Het RS250 & RGV 250 topic: Valves are for toilets! Deel 11

link ?

geen idee in welk boekje je hebt gekeken (ik vermoed eerder Cross/enduro ?), maar in dat van een RGV (of eendert welke andere sportmotor) zal nooit staan dat de sag 50-65% van de totale veerweg bedraagt. die 65% is al behoorlijk veel. de helft van je veerweg daaraan opgebruiken is absurd.

Consent Form | Sport Rider

Suspension & Chassis : A Bench Racer's Guide - Sigma Performance

Motorcycle Suspension Set-up

How to adjust sportsbike suspension

adventure moto : 30% Quick Tips: How To Set Your Rear Sag On An Adventure Bike - ADV Pulse


Hallo,

@g-flater: ik heb zelf de achterveer opgemeten (lengte onbelast, veerconstante, etc) van mijn RGV. Dit omdat mijn achterwiel heel veel glijdt. Na 3 verschillende merken en typen banden, vond ik het tijd om eens naar mijn schokdemper te kijken. Wat ik verder met de getallen e.d. bedoelde is, dat ik de veervoorspanning wel erg ver moest verhogen, om de juiste rider sag te krijgen. Destijds heb ik mijn motor op een rider sag ingesteld van 35 mm.

Ik deel de mening van Janbros, dat de waarden van 50%-65% rider sag wel erg veel is voor een RGV. Wat ik ook lastig vind zijn de meningen van "experts". Zelf heb ik mijn voorvork en schokdemper laten doen, maar dit bleek behoorlijk slecht uitgevoerd. Mijn luchtkamer was bijvoorbeeld 160 mm i.p.v. 109 mm.
Dus ook experts maken wel eens een foutje (of misschien heb ik het zelf niet goed gedaan ;))

Wat ik wel lastig vind / nog niet begrijp, zijn de percentages of mm. Want je meet de maximaal uitgaande slag (A), maar niet de volledige slag in.

Nu heb ik een aantal dingen aangepast, wat eigenlijk niet zo handig is, maar hoop ik dat het glijden van achter aanzienlijk is verbeterd.
 
Hallo,

@g-flater: ik heb zelf de achterveer opgemeten (lengte onbelast, veerconstante, etc) van mijn RGV. Dit omdat mijn achterwiel heel veel glijdt. Na 3 verschillende merken en typen banden, vond ik het tijd om eens naar mijn schokdemper te kijken. Wat ik verder met de getallen e.d. bedoelde is, dat ik de veervoorspanning wel erg ver moest verhogen, om de juiste rider sag te krijgen. Destijds heb ik mijn motor op een rider sag ingesteld van 35 mm.

Ik deel de mening van Janbros, dat de waarden van 50%-65% rider sag wel erg veel is voor een RGV. Wat ik ook lastig vind zijn de meningen van "experts". Zelf heb ik mijn voorvork en schokdemper laten doen, maar dit bleek behoorlijk slecht uitgevoerd. Mijn luchtkamer was bijvoorbeeld 160 mm i.p.v. 109 mm.
Dus ook experts maken wel eens een foutje (of misschien heb ik het zelf niet goed gedaan ;))

Wat ik wel lastig vind / nog niet begrijp, zijn de percentages of mm. Want je meet de maximaal uitgaande slag (A), maar niet de volledige slag in.

Nu heb ik een aantal dingen aangepast, wat eigenlijk niet zo handig is, maar hoop ik dat het glijden van achter aanzienlijk is verbeterd.

Heb je mijn reply op deze veronderstelling van Janbros ook al gelezen?O-)
50% - 65% is niet de totale veerweg nl........... Maar dat moet de pagina van de meet methode die ik darna gepost heb toch duidelijk genoeg maken lijkt mij.

Deze meet methode (ook vaak toegepast tijdens circuit dagen) wordt dan ook toegepast zonder dat er iets uitgebouwd wordt. Dat kan prima, maar idd je maximale veer weg weet je dan niet, daarom juist op deze manier met deze gegevens. Om de volledige slag in te kunnen meten zul je meer moeten sleutelen, en bij je veer uitbouwen.
 
wat ook weer speciaal is bij RGV's , KR1's etc, is dat ze bitter weinig wegen. en dat beinvloed ook de statische sag. Bij mijn KR1 veert die onder eigen gewicht nul mm in. ga je hem zo instellen dat hij dat weldoet, herken je je motor niet meer als een leuk ding, maar als een onhandelbaar kreng.
 
Heeft er nog iemand een linker en rechter kuipdeel liggen voor een mk1 welke voor weinig weg mag?
Of die ik mag lenen? Ik ben mijn chesterfield stickers aan het namaken en zou graag willen checken of de maat etc goed is
 
Iemand nog twee knipperlichten in de aanbieding voor een RS250? Bouwjaar maakt niet uit, dacht ik.

Mijn huidige brommer is namelijk voorzien van "custom" knippers. Ziet er niet uit. Helaas hebben ze dit gedaan door middel van het zagen van gaten in de neuskuip en het kontje (??). Maar goed, ik heb inmiddels een extra kuipset kunnen scoren en nu ga ik proberen om de Reggiani weer origineel er uit te laten zien. Ook dat is weer een uitdaging. De kuip is hier en daar beschadigd dus zal ze gespoten moeten worden.
Dat geeft meteen weer een nieuwe uitdaging. Want de stickers zijn ook niet meer te krijgen. Via Ebay bieden ze wel stickers aan, die heb ik al, maar die lijken op de verste verte niet op de standaard stickers. Dus dat wordt hem niet. Misschien de stickers afplakken en er omheen spuiten, waar dat kan, kweenie.
 
Iemand nog twee knipperlichten in de aanbieding voor een RS250? Bouwjaar maakt niet uit, dacht ik.

Mijn huidige brommer is namelijk voorzien van "custom" knippers. Ziet er niet uit. Helaas hebben ze dit gedaan door middel van het zagen van gaten in de neuskuip en het kontje (??). Maar goed, ik heb inmiddels een extra kuipset kunnen scoren en nu ga ik proberen om de Reggiani weer origineel er uit te laten zien. Ook dat is weer een uitdaging. De kuip is hier en daar beschadigd dus zal ze gespoten moeten worden.
Dat geeft meteen weer een nieuwe uitdaging. Want de stickers zijn ook niet meer te krijgen. Via Ebay bieden ze wel stickers aan, die heb ik al, maar die lijken op de verste verte niet op de standaard stickers. Dus dat wordt hem niet. Misschien de stickers afplakken en er omheen spuiten, waar dat kan, kweenie.

Ik ben ook met de revisie bezig en liep ook tegen wat problemen aan. Mijn ervaring:
- knipperlichten worden regelmatig aangeboden bij slopers voor weinig. Alternatief zijn kopieen van de originele. Die laatste heb ik gekocht bij mlmparts.
- de stickers heb ik online gekocht via ebay: check deze verkoper raptorgrafix on eBay

Succes!
 
Iemand nog twee knipperlichten in de aanbieding voor een RS250? Bouwjaar maakt niet uit, dacht ik.

Mijn huidige brommer is namelijk voorzien van "custom" knippers. Ziet er niet uit. Helaas hebben ze dit gedaan door middel van het zagen van gaten in de neuskuip en het kontje (??). Maar goed, ik heb inmiddels een extra kuipset kunnen scoren en nu ga ik proberen om de Reggiani weer origineel er uit te laten zien. Ook dat is weer een uitdaging. De kuip is hier en daar beschadigd dus zal ze gespoten moeten worden.
Dat geeft meteen weer een nieuwe uitdaging. Want de stickers zijn ook niet meer te krijgen. Via Ebay bieden ze wel stickers aan, die heb ik al, maar die lijken op de verste verte niet op de standaard stickers. Dus dat wordt hem niet. Misschien de stickers afplakken en er omheen spuiten, waar dat kan, kweenie.

Edit: Soms vraag je je af waarom je nog tips geeft gezien het uitblijven van een reactie. Tips verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel een set kuipdelen liggen voor een Mk1 RS250. Als je daar heel lief mee omgaat en ze weer in dezelfde staat terugbrengt, mag je die gerust lenen.
 
Ik heb wel een set kuipdelen liggen voor een Mk1 RS250. Als je daar heel lief mee omgaat en ze weer in dezelfde staat terugbrengt, mag je die gerust lenen.

Hoi Gert, ik hoef ze niet perse mee te hebben. Zijn ze stickerloos? Ik kan de stickers dan eventueel ook bij jou plakken. Ik zal je een prive bericht sturen.
 
wat ook weer speciaal is bij RGV's , KR1's etc, is dat ze bitter weinig wegen. en dat beinvloed ook de statische sag. Bij mijn KR1 veert die onder eigen gewicht nul mm in. ga je hem zo instellen dat hij dat weldoet, herken je je motor niet meer als een leuk ding, maar als een onhandelbaar kreng.

Dit is ook wat ik bij Teknik suspension heb gevonden. De link heb ik hieronder:

https://www.teknikmotorsport.com/assets/brochures/Road_Setup_Guide.pdf

Ik denk dat ik dit ook ga proberen. Hierin staat ook wat te doen als je rider sag bv niet klopt i.c.m. je static sag. Daarom heb ik destijds mijn veerconstante opgemeten.
 
- de stickers heb ik online gekocht via ebay: check deze verkoper raptorgrafix on eBay
Een jaar of wat geleden heb ik ook stickers van Ebay gekocht, van een ander, dacht ik. Maar nu ik ze naast de brommer heb, wijken ze behoorlijk af van het origineel en dat wil ik eigenlijk niet.

Sterker nog, nu ik me verdiep in stickers, blijkt dat op mijn brommer ook al verkeerde stickers op de kuip zitten... zucht.
Dit is de mijne:

rs250003.jpg

Hier zie je "aprilia" staan, maar in het echt zit er in de "l" en de "i" een uitsparing aan de bovenkant.
Hier duidelijk te zien:

1995-Aprilia-RS250-Reggiani-R-Side-730x438.jpg


Vorig jaar had ik de brommer laten stuiteren, vanaf de standaard en toen waren de rechtse stickers beschadigd. Met het fixen van deze stickerschade ging het met het plakken van de laatste letter iedere keer fout. Want daar zit die bubbel. Uiteindelijk bij een "echte" stickeraar geweest, maar ook die kon het niet. De tweede stickermeneer zelfs ook niet. Die begon te bazelen over speciale stickers ofzo, weet ik veel.
Maar, wat denk je. Op mijn recent gekochte kuipdeel hebben ze toevallig een rechtse set (ik denk originele set) op de linker kuip geplakt. Dan heb je dit resultaat:
Kuip%20sticker.JPG


Met deze set krijg je ze dus wel recht op kuip. Eigenlijk dood simpel, maar goed.

Dan stickersets. Ik heb nog even verder gekeken, maar de andere stickers vinden is ook een crime. De tekst "RS250" is een soort van carbon look letter. Dat is dan ook weer een drama.
Deze bijvoorbeeld, wazige carbon look, wel uitsparingen, geen kromme laatste "a", en niet meer beschikbaar:
https://www.amazon.co.uk/APRILIA-RS-250-1994-REGGIANI/dp/B073SD3XK3

Deze leek er nog een beste op, gister was het de laatste set, dus snel gekocht, maar nu staan er weer tien te koop, zie ik :-)
ADESIVI stickers moto KIT per APRILIA RS 250 replica REGGIANI RS250 bike | eBay
Ook weer een gok, maar ik zie wel. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Op de foto van mijn brommer kun je ook zien wat voor een afgrijselijke knipper ze erop gemoekt hebben. Gewoon een paar gaten in de kuip en dan dit er op plakken... zucht. En dan nog het leuke: ze schijnen een kant op, dus ze zitten verkeerd om en de voorste knippers schijnen naar achter...... dubbelzucht.
 
Een jaar of wat geleden heb ik ook stickers van Ebay gekocht, van een ander, dacht ik. Maar nu ik ze naast de brommer heb, wijken ze behoorlijk af van het origineel en dat wil ik eigenlijk niet.

Sterker nog, nu ik me verdiep in stickers, blijkt dat op mijn brommer ook al verkeerde stickers op de kuip zitten... zucht.
Dit is de mijne:

rs250003.jpg

Hier zie je "aprilia" staan, maar in het echt zit er in de "l" en de "i" een uitsparing aan de bovenkant.
Hier duidelijk te zien:

1995-Aprilia-RS250-Reggiani-R-Side-730x438.jpg


Vorig jaar had ik de brommer laten stuiteren, vanaf de standaard en toen waren de rechtse stickers beschadigd. Met het fixen van deze stickerschade ging het met het plakken van de laatste letter iedere keer fout. Want daar zit die bubbel. Uiteindelijk bij een "echte" stickeraar geweest, maar ook die kon het niet. De tweede stickermeneer zelfs ook niet. Die begon te bazelen over speciale stickers ofzo, weet ik veel.
Maar, wat denk je. Op mijn recent gekochte kuipdeel hebben ze toevallig een rechtse set (ik denk originele set) op de linker kuip geplakt. Dan heb je dit resultaat:
Kuip%20sticker.JPG


Met deze set krijg je ze dus wel recht op kuip. Eigenlijk dood simpel, maar goed.

Dan stickersets. Ik heb nog even verder gekeken, maar de andere stickers vinden is ook een crime. De tekst "RS250" is een soort van carbon look letter. Dat is dan ook weer een drama.
Deze bijvoorbeeld, wazige carbon look, wel uitsparingen, geen kromme laatste "a", en niet meer beschikbaar:
https://www.amazon.co.uk/APRILIA-RS-250-1994-REGGIANI/dp/B073SD3XK3

Deze leek er nog een beste op, gister was het de laatste set, dus snel gekocht, maar nu staan er weer tien te koop, zie ik :-)
ADESIVI stickers moto KIT per APRILIA RS 250 replica REGGIANI RS250 bike | eBay
Ook weer een gok, maar ik zie wel. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Op de foto van mijn brommer kun je ook zien wat voor een afgrijselijke knipper ze erop gemoekt hebben. Gewoon een paar gaten in de kuip en dan dit er op plakken... zucht. En dan nog het leuke: ze schijnen een kant op, dus ze zitten verkeerd om en de voorste knippers schijnen naar achter...... dubbelzucht.

Waar een mens zich al niet druk om maakt;),ga gewoon rijden met dat ding:] in plaats van een kapitaal
aan stomme stickers te spenderen:?8)799% van de mensen ziet het verschil niet eens.
 
Laatst bewerkt:
Waar een mens zich al niet druk om maakt;),ga gewoon rijden met dat ding:] in plaats van een kapitaal
aan stomme stickers te spenderen:?8)799% van de mensen ziet het verschil niet eens.

agree. als je het perfect zoals origineel wilt, zal je moeten beginnen met originele stikkers te kopen !
 
agree. als je het perfect zoals origineel wilt, zal je moeten beginnen met originele stikkers te kopen !
Klopt helemaal. Dat zou ik ook zeker doen als die beschikbaar waren. Helaas is die tijd voorbij, het is dan ook een Italiaan en geen Duitser. Die hebben vaak nog tot in lengte van jaren verse onderdelen beschikbaar.
Dus wordt het zoeken of zelf maken. Maakt niet uit. Komt wel.

Inderdaad is het wel een dingetje, die stickers. Ik had zelf niet eens gezien dat het imitatie stickers waren die op de kuip woonden. Maar ja, je weet hoe zoiets gaat. De één maakt het niets uit, de ander maakt er wel een punt van.. ik dus :)

Ik had het ding ook gekocht voor een scheet en drie knikkers, negen jaar terug, en zo was de staat ook. Maar zo ondertussen heb ik steeds iets verbeterd aan het apparaat en persoonlijk vind ik het een uitdaging om de uiterlijke staat zo dicht mogelijk te benaderen, want dat vind ik gewoon leuk.

De reserve kuip die ik heb, heeft hier en daar een scheur, zag ik. Die ga ik proberen zelf te fixen. Dat is weer de volgende uitdaging, samen met die stickers dan.
Tussendoor kan ik er gewoon mee rijden, dat dan weer wel. En anders pak ik wel een jappanner. :) Die zijn dan wel niet feilloos, maar daar heb ik wel minder gedoe mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan