Doe het zelf accu jasje

gvy

Die hard MF'er
6 mrt 2020
471
887
Ik zit met covid ziek binnen en dacht aan een projectje voor de Tiger sport 1050.
Een Tiger sport 1050 staat erom bekend dat ie een lastige starter kan zijn. Toen ik de mijne tweedehands kocht zat er al een vervangende LiFePO4 accu gemonteerd.
Merk LP type LFP14 en het is een miniscuul licht dingetje van 134mmx65mmx92mm en 0.8kg. Half zo groot als de originele en het weegt niets.
Die Lithium batterij is tot nu heel er goed gebleken met één heel grote maar...... Als de temperatuur onder pakweg 5°C zakt dan start ie moeilijker, gaat het onder 0°C dan kan ik hem maar beter niet buiten hebben staan. Vervelend eigenlijk, want zet ik de motor binnen dan start ie even later weer goed als voorheen.
Op de foto hier onder zie je nog net de groene hoekjes van het accuutje. Weet dat de standaard accu normaal plat ligt en het hele compartiment in beslag neemt.

20220907_200549.jpg


Ik wou iets doen aan het koudeprobleem en ik heb een isolerende jas /behuizing gemaakt, perfect op maat van de accu. Ik had nog een gescheurd isolatiedeken liggen van de voorruit van mijn wagen... zo iets:
1701558075404.png

En hieruit heb ik dus een verpakking geknipt en getaped met gorillatape. Ik heb in totaal 3 lagen boven elkaar verlijmd tot een perfect passend isolerend doosje.
Hieronder zie je het resultaat van de accu in haar nieuwe dikke jas. ( Ik kan de accu er uiteraard ook altijd uitnemen)
1701558485922.png


En dan de proef op de som :
Ik heb ineens de Tiger buiten in de vrieskou gezet voor een 5 tal uur. Het is hier momenteel ongeveer -2°C
Daarnet probeerde ik hem te starten....
***Poging 1 : even rondraaien en niets
***30 seconden pauze
***Poging 2 : en hij starte vlot.

Hoe werkt dat nu : Het is typisch aan een Lithium batterij dat ze kracht verliest zodra de temperaturen richting vrieskou gaan.
Door kort te starten ( en nog niet aan te slaan) maak je de ionen wakker en de startstroom warmt de batterij op.
De jas houdt die warmte binnen.
De volgende poging is succesvol.

Het is overigens ook typisch dat een lithiumbatterij niet meer wil laden bij vrieskou. Ook hier is die jas zeker bevorderend omdat hij de batterij tijdens de rit warm houdt en dus toelaat om zoals onder normale omstandigheden vol te laden. De batterij warmt zichzelf door de stromen en verliest die warmte niet meer en kan dus heel normaal laden en leveren op volle capaciteit.

Mocht dit niet afdoende zijn dan overweeg ik een 5W USB heaterpadje van ong 100mm*50mm ( amazon of aliexpress voor 8€) dat ik in het jasje naast de batterij steek. Dat sluit ik aan op de usb stekker onder het zadel. Die geeft pas spanning als de sleutel in het contact zit en die zal in de winter dus razendsnel de batterij op temperatuur hebben bij extreme vriekou.

Overigens : Toen ik vorige week bij ongeveer 0°C op de snelweg reed kwam er plots op mijn GSM , die ik als GPS en Muziekspeler gebruik en die in een houdertje achter mijn schermpje, zit de melding " UW TOESTEL LAADT NIET MEER ALS NORMAAL VANWEGE DE LAGE TEMPERATUUR " . Die GSM is aangesloten aan een USB aansluiting en ook die zijn Lithium Ion batterijen hadden er even geen zin meer in om nog te laden...
 
Laatst bewerkt:
Als 1e: lullig dat je met Covid-klachten binnen zit, beterschap!

Verder: ik had je idee van een isolatiejasje al wel eens gezien bij een accu in een auto. Bij een motor nog niet (tot nu toe). De voorlopige resultaten zijn bemoedigend. Goed bezig!
 
Leuk project!
Maar wat ik me zo afvraag, waarom nog kiezen voor een lifepo accu als er in de winter niet direct op te starten valt?
Dan hou je alleen het gewicht over.
Leeglopen doet ie toch wel met alle troep die in de lucht gehouden wordt bij stilstand.
 
Leuk project!
Maar wat ik me zo afvraag, waarom nog kiezen voor een lifepo accu als er in de winter niet direct op te starten valt?
Dan hou je alleen het gewicht over.
Leeglopen doet ie toch wel met alle troep die in de lucht gehouden wordt bij stilstand.
Ik ben geen advocaat voor deze batterijen,bij mij zat ze er al in, maar er valt toch wat voor te zeggen om de keuze te overwegen.
1. levensduur : je haalt 2000 laadcycli waar dat bij GEL 500 en een loodzuuraccu eerder 150 tot 300 cycli is ( als je ze verzorgt anders is ze eerder dood)
2. gewicht en afmetingen : 1kg versus 4,5kg
3. plaatsingswijze : maakt niet uit, je legt ze zoals het uitkomt.
4. startstroom CCA: In normale omstandigheden haal dit kleine ding 240A ten opzichte van pakweg 200A voor klassiek. Bij warme motor met soms moeilijke start is dat verschil echt merkbaar.
5. iewat misleidend : de lifepo4 heeft maar 4Ah tegenover 12Ah (C20) van de klassieke accu maar hierbij hoort nuance :
De nominale accu capaciteit is niet hetzelfde als de bruikbare accu capaciteit.
Een loodaccu mag je nooit onder de 50% ontladen en dan maak je ze reeds definitief kapot. Dat is ook de reden dat als je een accu te ver hebt ontladen ( lichten vergeten of zoiets) ze eigenlijk heel vaak veel van haar capaciteit kwijt is en het nooit meer goed komt. Ze kan geen lading meer houden. Bovendien verliest deze klassieke accu heel snel haar energie bij hoge startstromen. C20 is niet hetzelfde als vb C1
Een lifepo4 accu daarentegen kan zonder zorgen tot wel 95% ontladen worden en bovendien zal ze in ver ontladen staat nog steeds haar volle startstroom leveren, ofwel C1=C5=C20...
Kortweg bij een lifepo4 is de nominale capaciteit = bruikbare capaciteit
6. LiFePo4 hebben een zeer kleine zelfontlading en kunnen maandenlang niet aangesloten bewaard worden in tegenstelling tot loodzuuraccus

Maar inderdaad, Voor wie vaak bij negatieve temperaturen de motor buitenhaalt is een klassieke accu misschien wel nog steeds de betere oplossing. Ik denk dat het gros van de motorrijders dat echter niet doet
 
Laatst bewerkt:
Mooi projectje inderdaad. Ik heb ook al jaren dit soort accu's in mijn motoren. En het is in de winter wel handig dat je een motor hebt die vlot aanslaat. Ik liet bij mijn SV650 altijd een paarminuten de verlichting aanstaan voordat ik een startpoging deed. Werkte prima om de accu weer wat wakker te krijgen. Als het start toerental laag was verzoop hij te snel en was het gedaan, ook met een wakkere lithium accu.
Je accu isoleren tegen koude klinkt wel goed. Maar als er geen warmte binnen het jasje vrijkomt is er niks te isoleren. Dus de vraag is of de warmte van een ritje voldoende gaat zijn. Dat zou mooi zijn. Anders lijkt een 5w warmtebron wel een mooie truuk. Kan ook een fijn gloeilampje zijn lijkt me.

Ben benieuwd hoe het verder gaat werken. Ik heb er nu geen last meer van omdat ik niet meer op straat rondrijdt met de motor. Diezelfde accu ligt nu braaf binnen bij kamertemperatuur te wachten op het volgende circuitseizoen ;)

Succes! Ik lees lekker mee
 
Een isolatielaag tijdens rijden zodat de accu niet afkoelt, zou best kunnen werken. Maar na een nacht of langer stilstaan kun je ervan uitgaan dat je accu de buitentemperatuur heeft aangenomen, dan zou het geen verbetering geven lijkt me. Het zou zelfs tegen je kunnen werken: zodra de temperatuur in de ochtend weer omhoog gaat, blijft je accu langer koud…

De tip van @supervet om je verlichting vooraf even aan te zetten en zo je accu intern wat op te warmen lees ik ook o.a. op een forum waar wat Canadezen zitten die ver onder het vriespunt doorrijden, niet lekker kunnen starten met Li-accu’s.

Als je 230V in de buurt hebt zou je een stukje verwarmingslint er tegen kunnen plakken. Meteen doortrekken onder je carter, heb je meteen standverwarming :+
 
Het lastige aan LiFePo4 accu's zit hem ook in de onmogelijkheid om onder een zekere temperatuur nog te kunnen laden. Ik beschreef dat met als vb een GSM of fietsaccu, maar ook camperaccu's hebben daar last van. De jas is dus nuttig om de accu warm te houden en normaal te laden tijdens koude ritten. Ze laden veel sneller dan een standaard accu, behalve als het rond het vriespunt komt. Heel vaak zal hun BMS het laden zelfs uitschakelen om ze te beschermen tegen schade.
Let wel , ze verliezen hun lading niet door de koude. Zodra ze het warmer krijgen is de volle lading beschikbaar. Vandaar dat eventueel een 5W usb warmteplaatje in het jasje al voldoende kan zijn om ze tot leven te wekken.
 
Laatst bewerkt:
Overigens : Toen ik vorige week bij ongeveer 0°C op de snelweg reed kwam er plots op mijn GSM , die ik als GPS en Muziekspeler gebruik en die in een houdertje achter mijn schermpje, zit de melding " UW TOESTEL LAADT NIET MEER ALS NORMAAL VANWEGE DE LAGE TEMPERATUUR " . Die GSM is aangesloten aan een USB aansluiting en ook die zijn Lithium Ion batterijen hadden er even geen zin meer in om nog te laden...

Dat doet je telefoon zelf op z'n eigen sensor , doet ie van mij ook in de vrachtwagen na een nacht in de vorst.
En daar zitten grote-mannen accu's achter.

maar eerlijk gezegd zie ik geen / weinig verschil met laadtijd tegenover meer normale temperaturen .
( en t duurt best effe voor de temperatuur weer in die cabine zit zo op de ochtend )
 
Even een korte update over de LiFePO4 accu in zijn jasje.
Ik was nieuwsgierig ( dat overkomt me wel meer) en toen ik deze avond van het werk thuiskwam na een 40 minuten op de snelweg aan 120km/u bij een buitentemperatuur van 4 a 5°C, heb ik mijn zadel eraf gehaald om met de infraroodmeter even snel de oppervlaktetemperatuur van de kleine accu te meten in zijn jasje. Jasje open en ik mat 13°C . Dat is niet slecht denk ik en het duidt aan dat ook bij kouder vriesweer die accu een coretemperatuur zal kunnen houden van pakweg 8°C , waardoor er geen probleem van laden kan ontstaan, iets waar LFP als het echt koud wordt om berucht kunnen zijn.
 
Even een korte update over de LiFePO4 accu in zijn jasje.
Ik was nieuwsgierig ( dat overkomt me wel meer) en toen ik deze avond van het werk thuiskwam na een 40 minuten op de snelweg aan 120km/u bij een buitentemperatuur van 4 a 5°C, heb ik mijn zadel eraf gehaald om met de infraroodmeter even snel de oppervlaktetemperatuur van de kleine accu te meten in zijn jasje. Jasje open en ik mat 13°C . Dat is niet slecht denk ik en het duidt aan dat ook bij kouder vriesweer die accu een coretemperatuur zal kunnen houden van pakweg 8°C , waardoor er geen probleem van laden kan ontstaan, iets waar LFP als het echt koud wordt om berucht kunnen zijn.
Als de accu er lang over doet om op te warmen, wordt er toch niet zo lang geladen?
 
Ik ga er van uit dat je nu niet verwacht van mij, dat ik halverwege 2 keer stop om de temperatuur te meten .:)
LFP batterijen op de juiste temperatuur laden snel.
Het feit dat wintertemperatuur minder vat krijgt op deze accu gaat zijn laadcapaciteit , maar ook zijn levensduur alleen maar goed doen. Dit type batterij heeft het nu eenmaal niet voor kou , maar hoeveel beter Geen idee
 
Ik ga er van uit dat je nu niet verwacht van mij, dat ik halverwege 2 keer stop om de temperatuur te meten .:)
LFP batterijen op de juiste temperatuur laden snel.
Het feit dat wintertemperatuur minder vat krijgt op deze accu gaat zijn laadcapaciteit , maar ook zijn levensduur alleen maar goed doen. Dit type batterij heeft het nu eenmaal niet voor kou , maar hoeveel beter Geen idee
Oh, ik had verwacht dat je er minstens een logger aan gehangen had, en ons hier vermoeid met eindeloze grafieken 📈 :+
Maar begrijpelijk 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan