Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic

Ach ja die had me 1400 euro gekost (echt de beste aankoop in mijn leven). Heb er in 8-9 maanden 20k+ kilometers op gereden.

De dagprijs is een stuk hoger dus the silver lining is dat ik wat nieuwers en beters kan uitkiezen *D
 
Sjonge zeg.. flink balen.. en herkenbaar.. sterkte verder..
En verder voor de mensen die zeggen van zelf ok belangrijker, de rest is vervangbaar…. Dat is zo.. maar dat zijn “opbeurende” woorden die je niet wil horen na zoiets.. ik iig destijds niet :')
Ja, dat zeg je nu, maar ik spreek uit ervaring. Materiële schade of zelfs verlies van fiets is echt niet leuk, en dat weet je zelf ook, maar geloof me, het staat in schril contrast tot blijvend letsel. Ik zal het echt niet leuk vinden en ik geniet van het spul, maar raak liever AL MIJN VOERTUIGEN KWIJT dan zelf blijvend letsel op te lopen. Ik heb regelmatig met licht letsel naar mijn wrak staan kijken en direct gedacht: ‘Gelukkig heb ik zelf zo ongeveer niets.’ Misschien heb ik dergelijke dingen al te vaak meegemaakt. Bij de eerste keer dat de banden de grond niet meer raken zie je dat inderdaad op dat moment niet in.
 
Ja, dat zeg je nu, maar ik spreek uit ervaring. Materiële schade of zelfs verlies van fiets is echt niet leuk, en dat weet je zelf ook, maar geloof me, het staat in schril contrast tot blijvend letsel. Ik zal het echt niet leuk vinden en ik geniet van het spul, maar raak liever AL MIJN VOERTUIGEN KWIJT dan zelf blijvend letsel op te lopen. Ik heb regelmatig met licht letsel naar mijn wrak staan kijken en direct gedacht: ‘Gelukkig heb ik zelf zo ongeveer niets.’ Misschien heb ik dergelijke dingen al te vaak meegemaakt. Bij de eerste keer dat de banden de grond niet meer raken zie je dat inderdaad op dat moment niet in.
Da is wel zo. 100%. Maar: niet op dát moment. Die breuk dan denkie dat geneest wel weer maar godverdomme mn motor is naar de klote en die geneest niet. Dat. Ook hier ervaringsdeskundige hèh. 2013. 2 armen in t gips. ✌️
 
ja weet ik, maar hier staan we beiden anders in dan. Twee gebroken armen zijn weliswaar tijdelijk maar nog steeds redelijk ernstig. Ik had het wel over blijvend letsel. Dat is mij geen enkel voertuig waard.
 
Nee daar staan wij niet anders in want ik ben het er mee eens maar ik heb het puur over op t moment dat zo’n ongeval gebeurd is.. dan ben je ok en zie je je motor in puin en dan zegt de agent is maar een apparaat.. ja.. maar dat wil je dan niet horen.. dag erna is ander verhaal..
 
Op zoek naar iets heel anders kwam ik net een paar foto’s tegen van mijn gele SV in de staat toen ik ‘m kocht. Wat was ie toen mooi en bijna maagdelijk. Nu zit het hele dring onder de drek en lopen er op diverse plekken diverse vloeistoffen uit. Nog wel redelijk mooi na een flinke poetsbeurt, maar verder verre van maagdelijk. 😱
 
@negentiendrieentachtig wat gebeurd er eigenlijk met de motor? Ik kom hier nu even de aasgier uithangen, omdat ik niet vaak veel gen2 onderdelen langs zie komen O-) Ik zoek o.a. knipperlichten, een leuker(e) uitlaat dan de standaard uitlaat, setje extra velgen is eigenlijk onnodig, maar dan kan ik misschien ook nadenken over winterbanden komende winter haha

Hoewel ik ook hoop dat ik een rekenfout heb gemaakt met mijn olieverbruik bijhouden, want anders gaat er de laatste tijd zoveel olie doorheen dat ik misschien ook beter naar een nieuwe motor (of blok) kan zoeken.
 
@negentiendrieentachtig wat gebeurd er eigenlijk met de motor? Ik kom hier nu even de aasgier uithangen, omdat ik niet vaak veel gen2 onderdelen langs zie komen O-) Ik zoek o.a. knipperlichten, een leuker(e) uitlaat dan de standaard uitlaat, setje extra velgen is eigenlijk onnodig, maar dan kan ik misschien ook nadenken over winterbanden komende winter haha

Hoewel ik ook hoop dat ik een rekenfout heb gemaakt met mijn olieverbruik bijhouden, want anders gaat er de laatste tijd zoveel olie doorheen dat ik misschien ook beter naar een nieuwe motor (of blok) kan zoeken.
Geen idee eigenlijk, als ik hem mag hebben na een total loss verklaring ga ik hem uiteraard strippen.
 
Daar zijn 2 smaken in.

Economisch total loss:
De motor zal per opbod aangeboden worden aan handelaren. De biedingen zijn niet zichtbaar. Indien je bij economisch total loss geen afstand doet van de motor krijg je bij all-risk de dagwaarde uitgekeerd minus het hoogst geboden bod (ookwel restwaarde genoemd). Dit kan interessant zijn omdat bij de berekening van de schade altijd uit wordt gegaan van nieuwe delen. En nieuwe kuipdelen zijn best duur, terwijl dat tweedehands best tientjes werk kan zijn. Zo heb ik zelf bij 2x eco total loss er geld aan over gehouden.

Technisch total loss:
In dit geval heb je dikke pech. De schade is bekeken en het frame of chassis is bijv dermate krom dat het niet kan worden hersteld. Om te voorkomen dat een wrak alsnog op de weg komt heb je geen keuze en zul je afstand moeten doen. Je krijgt dan de dagwaarde uitgekeerd.
 
Zo ik heb weer lekker zitten slapen. Ondertussen gaat Roger er vandoor (met een De Waard tent in de aanhanger of zo :P), blijkt er geen SV-meet te komen (is voor mij ook altijd lastig in juli ivm vakantie), is er een SV minder op deze aarde (sterkte en beterschap negentiendrieentachtig), en verkoopt Bamidrone (bijna) z'n SV :/. Ondertussen heb ik zelf de SV nog niet uit de schuur gehad. Hopelijk binnenkort... Ik dacht ik geef maar even een teken van leven :)
 
Hoi allemaal :)
Ik ben een trotse bezitter van een SV1000S uit 2007 maar heb een probleem er mee.
Wanneer de motor koud is en ik knijp tijdens het rijden (of bij het stoplicht) de koppeling in valt de motor uit. Als hij op temperatuur is gebeurt dit nog steeds, maar dan maar heel af en toe. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Eergisteren eindelijk nog eens op circuit gereden.
15jaar ervaring en 15kg meer op de weegschaal.
Zou het nog lukken na een lange onderbreking?
Ik had de triumph 765 met racebanden mee en de sv650N 1999 met , een primeur voor mij, regenbanden. Want ik reed in de classics en daar hadden we enkel dunne straatbanden. Hier een voorbeeld. En pinlock vergeten. Memorabele momenten. :Y
2015-08-23%202628%20Gedinne[1].jpg



En regenen ging het zeker. Veel. Koud en wind.
Dat geeft weinig zin. Maar ik was gekleed zoals een michelin man met 4 lagen kledij.

Die regenbanden zijn een openbaring.
De juiste motor met de juiste banden en je rijdt vlot vooraan in je groep. Enkel op de rechte stukken moet je wachten.

Maar regen geeft ook randvoordelen.
Er komen betaalde mensen niet opdagen, anderen proberen het met hun ongeschikte droog weer-banden en vertrekken ook.
Bandenwarmers geklooi kun je achterwege laten (heb ik nooit gebruikt)
Je mag veel meer rijden met minder volk op de baan. 9x20min voor 115€ !!!
Je motor verbruikt minder
Je banden slijten nauwelijks
Je motor zal niet oververhitten
....

Het was een regelrecht plezier.
Ik die een slechte regenrijder was, had de tijd van mijn leven. Knie op de grond in het nat ! Totaal nutteloos, maar het gaf me een warme harde plasser. *O*

Ok, de 25j oude sv heeft afgezien. Zo'n R6 volgen met een goede piloot is niet te doen, maar je probeert het toch.
Die dikke ktm 1290 GT of bmw1000s met kwaliteit straatbanden kwamen met 50kmh snelheidsverschil op het rechte stuk voorbij en zette me op bijna 100meter. Moeiteloos alles terug dichtgeremd met originele remklauwen, maar die geweldige banden.
Een kleine 70pk in de regen is ideaal.
Ook de zxr400L was geen partij. Geen bottom koppel. Als de zxr te diep onder de 10.000tr zakt ben je veel tijd kwijt.
Al die dure motoren met electronica waren voor velen geen hulp. Ik denk dat het tussen de oren zit. Te duur om risico's te nemen.
Daar had ik met de sv650n geen last van.
Een dag die ik met tegenzin was begonnen, eindigde met een gigantische vermoeide grijns.
Dank aan mijn brommer. Fisher Price kwaliteit op 2 wielen. :]

20240419_155353.jpg
 
Heb je nog een actuele foto van de SV zoals ie uiteindelijk geworden is? Hij heeft nadelen tov sommige andere motoren, maar ook zeker voordelen. En je hoeft er geen kampioen mee te worden, dus het gaat er puur om dat je er heel veel lol aan beleeft en volgens mij zit dat wel goed. Knap dat je dit in de regen bij 7 graden doet. Ik moet er niet aan denken. ww-ritjes doe ik ook in de regen, maar voor de lol rijden niet.
 
20240421_122506.jpg
20240421_122455.jpg

Het zadel heb ik er al 1 ongeschonden origineel in reserve.
Ze is al terug gepoetst. Ik ga er preventief eens 2 nieuwe bougies indraaien.
Die velgen met regenbanden had ik al voor 275euro gekocht op 2dehands zo´n 3-4 jaar geleden, maar nooit de kans gehad om te testen.
Enkel als je ´riviertjes´ moest kruisen op hellingshoek op het circuit werd de motor onrustig, maar er zit nog veel meer in het vat. Want nooit heeft de motor gegleden of een stap opzij gezet. Nogmaals topding om te leren regenrijden op circuit.
 
Hij is optisch nog zowat origineel. Met taartschep en al. Ik had iets heel anders verwacht ;)
Maar maakt niet uit. Rijden doet ie wel :t
 
Ik weet het. Gekocht toen die eerste modellen nog 1000euro waard waren. Nu vinden we het al spijtig.
Ik heb dat altijd met circuit motoren.
Met de eerste bol d´or, gsxr, zxr, rs250, rgv250....
Eerst zetten ze hem voor weinig te koop en een 5 - 7jaar later kijken ze me met een scheef oog aan dat ik er nog zo ´durf´ mee rijden. Youngtimer en te mooi. Te zonde. Tja, mensen vergeten snel. Ik ga ze nog bijhouden tot 30j. Proberen.
 
Nou geeft niet hoor. Gewoon gebruiken waarvoor je 'm wilt gebruiken. Ik had alleen wel verwacht dat je 'm voor racegebruik wat meer 'racy' zou hebben aangepast. Een originele N met taartschep, ori uitlaat en zelfs het handvat er nog op had ik niet verwacht. Ook het originele hoge apestuur en de korte schetsplaten zitten er nog op. Voor race zal een een clipon stuur en S-schetplaten echt lekkerder zijn schat ik in. Mijn huidige SV (een N waar ik clipons en S-schetsplaten op heb gezet) kocht ik met 12000 op de teller. Met de originele banden (!) en diverse bouten waren nog nooit gelost. En gewoon gekocht voor alround gebruik, inclusief woonwerkverkeer door de pekel. Een SV is zeker leuk en eigenlijk is het een beetje zonde om een 25 jaar oude motor die nog in bijna nieuwstaat is voor racen of werkpaard te gebruiken, maar je moet iets rijden en een echte klassieker die 15.000 Euro op gaat leveren gaat het echt niet worden. Niet bijzonder genoeg en er zijn er veel te veel van. Het is een prima niet al te zware motor met voldoende vermogen. De lage prijs, dus er niet zo heel voorzichtig mee om te hoeven gaan die je noemt is een groot voordeel. Omdat er heel veel van zijn gemaakt zijn er ook meer dan genoeg onderdelen en aftermarket producten voor beschikbaar. Ook zeker een groot voordeel voor intensief of racegebruik waarbij er echt wel eens iets katsversleten of afbreekt. ;).

Als ik bij meeting of op een TT/SBK-camping of zo ben staan er ondanks dat mij SV er niet uitziet toch regelmatig mensen bij te kijken en spreken mij erop aan (positief). "SV650 toch? Gaaf!" Het typenummer en Suzuki staan er niet meer op en het flyscreen en special paint maken 'm wat minder standaard dan die van jou, dus voor mensen die niet alle 90's modellen paraat hebben iets minder snel herkenbaar. Ik gebruik 'm duidelijk anders, en ben er ondanks dat da niet de eerste indruk is die de motor optisch geeft op een bepaalde manier toch zuinig op en beleef er heel veel plezier aan.

Volgens mij heb je wel de vering aangepast. Wat zit erin/aan?
De voorvork wat meer door laten steken zal 'm ook goed doen. Zeker voor circuitgebruik.
 
Laatst bewerkt:
Vooraan lineaire veren ( de zwaarste) en 20W olie + nog wat ringen. Het helpt niet.
Al jaren zeg ik , doe een conversie. Dat wordt zo vaak gedaan naar een upsd van gsxr600(?).
Maar eigenlijk ging ik de brommer enkel voor vakantie gebruiken. Ze heeft de Alpen al gezien. Motor op de kar en ter plaatse bergpassen afraggen.
Ik weet eigenlijk niet wat te doen met het ding.
Telkens duw ik ze toch nog mee in de kar en rij ik naar het circuit. En telkens opnieuw ´ga ik er 1 sessie mee rijden´ en voor ik het besef wil ik er niet meer af. De andere meegenomen motor is een mooie moderne triumph 765met alle elektronica geeft me minder sensaties. Begrijpelijk wie kan.
Het is mijn karakter.
Thuis 2 auto´s en kruip in een oude astmatische peugeot 309 van 1990 en 60 pk en ben als een kind zo blij. *O*
 
Laatst bewerkt:
Setje progressieve veren en SAE15 olie scheelt al een hoop. Beetje doorsteken (25-30 mm) en wat spelen met de luchtkamer. Die moet iets kleiner dan standaard. Heerlijk stug en best goede feedback in de originele voorvork. Evt stabilisator er nog tussen. Flinke verbetering voor weinig geld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan