Trixz
MF veteraan
- 20 jul 2005
- 6.506
- 304
Welkom op het Yamaha YZF600R ThunderCat / FZR600R topic!
De Yamaha YZF600R Thundercat is een sport/tour motorfiets van de Japanse fabrikant Yamaha.
De motorfiets was van 1996 tot 2004 op de Europese de markt, in de Verenigde Staten tot 2007.
Het is de opvolger van de Yamaha FZR-600R. Zoek je een sportievere versie, kies dan voor een R6.
Model en kleurcode op sticker onder de buddyseat:
Check hier of het klopt met het bouwjaar
1996: Lancering in rood metallic en rood/wit/zwart
1997: Zwart en donker blauw metallic
1998: Matgrijs en zwart metallic en zilver/oranje/zwart
1999: Antraciet
2000: Zilver/geel en zilver/goud/zwart en rood
2002: Yamaha Racing blauw en zilver
2003: Einde fabricatie door YAMAHA
Links:
Yamaha Motor Nederland
Gebruikershandleiding
Hayens manual pdf
Onderdelen catalogus
Bennetts review
MCN review
Morebikes review
Men&Motors Youtube review
Yamaha Thundercats.org forum
Thundercats te koop op MP
Thundercats te koop op MO
Aandachtspunt(en) bij aankoop/onderhoud:
- Versnellingsbak en koppeling
In de 2e versnelling, doortrekken tot tegen rood om te merken of hij uit de versnelling schiet! Anders zijn er kostbare herstelkosten
versnellingsbak. De koppeling wordt ook aangemerkt als een zwak punt, dus test dit ook door alle versnellingen heen.
- Schokdemper achter
Controleer of de stelring beweegt en controleer of de schokdemper wordt gecomprimeerd met het aangebrachte gewicht. Het gebrek aan
bescherming tegen het opspatten door het achterwiel kan leiden tot vastzitten als het niet goed wordt schoongemaakt en onderhouden.
Als er een hugger of undertray is aangebracht, is dit een goed teken van een zorgvuldige eigenaar en zal het wel meevallen.
- Uitlaatbochten
Haal eventueel een kuipdeel weg en controleer, terwijl de motor draait, of de uitlaat rond het blok lek is. Denk niet dat dit kan worden
opgelost door de uitlaatklemmen vast te draaien. Bij vervanging wordt er vaak voor een RVS uitlaatspruitstuk gekozen.
- Uitlaatdemper
De lak van de originele demper laat vaak (snel) los.
Overige weetjes:
- Zithouding
Uit ervaringen van diverse motorrijders, is de zithouding op de Thundercat ook zéér geschikt voor langere motorrijders >1,80mtr!
- Koplamp
Ga je veel in de avond/nacht rijden, dan zou je Xenon/LED kunnen monteren voor een betere lichtopbrengst.
- Voorremmen
De 'Blue Spot' Sumitomo remklauwen (ook op de 1e gen R1 geleverd) staan er om bekend dat ze écht wel (af-)remmen!
- Vering/demping
De basis is prima maar wordt door sommigen soms als 'zacht' aangemerkt. Kan je sleutelen, probeer dan eerst de voorpoten wat door de
kroonplaat te steken met evt. achterkant iets omhoog en dan stuurt hij ook gelijk al scherper in.
Wil je net dat stapje meer, dan is de vering upgraden een (duurdere) optie. Vervang of alleen de veren (en olie) of i.c.m. een complete
achterdemper.
- Carb-icing
Het kan voorkomen dat er ijsvorming optreed in de carburateurs bij het rijden in zeer koude temperaturen bij constante snelheid.
- Motorblok
Deze moeten eigenlijk, met regelmatig onderhoud, gemakkelijk 100.000km aankunnen.
Thundercat M-F(st)ers:
SpeedingSteve (oude van Clank (Cas) TS)
Tcat (Ton) (verkocht)
McWolff
Rubbererijder
Vrijevogel
Freak5ty8
JoshDR
Pieters86
Sebulba
MislukteGorilla (oude van Dakkert)
MarijTC
Airbore 1892
Rob RD
Trixz
Iphoby
nThaan
GieliO (+project)
Haakie
Freek84
AAJB
Bossie75
thunderharm
ThunderpoesZeeland
Michael_thunder
Aprilia4fun
Gerlofboy
Rijmend-Paard
De Yamaha YZF600R Thundercat is een sport/tour motorfiets van de Japanse fabrikant Yamaha.
De motorfiets was van 1996 tot 2004 op de Europese de markt, in de Verenigde Staten tot 2007.
Het is de opvolger van de Yamaha FZR-600R. Zoek je een sportievere versie, kies dan voor een R6.
Motor | |
Type | viercilinder, viertakt, DOHC |
Cilinderinhoud | 599 cc |
Vermogen | 74 kW |
Koeling | vloeistof |
Distributie | 4 kleppen per cilinder |
Boring × slag | 62,0 × 49,6 mm |
Smering | nat (olie)carter |
Compressie | 12,4:1 |
Maximumkoppel | 73 Nm @ 11.500 t.p.m. |
Topsnelheid | 240,0 km/u |
Eindoverbrenging | ketting |
Koppeling | natte meerplaatskoppeling |
Versnellingsbak | 6 verhoudingen |
Rijwielgedeelte | |
Frame | staal |
Ophanging vooraan | telescopische voorvork |
Ophanging achter | enkele veer/schokbreker |
Voorrem | twee 298 mm zwevend |
Achterrem | een 245 mm remschijf |
Voorband | 120/60 ZR 17 (55W) |
Achterband | 160/60 ZR 17 (73W) |
Maten en gewichten | |
Lengte | 207 cm |
Breedte | 75,4 cm |
Hoogte | 119 cm |
Zadelhoogte | 81 cm |
Wielbasis | 141,5 cm |
Grondspeling | 135 mm |
Gewicht (droog) | 187 kg |
Tankinhoud | 19 liter (incl. 3,1 reserve) |
Diversen | |
Kleurvariaties | blauw(paars) blauw/zwart blauw/zilver blauw (Yamaha Racing) rood/wit/zwart rood(metallic) zilver zilver/geel zilver/oranje/zwart zilver/goudgeel/zwart zwart/grijs zwart |
Model en kleurcode op sticker onder de buddyseat:
Check hier of het klopt met het bouwjaar
1996: Lancering in rood metallic en rood/wit/zwart
1997: Zwart en donker blauw metallic
1998: Matgrijs en zwart metallic en zilver/oranje/zwart
1999: Antraciet
2000: Zilver/geel en zilver/goud/zwart en rood
2002: Yamaha Racing blauw en zilver
2003: Einde fabricatie door YAMAHA
Links:
Yamaha Motor Nederland
Gebruikershandleiding
Hayens manual pdf
Onderdelen catalogus
Bennetts review
MCN review
Morebikes review
Men&Motors Youtube review
Yamaha Thundercats.org forum
Thundercats te koop op MP
Thundercats te koop op MO
Aandachtspunt(en) bij aankoop/onderhoud:
- Versnellingsbak en koppeling
In de 2e versnelling, doortrekken tot tegen rood om te merken of hij uit de versnelling schiet! Anders zijn er kostbare herstelkosten
versnellingsbak. De koppeling wordt ook aangemerkt als een zwak punt, dus test dit ook door alle versnellingen heen.
- Schokdemper achter
Controleer of de stelring beweegt en controleer of de schokdemper wordt gecomprimeerd met het aangebrachte gewicht. Het gebrek aan
bescherming tegen het opspatten door het achterwiel kan leiden tot vastzitten als het niet goed wordt schoongemaakt en onderhouden.
Als er een hugger of undertray is aangebracht, is dit een goed teken van een zorgvuldige eigenaar en zal het wel meevallen.
- Uitlaatbochten
Haal eventueel een kuipdeel weg en controleer, terwijl de motor draait, of de uitlaat rond het blok lek is. Denk niet dat dit kan worden
opgelost door de uitlaatklemmen vast te draaien. Bij vervanging wordt er vaak voor een RVS uitlaatspruitstuk gekozen.
- Uitlaatdemper
De lak van de originele demper laat vaak (snel) los.
Overige weetjes:
- Zithouding
Uit ervaringen van diverse motorrijders, is de zithouding op de Thundercat ook zéér geschikt voor langere motorrijders >1,80mtr!
- Koplamp
Ga je veel in de avond/nacht rijden, dan zou je Xenon/LED kunnen monteren voor een betere lichtopbrengst.
- Voorremmen
De 'Blue Spot' Sumitomo remklauwen (ook op de 1e gen R1 geleverd) staan er om bekend dat ze écht wel (af-)remmen!
- Vering/demping
De basis is prima maar wordt door sommigen soms als 'zacht' aangemerkt. Kan je sleutelen, probeer dan eerst de voorpoten wat door de
kroonplaat te steken met evt. achterkant iets omhoog en dan stuurt hij ook gelijk al scherper in.
Wil je net dat stapje meer, dan is de vering upgraden een (duurdere) optie. Vervang of alleen de veren (en olie) of i.c.m. een complete
achterdemper.
- Carb-icing
Het kan voorkomen dat er ijsvorming optreed in de carburateurs bij het rijden in zeer koude temperaturen bij constante snelheid.
- Motorblok
Deze moeten eigenlijk, met regelmatig onderhoud, gemakkelijk 100.000km aankunnen.
Thundercat M-F(st)ers:
SpeedingSteve (oude van Clank (Cas) TS)
Tcat (Ton) (verkocht)
McWolff
Rubbererijder
Vrijevogel
Freak5ty8
JoshDR
Pieters86
Sebulba
MislukteGorilla (oude van Dakkert)
MarijTC
Airbore 1892
Rob RD
Trixz
Iphoby
nThaan
GieliO (+project)
Haakie
Freek84
AAJB
Bossie75
thunderharm
ThunderpoesZeeland
Michael_thunder
Aprilia4fun
Gerlofboy
Rijmend-Paard
Laatst bewerkt: