Het Thundercat topic

Trixz

MF veteraan
20 jul 2005
6.502
294
Welkom op het Yamaha YZF600R ThunderCat / FZR600R topic!

thundercat-left.jpg


De Yamaha YZF600R Thundercat is een sport/tour motorfiets van de Japanse fabrikant Yamaha.
De motorfiets was van 1996 tot 2004 op de Europese de markt, in de Verenigde Staten tot 2007.
Het is de opvolger van de Yamaha FZR-600R. Zoek je een sportievere versie, kies dan voor een R6.


Motor
Typeviercilinder, viertakt, DOHC
Cilinderinhoud599 cc
Vermogen74 kW
Koelingvloeistof
Distributie4 kleppen per cilinder
Boring × slag62,0 × 49,6 mm
Smeringnat (olie)carter
Compressie12,4:1
Maximumkoppel73 Nm @ 11.500 t.p.m.
Topsnelheid240,0 km/u
Eindoverbrengingketting
Koppelingnatte meerplaatskoppeling
Versnellingsbak6 verhoudingen
Rijwielgedeelte
Framestaal
Ophanging vooraantelescopische voorvork
Ophanging achterenkele veer/schokbreker
Voorremtwee 298 mm zwevend
Achterremeen 245 mm remschijf
Voorband120/60 ZR 17 (55W)
Achterband160/60 ZR 17 (73W)
Maten en gewichten
Lengte207 cm
Breedte75,4 cm
Hoogte119 cm
Zadelhoogte81 cm
Wielbasis141,5 cm
Grondspeling135 mm
Gewicht (droog)187 kg
Tankinhoud19 liter (incl. 3,1 reserve)
Diversen
Kleurvariatiesblauw(paars)
blauw/zwart
blauw/zilver
blauw (Yamaha Racing)
rood/wit/zwart
rood(metallic)
zilver
zilver/geel
zilver/oranje/zwart
zilver/goudgeel/zwart
zwart/grijs
zwart

yamaha-yzf600r-thundercat-used-buyers-guide-(12).ashx


yamaha-yzf600r-thundercat-used-buyers-guide-(4).ashx


yamaha-yzf600r-thundercat-used-buyers-guide-(3).ashx



Model en kleurcode op sticker onder de buddyseat:

Check hier of het klopt met het bouwjaar

1996: Lancering in rood metallic en rood/wit/zwart
1997: Zwart en donker blauw metallic
1998: Matgrijs en zwart metallic en zilver/oranje/zwart
1999: Antraciet
2000: Zilver/geel en zilver/goud/zwart en rood
2002: Yamaha Racing blauw en zilver
2003: Einde fabricatie door YAMAHA


Links:
Yamaha Motor Nederland
Gebruikershandleiding
Hayens manual pdf
Onderdelen catalogus
Bennetts review
MCN review
Morebikes review
Men&Motors Youtube review
Yamaha Thundercats.org forum
Thundercats te koop op MP
Thundercats te koop op MO


Aandachtspunt(en) bij aankoop/onderhoud:
- Versnellingsbak en koppeling
In de 2e versnelling, doortrekken tot tegen rood om te merken of hij uit de versnelling schiet! Anders zijn er kostbare herstelkosten
versnellingsbak. De koppeling wordt ook aangemerkt als een zwak punt, dus test dit ook door alle versnellingen heen.
- Schokdemper achter
Controleer of de stelring beweegt en controleer of de schokdemper wordt gecomprimeerd met het aangebrachte gewicht. Het gebrek aan
bescherming tegen het opspatten door het achterwiel kan leiden tot vastzitten als het niet goed wordt schoongemaakt en onderhouden.
Als er een hugger of undertray is aangebracht, is dit een goed teken van een zorgvuldige eigenaar en zal het wel meevallen.
- Uitlaatbochten
Haal eventueel een kuipdeel weg en controleer, terwijl de motor draait, of de uitlaat rond het blok lek is. Denk niet dat dit kan worden
opgelost door de uitlaatklemmen vast te draaien. Bij vervanging wordt er vaak voor een RVS uitlaatspruitstuk gekozen.
- Uitlaatdemper
De lak van de originele demper laat vaak (snel) los.

Overige weetjes:
- Zithouding
Uit ervaringen van diverse motorrijders, is de zithouding op de Thundercat ook zéér geschikt voor langere motorrijders >1,80mtr!

- Koplamp
Ga je veel in de avond/nacht rijden, dan zou je Xenon/LED kunnen monteren voor een betere lichtopbrengst.
- Voorremmen
De 'Blue Spot' Sumitomo remklauwen (ook op de 1e gen R1 geleverd) staan er om bekend dat ze écht wel (af-)remmen!
- Vering/demping
De basis is prima maar wordt door sommigen soms als 'zacht' aangemerkt. Kan je sleutelen, probeer dan eerst de voorpoten wat door de
kroonplaat te steken met evt. achterkant iets omhoog en dan stuurt hij ook gelijk al scherper in.
Wil je net dat stapje meer, dan is de vering upgraden een (duurdere) optie. Vervang of alleen de veren (en olie) of i.c.m. een complete
achterdemper.
- Carb-icing
Het kan voorkomen dat er ijsvorming optreed in de carburateurs bij het rijden in zeer koude temperaturen bij constante snelheid.
- Motorblok
Deze moeten eigenlijk, met regelmatig onderhoud, gemakkelijk 100.000km aankunnen.



Thundercat M-F(st)ers:

SpeedingSteve (oude van Clank (Cas) TS)
1564855757579-png.1415093


Tcat (Ton) (verkocht)
img_20190217_103815-jpg.1362136


McWolff
20180609_122614-jpg.1383503


Rubbererijder
catje-png.1395508


Vrijevogel
3473fde2-2239-4e6c-8e54-0c57a9daa436-png.1416597


Freak5ty8
3-jpg.1430301


JoshDR
brug-tiel-jpg.1499186



Pieters86
da418f0f-a5e4-4dc9-ae29-fd23cd7dc9dc-jpeg.1543693


Sebulba
20200705_181145-jpg.1519919


MislukteGorilla (oude van Dakkert)
img-20201019-wa0017-jpg.1557375


MarijTC
4f800212-311e-44ca-93be-eb78acf1c32d-jpeg.1593090


Airbore 1892
img-20201218-wa0017-jpeg.1594769


Rob RD
sam_0640-jpg.1595225


Trixz

jordy_shoot_picca_1-png.1629444



Iphoby
thundercat-jpg.1625378


nThaan
b0a1c164-5ab1-451a-8b81-537f8687d4a6-jpeg.1692714


GieliO (project)
img_20220903_182055-jpg.1800025


Haakie

DSC04888.jpg


Freek84
fb_img_1585940691259-jpg.1828907


AAJB
pxl_20230430_123914368-jpg.1873620


Bossie75
img_20230429_121655_1-jpg.1876919


thunderharm
1684517025831-jpeg.1881052


ThunderpoesZeeland
img_1038-jpg.1884326


Michael_thunder
img_3515-jpeg.1926949


Aprilia4fun
20231002_191337-jpg.1932155


lord-robin

img20230910010934-jpg.1935961


Gerlofboy
20240227_143335-jpg.1978333


Rijmend-Paard
 
Laatst bewerkt:
:W Halloooooo... ik heb helemaal geen Thundercat maar 2 FZR600Rren. Maar omdat de verschillen maar minimaal zijn ga ik toch mee-eikelen.
 
En daar heb je helemaal gelijk in.
De Poes heeft het blok van de FZR/R gekregen.
Is dus ook de opvolger er van.

Helaas zelf geen Poes meer.
Leuk detail, heb mijn huidige wederhelft via het TC forum leren kennen.

Mijn Poes staat nu te koop bij een dealert in Rockanje.
Hoop dus dat het beestje een nieuwe eigenaar gaat krijgen die er ook liefdevol mee om zal gaan.

TSer, leuk dat je een topic ge'opend heb voor de Poes.
Misschien komt @Viccie nog wel langs
 
Mooi initiatief mannen een nieuw topic over de poes.
Laten we kijken of we een mooie menigte kunnen vergaren om lekker te ouwehoeren over onze poezen of voor vragen /opmerkingen etc.

Wat me ook geweldig lijkt is een tripje organiseren met alleen maar Thundercats.

Lekker een rondje rijden met andere liefhebbers van deze geweldige machine.
IMG_20190210_131821.jpg


Hierbij een foto van de mijne.

Laat ik dan de eerste vraag stellen: wat hebben jullie aangepast aan je Cat motorisch en uiterlijk?
 
Enige wat ik verbouwd heb is de USB aansluiting op het dashboard.
Vorige eigenaar heeft een hoger ruitje erop gezet, maar vind het niet ideaal.
 
Klopt, is ook maar een halve originele kleur.
Van origine is het onderste kuipdeel en voorspatbord oranje.

Was alleen een beetje klaar met die kleur, en dus in het zwart overlaten spuiten.
Wel de originele kleur zwart (zoals die van de tank) laten spuiten.

Verder:
Allee originele decalls verwijderd, en opnieuw aan gebracht maar dan in de stijl van de MT.
Zie ook het Logo op de midden kuip.

Grotere dubbel bubbel race ruit
Gevlochten remleidingen
Aangepaste uitlaat duostep beugel, andere
zijde verwijderd
LED wit achterlicht
Witte knipper glazen, voor witte bolletjes en achter oranje bolletjes erin
Xenon verlichting
Dikkere voorvork olie
Bagster tank hoes
USB aansluiting adapter onder het zadel
Takkoni eind demper (zwarte uitvoering)

En zal ongetwijfeld nog wel wat vergeten zijn.
 
Mooi initiatief mannen een nieuw topic over de poes.
Laten we kijken of we een mooie menigte kunnen vergaren om lekker te ouwehoeren over onze poezen of voor vragen /opmerkingen etc.

Wat me ook geweldig lijkt is een tripje organiseren met alleen maar Thundercats.

Lekker een rondje rijden met andere liefhebbers van deze geweldige machine. Bekijk bijlage 1363322

Hierbij een foto van de mijne.

Laat ik dan de eerste vraag stellen: wat hebben jullie aangepast aan je Cat motorisch en uiterlijk?

Mag ik dus niet meer mee-O-



:9
 
Vind het er heel netjes uitzien @Tcat, en een mooie lijst van upgrades!!
@Clank de mijne heeft ook een scheurtje in het voorspatbord maar die is veroorzaakt door dat de vorige eigenaar een '' klassiekertje'' had... Vergeten z'n schijfslot eraf te halen voor 't wegrijden.
 
Gewoon die van je vriendin meenemen. Mag vast wel.


Hebben jullie trouwens ook last van ingescheurde voorspatborden? Lijkt een chronisch donderpoes probleem te zijn.

Die rijdt al helemaal niet meer, en ook haar Poes is bij de dealers belandt, en ondertussen alweer een nieuw baasje gevonden

De scheurtjes in de spatborden worden iid veroorzaakt door schijfrem sloten:X

Maare, als er weer ergens in de buurt een Poezen ritje wordt verreden😏
 
@Dakkert @Tcat : die scheurtjes worden niet alleen veroorzaakt door schijfremsloten. Ik had er alleen maar 1 aan de ene kant, en nu is de andere kant ook gaan scheuren (terwijl ik hem heb). En ik gebruik nooit schijfremsloten.
 
Dan moet ik je het antwoord schuldig blijven, de mijne is veroorzaakt door zo'n slot maar hoe 't dan bij de jouwe aan beide kanten ontstaat??

En ik hou mij zeeeeeeeer aanbevolen voor een poezen ritje maar gezien de reacties op dit topic ben ik bang dat er op ons na bijna geen thundercat liefhebbers meer actief zijn op dit forum 😭
 
Het is ook wel een beetje een raar ding. Een sportmotor voor mensen die comfortabel willen zitten.. Die heb je niet veel. Veel mensen gaan denk ik eerder voor de fazer of de R6. Jammer wel, je hebt zo heel veel leuke motoren.
 
Ach na 10 jaar (op 2 verschillende) thundercats gereden te hebben: Nog steeds jammer dat er geen (echte) opvolger is. Enige moderne tegenhanger is een Hando CBR650F. Maar die heeft niet de sportieve kant (geen volledig instelbare vering etc).
Kriebelt soms wel om een catje erbij te hebben, maar ik rij nu al zo weinig.
 
Ja daar heb je wel gelijk in, maar voor mij is het de ideale combinatie. Een motor waar je uren op kan rijden en behoorlijk sportief als je dat wilt. Ik vind het heerlijk. Maar ben met je eens dat een r6 vele male populairder is en dat is gewoon jammer. Niet dat ik het geen dikke bike vindt maar ik verkies mijn poes boven bijna elke '' polsenhanger''. En het is gewoon na de introductie van de r6 een beetje een vergeten kindje, ik zou het geweldig vinden als ze een opvolger zouden maken maar ik schat die kans heel klein in....
 
Maar vergeet niet dat de Thundercat toen de polsenhanger was.

Overigens maken ze tegenwoordig wel weer van dat soort motoren, maar dan hangen ze er koffers aan, noemen ze het een sport-toerer en zit er vaak een iets kalmer blok in.
 
Maar vergeet niet dat de Thundercat toen de polsenhanger was.

Overigens maken ze tegenwoordig wel weer van dat soort motoren, maar dan hangen ze er koffers aan, noemen ze het een sport-toerer en zit er vaak een iets kalmer blok in.
Dat was alleen de eerste 2 jaar, toen was de R6 er al.
En die sporttoerders zijn (bijna ) allemaal 1000cc + bikes.
 
Dat was alleen de eerste 2 jaar, toen was de R6 er al.
En die sporttoerders zijn (bijna ) allemaal 1000cc + bikes.
Dat klopt.

Maar eigenlijk -als je er over nadenkt- is het ook raar om te gaan toeren met een hoogtoerige 4 cilinder. Kun je beter een 1000cc pakken en relaxter afstellen.. Is bij de meeste de gedachte.
 
Dat klopt.

Maar eigenlijk -als je er over nadenkt- is het ook raar om te gaan toeren met een hoogtoerige 4 cilinder. Kun je beter een 1000cc pakken en relaxter afstellen.. Is bij de meeste de gedachte.
En dat wilde ik er niet bij zetten, maar die zijn veelal meer gericht op het toeren dan het sport.
 
Terug
Bovenaan Onderaan