lekker op het zadel. Echt helemaal niet lekker. Er zit een randje achterin het zadel en na een half uur ging z'n kont en z'n bovenbenen tintelen. Dat wordt 'm dus niet.

Nadat we thuisgekomen waren hebben we dus de Transalp nog even gestart en meegenomen. Hij had hier al vaker op meegereden maar we wilden het nog even goed testen. En jawel, dat beviel een stuk beter. En gelukkig trekt het Alpje het ook allemaal prima.

Dus de FJ gaat nog even niet op reis maar zou dat dus wel kunnen.

Weinig 'challenge' eigenlijk.

Het is dat ik m'n KTM nog helemaal in elkaar moet zetten (zie: De vastgelopen KTM 990 Adv van Rooiekater) maar anders zou ik echt op zoek gaan naar nog een challenge bike voor deze ronde ...
Mijn xj900f 1988 blijkt in snellere bochten met bepakking wat 'zwengelig' in het frame. Hoe zit dat met deze motor?
En bedoeld Ralfie de achetrbrug van de FJ?
 
Ik heb inderdaad een stalen achterbrug.
Ik heb voor aankoop en later in de eigen garage flink gepord en geklopt met een stevige schroevendraaier maar zo 1-2-3 geen zorgwekkende zaken ontdekt.
Ik heb inmiddels tot plm. 180 km/h gereden en dat voelde erg stabiel.

Ik ben van plan om in de wintermaanden de achterbrug eruit te halen, kaal te maken en weer netjes te verven / lakken.
Ik heb dat al eens eerder gedaan met de achterbrug van mijn toenmalige XL600V en dat ging prima.

FJOC-leden raden me aan om een aluminium achterbrug van een eerdere generatie te plaatsen maar dat is ivm. het budget voor de challenge niet mijn eerste plan.
 
Mijn xj900f 1988 blijkt in snellere bochten met bepakking wat 'zwengelig' in het frame. Hoe zit dat met deze motor?
En bedoeld Ralfie de achetrbrug van de FJ?
Ja die bedoel ik, de mijne was echt krokant. Is toen een alu exemplaar in gegaan. De FJ is heel stabiel, ook met koffers, bepakking etc., mits de vering nog een beetje oké is.
 
Ja die bedoel ik, de mijne was echt krokant. Is toen een alu exemplaar in gegaan. De FJ is heel stabiel, ook met koffers, bepakking etc., mits de vering nog een beetje oké is.
Okay... hmm nu wordt ik nog nieuwschieriger naar een FJ.. maar.. beiden yamaha, beiden gelijktijdig?
Waarom de 900 zwabberen en de 1200 niet?
 
Balhoofdlagers en vering zijn nr. 1 verdachte.

Op mijn FJ heb ik de balhoofdlagers vervangen en de vering blijkt behoorlijk goed. Het zou me niet verbazen als er ooit al eens een andere schokbreker in is gekomen maar ik heb 't verder nog niet bekeken.
 
Voor & achte nwe/betere vering was iss een verschil. vorkpoten, balhoofd, achterbrug en weillagers zijn i.o.. Zal nu stoppen met dit topic te vervuilen..
 
... en een Scottoiler die ik tweedehands op de kop had getikt ...
Zo, weer even de draad oppakken.
Toen ik het proefritje met mijn zoon en de nieuw gemonteerd Scottoiler deed, had op een gegeven moment het idee dat de motor niet helemaal meer zo mooi liep in de lage toeren. Maar goed, het was 's avonds en we hadden wat haast om vast te stellen met welke motor we naar de Harz zouden gaan.
Dat werd dus de Transalp dus de FJ geparkeerd en ongeveer een maand niey gezien. Tot vandaag.

Vanmiddag heb ik tussen de middag de FJ gepakt en mijn 'lunchrondje' gereden - mooi binnendoor, langs 'Olde Florus' en dan bij de viskraam in Hoevelaken een bakje kibbeling halen.

Maar ... de motor deed het niet 100% lekker. Ik merkte het al bij het starten. Hij liep onderin wat rommelig en af en toe liet hij een soort van scheet en dat geluid kwam ergens bij de carburateurs vandaan.

Toen ik van het ritje terugkwam, merkte ik ook dat de Scottoiler helemaal niets (meer) had gedaan.

Er moest dus wel iets mis zijn met dr vacuumleiding die ik op het inlaatkanaal tussen carb 2 en de cilinder had geplaatst.

Vanavond na het eten de tank maar eens even gelicht en jawel hoor:

20231006_200957.jpg


Dit is de finaal doormidden gebroken vacuumaansluiting van de Scottoiler. Dus aan de ene kant werd de Scottoiler niet meer geactiveerd en aan de andere kant had ik dus een vacuumlek.

Omdat het nog steeds heerlijk zacht weer was snel de originele dop weer op het vacuumpijpje geplaatst, tank weer terug, motorpak aan en nog even op pad gegaan.
En gelukkig: de motor had z'n zijdezachte loop tot in de laagste toerentallen weer terug !

Nu dus even zoeken naar een passend vacuumaansluitdingetje want de originele van meneer Scottoiler is dus iets te krap. (Hij zat bij montage ook héél erg strak).

Oh en verder heb ik nog een klein 'probleempje' ontdekt: de toerenteller lijkt af en toe wat te blijven hangen en/of domweg plm. het dubbele toerental aan te geven. Geen ramp maar wel intrigerend. Heb ik toch nog wat om uit te zoeken ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan