500 Euro Challenge 2024: Teenage dreams bucketlist Yamaha FJ1200

Oh dat weet ik wel zeker.
Dit lager draaide echt heel beroerd.
De nieuwe schalen liggen al in de diepvries.
Moet nog wel het binnenste deel van het onderste lager van het t-stuk afhalen maar dat is niet zo ingewikkeld.
Hopelijk heb ik er zondag tijd voor.
 
Nou zeg dat wel. De balhoofdlagerschalen van de FJ zijn erg lastig te verwijderen.

Ik had dus, na 35 jaar 'aanklooien' nu besloten om maar eens te investeren in wat gereedschap - ik hoop nog vele jaren aan (oudere) motoren te sleutelen en balhoofdlagers vervang ik eigenlijk altijd wel.

Dus, mooie set lagertrekkers gekocht:

20230805_181430.jpg


Deze werd afgelopen dinsdag bezorgd dus na m'n werk dacht ik snel even de garage in te duiken en 'even' de lagerschalen eruit te trekken.

Niet dus.

Onderin is de ruimte echt heel klein en daar pasten de lippen van de lagertrekker niet tussen.

Bovenin vond ik een mooi randje dus hup, trekker opgespannrn en gaan ... geen enkele beweging. Ik had verder geen tijd meer tot gisteravond dus behoorlijk teleurgesteld droop ik af.

Gisteravond samen met mijn zwager even de garage ingedoken en eens goed gekeken. En wat blijkt ? Die fff-ing Yamaha constructeurs vonden het nodig om in de balhoofdbuis een randje te maken dat verder uitsteekt dan het lager !
Dus als je zonder goed te kijken gewoon zo'n lagertrekker opspant zit je gewoon aan het randje van de balhoofdbuis te trekken !! Toen we dat ontdekt hadden konden we de lagertrekker wel goed plaatsen en opspannen en toen was 'ie er heel makkelijk binnen 10 seconden uit. Dus toch wel gaaf zo'n blindlagertrekkerset !

Zoals gezegd was de spleet bij de onderste lagerschaal te smal om de lippen van de lagertrekker laten aangrijpen. Dus hebben we een rondje door alle bakken en kasten gemaakt en we vonden een vooras-met-bout van een VFR750F die ik bewaard heb als 'handig voorwerp'. En de rand van de bout paste wel in de spleet !

20230805_181446.jpg


Dus mijn zwager pakte van boven de as en stak hem door de balhoofdbuis en ik drukte met een grote stevige schroevendraaier de rand van de bout in de spleet. Vervolgens kon mijn zwager er van bovenaf op slaan met een hamer. Zo een paar keer rondom van positie wisselen en binnen een minuutje of twee kwam ook de onderste lagerschaal eruit !

Ondertussen heb ik net ook het binnenste lagerdeel op het T-stuk verwijderd.
Daarna de 3 lagerschalen doorgeslepen en de snijvlakken netjes glad geschuurd. Nu kan ik morgen deze lagerschalen als stempels gebruiken bij het monteren van de nieuwe lagers.

20230805_181513.jpg

De nieuwe buitenschalen en het T-stuk liggen al ingevet met kogellagervet in de diepvries, morgenmiddag kan ik alles lekker gaan monteren !
 
Gisteravond samen met mijn zwager even de garage ingedoken en eens goed gekeken. En wat blijkt ? Die fff-ing Yamaha constructeurs vonden het nodig om in de balhoofdbuis een randje te maken dat verder uitsteekt dan het lager !
Dit is pertinent niet waar omdat de fabriek een balletjeslager monteert, dat tik je r met een drijver in de inkeping die in het frame zit zó uit. Een komisch balhooflger is op het dragende vlak half zo dik en valt buiten de door de japanners ontworpen ring in het balhoofd, als je wijs bent vijl je die wat op, of niet, misschien teveel verzwakking
 
Laatst bewerkt:
Er zat bij mij een conisch lager in.
Het randje stak verder naar binnen dan het lager.
 
Je lijkt m'n vrouw wel.
.
.
.
.
.
.
.
.
Die begrijp ik ook niet.
.
.
.
.
.
.
Pas op, wettelijk gezien ben ik momenteel dronken.
.
.
.
:+
 
Wat het ook is, een onderste lagerschaal verwijderen geeft altijd wat gedoe. Simpelweg je kan niet goed zien wat je doet.

Overigens ga ik pas met vet “spelen” als alles op z’n plek zit. Scheelt een berg vettigheid op plekken die daar niet voor bedoeld zijn :X

Maar de tip om de oude lagerschalen door te zagen en als driver te gebruiken is een goede (die ga ik onthouden :}).
 
Maar de tip om de oude lagerschalen door te zagen en als driver te gebruiken is een goede (die ga ik onthouden :}).
Doe ik bij elke motor. En vervolgens bewaar ik ze. Dus ik heb voor diverse motoren al 'speciaal gereedschap' in huis.

Het vet wat ik bedoelde is wat vet dat ik op de plek heb gedaan waar het binnenste lagerdeel op het T-stuk komt. Dus niet zozeer om het lager zelf te smeren (dat komt later wel, bij montage), maar met een soort van idee om de montage iets te vergemakkelijken.
 
Ik vind lager van t stuk halen het lastigste.

Heb al veel tools gehad om dat te doen.

Old skool blijkt telkens de oplossing.
 
Vandaag ga ik niet meer sleutelen.
Mevr. Garfield en ik hebben een aantal uren geklust aan dingen in huis (ik heb de wasmachine voorzien van een nieuw manchet en alle interne delen grondig schoongemaakt) en nu zijn we er klaar mee. We gaan de laatste 4 afleveringen van 'The Lincoln Lawyer seizoen 2' kijken.
Katten erbij op de bank, straks een drankje en een knabbeltje en laat het maar regenen, wij gaan even 'cocoonen'.
 
Er zat bij mij een conisch lager in.
Het randje stak verder naar binnen dan het lager.
@Rob RD ik heb de zaak nog even nagemeten. Het lager zelf heeft een binnendiameter van 37.5 mm. Het randje in de balhoofdbuis is 39.0 mm. De balhoofdbuis zelf is weer groter in diameter dan het randje maar dat kan ik niet precies meten.
Dus als je van onderaf naar het lager gaat komt je eerst het randje tegen maar je heb wel degelijk ook een stukje lager waar je tegenaan kan meppen of wat dan ook. Wel is dit dus maar een randje van 0.75 mm. Anyway, het randje steekt dus niet verder naar binnen dan het lager. I stand corrected.
 
Ondertussen, in Garfield's garage, staat de FJ weer keurig op haar wielen, voorzien van nieuwe balhoofdlagers, olie en oliefilter. Ik heb even een korte proefrit door de buurt gemaakt en zoals verwacht: een wereld van verschil !
Het is nog niet zoals ik het wil hebben maar ik ben er vrij zeker van dat dat aan de oude banden ligt.
Het stuur werkt me in ieder geval niet meer tegen, ik kan exact zoveel sturen als ik wil en waar ik dat wil.
Oh wat is dat toch altijd weer fijn, nieuwe balhoofdlagers !

Volgende stap is werk maken van de koffers en kofferrek dat ik van @Rob RD heb gehad maar voor nu rol ik me even tevreden op in een hoekje van de bank en ga lekker liggen spinnen :)
 
Ondertussen, in Garfield's garage, staat de FJ weer keurig op haar wielen, voorzien van nieuwe balhoofdlagers, olie en oliefilter. Ik heb even een korte proefrit door de buurt gemaakt en zoals verwacht: een wereld van verschil !
Het is nog niet zoals ik het wil hebben maar ik ben er vrij zeker van dat dat aan de oude banden ligt.
Het stuur werkt me in ieder geval niet meer tegen, ik kan exact zoveel sturen als ik wil en waar ik dat wil.
Oh wat is dat toch altijd weer fijn, nieuwe balhoofdlagers !

Volgende stap is werk maken van de koffers en kofferrek dat ik van @Rob RD heb gehad maar voor nu rol ik me even tevreden op in een hoekje van de bank en ga lekker liggen spinnen :)
Na 500 tot 1000 km lagers nog controleren en ev natrekken.
 
Net even mijn 'lunchrondje' van plm. 40 km hier in de buurt gedaan en de motor gedraagt zich nu voorbeeldig. Hij volgt elke door mij gewenste lijn. Op hele lage snelheid wil het stuur nog wel heel nadrukkelijk verder insturen en moet je dus redelijk wat tegendruk geven maar zodra je wat harde gaat dan plm. 20 - 30 km/h is dat effect nauwelijks nog aanwezig.

Ben nog niet boven de 140 km/h geweest maar daaronder doet de motor het subliem. Kaarsrecht rijden, handen los, remmen, sturen, alles gaat zoals je dat mag verwachten van een dergelijke motor.

Hoe dan ook, net wel een set nieuwe banden besteld, BT46.

En bij terugkomst in de garage de motor voorzien van een zéér belangrijke accessoire, mijn persoonlijke kenmerk dat ik op al mijn motoren heb ...
20230809_135116.jpg
 
Dan heb ik gelijk de vraag, waar heb je de benzine bestendige o-ringen vandaan ? Heb namelijk in het verleden een YX600 opgeknapt en was toch echt veel meer kwijt voor de O-ringen in de carbs ?

En zo te zien heb jij echt een pracht exemplaar te pakken (want weinig onderhoud benodigd om een veilig rijdende fiets te krijgen).
 
Dan heb ik gelijk de vraag, waar heb je de benzine bestendige o-ringen vandaan ? Heb namelijk in het verleden een YX600 opgeknapt en was toch echt veel meer kwijt voor de O-ringen in de carbs ?

En zo te zien heb jij echt een pracht exemplaar te pakken (want weinig onderhoud benodigd om een veilig rijdende fiets te krijgen).
Wellicht hier even kijken?
https://www.techniekwebshop.nl/kverneland-rau-o-ring-6-x-2-viton-rau-rg00037615-6-mm-2-mm.html

Die hebben ze in allerlei soorten en maten. Meeste gaan per 10.
 
Terug
Bovenaan Onderaan