Met de huidige wind zit ik nog redelijk ontspannen op de motor, bij windkracht 10 vind ik het hard werken worden. Maar de ene motor is gevoeliger voor zijwind en windstoten dan de andere. Massa en geometrie maken verschil, koffers en sommige windschermen kunnen een nadelige invloed hebben (soms ook juist niet), en een vering upgrade helpt vaak, maar nog het meeste voor andere dingen (sturen. remmen, etc.). 1 of 2 versnellingen terugschakelen helpt altijd mee: meer tractie (aandrijving).
Het allerbelangrijkste is echter: zit en zithouding. Want de berijder is de grootste stoorzender (windvanger, in deze context). Zorg dat je stevig op de motor zit (knieën), en eventueel wat spanning zetten op je bovenbenen: de druk die je daarmee op de voetsteunen uitoefent verlaagd effectief het zwaartepunt van motor + berijder, waardoor het ding stabieler wordt.
Bovenlichaam zo goed en kwaad als het gaat ontspannen, armen lichtjes gebogen, en die moeten er losjes bijhangen. Dus ook niet knijpen in het stuur. Op die manier kun je de ergste klappen van de wind met je bovenlichaam opvangen, zonder dat je die onbedoeld doorgeeft in het stuur (en dus de koers van de motor beïnvloedt). Dat is namelijk de voornaamste oorzaak van het slingeren of anderszins van koers raken van de motor onder die omstandigheden: te krampachtig op de motor zitten.
Ook motorkleding werkt mee of tegen: als jouw motorkleding eigenlijk te groot is, dan wappert die er lustig op los. Dat is vermoeiend, en het spulletje vangt wind. Probeer met doorgaans aanwezige riempjes/klittenband je jas nauw op je romp te doen aansluiten. Eventuele rugzak thuislaten (sowieso verstandig), of gewoon achterop de motor vastbinden.
Bij een constante stevige zijwind kun je de motor tegen de wind in afschuinen d.m.v. druk op de ene of de andere voetsteun, al dan niet bijgestaan door een beetje ontspannen tegenstuur. Verreweg de meeste motoren doen dat trouwens vanzelf (mits je er ontspannen op zit), het enige waar je dan meestal even moet corrigeren is je positie op de rijstrook.Dat corrigeren doe je op dezelfde wijze: step- of tegensturen.
Je knie aan de kant waar de wind vandaan komt iets uitsteken, en dat been ontspannen (was al geopperd) helpt te compenseren voor de windvlagen die van opzij op je bovenlichaam inbeuken: je been wappert een beetje mee met de windstoten, en dat geeft een tegengestelde kracht t.o.v. het effect van diezelfde windvlagen op je hoofd en romp.
Op autosnelwegen liefst niet naast auto's blijven rijden (is sowieso onverstandig), maar er schuin voor of achter, liefst met een beetje afstand.
In de bebouwde kom vooral oppassen tussen hoge gebouwen (flats, kantoorgebouwen), want de wind kan daartussen gaan wervelen en flink in kracht toenemen. Ik heb ooit van 10 hoog staan toekijken hoe mijn geparkeerde motor van 250+ kg (Honda Bol d'Or) door de wind werd gegrepen: dat ding kwam bijna een halve meter van de grond alvorens de zwaartekracht er weer vat op kreeg... auw.
Succes ermee.