Is een cardan nu ook al een slijtageonderdeel (bij de nieuwste BMW 1300)?

305.000 km gereden met BMWR1100gs 1995. Bij 150.000 km achteroverbrenging vervangen omdat grote lager stuk was.
Bij 220.000 km voorste cardan vervangen vervangen (lagertjes stuk). Ben een rustige - wel doorrijder - geen wheelies of rubberstrepentrekkende wegrijder. Ik zou zeggen gewoon blijven rijden tot het kapot gaat, tenzij vervanging om de 80.000 km garantie is (incl. loon)
Kan mij voorstellen dat met de gestegen vermogens toch ook de aan belasting onderhevig zijnde onderdelen op sterkte zijn aangepast.
 
Ik herinner me nog een folder van Harley Davidson toen ze voor het eerst met de tandriem als eind-aandrijving uitkwamen (vrij vertaald): “we hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de ideale eind-overbrenging en zijn tot de conclusie gekomen dat een cardan het beste is . . . . . ”. En dan sloeg je een bladzijde van de folder om en gingen ze verder “. . . . . . voor een auto”. Vond ‘m toen wel grappig gevonden.
 
Ipv op de man spelen kun je het ook op de inhoud proberen.
Als de inhoud bespreekbaar is wel, dan kun je standpunten uitwisselen. In dit geval werd een negatieve en foutieve inhoud geplaatst die gebasseerd was op persoonlijke emotie en niet op feiten.
 
Als de inhoud bespreekbaar is wel, dan kun je standpunten uitwisselen. In dit geval werd een negatieve en foutieve inhoud geplaatst die gebaseerd was op persoonlijke emotie en niet op feiten.
Je speelt je laatste 3 posts waar je op hem reageert op de man, daar wordt het niet beter van.

Als hij ervaringen van collega's heeft, wat is daar feitelijk onjuist aan? Misschien dat hij er vanuit gaat dat zijn "steekproef" toepasbaar is op het hele BMW-bestand, maar is dat een gekke gedachte als er een terugroepactie komt en elke 60K (1250GS toch?) of 80K bij de 1300 cardans moeten worden vervangen?

Ander voorbeeld: Motorrad/Motoplus heeft met twee Triumph Street Triple RS'en 20K en 30K gereden voordat er klepschade optrad. Einde duurtest. Nu hebben ze een Triumph Tiger 900, uitlaatklepgeleiders erg versleten. Hele kleine steekproef, maar als het de jouwe is, dure reparatie, tenzij het binnen de garantie termijn is. Koop jij er nog een?
 
Je speelt je laatste 3 posts waar je op hem reageert op de man, daar wordt het niet beter van.

Als hij ervaringen van collega's heeft, wat is daar feitelijk onjuist aan? Misschien dat hij er vanuit gaat dat zijn "steekproef" toepasbaar is op het hele BMW-bestand, maar is dat een gekke gedachte als er een terugroepactie komt en elke 60K (1250GS toch?) of 80K bij de 1300 cardans moeten worden vervangen?

Het begon met....
Mijn mening dat BMW hun klanten als ontwikkelingspiloten ziet, klopt wel aardig... _O- _O- _O- . Gelukkig betaal je je niet helemaal scheel aan zo'n te dure guzzi met hangtieten.
Dat is hem zijn mening, en mijn antwoord daarop is dan inderdaad op de man.
 
Middagje vrijmaken.. Zak chips kopen, voldoende koffie zetten / bier inslaan en beginnen maar. Lijkt me prima te doen zelf dit soort onderhoud.

Wat nou de reden is van deze "failure" is maar de vraag.. soms heb je gewoon domme pech.
 
Terug
Bovenaan Onderaan