Is een cardan nu ook al een slijtageonderdeel (bij de nieuwste BMW 1300)?

Ik heb nooit anders gehad


Je slaat hem gewoon over en koopt een scooter
Klopt, alleen komt een originele riem/koppelling voor terug. Zit nu een ‘race geval’ erin en tis voor mij helemaal niks…veel te zenuwachtig op het gas. Hij is kennelijk wel vlotter erdoor maar gezien mijn leeftijd wil niet dat hij gelijk hoog in de toeren joekelt. en zeker bij het cruisen rustig draait. En dat hij duidelijk niet….

En als ik vlot op stap wil dan heb ik andere materiaal….. _O- ….geen 200pk maar slechts 100pk en dat is vlot genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, alleen komt een originele riem/koppelling voor terug. Zit nu een ‘race geval’ erin en tis voor mij helemaal niks…veel te zenuwachtig op het gas. Hij is kennelijk wel vlotter erdoor maar gezien mijn leeftijd wil niet dat hij gelijk hoog in de toeren joekelt. en zeker bij het cruisen rustig draait. En dat hij duidelijk niet….

En als ik vlot op stap wil dat helikopters andere materiaal….. _O- ….geen 200pk maar slechts 100pk en dat vlot genoeg.
Eerlijk gezegd vond ik die Malossi sticker ook stijlloos op een strakke vormgegeven BMW.
Als een varken op een tang.;)
 
Ja, daarom kan ik overal terecht als kennisbank. ;)
Maar in het land van de blinden is eenoog ook koning.

26 jaar was ik bij mijn eerste cardan fiets, er volgenden er nog twee.
Maar op een cv van 40+ motoren is drie niet veel.

Het is wel fijn om alles even te proberen. ;)

Qua (opgegeven :') lagere) gewicht, vermogen en het slanke design op foto's spreekt de nieuwe 1.300 BMW mij wel aan. :9
Maar ik hou het even bij buikschuivers.
Hier mijn eerste cardan fiets XS750 , ‘79 in de Franse Alpen en ook mijn vriendin die mijn vrouw in ‘79 geworden is….

IMG_2898.jpeg
 
Hier mijn eerste cardan fiets XS750 , ‘79 in de Franse Alpen en ook mijn vriendin die mijn vrouw in ‘79 geworden is….

Bekijk bijlage 1945366
Toen was ik net van de zijwieltjes af. :+
1998 mijn eerste cardan fiets, een Honda NTV.
BMW in 2004 en een huwelijk + scheiding rijker.
Nog even buitenspelen en meer ervaring op doen.
 
Heb het idee dat de gemiddelde leeftijd hier best hoog is

:+

(misschien dat ik hem nog een beetje omlaag kan halen)
Ik was er vroeg bij.
Vorig jaar nog P1 op Zandvoort. O-)
Dit jaar alleen drie dure crashes gewonnen.
Dus jong van geest. :X :')
 
Laatst bewerkt:
Bij de 1300 "krijg" je niks.

Als de update bij de 1200/1250 genoeg was, zou men bij BMW niets meer ondernemen. En zeker niet 700.000 motoren terugroepen elke 60k km.

Daar krijg je dus wel wat, ook na de update, dan lijkt het niet slim om dat geschenk niet aan te nemen.
Nee klopt, bij de 1300 mag je straks 970 euro en inflatie gaan aftikken.
ik zelf vind het nog steeds een vreemd verhaal vinden, op het duitse gs forum zijn een heel aantal 100.000 GS, eentje zelfs met 540.000.
 
Een cardanas draait niet mooi rond zodra er een hoek op staat. Die variatie gaat er wel weer uit bij de achterwiel kruiskoppeling, maar ondertussen krijgt de as wel versnelling/vertraging. Leuk als er 140Nm (1300GS) motorkoppel opstaat en je sportief rijdt terwijl de (achter) veer druk bezig is. Dus van één kant wil je die as zo licht mogelijk houden voor de lager belasting.

Van deze site 10% sneller en weer 10% langzamer (20% variate) bij een extreme 25graden hoek: Dat is dus extreem, maar 10-15 gaat het wel zijn op de GS Universal Joint Maximum Minimum Speed.

1700327518363.png
 
Dat zijn juist degenen die hun motor nauwelijks belasten.
De user " bonsai " springt inderdaad niet met zijn GS door het terein, maar rijd heel veel binnendoor. Zijn GS is trouwens 4 jaar oud.
 
Een cardanas draait niet mooi rond zodra er een hoek op staat. Die variatie gaat er wel weer uit bij de achterwiel kruiskoppeling, maar ondertussen krijgt de as wel versnelling/vertraging. Leuk als er 140Nm (1300GS) motorkoppel opstaat en je sportief rijdt terwijl de (achter) veer druk bezig is. Dus van één kant wil je die as zo licht mogelijk houden voor de lager belasting.

Van deze site 10% sneller en weer 10% langzamer (20% variate) bij een extreme 25graden hoek: Dat is dus extreem, maar 10-15 gaat het wel zijn op de GS Universal Joint Maximum Minimum Speed.

Bekijk bijlage 1945518
Zit de cardanas direct aan de krukas dan? Een koppel van goed richting de 1000Nm klinkt me aannemelijker op de cardan gezien die na de primaire overbrenging en versnellingsbak zit.
 
Zit de cardanas direct aan de krukas dan? Een koppel van goed richting de 1000Nm klinkt me aannemelijker op de cardan gezien die na de primaire overbrenging en versnellingsbak zit.
Daarom dat ik zei motorkoppel. Hierbij lijstje van 1250GS vs mijn 1000XR overbrengingen. Dus vermenigvuldig motorkoppel met Overall en dat staat maximaal op uitgaande as. Ik heb final drive/cardan daarom even op 1 gezet. Dus iets meer dan 4 keer motorkoppel op uitgaande as. Inderdaad tot 10 keer op aangedreven achterwiel maar dat telt even niet mee
1300GS zit er niet bij omdat er ergens iets niet klopt met wat BMW zegt in press release, klopt van geen meter, kijk zelf maar. CW en drivelineloss staat erbij omdat dit gewoon het input gedeelte is van mijn benadering motoren te vergelijken, en in engels omdat ik daar 40 jaar mee gewerkt heb

1700343267939.png
 
Was al niet in de markt voor een BMW, en ken de verhalen van collega's met nieuwe GS'en maar al te goed met cardanproblemen...
Gelukkig heeft BMW het allemaal onder controle de laatste tijd, getuige het volgende dwingende verzoek: linkje uit Duitsland
(cru gezegd: je MOET naar de dealer, anders wordt je in dure speeltje gewoonweg stilgelegd door de overheid => in D wel te verstaan)

Wat ik mij dan afvraag, is hoe wil je de versn. bak problemen oplossen middels software? Zal het vermogen wel afgevlakt worden, denk ik dan...

Mijn mening dat BMW hun klanten als ontwikkelingspiloten ziet, klopt wel aardig... _O- _O- _O- . Gelukkig betaal je je niet helemaal scheel aan zo'n te dure guzzi met hangtieten... :+
 
Was al niet in de markt voor een BMW, en ken de verhalen van collega's met nieuwe GS'en maar al te goed met cardanproblemen...
Gelukkig heeft BMW het allemaal onder controle de laatste tijd, getuige het volgende dwingende verzoek: linkje uit Duitsland

Wat ik mij dan afvraag, is hoe wil je de versn. bak problemen oplossen middels software? Zal het vermogen wel afgevlakt worden, denk ik dan...

Mijn mening dat BMW hun klanten als ontwikkelingspiloten ziet, klopt wel aardig... _O- _O- _O- . Gelukkig betaal je je niet helemaal scheel aan zo'n te dure guzzi met hangtieten... :+
Honda heeft er ook tientallen jaren over gedaan om uitgaande assen van bepaalde modellen van ander materiaal dan kauwgom te maken.
Heeft KTM jarenlang koppeling slave cilinders die lek raken.
Enz enz enz.
Zo is er van de meeste merken wel wat te vinden natuurlijk.

Edit:
Versnellingsbak sparen kan op veel manieren. In geval van quickshifter kan die natuurlijk aangepast worden. Zonder quickshifter kun je natuurlijk kijken naar de koppeling en versnellingsbak indicator, wanneer die beide veranderen kun je als een soortement quickshifter de ontsteking/injectie even kort aanpassen om minder harde klappen te geven tijdens het schakelen.
Of je kunt gewoon altijd het vermogen wat afvlakken, maar dat is natuurlijk minder netjes.
Zo is er vast wel meer te verzinnen.
 
Laatst bewerkt:
Een motor die al 25+ jr op de markt is @Erwin P , zou m.i. niet dit soort dingen meer moeten vertonen... Daarbij komt dat ze +250.000 aan units terugroepen, dan loopt dat over meerdere jaren aan produceren..
Het specifieke model waar het om gaat zijn de GS 1250 en de RT's (laten we de politievoertuigen er gemakshalve maar even buiten, die ook genoemd worden). Daar zitten (naar mijn mening) geen quickshifters op (maar ken die specifieke BMW's niet zo goed). Al zit er tegenwoordig wel veel elektronica op, maar ik begreep uit het verhaal uit het magazine (dus niet het korte bericht op internet), dat het kon gebeuren indien de motor vanaf een trottoir oid gereden werd..

Ben bang dat er dan wat goed fout zit...
 
Was al niet in de markt voor een BMW, en ken de verhalen van collega's met nieuwe GS'en maar al te goed met cardanproblemen...
Gelukkig heeft BMW het allemaal onder controle de laatste tijd, getuige het volgende dwingende verzoek: linkje uit Duitsland
(cru gezegd: je MOET naar de dealer, anders wordt je in dure speeltje gewoonweg stilgelegd door de overheid => in D wel te verstaan)

Wat ik mij dan afvraag, is hoe wil je de versn. bak problemen oplossen middels software? Zal het vermogen wel afgevlakt worden, denk ik dan...

Mijn mening dat BMW hun klanten als ontwikkelingspiloten ziet, klopt wel aardig... _O- _O- _O- . Gelukkig betaal je je niet helemaal scheel aan zo'n te dure guzzi met hangtieten... :+
Beetje overtrokken posting en gezien je emoticons zou ik zeggen ben je jaloers...al zal je dat nu in alle toonaarden ontkennen.
De software aanpassing doet niets anders dat wanneer je een stevige sprong maakt met de GS waarbij de wielen volledig van de grond komen, je geen volgas meer geeft. Het is dus in feite eigenlijk een software aanpassing die voorkomt dat beginners in het veld stevige klappen maken op de ingaande as wanneer je met volgas weer neerkomt.
En dat je in duitsland naar de dealer MOET heeft te maken met hun zeg maar APK systeem. Mogen andere landen een voorbeeld aan nemen, want in NL kun je bijv wel 2e hands een FJR 1300 kopen die heel wat meer aanpassingen kreeg nodig heeft van yamaha in de versnellingsbak.
Bijna alle merken hebben wel eens recalls, en als je dat ziet als dat kopers testpiloten zijn snap je heel weinig van hoe een motorfiets in elkaar wordt gezet...iets met toeleveranciers en zo, maar wellicht gaat dat boven je pet.
Mijn emoticons *O*-O-*O*:+
 
Het specifieke model waar het om gaat zijn de GS 1250 en de RT's (laten we de politievoertuigen er gemakshalve maar even buiten, die ook genoemd worden). Daar zitten (naar mijn mening) geen quickshifters op (maar ken die specifieke BMW's niet zo goed). Al zit er tegenwoordig wel veel elektronica op, maar ik begreep uit het verhaal uit het magazine (dus niet het korte bericht op internet), dat het kon gebeuren indien de motor vanaf een trottoir oid gereden werd..
je weet het niet zeker, en je kent de motor niet.
Eigenlijk roep je dus maar wat....
In dit geval zou ik liever vragen stellen, werd je wat wijzer.

Een R1250GS heeft een quickshifter.

En nee niet als die van een trotoir afrijdt maar zoals ik eerder antwoorde, als de GS een sprong maakt kan....

En je opmerking met 25 + mag je ook 40+ van maken en kent in die jaren een enorme curve van verbeteringen, aanpassingen aan techniek en materiaal.
En belangrijker, een giga aftersale organisatie incl dealernet en service....en die laatste is de reden dat veel BMW rijders bij het merk blijven.
 
Beetje overtrokken posting en gezien je emoticons zou ik zeggen ben je jaloers...
Nope.. Ik ben blij met het materiaal wat ik heb, en daar hoort BMW tegenwoordig gelukkig niet meer toe..

En dat je in duitsland naar de dealer MOET heeft te maken met hun zeg maar APK systeem.
Nope. Eén en ander heeft niets met elkaar te maken.
Je krijgt in dit geval van het KBA gewoon een bericht dat je moét gaan naar de dealer, anders maken ze er een WOK melding van (om het op zijn Nederlands te zeggen). Ook al meegemaakt met hetzelfde bejubelde merk overigens...
Duitsers zijn wél een stuk consequenter met hun periodieke keuringen, dat ben ik wél met je eens.

Bijna alle merken hebben wel eens recalls, en als je dat ziet als dat kopers testpiloten zijn snap je heel weinig van hoe een motorfiets in elkaar wordt gezet...iets met toeleveranciers en zo
Maar frot een toeleverancier zomaar wat in elkaar en bied het aan bij die pofbroeken? Of krijgt een toeleverancier (uiteindelijk, na uiteraard de goedkoopste te zijn die het kan produceren) een opdracht om iets te maken, naar specificaties van BMW? En doet BMW dan niet aan kwaliteitscontroles en steekproeven zoals ieder ander merk dat wél doet?.. Als ze net zoveel aan dat soort controles doen als hun concurrenten, dan zou het wel goed moeten zitten. Maar het ontwerp en de uiteindelijke toestemming om namens BMW wat te mogen produceren, komt enkel na goedkeuring uit D.

maar wellicht gaat dat boven je pet.
Dát zal het zijn..

De software aanpassing doet niets anders dat wanneer je een stevige sprong maakt met de GS waarbij de wielen volledig van de grond komen, je geen volgas meer geeft. Het is dus in feite eigenlijk een software aanpassing die voorkomt dat beginners in het veld stevige klappen maken op de ingaande as wanneer je met volgas weer neerkomt.
je weet het niet zeker, en je kent de motor niet.
Eigenlijk roep je dus maar wat....
In dit geval zou ik liever vragen stellen, werd je wat wijzer.

Een R1250GS heeft een quickshifter.

En nee niet als die van een trotoir afrijdt maar zoals ik eerder antwoorde, als de GS een sprong maakt kan....
heeft een RT ook al een quickshifter dan? Ook dié zijn betroffen en niet alleen de GS..
Zoals ik al aangaf, dat is wél het hobbeltje wat een GS/RT rijder neemt, het trottoir.. Met een GS/RT offroad, volgas én beide wielen los, zie ik net zoveel voorbij komen als Dolly Parton die naast mij staat te zeiken op het herentoilet..
Verder moét je wel af en toe volgas geven bij offroad, iets met de motor sturen in de lucht (bij sprongen).

En je opmerking met 25 + mag je ook 40+ van maken en kent in die jaren een enorme curve van verbeteringen, aanpassingen aan techniek en materiaal.
En belangrijker, een giga aftersale organisatie incl dealernet en service....en die laatste is de reden dat veel BMW rijders bij het merk blijven.
Nog triester, 40 jr ervaring... en praat aub niet over de aftersale en service, mijn ervaringen zijn toch echt anders...
Maar het is toch hetzelfde merk die over (pak hem beet) 1 maand (31/12) weer 100en GS op naam zet, om dé best verkopende partij te zijn in NL? en dat al voor meer dan 10 jr.. En vervolgens de dingen dan door de strot duwt door dezelfde giga organisatie bij hetzelfde dealernet?

Kortom, ik ben geen fanboy (meer) van het merk.
Heb div. andere merken eveneens thuis staan, en ja daar heb je af en toe ook wel een recall voor, maar zo bont als die Duitsers het maken de laatste tijd - en dat bij 1 model - zie ik niet vaak.

just my 2 cents...
 
Laatst bewerkt:
Is er al bekend wat die as van een 1300 kost dan? Bij een 1200LC/1250 kostie 120euro. Vervangen kost minder tijd dan een kettingset vervangen.. :)
Weet je die prijs heel zeker?
Ik heb onlangs nog 2 GS-en gehad met een kapotte cardan-as. Voor de ene was de as ca. 500 Euro, voor de andere was er geen beginnen meer aan. Hele blok kapot door de cardan-as die vast was geslagen. Of omgekeerd, cardan-as kapot en daarna vastgeslagen door een kapot blok.....
 
Weet je die prijs heel zeker?
Ik heb onlangs nog 2 GS-en gehad met een kapotte cardan-as. Voor de ene was de as ca. 500 Euro, voor de andere was er geen beginnen meer aan. Hele blok kapot door de cardan-as die vast was geslagen. Of omgekeerd, cardan-as kapot en daarna vastgeslagen door een kapot blok.....
Ik heb begrepen dat voor de pre 1300 de as gratis is
 
Weet je die prijs heel zeker?
Ik heb onlangs nog 2 GS-en gehad met een kapotte cardan-as. Voor de ene was de as ca. 500 Euro, voor de andere was er geen beginnen meer aan. Hele blok kapot door de cardan-as die vast was geslagen. Of omgekeerd, cardan-as kapot en daarna vastgeslagen door een kapot blok.....
Voor de 1200/1250 LC is die as inderdaad tegenwoordig 120 euro (ik vermoed wel ex. BTW). BMW heeft een enorme oplage laten maken omdat ze nu allemaal als onderdeel van een recall vervangen worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan