Is het bij jullie ook zo winderig :P

Als je een naked rijdt en dus geen windscherm en/of volle kuip hebt, scheelt het ook welke kleding je aan hebt. Ik rijd tegenwoordig met een hoodie in plaats van een leren jas. Dat merk je direct, ondanks het feit dat hij niet echt losjes zit ofzo.
 
Als je een naked rijdt en dus geen windscherm en/of volle kuip hebt, scheelt het ook welke kleding je aan hebt. Ik rijd tegenwoordig met een hoodie in plaats van een leren jas. Dat merk je direct, ondanks het feit dat hij niet echt losjes zit ofzo.
heb een windscherm, is dat niet koud dan een hoodie
 
heb een windscherm, is dat niet koud dan een hoodie
Ik was niet helemaal compleetmet mijn info. Hoodie draag ik vanaf 15 graden. Kan ook wel lager als je thermoshirts gebruikt en in een extreem geval een regenjas er overheen.

Maar goed... Is geen issue bij mij. Heb geen zin meer om te rijden in de pekel of slecht weer. Het kan wel. Heb nog 4 jassen. _O-
 
Vanavond weer even met de V-Strom op pad geweest. Nog steeds een aardig windje maar de V-Strom heeft er maling aan. Ik blijf me daarover verbazen want daarop zat ik voordat ik bij Hyperpro was geweest echt niet lekker bij stevige wind.

De ZRX moest ook maar eens een ochtendje die kant op. :)
 
vandaag ook een stukje gereden, windstoten waren wel af en toe rake klappen waardoor ik iets opschoof, maar echt omvallen lijkt me niet echt mogelijk. Wel beter opletten met de plek op de weg.. altijd meer ruimte overlaten om eventueel en hele harde windstoot op te kunnen vangen zonder problemen.

Ik rij een twee cilinder naked van +/- 180kg dus als ik het op die van mij kan, moet het prima te doen zijn op een fazer
 
Man-man, je kan wel overal over zeuren..............
Beetje wind vandaag maar ernstig..........? Heb toch wel erger meegemaakt!!

Paar jaar terug bij Cap Finisterra (nw Spanje) waaide het zo hard dat je letterlijk van je motor werd geblazen.
Toch was het tijdens gewoon rijden nog 't minst erg.
Bij parkeren motor deze zodanig moeten parkeren dat ie met neus in de wind stond.Anders was ie zeker omgewaaid!!!
 
Vanavond weer even met de V-Strom op pad geweest. Nog steeds een aardig windje maar de V-Strom heeft er maling aan. Ik blijf me daarover verbazen want daarop zat ik voordat ik bij Hyperpro was geweest echt niet lekker bij stevige wind.

De ZRX moest ook maar eens een ochtendje die kant op. :)

Yup. Echt een aanrader om hyperpro erin te doen. Heb al twee motoren van hyperpro voorzien. De huidige Fazer heeft geen standaard vering meer, dat voel ik direct, maar echt soepeltjes is het ook niet. Voor mijn gevoel zitten er nu vrij harder lineaire veren in en met HyperPro is het geheel een stuk beter. Helaas even geen centen, hoop over een maand of twee.
Overigens gisteren met zijwind over een brug wel erg voorzichtig met filteren gedaan. Had weinig zin per ongeluk een spiegel aan te tikken.

Ps. Betere vering zorgt ook voor minder bandslijtage.
 
Ik dacht topic ging over winderigheid
Daar heb ik wel vaak last van :+
 
Ben ik wel nieuwsgierig. Heb jij ook gemerkt dat ze er minder windgevoelig van werden? Want dat effect was bij de V-Strom echt enorm maar of dat bij andere fietsen ook zo is?

Als de wegligging verbeterd dan zal dat effect op de stabiliteit hebben. Je zult dus minder last van de wind hebben, zeker op slechtere wegdek condities. Hoeveel is niet te zeggen.
 
ik ga denk ik ook die hyperpro overwegen ben er echt benieuwd na is het iets wat je zelf kan doen of heb je speciaal gereedschap voor nodig?
 
Ik heb het altijd leuk gevonden, een beetje spectaculair weer. Ik geniet van het spelen met de wind, de klappen die je krijgt als je een vrachtauto passeert en het anticiperen daarop. Windkracht 8 vind ik geen probleem. 9 is oppassen. Bij 9 en windstoten zoek ik voor snelwegbruggen een geladen vrachtauto om een beetje te schuilen. :) Eén keer, tijdens zo'n januaristorm toen heel het land ontwricht was heb ik ergens even stil gestaan en geschuild voor de windstoten. En om de armen en benen even te ontspannen. Toen rijden was misschien niet heel verstandig O-) Ontspannen zitten, de motor goed laten trekken, 1 of 2 versnellingen lager dan normaal en de fiets zelf zijn weg laten zoeken. Dan lukt het best.
 
ik ga denk ik ook die hyperpro overwegen ben er echt benieuwd na is het iets wat je zelf kan doen of heb je speciaal gereedschap voor nodig?
Geen idee. Ik ben in Alphen ad Rijn geweest en heb het daar laten doen maar er zijn er zat op dit forum die het zelf hebben gedaan.
Als je in de buurt van Tiel woont dan zou je eens bij HK suspension langs kunnen gaan, die verkopen meerdere merken en zijn echte experts op het gebied van schokbrekers.
 
Meer gas geven. Middelpuntvliedende kracht van de wielen zorgt ervoor dat je vanzelf rechtdoor gaat. K1100rs met volle kuip rijdt gewoon kaarsrecht bij 170. Maakt niet uit hoe hard het waait.
En dat in een 50 km/u zone doen? Want dat was het namelijk aldaar.
En als er dan iets zou gebeuren met die snelheid, dan denk ik dat wel wat problemen gehad zou hebben...... :)
 
Laatst bewerkt:
In een 50km zone staat bijna altijd bebouwing. Dat breekt de wind. Juist op bruggen, dijken en viaducten is de wind extra hard.
 
Met de huidige wind zit ik nog redelijk ontspannen op de motor, bij windkracht 10 vind ik het hard werken worden. Maar de ene motor is gevoeliger voor zijwind en windstoten dan de andere. Massa en geometrie maken verschil, koffers en sommige windschermen kunnen een nadelige invloed hebben (soms ook juist niet), en een vering upgrade helpt vaak, maar nog het meeste voor andere dingen (sturen. remmen, etc.). 1 of 2 versnellingen terugschakelen helpt altijd mee: meer tractie (aandrijving).

Het allerbelangrijkste is echter: zit en zithouding. Want de berijder is de grootste stoorzender (windvanger, in deze context). Zorg dat je stevig op de motor zit (knieën), en eventueel wat spanning zetten op je bovenbenen: de druk die je daarmee op de voetsteunen uitoefent verlaagd effectief het zwaartepunt van motor + berijder, waardoor het ding stabieler wordt.
Bovenlichaam zo goed en kwaad als het gaat ontspannen, armen lichtjes gebogen, en die moeten er losjes bijhangen. Dus ook niet knijpen in het stuur. Op die manier kun je de ergste klappen van de wind met je bovenlichaam opvangen, zonder dat je die onbedoeld doorgeeft in het stuur (en dus de koers van de motor beïnvloedt). Dat is namelijk de voornaamste oorzaak van het slingeren of anderszins van koers raken van de motor onder die omstandigheden: te krampachtig op de motor zitten.
Ook motorkleding werkt mee of tegen: als jouw motorkleding eigenlijk te groot is, dan wappert die er lustig op los. Dat is vermoeiend, en het spulletje vangt wind. Probeer met doorgaans aanwezige riempjes/klittenband je jas nauw op je romp te doen aansluiten. Eventuele rugzak thuislaten (sowieso verstandig), of gewoon achterop de motor vastbinden.

Bij een constante stevige zijwind kun je de motor tegen de wind in afschuinen d.m.v. druk op de ene of de andere voetsteun, al dan niet bijgestaan door een beetje ontspannen tegenstuur. Verreweg de meeste motoren doen dat trouwens vanzelf (mits je er ontspannen op zit), het enige waar je dan meestal even moet corrigeren is je positie op de rijstrook.Dat corrigeren doe je op dezelfde wijze: step- of tegensturen.

Je knie aan de kant waar de wind vandaan komt iets uitsteken, en dat been ontspannen (was al geopperd) helpt te compenseren voor de windvlagen die van opzij op je bovenlichaam inbeuken: je been wappert een beetje mee met de windstoten, en dat geeft een tegengestelde kracht t.o.v. het effect van diezelfde windvlagen op je hoofd en romp.

Op autosnelwegen liefst niet naast auto's blijven rijden (is sowieso onverstandig), maar er schuin voor of achter, liefst met een beetje afstand.

In de bebouwde kom vooral oppassen tussen hoge gebouwen (flats, kantoorgebouwen), want de wind kan daartussen gaan wervelen en flink in kracht toenemen. Ik heb ooit van 10 hoog staan toekijken hoe mijn geparkeerde motor van 250+ kg (Honda Bol d'Or) door de wind werd gegrepen: dat ding kwam bijna een halve meter van de grond alvorens de zwaartekracht er weer vat op kreeg... auw.

Succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren prima kunnen rijden aan de kust met de storm.
Vandaag was het weer minder maar vooral de regen maakt het slecht. (Lekker met de tuut naar werk).

Goed opletten en blijven anticiperen op de omstandigheden. (Gezond verstand gebruiken)
 
Moet toegeven dat windkracht 8/9 op de Houtribdijk niet zo tof is, vooral de laatste bocht bij Lelystad.
 
Zometeen eens kijken hoe de bezorgscooter met bak achterop reageert op de wind. Dan is vermogen gebruiken niet echt een optie, of knie naar buiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan