Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.900
10.426
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik een grote doppenset van Proxxon. Werd toen bij de Hornbach verkocht als huismerk. Zelfs met misbruiken met luchtsleutel er op blijven de doppen heel. Ik ben alleen een keer m'n dopje 13 kwijt geraakt. Nieuwe dop van Facom gekocht en doorrrrr.
 
En daarom heb je ook wat extra goedkoop gereedschap om te verneuken, een sleutel met hefboom, draai
Verder is het het standaard verhaal eigenlijk.. Als je kwaliteits spullen wil en die allemaal los gaat kopen ben je onderaan de streep vaak een stuk duurder uit dan wanneer je een gevuld kistje of koffertje van dezelfde fabrikant koopt. En ja, daar zitten dan ook altijd wat dingen bij die je niet echt nodig hebt (het kleine bankhamertje en het eeuwige hobbymes bijvoorbeeld.). Daar staat tegenover dat je 1 opbermedium hebt waar alles in zit, en dat is lekker werken (en minder snel dingen kwijt raken).

Ten minste nodig:

Doppensetjes 1/4" en 3/8" OF 1/4" en 1/2"
Paar basis tangen
Steek-ring setje 8 t/m 19mm
Paar losse doppen voor eventuele gekke (motor specifieke) maten zoals een steekas of voorkettingwielborgmoer of zo.
Wringijzertje
Setje PH + sleuf schroevendraaiers
Bij voorkeur een setje inbus doppen maar een setje inbus L-sleutels kan ook
^ Idem voor Torx.
Magnetisch pick up tooltje voor die onvermijdelijke moer in je oliecarter
Haakgereedschap setje voor pielklusjes
Voelermaten setje
Soms een schroefmaat t.b.v kleppen stellen, hangt van de motor af.
Indien noodzakelijk (hangt van de motor af) oliefilter gereedschapje
Poetsdoekie, PTFE spray en kruipolie
And Bob's your uncle.

Bedankt.
 
Voorbeeldje goed merk en iets mindere kwaliteit
Verloop 1/2 naar 3/8

heb een verloop van 1' naar 1/2 van stahlwille, die gebruik ik op een 1" ratel als het echt vast zit, en die is ook al 3x afgebroken, dus ligt niet aan de kwaliteit, kostte 64 euro....voordeel is wel dat ik hem 3x vergoed heb gekregen , dat is dan weer wel het voordeel van stahlwille
terwijl mijn verloop van 1/2 naar 3/8 van mannesmann nooit een krimp gegeven heeft
 
In het nieuwe huis (nog 6 weken tot de sleutel :) ) heb ik redelijk wat zaagwerk.
Tot nu toe heb ik me altijd gered met een decoupeerzaag, maar dit lijkt me een mooi moment om een cirkelzaag aan te schaffen.

Ik heb o.a. te zagen:
_ traptreden voor traprenovatie (16mm eiken)
_ mdf plaatmateriaal voor trapkast, en koof boven keukenblad
_ laminaat vloer
_ inkorten binnen deuren.

Ik dacht eerst dat een zaagtafel de handigste oplossing zou zijn, maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat zouden jullie aanbevelen?
Een invalzaag met geleiding?
Een losse cirkelzaag en dan zelf geleiding maken?
of toch een zaagtafel?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
In het nieuwe huis (nog 6 weken tot de sleutel :) ) heb ik redelijk wat zaagwerk.
Tot nu toe heb ik me altijd gered met een decoupeerzaag, maar dit lijkt me een mooi moment om een cirkelzaag aan te schaffen.

Ik heb o.a. te zagen:
_ traptreden voor traprenovatie (16mm eiken)
_ mdf plaatmateriaal voor trapkast, en koof boven keukenblad
_ laminaat vloer
_ inkorten binnen deuren.

Ik dacht eerst dat een zaagtafel de handigste oplossing zou zijn, maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat zouden jullie aanbevelen?
Een invalzaag met geleiding?
Een losse cirkelzaag en dan zelf geleiding maken?
of toch een zaagtafel?

Alvast bedankt voor het meedenken.
ik gebruik een losse cirkelzaag, met ander blad (minimaal 40 tands bij 160mm en van die harde tanden) met een rechte plank en 2 lijmklemmen voor geleiding
 
In het nieuwe huis (nog 6 weken tot de sleutel :) ) heb ik redelijk wat zaagwerk.
Tot nu toe heb ik me altijd gered met een decoupeerzaag, maar dit lijkt me een mooi moment om een cirkelzaag aan te schaffen.

Ik heb o.a. te zagen:
_ traptreden voor traprenovatie (16mm eiken)
_ mdf plaatmateriaal voor trapkast, en koof boven keukenblad
_ laminaat vloer
_ inkorten binnen deuren.

Ik dacht eerst dat een zaagtafel de handigste oplossing zou zijn, maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat zouden jullie aanbevelen?
Een invalzaag met geleiding?
Een losse cirkelzaag en dan zelf geleiding maken?
of toch een zaagtafel?

Alvast bedankt voor het meedenken.


Cirkelzaag met geleiding en een 48 tands blad .
Perfect voor het werk wat je moet doen.
 
ik gebruik een losse cirkelzaag, met ander blad (minimaal 40 tands bij 160mm en van die harde tanden) met een rechte plank en 2 lijmklemmen voor geleiding

Zo doe ik het ook...maak van te voren een paar proefzagen, zodat je precies weet hoeveel mm je bij de lengte op moet tellen om de plank vast te klemmen...
Ik heb trouwens wel direct een zaagblad gekocht voor trespa, die zijn wel wat duurder, maar knetterhard
 
In het nieuwe huis (nog 6 weken tot de sleutel :) ) heb ik redelijk wat zaagwerk.
Tot nu toe heb ik me altijd gered met een decoupeerzaag, maar dit lijkt me een mooi moment om een cirkelzaag aan te schaffen.

Ik heb o.a. te zagen:
_ traptreden voor traprenovatie (16mm eiken)
_ mdf plaatmateriaal voor trapkast, en koof boven keukenblad
_ laminaat vloer
_ inkorten binnen deuren.

Ik dacht eerst dat een zaagtafel de handigste oplossing zou zijn, maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat zouden jullie aanbevelen?
Een invalzaag met geleiding?
Een losse cirkelzaag en dan zelf geleiding maken?
of toch een zaagtafel?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik heb anderhalf jaar geleden deze gekocht (HBM verkoopt deze ook):
https://smile.amazon.de/gp/product/B00KQJPW8K/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o06__o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Erg tevreden mee. Ik heb me er toen wat in verdiept, en deze kwam goed uit reviews, kreeg de indruk dat deze erg veel waar voor zijn geld biedt, en heb dat idee nu nog steeds. Als je Festool kan en wil betalen, moet je dat kopen (Of Mafell), natuurlijk is dat beter, maar daar betaal je dan ook voor...
Ik heb er toen gelijk een 140 cm liniaal bij gekocht, en een accesoiresetje met klemmen voor de linialen (bij die laatste opletten, er is een ander setje voor de pl45, die past niet bij de pl55 en pl75).

Mijn zaagbladen heb ik gekocht bij EcoTools.nl | voordelig gereedschap | Ecotools.nl, zaagbladen kosten ongeveer 1/3 van wat Festool bladen kosten, en ik las (volgens mij op) woodworking.nl dat de bladen een goede standtijd hebben. Heb nog niet genoeg gezaagd om daar wat over te kunnen zeggen. Met 1 van de bladen nu zo'n 50 meter 22mm multiplex gezaagd, schat ik. (French cleats o.a.).
 
Hier ook een (2e hands) Seppach invalzaag. Wat een genot! Nieue bladen gekocht bij Ecotools. Afgaande op de vele positieve ervaringen hier. Oa van professionele gebruikers.
Werd aangeboden door een handelaar die hem uit een inboedel had, voor een hele nette prijs omdat de schakelaar niet goed zou werken. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Ws wist hij niet dat je twee knoppen tegelijk in moest drukken...
 
Ik heb een 190mm Hitachi op geleider. Geen invalzaag en dus iets onhandiger maar omdat ik vraag 190mm wilde hebben was dit voor mij de beste keuze. De geleider is niet minder dan de Festool geleider welke mijn vader toen nog had. Wel is het een groot nadeel dat de voet welke over de geleider gaat niet uit 1 stuk is, misschien wil je zelf wel de zaag waarbij dit zo is.
 
ik heb veel verbouwd de laatste paar jaar, en altijd met een gewone cirkelzaag van hitachi. geleiding een alluminium profiel die ik met 2 schroeven vast zetten.
achteraf gezien is dat toch best wel een gekloot. ik zou nu ook voor een cirkelzaag met zaag geleiding gaan.
 
Heeft iemand ervaring met de fluke 233, de fluke met afneembaar scherm? Ik wil deze binnenkort aanschaffen maar ervaringen lopen nogal uiteen, geklaag over batterijen die snel leeg raken en het geweldige afneembaar scherm. Ben benieuwd of iemand van hier er persoonlijke ervaring mee heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan