Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet om alles terug kopen maar om een goede beginnersset met gereedschap waar je een eindje meer vooruit kunt, dan is de set niet slecht te noemen. natuurlijk komt er door de jaren steeds meer bij. TS heeft nog geen motor, geen ervaring maar wil meteen met werkplaatsspullen aan de gang die 24x7 mishandeling aankunnen en gelooft ervaren reageerders niet ide vinden dat het wat minder kan. Moet hij zelf weten maar ik vind het zonde van het geld. Voor hetzelfde geld is de XT die moet komen toch niet zo leuk, is een natte jas ook niet lekker en kruipt hij straks toch liefer in een koekblikkie.

Ik zou goedkoop starten met bruikbaar spul en dan uitbouwen waar nodig.

benno
 
Verder is het het standaard verhaal eigenlijk.. Als je kwaliteits spullen wil en die allemaal los gaat kopen ben je onderaan de streep vaak een stuk duurder uit dan wanneer je een gevuld kistje of koffertje van dezelfde fabrikant koopt. En ja, daar zitten dan ook altijd wat dingen bij die je niet echt nodig hebt (het kleine bankhamertje en het eeuwige hobbymes bijvoorbeeld.). Daar staat tegenover dat je 1 opbermedium hebt waar alles in zit, en dat is lekker werken (en minder snel dingen kwijt raken).

Ten minste nodig:

Doppensetjes 1/4" en 3/8" OF 1/4" en 1/2"
Paar basis tangen
Steek-ring setje 8 t/m 19mm
Paar losse doppen voor eventuele gekke (motor specifieke) maten zoals een steekas of voorkettingwielborgmoer of zo.
Wringijzertje
Setje PH + sleuf schroevendraaiers
Bij voorkeur een setje inbus doppen maar een setje inbus L-sleutels kan ook
^ Idem voor Torx.
Magnetisch pick up tooltje voor die onvermijdelijke moer in je oliecarter
Haakgereedschap setje voor pielklusjes
Voelermaten setje
Soms een schroefmaat t.b.v kleppen stellen, hangt van de motor af.
Indien noodzakelijk (hangt van de motor af) oliefilter gereedschapje
Poetsdoekie, PTFE spray en kruipolie
And Bob's your uncle.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat die set voor mij totaal niet voldoende is en ook niet iets is waar ik mijn op richt als het gaat om kwaliteit. Ik begrijp dat dit leuke beginner sets zijn en dat je er veel mee kunt, maar ik schaf geen gereedschap aan voor een jaartje of iets meer. Het onderstaande is een basis voor mij en is nu iets waar ik mee bezig ben om het voor de juiste prijs te kopen. Dat neemt niet weg dat ik per definitie hiervoor ga of een ander merk als onbenullig en lage kwaliteit wil wegzetten, maar ik was in gedachte bezig met redelijk kwaliteit gereedschap en dingen die ik nodig ben om te klussen aan motoren.
Ik denk dat die set voor mij totaal niet voldoende is en ook niet iets is waar ik mijn op richt als het gaat om kwaliteit. Ik begrijp dat dit leuke beginner sets zijn en dat je er veel mee kunt, maar ik schaf geen gereedschap aan voor een jaartje of iets meer. Het onderstaande is een basis voor mij en is nu iets waar ik mee bezig ben om het voor de juiste prijs te kopen. Dat neemt niet weg dat ik per definitie hiervoor ga of een ander merk als onbenullig en lage kwaliteit wil wegzetten, maar ik was in gedachte bezig met redelijk kwaliteit gereedschap en dingen die ik nodig ben om te klussen aan motoren.
Waarom is een lijstje met een paar soorten bitjes je basis? :?
Doppenset? Steeksleutels? etc etc etc.

Als je geen idee hebt waar je het over hebt (lijkt het nu heel hard op), waarom ga je dan een merk afkraken waar heel veel mensen die heel veel sleutelen bij zweren afkraken?
 
Ik heb 20 jaar geleden een Mannesmann Greenline setje met 3/8 doppenset, 2 schroevendraaiers, 2 tangen en 20 bitjes gekocht. Is nog steeds 1 van de eerste dingen die ik pak wanneer ik wat te sleutelen heb in en om het huis, en aan de motor. Het enige wat stuk is, zijn de lipjes waarmee het koffertje dicht gaat. Het is geen Stahlwille, maar het zal bij de meeste amateursleutelaars flink langer dan een jaar meegaan...

Op mijn werk heeft de TD een aantal karren met Mannesmann Greenline. Die worden al een jaar of 8 dagelijks gebruikt. De monteurs zouden liever Gedore of Facom hebben, en dat ben ik voor zoveel gebruiken ook met hen eens. Maar het spul van Mannesmann werkt nog steeds goed, en gaat ook daar niet stuk...

Ik zou heel graag een mooie kar met merkgereedschap willen, en als ik ook het geld ervoor heb, koop ik die waarschijnlijk ook. Maar dat is dan puur voor de heb, omdat het kan, niet omdat het moet. Ik heb wel de ervaring dat merkgereedschap lekkerder sleutelt, maar dat je met Mannesmann geen moeren etc sloopt, en dat je het bij normaal gebruik ook niet sloopt.
 
Laat maar eens weten Zot hoe hoog jij uitkomt als je zelf alles wat hebt nieuw terug moet kopen van een A merk
tis verzekerd voor 100.000 incl elektrisch gereedschap.


Jep, 1 van 750 gram en 1 van 600 gram. Verder een dure kunststof met lode balletjes (de goedkope splijte een keer B| ) Een 5 kg voorhamer, een sleg, een klauwhamer voor de bouw en nog wat rommel aan hamers
 
Laatst bewerkt:
tis verzekerd voor 100.000 incl elektrisch gereedschap.



Jep, 1 van 750 gram en 1 van 600 gram. Verder een dure kunststof met lode balletjes (de goedkope splijte een keer B| ) Een 5 kg voorhamer, een sleg, een klauwhamer voor de bouw en nog wat rommel aan hamers

Waar gebruik je een koperen hamer voor als ik vragen mag?
 
Waar gebruik je een koperen hamer voor als ik vragen mag?
Het voordeel van een koperen hamer

Het grote voordeel van een koperen hamer is natuurlijk dat uw materiaal niet kapot gaat, maar hoe zorgt een koperen hamer hier dan voor? Dit is vrij simpel uit te leggen. Trussen zijn gemaakt van aluminium en aluminium is een zachter metaal dan staal. Dus als u met een stalen hamer aan het werk gaat slaat u het gemakkelijker kapot. Koper daarentegen is zachter dan aluminium en beschadigt het daarom bijna niet.

Niet zelf bedacht hoor: Admiral koperhamer voor truss 500 gram
 
Je moet eens door je eigen gereedschap gaan en de koste gaan vergelijken als je ze moet vervangen ( diefstal bv) door het gemiddelde Ä"grade merk, je zal verbaast zijn hoe hoog die rekening dan is .

Merk motor kan ik niet zeggen maar PZ ben ik al menig keer tegen gekomen in kunstof delen van de diverse motoren inderdaad ook luchtfilter huizen .
weet wel dat je dan nog vaak met een gewone kruis kan gebruiken
In het geval dat je die set er niet inmee neem zal je niet veel meer dan een euro of 40 lager uitkomen

Laat maar eens weten Zot hoe hoog jij uitkomt als je zelf alles wat hebt nieuw terug moet kopen van een A merk
Appels en peren. Waarom zou ik al mijn gereedschap moeten vervangen met a merk? Dat is het nu ook niet
 
Toen ik 13 jaar geleden begon met mijn zaak kocht ik een Custo-gereedschapskar van 800 Euro. Daar zat het meeste in dat ik nodig had.
Datgene wat stuk ging of versleten raakte heb ik tussendoor vervangen voor betere merken, en ik heb er een boel bijgekocht.
Maar die kar van 800 Euro is nog steeds prima, en van de bijbehorende inhoud is nog zeker 80% origineel en dus nooit vervangen....
 
Ik heb al meer dan 20 jaar een Mannesmann greenline doppenset, de kunststof koffer zit inmiddels met ductape in elkaar en is liploos, maar op een paar bits na, die niet tegen krachtzetten met een ratel kunnen, is alles nog heel, inclusief alle bouten en moeren die er mee los en vastgedraaid zijn. En dat zijn er heel wat, inclusief misbruik met stuk pijp en lucht hamer.
 
Zo heb ik hier al heel lang een 3/8 doppen set van Mannesmann, compleet met lange doppen/inbus/torxdoppen.
Een ideaal setje om mee aan motoren te sleutelen, en word ook heel veel gebruikt, er is nog niets stuk, zelfs de koffer is nog heel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan