Eindelijk! Mijn eerste motor. Gelijk voor een 890R?

JeffreyB.

MF'er
28 feb 2024
42
28
Vlakbij Rotterdam
Hallo beste zielsverwanten,

Mijn naam is Jeff, ik woon vlakbij Rotterdam en in juni mag ik eindelijk afrijden voor mijn motorrijbewijs.
Na het veel lezen en bekijken van diverse reviews en tests, is mijn liefde, geheel tegen mijn eigen verwachting in, ontstaan voor een: KTM 890 R.

Mijn tunnelvisie rondom deze motor wordt steeds groter waardoor mij nog één vraag door mijn hoofd spookt:
Is dit wel een slimme keuze als eerste motor? of kan ik beter voor een andere optie kiezen?


Is de Duke 890 R niet tè en kan ik wellicht niet beter kiezen voor de goedkopere (en mindere) 790?
Of moet ik Überhaupt kiezen voor een andere fabrikant? (Ik hoor namelijk soms verhalen dat deze motoren niet betrouwbaar zijn en vaker dan normaal technische mankementen hebben.)

Wat ik wél weet is dat ik graag een Naked wil rijden en dat de MT-09 of Monster 821 ook fraaie fietsen zijn.

Wie kan mij helpen om mijn eerste keer magisch te maken?




Thanks8-)
 
Ik ben begonnen op een harley iron 883 ook al raadde iedereen mij dit af door het gewicht. Maar ik had ook tunnelvisie op deze moto. Nooit last van gehad, alles draait erom hoe jij zelf met de moto omgaat en jezelf onder controle te houden. Natuurlijk een 883 heeft niet het vermogen van een ktm duke.. zelfbeheersing is cruciaal.
 
Ik rij zelf een gewone 890 en die bevalt perfect. De R is off-road wellicht wat beter… (understatement) en heeft volledig instelbare vering. Maar hoe vaak gebruik je die instelmogeljkheden?
Bij mij was de keuze de 890 of een Suzuki 800, de laatste heeft als voordeel de garantie.
Maar de 890 is goed, vorig jaar even vrienden bezocht in Italië, super ding en daarnaast makkelijk 1 op 24.
Er is ook een KTM 790/890 Adventure draadje hier kn het forum, daar kun je ook veel comments krijgen.
Succes met je keuze.
 
Ik rij zelf een gewone 890 en die bevalt perfect. De R is off-road wellicht wat beter… (understatement) en heeft volledig instelbare vering. Maar hoe vaak gebruik je die instelmogeljkheden?
Bij mij was de keuze de 890 of een Suzuki 800, de laatste heeft als voordeel de garantie.
Maar de 890 is goed, vorig jaar even vrienden bezocht in Italië, super ding en daarnaast makkelijk 1 op 24.
Er is ook een KTM 790/890 Adventure draadje hier kn het forum, daar kun je ook veel comments krijgen.
Succes met je keuze.
Goed lezen, gaat om een duke.
 
Als je echt een duke wilt zou je ook kunnen kijken naar een 2de hands 790, scheelt misschien net wat knaken.
Maar als je er echt verknocht op bent kan je het gewoon doen, desnoods laat je hem in het begin in de regen modus.
Zou ook kunnen kijken naar een mt-07
 
Als je valt voor de wat agressievere looks van de 890R dan is wellicht een Ducati Streetfighter ook wel wat voor je?
Of iets te zwaar is als eerste motor, geen idee, dat kun je inderdaad alleen zelf bepalen en ligt helemaal aan wie je bent. Er was hier ooit iemand die gaf, bij het stellen van zo'n zelfde soort vraag, al aan zich niet aan de regels te houden en altijd op het randje te willen rijden. Dan is het antwoord anders dan wanneer je veel zelfbeheersing hebt.
 
Gefeliciteerd met je rijbewijs!
Wat de motorkeuze betreft: dat is deels afhankelijk van hoe goed je jezelf kent en jezelf weet te beheersen. Een motor is an sich al een voertuig waar je wat meer risico's mee loopt. Als je weet dat je jezelf niet in de hand kunt hebben, dan is zelfs de 790 wellicht al teveel van het goede....
Als je jezelf wel in de hand denkt te hebben zou ik zeggen "koop gelijk de motor die je echt wilt als je het je kunt permitteren". Controller vooraf ook of de verzekeringsmaatschappij je accepteert met een bepaald type motor en wat dat kost. Want, het kan best zijn dat de vaste lasten ongewenst hoog worden bij bepaalde type motoren.
 
Misschien... voor de eerste maanden , eerste seizoen wat tammers ( en goedkopers ;p ) nemen.

Je gaat leergeld betalen door al dan niet stupide op je waffel te gaan, beter op een el-cheapo motor
waar je alleen je schouders voor ophaalt als een "dikke fiets"

Het is niet de vraag of je hem gaat laten liggen, maar wanneer of hoe ;p



Heb je diepe zakken en boeit het niet, gewoon doen :)
 
^ Ben het met Stefan eens.

Ik heb als eerste motor 5000 euro uitgegeven aan een dikke Vulcan 900 omdat ik die zo mooi vond. Nog geen vier maanden plezier van gehad, total loss door eigen schuld: onervarenheid en overschatting eigen rijkwaliteiten.

Doet nou nog zeer.

Toen een goedkope oude Transalp uit '89 gekocht, klein jaartje ervaring opgedaan, met plezier en zonder zorgen gereden, nu weer een mooie motor gekocht.

Die mooie (meningen verschillen) Duke kan je over een jaartje altijd nog wel kopen zodra je wat ervaring opgedaan heb.

Let wel, bovenstaande is maar één in een zee van meningen. Uiteindelijk moet je lekker zelf doen waar je gelukkig van word. Persoonlijk heb ik liever geduld dan spijt, maar dat weet je naderhand pas.
 
Laatst bewerkt:
Welja gewoon kopen dat ding als je de middelen hebt. Je leeft maar 1 keer en op elke motor kun je leren rijden. Ik acht de 890R ook juist een makkelijke fiets om mee te beginnen.
 
Je moet gewoon de motor kopen die je wil als deze wil dan gewoon kopen. Waarom zou je duizenden euro's investeren in motor B terwijl je eigenlijk motor A wil? De logica ontbreekt mij.

Of de fabrikant betrouwbaar is en of jij het aankan zo'n fiets daar ga je achter komen, door het ZELF TE ERVAREN. Daarna kun je met de rest van ons hier op het forum discussies voeren op uitermate hoog niveau over waarom counter steeren een mythe is of niet, open uitlaatjes verboden moeten worden en waarom de rode Hayabusa eigenlijk een ideale beginners motor is.

Welkom bij de club8-).
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook al geïnformeerd wat het kost om hem te verzekeren, als je het bedrag niet op kan hoesten om een nieuwe te kopen als je hem kort rijdt zul je hem allrisk moeten verzekeren
Dat zou zomaar erg duur kunnen zijn
Je hebt twee 790 ers, die nu nieuw worden verkocht en eentje die denk ik een jaar of 5 geleden verkocht werden , ben geen ktm specialist maar zou kunnen denken dat de 5 jaar oude zeker niet slechter is
 
Als je hem mooi vindt en het geld hebt: doen

Geld is dan wel incl verzekering etc :-)

Je kunt alle motoren als eerste motor rijden, het grootste gevaar ben jezelf. Als jij je kunt beheersen en je je niet meer wil/hoeft te bewijzen dan rij je op elke motor.

Over dat iedereen een keer zijn motor plat legt kan ik je meegeven dat dat bij mij meer dan 20 jaar duurde. Gebeurde bik stilstand en was zeker niet meer mijn eerste motor O-)
 
Ik rij zelf een gewone 890 en die bevalt perfect. De R is off-road wellicht wat beter… (understatement) en heeft volledig instelbare vering. Maar hoe vaak gebruik je die instelmogeljkheden?
Bij mij was de keuze de 890 of een Suzuki 800, de laatste heeft als voordeel de garantie.
Maar de 890 is goed, vorig jaar even vrienden bezocht in Italië, super ding en daarnaast makkelijk 1 op 24.
Er is ook een KTM 790/890 Adventure draadje hier kn het forum, daar kun je ook veel comments krijgen.
Succes met je keuze.
Dankje voor je bericht.

Een trip naar Italië is een aardige graadmeter zeg.
Als je echt een duke wilt zou je ook kunnen kijken naar een 2de hands 790, scheelt misschien net wat knaken.
Maar als je er echt verknocht op bent kan je het gewoon doen, desnoods laat je hem in het begin in de regen modus.
Zou ook kunnen kijken naar een mt-07
ik ben bij de 790 begonnen. Echter als je begint te lezen dat de 890R de tekortkomingen van de 790 goed heeft aangepakt voor een ‘kleine’ meerprijs, ben ik dus over de 890 gaan nadenken.

Ik dacht ook precies aan wat je zegt: eerste jaar in ‘Rain’ rijden 😛

De MT07 is naar mijn idee te klein. Ik ben 1,95
 
Als je valt voor de wat agressievere looks van de 890R dan is wellicht een Ducati Streetfighter ook wel wat voor je?
Of iets te zwaar is als eerste motor, geen idee, dat kun je inderdaad alleen zelf bepalen en ligt helemaal aan wie je bent. Er was hier ooit iemand die gaf, bij het stellen van zo'n zelfde soort vraag, al aan zich niet aan de regels te houden en altijd op het randje te willen rijden. Dan is het antwoord anders dan wanneer je veel zelfbeheersing hebt.
De Ducati is naar mijn idee iets boven mijn budget. Verder wel een prachtig ding uiteraard.

Ik ben een voorzichtige sportieve rijder met zelfbeheersing. Sinds ik een zoontje heb ben ik inmiddels mijn wilde haren wel verloren.

Ik wil de grenzen van de fiets opzoeken maar heb daar geen haast bij
 
Gefeliciteerd met je rijbewijs!
Wat de motorkeuze betreft: dat is deels afhankelijk van hoe goed je jezelf kent en jezelf weet te beheersen. Een motor is an sich al een voertuig waar je wat meer risico's mee loopt. Als je weet dat je jezelf niet in de hand kunt hebben, dan is zelfs de 790 wellicht al teveel van het goede....
Als je jezelf wel in de hand denkt te hebben zou ik zeggen "koop gelijk de motor die je echt wilt als je het je kunt permitteren". Controller vooraf ook of de verzekeringsmaatschappij je accepteert met een bepaald type motor en wat dat kost. Want, het kan best zijn dat de vaste lasten ongewenst hoog worden bij bepaalde type motoren.
Dankje! Ik moet helaas nog afrijden maar dat komt vast wel goed ( ja, ik ben wellicht nog vroeg..)

Qua zelfbeheersing komt dat goed.
Als 18 jarige reed ik destijds al stiekem op de Fireblade van mijn vader en dat deed ik altijd rustig aan.

Zou de verzekering mij uberhaupt kunnen weigeren?
 
Misschien... voor de eerste maanden , eerste seizoen wat tammers ( en goedkopers ;p ) nemen.

Je gaat leergeld betalen door al dan niet stupide op je waffel te gaan, beter op een el-cheapo motor
waar je alleen je schouders voor ophaalt als een "dikke fiets"

Het is niet de vraag of je hem gaat laten liggen, maar wanneer of hoe ;p



Heb je diepe zakken en boeit het niet, gewoon doen :)
Ik hoor dit dus vaker al kan ik mij niet voorstellen op mn bek te gaan met een motor.
Of doel je meer uit stilstand dat ding laten stuiteren?

Helaas geen hele diepe zakken, wel genoeg voor een gebruikte 890R
 
Terug
Bovenaan Onderaan