Eerste (echte) motor.

ShaafSnel

Rookie
2 apr 2024
1
0
Hallo leden, nadat ik nu een paar jaar op een runner heb gereden ben ik tot de conclusie gekomen dat ik opzoek ben naar een echte motor. Aan de snelheid/koppel van de scooter ligt het niet zo zeer, eerder dat het best wel saai is en dat lange afstanden niet zo fijn zijn om te rijden. Een vriend van mij is van een yz125 overgestapt naar een f900s en heeft hem binnen 2 maanden total gereden (ligt aan ze rijgedrag). Zelf zat ik te denken aan een tenere/tracer 700 of een r800gs, maar is het te doen om als eerste motor een 700/800cc Adventure te halen?
 
Hallo leden, nadat ik nu een paar jaar op een runner heb gereden ben ik tot de conclusie gekomen dat ik opzoek ben naar een echte motor. Aan de snelheid/koppel van de scooter ligt het niet zo zeer, eerder dat het best wel saai is en dat lange afstanden niet zo fijn zijn om te rijden. Een vriend van mij is van een yz125 overgestapt naar een f900s en heeft hem binnen 2 maanden total gereden (ligt aan ze rijgedrag). Zelf zat ik te denken aan een tenere/tracer 700 of een r800gs, maar is het te doen om als eerste motor een 700/800cc Adventure te halen?
Welkom ,en hoe moeten wij dat bepalen ? alles is te doen ,t ligt maar aan 1 persoon ,die zie je vaak in de spiegel :t
 
Dat kan je alleen zelf beantwoorden. De een rijd zich te pletter met een 300 omdat hij onvoorzichtig rijd en de motor niet respecteert, de ander begint op een 1000 cc sport fiets en dat gaat goed omdat hij z'n rechter pols kan beheersen.
 
Mijn eerste echte motor was een suzuki GSX-600F , dat is een leuke beginnersmotor maar ook mooi voor de her-opstapper..
Zo'n ding , of iets anders vergelijkbaar , kan een mooie tussenstap zijn naar iets zwaarder / sneller..
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel een volledig rijbewijs ? En wat wil je er mee doen, wat langere afstanden rijden kan met van alles?
Heb je genoeg geld om wat fatsoenlijks te kopen of om het risico te lopen dat je 'm in de prak rijdt ?

Een motor moet niet te klein zijn maar te groot is ook niet ideaal. Een 650/700 model kan prima voor de meeste mensen die al wat ervaring hebben in het verkeer met een twee wieler. 900 wordt vaak net wat meer en duurder.

Je kan ook een grotere scooter kopen, als het over snelweg comfort gaat, burgman 650 of zo.
 
De fietsen die je noemt zijn leuke handelbare dingen. Als je een Runner overleefd hebt zal dit ook wel lukken. Als ik zo rondom 020 zie hoe er op Runners en MP3 gereden wordt verbaast het me dat die dingen niet verboden zijn.
 
Verder vraag wat ga je met de motor doen als die eenmaal voor de deur staat ? En dat is ook gelijk een vraag, waar kan je hem kwijt ?

"Verdwijnen" in de buurt heel snel allerlei dingen die op de stoep staan en kan je niet binnen parkeren is een lelijke GSX600F een beste motor (want die heeft weinig aantrekkingskracht voor "degene die spullen laten verdwijnen"). Maar rijdt goed en zeker met een superbikestuur een goede zithouding. En zelf als je daarmee schade rijdt (of 'plat') doet dat financieel niet z'n zeer.

Zelf een GSX600F in de aanbieding, maar geen verplichtingen ;) Want jouw antwoorden bepalen denk mede je keuze.
 
Laatst bewerkt:
Te veel vermogen? Maar één manier om dat te weten te komen: proefrijden! Als je er na een half uurtje - uurtje rijden niet het gevoel hebt dat je de machine in de hand hebt, dan weet je genoeg.
 
Je geeft het antwoord al in je eigen post, want net als bij je maatje die z'n bike binnen een paar manden total loss had gereden, ligt het aan je eigen rijgedrag.

Ga proefrijden, dan merk je vanzelf of je de vereiste mate van zelfbeheersing en voortuigbeheersing hebt, die nodig is om op zo'n ding te rijden zonder jezelf te pletter te rijden.

Maarja, een beetje idioot kan zichzelf zelfs op een e-bike kapot rijden, dus dit is van toepassing op elke motor die je koopt, ongeacht het vermogen. 🙃
 
"Verdwijnen" in de buurt heel snel allerlei dingen die op de stoep staan en kan je niet binnen parkeren is een lelijke GSX600F een beste motor (want die heeft weinig aantrekkingskracht voor "degene die spullen laten verdwijnen").
Klopt helemaal. De man van wie ik hem 8 maanden geleden overnam zei 'dat ik hem niet eens op slot hoefde te zetten omdat niemand er in geïnteresseerd is'.:+

Mijn eerste echte motor was een suzuki GSX-600F , dat is een leuke beginnersmotor maar ook mooi voor de her-opstapper..
Zo'n ding , of iets anders vergelijkbaar , kan een mooie tussenstap zijn naar iets zwaarder / sneller..
Ik rijd er, als heropstapper nog steeds probleemloos op rond en het enige wat ik tot nu toe heb moeten vervangen is de accu.
650 euro wel besteed en 86 paarden zijn voor mij voorlopig meer dat voldoende. (anders zou ik alleen nog maar meer fanmail van het CJIB krijgen)
Alhoewel... ik betrap mijzelf er op dat ik toch regelmatig op Marktplaats zit te zoeken naar een knappe Firestorm. Ik heb die eind vorige eeuw een paar dagen als leenmotor gehad en ik was er helemaal weg van!
 
Als ik zo rondom 020 zie hoe er op Runners en MP3 gereden wordt verbaast het me dat die dingen niet verboden zijn.
Ik heb zo het idee dat dit eerder aan de 020 ligt dan de Runners. Misschien maar beter om de 020 te verbieden.
 
Als ik het zo lees dan is er maar een verstandige keuze voor jou en dat is een moddervette dikke rode Hayabusa 8-)
download (30).jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan