Eerste motor zx4rr

Ariem2003

Rookie
11 okt 2023
4
7
Beste forumleden, ik zal me eerst even voorstellen ik ben Arie bijna 21 en mag binnenkort eindelijk afrijden :) nu zit ik te twijfelen over m’n eerste motor want ik wil erg graag uiteindelijk supersport gaan rijden, nu was ik van het weekend aan t kijken voor een motor om mee te beginnen (zelf had ik een ninja 650 in gedachte) en toen raadde een medenwerker bij de motorwinkel me een zx4rr aan omdat dit een lichte super sport is met 4cilinders en dit een stuk leuker zou rijden dan een 650 2cil
Wat is jullie mening hierover?
Groetjes Arie
 
Beste forumleden, ik zal me eerst even voorstellen ik ben Arie bijna 21 en mag binnenkort eindelijk afrijden :) nu zit ik te twijfelen over m’n eerste motor want ik wil erg graag uiteindelijk supersport gaan rijden, nu was ik van het weekend aan t kijken voor een motor om mee te beginnen (zelf had ik een ninja 650 in gedachte) en toen raadde een medenwerker bij de motorwinkel me een zx4rr aan omdat dit een lichte super sport is met 4cilinders en dit een stuk leuker zou rijden dan een 650 2cil
Wat is jullie mening hierover?
Groetjes Arie
Ik vind het leuk om een lichte motor door zijn versnellingen te janken, dus ik ben het er helemaal mee eens. Maar ik weet niet wat jij leuk vindt. Proefrijden zou ik zeggen. Misschien vind jij het veel leuker om in elke versnelling voldoende power te hebben om een bocht uit te accelereren.
 
Beste forumleden, ik zal me eerst even voorstellen ik ben Arie bijna 21 en mag binnenkort eindelijk afrijden :) nu zit ik te twijfelen over m’n eerste motor want ik wil erg graag uiteindelijk supersport gaan rijden, nu was ik van het weekend aan t kijken voor een motor om mee te beginnen (zelf had ik een ninja 650 in gedachte) en toen raadde een medenwerker bij de motorwinkel me een zx4rr aan omdat dit een lichte super sport is met 4cilinders en dit een stuk leuker zou rijden dan een 650 2cil
Wat is jullie mening hierover?
Groetjes Arie
Daar heeft hij gelijk in, supersport wordt al tientallen jaren met 4 cilinders geassocieerd.
Dat zeg ik niet alleen om de Ducati en KTM rijders uit de tent te lokken.
Maar wel voornamelijk 😈 :j
 
Beste forumleden, ik zal me eerst even voorstellen ik ben Arie bijna 21 en mag binnenkort eindelijk afrijden :) nu zit ik te twijfelen over m’n eerste motor want ik wil erg graag uiteindelijk supersport gaan rijden, nu was ik van het weekend aan t kijken voor een motor om mee te beginnen (zelf had ik een ninja 650 in gedachte) en toen raadde een medenwerker bij de motorwinkel me een zx4rr aan omdat dit een lichte super sport is met 4cilinders en dit een stuk leuker zou rijden dan een 650 2cil
Wat is jullie mening hierover?
Groetjes Arie

Wat ga je met die motor doen?

Vooral op het circuit rijden? Ga dan snel voor de die ZX4-RR, ga je 'm gebruiken voor plezierritjes en in stad? Dan zou ik in het segment van supersportmotoren eerder kiezen voor een 2-cyl ipv een hoogtoerige 4-cyl.

Heb je de Yamaha R7 al eens bekeken? Dat is volgens mij het ideale compromis in dit geval.
Ik snap dat de medewerker in de motorwinkel de ZX4-RR meer supersport vind dan de Ninja 650 want uiteindelijk is dat ook maar een gekuipte Z650.
De R7 is wel een echte supersport, maar dan met een 2-cyl blok dat volgens mij een iets beter keuze gaat zijn voor dagelijks gebruik.
 
Persoonlijk vind ik de zithouding van de R7 te extreem.
Niet dat een dergelijke fiets mij tegen staat want hier staat een R3'2023 en een S1000RR.
Maar beiden hebben een meer relaxte zithouding op de openbare weg en circuit.

Terug naar de initiële vraag..
De Ninja 650 is een wat meer universele motorfiets inderdaad, een toerfiets in een sportieve jas.
Dus wil je er sportief uitzien of dagelijks sportief zijn met minder comfort.
 
Persoonlijk vind ik de zithouding van de R7 te extreem.


Het is net die zithouding die ik waardeer van de R7, vind de meeste sportieve motoren tegenwoordig, toch in dit segment, een te comfortabele zithouding hebben.

Ik "denk" dat de ZX4-RR net zo extreem gaat zijn als de R7, qua zithouding dan toch...

Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk, maar een Ninja 650 vind ik teveel een sportief tourfietsje dan een supersport..
Kan er ook niet aan doen dat ik blijf vergelijken met de sportmotoren van de jaren 90.... 🤷‍♂️
 
Kan er ook niet aan doen dat ik blijf vergelijken met de sportmotoren van de jaren 90.... 🤷‍♂️
Die wil ik ook terug, maar dan een 2024 uitvoering. :Y
De nieuwe ZX-4RR komt al snel twintig kilo en meer hoger uit dan de ZXR400 uit de jaren negentig.
Dat komt op mij niet zo high end over. :?
Hij is maar drie kilo lichter dan mijn Superbike.
Het is net die zithouding die ik waardeer van de R7, vind de meeste sportieve motoren tegenwoordig, toch in dit segment, een te comfortabele zithouding hebben.
Misschien zijn ze nu voor een breder publiek en toch ook wat functioneler.
Niet snel last van zere polsen etc.

Ik schrok er wat van in de showroom (dacht aan een bike erbij voor de winter.. is de R3 geworden).
 
Laatst bewerkt:
Die wil ik ook terug, maar dan een 2024 uitvoering. :Y
De nieuwe ZX-4RR komt al snel twintig kilo en meer hoger uit dan de ZX-4R uit de jaren negentig.
Dat komt op mij niet zo high end over. :?

Tja.. dat hebben we een beetje te danken aan de EURO normen denk ik...

En als ik rap eens ga kijken scheelt het "slechts" 12kg. (rijklaar gewicht)
Maar goed, de ZX-4RR krijgt ook 18pk meer dan z'n voorganger, dus dat compenseert. ;)

Ik wil 'm eerst eens irl gaan bekijken, die ZX4-RR vooraleer ik er een echte mening over ga hebben. De R7 heb ik gehad en die vond ik geweldig!



Ik denk dat we vooral blij mogen zijn dat sommige constructeurs het nog aandurven om zo'n motoren op de markt te brengen. Voor de pk-liefhebbers brengt Kawasaki ook nog eens een ZX6-R... wie had dat gedacht... geen enkele Japanse constructeur durft het nog aan om een echte 4-cyl sportmotor op de markt te brengen in de <1000cc klasse, Kawasaki geeft er ons zelfs twee...
Yamaha krijgt credits voor de R7, maar uiteindelijk is dit ook maar een nevenprodukt met hun populaire en fantastische CP2 blok.
 
Tja.. dat hebben we een beetje te danken aan de EURO normen denk ik...

En als ik rap eens ga kijken scheelt het "slechts" 12kg. (rijklaar gewicht)
Maar goed, de ZX-4RR krijgt ook 18pk meer dan z'n voorganger, dus dat compenseert. ;)
159 kilo droog van de week opgeheven door @downsider tegen 189 kilo rijklaar.
Stiekem doen ze rijklaar niet eens met een volle tank geloof ik.

Vermogen moet ik ook even spitten.

Ik wil 'm eerst eens irl gaan bekijken, die ZX4-RR vooraleer ik er een echte mening over ga hebben. De R7 heb ik gehad en die vond ik geweldig!
Ja, ik wil hem ook wel even zien en rijden. :Y
Ik denk dat we vooral blij mogen zijn dat sommige constructeurs het nog aandurven om zo'n motoren op de markt te brengen. Voor de pk-liefhebbers brengt Kawasaki ook nog eens een ZX6-R... wie had dat gedacht... geen enkele Japanse constructeur durft het nog aan om een echte 4-cyl sportmotor op de markt te brengen in de <1000cc klasse, Kawasaki geeft er ons zelfs twee...
De homologatie maakt het wel moeilijk inderdaad.
De Yamaha R6 is ook nog in productie en up to date, maar bij ons niet op kenteken verkrijgbaar.

Yamaha krijgt credits voor de R7, maar uiteindelijk is dit ook maar een nevenprodukt met hun populaire en fantastische CP2 blok.
Ik kom voornamelijk op het circuit en daar komt die natuurlijk zwaar tekort.
Meerdere experts benoemen get ook al een gevaarlijk verschil in vermogen voor het rijden in groepen.
Maar op de openbare weg schijnt het een fantastisch blok te zijn. :Y
 
1697053523279.png



Hoe lang ben je?
 
Dan zou ik in het segment van supersportmotoren eerder kiezen voor een 2-cyl ipv een hoogtoerige 4-cyl.

Als ik op het 2 vs 4 cilinder verhaal mag inhaken.

Ik heb aardig wat op een F900 XR (zowel vol vermogen als A2) gereden terwijl mijn toenmalige 310 voor onderhoud weg was.

De specs:
IMG_2197.png


Nu rij ik een Gsx 750 F uit 99 en ook hier de specs.
IMG_2198.png


Zoals te zien ligt het allemaal tusen de twee sicht bij elkaar. En moet ik eerlijk bekennen dat ik de suzuki toch fijner vind, ook in stads verkeer. Dan zijn de vier cilinders toch wat soepeler dan twee.

Maar goed, dat is mijn ervaring.
 
Als ik op het 2 vs 4 cilinder verhaal mag inhaken.

Ik heb aardig wat op een F900 XR (zowel vol vermogen als A2) gereden terwijl mijn toenmalige 310 voor onderhoud weg was.

De specs:

Nu rij ik een Gsx 750 F uit 99 en ook hier de specs.

Zoals te zien ligt het allemaal tusen de twee sicht bij elkaar. En moet ik eerlijk bekennen dat ik de suzuki toch fijner vind, ook in stads verkeer. Dan zijn de vier cilinders toch wat soepeler dan twee.

Maar goed, dat is mijn ervaring.

Ja, maar ok... Dit zijn wel twee heel andere motoren dan de R7 en de ZX4RR... zoiets kan je niet vergelijken.
Je zal me ook nergens zien schrijven dat een 4-cyl niet goed zal zijn voor stadsverkeer..

Maar een hoogtoerige 400cc 4 cyl vs een koppelrijke 700cc 2 cyl? Da's toch een heel ander verhaal.
 
159 kilo droog van de week opgeheven door @downsider tegen 189 kilo rijklaar.
Stiekem doen ze rijklaar niet eens met een volle tank geloof ik.

159kg droog kom ik ook tegen, rijklaar kom je vanalles tegen, maar reken toch snel richting 180kg
Rijklaar geven ze voor de nieuwe idd189kg. Of die tank nu vol is of niet, dat scheelt nu ook weer niet zo gek veel, en 'm wordt alleen maar lichter na een paar rondjes. 😅

Ja, de nieuwe is zwaarder, maar gaat die daarom minder goed rijden?
Rijwielgedeelte is ook 25 jaar jonger! Gewicht alleen is niet alles!

En uiteindelijk, maakt het niets meer uit, ze wegen tegenwoordig allemaal meer dan vroeger...




Ik kom voornamelijk op het circuit en daar komt die natuurlijk zwaar tekort.
Meerdere experts benoemen get ook al een gevaarlijk verschil in vermogen voor het rijden in groepen.
Maar op de openbare weg schijnt het een fantastisch blok te zijn. :Y

Ligt er natuurlijk ook aan wie erop zit, en wat voor circuit je rijdt...
Ik ken er die met een MT-07 het de supersporters aardig moeilijk kan maken op een kleiner en technisch circuit.

En ik ben geen expert, kom wel eens op het circuit en ben echt van mening dat buiten het vermogen, ook het verschil in "kunnen" (of durven) rijden ook gevaarlijk kan zijn...



Maar goed, denk dat we te ver aan het afdwalen zijn...

Puur voor straatgebruik lijkt het mij perfect zoals je het eerder al verwoordde...

Wil je er sportief uitzien, maar toch comfortabel rijden? Ninja 650
Wil je een hoogtoerig racertje, wellicht met een pak minder comfort? ZX4-RR

Wil je een compromis, dus een motorblok dat geschikter gaat zijn voor dagdagelijks gebruik en tegelijk de looks en zithouding heeft van een echte sportmotor... dan heb je bv een R7.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar ok... Dit zijn wel twee heel andere motoren dan de R7 en de ZX4RR... zoiets kan je niet vergelijken.
Je zal me ook nergens zien schrijven dat een 4-cyl niet goed zal zijn voor stadsverkeer..

Maar een hoogtoerige 400cc 4 cyl vs een koppelrijke 700cc 2 cyl? Da's toch een heel ander verhaal.
Als je gelezen had heb ik nergens de door mij genoemde motoren vergeleken met de door jou en TS genoemde motoren.

Dan had gelezen dat ik een twee cilinderblok vergeleek met een 4 cilinderblok met vergelijkbare specs. En dat ik dan tot de conclusie kom dat ik dan toch liever een 4 cilinder heb omdat ie in stads verkeer soepeler loopt

De rest van de motor erom heen heb ik buiten beschouwing gelaten.

Het ging dus puur om 2vs 4 cilinder en niet om bekijk deze motoren eens.
 
Als je gelezen had heb ik nergens de door mij genoemde motoren vergeleken met de door jou en TS genoemde motoren.

Blijkbaar heb jij ook niet zo goed gelezen wat ik schreef.. maar goed, ik zal het voor alle duidelijkheid ook nog eens herhalen. :P

De R7 is wel een echte supersport, maar dan met een 2-cyl blok dat volgens mij een iets beter keuze gaat zijn voor dagelijks gebruik.

Het ging dus puur om 2vs 4 cilinder en niet om bekijk deze motoren eens.

En als je mijn reactie, hierboven nog eens in het rood, goed had gelezen snap je ook wel dat ik het NIET puur om 2 vs 4 cyl had... maar specifiek over de bepaalde modellen waarover TS het heeft... en JA, ik haal de R7 erbij, maar zeg net hetzelfde van het 2 cyl blok van de Ninja 650 als we die moeten vergelijken met de ZX4-RR


Uiteraard zijn er voorbeelden van 4 cyl motoren die wel en even geschikt zijn om dagdadelijks mee te rijden en zelfs in stadsverkeer.
Maar om uw voorbeeld erbij te halen, een GSXF die z'n max power bereikt bij 10500tpm is iets heel anders dan een gifkikker die dat pas haalt op 14500tpm... ;)
 
Zo'n pornoster met het geluid van 10 Pavarotti's ( of vul in wat je indrukwekkend vind) en dan lopen neuzelen over zithouding, lichaamslengte en ( slapgerukte) polsen.

Nooit geweten dat de Kardashian familie zo groot is 😈😘 .

En dan ook nog een gs 🤮f benoemen.. 😉
 
Ach de TS is nog jong en wilt een sport motor, wie weet rijdt hij over een paar jaar een dikke chopper.
Hij is bijna 21, dus volgens mij mag je met je 21 nog geen vol vermogen rijden. Dus dat wordt een geknepen motor of gewoon een lichtere motor kopen. Ik zou zeggen koop een gs500, sportbandjes er onder en je hebt een hele leuke gooi en smijt fiets. En over een jaar of wat koop je gewoon wat anders. :]8-)
 
Hij is bijna 21, dus volgens mij mag je met je 21 nog geen vol vermogen rijden. Dus dat wordt een geknepen motor of gewoon een lichtere motor kopen. Ik zou zeggen koop een gs500, sportbandjes er onder en je hebt een hele leuke gooi en smijt fiets. En over een jaar of wat koop je gewoon wat anders. :]8-)


Waarom zou je met zo'n oud en saai hok gaan rijden als je met een mooie, recente sportmotor de baan op kan? De R7 en de Ninja 650 kan je in A2 versie kopen. Volgens mij de ZX4RR niet... in België zie ik het toch niet staan op de website, misschien dat het in NL anders is?


Moest ik die leeftijd hebben, ik zou het wel weten... :P
 
Waarom zou je met zo'n oud en saai hok gaan rijden als je met een mooie, recente sportmotor de baan op kan? De R7 en de Ninja 650 kan je in A2 versie kopen. Volgens mij de ZX4RR niet... in België zie ik het toch niet staan op de website, misschien dat het in NL anders is?


Moest ik die leeftijd hebben, ik zou het wel weten... :P
Zx4rr is ook op a2 beschikbaar in Nederland
 
Zx4rr is ook op a2 beschikbaar in Nederland

Fijn!

Maar dan zou ik er zeker eens mee willen rijden vooraleer keuzes te maken of advies te geven.

77pk uit zo'n blok lijkt mij heel leuk, wat 48pk gaat doen met zo'n hoogtoerig blokje weet ik niet...

En omdat hier toch al wat foto's voorbijkomen... ja, die R7 lijkt mij een zeker te overwegen concurrent... ook in A2 versie.

1697099390347.png
 
Blijkbaar heb jij ook niet zo goed gelezen wat ik schreef.. maar goed, ik zal het voor alle duidelijkheid ook nog eens herhalen. :P

De R7 is wel een echte supersport, maar dan met een 2-cyl blok dat volgens mij een iets beter keuze gaat zijn voor dagelijks gebruik.



En als je mijn reactie, hierboven nog eens in het rood, goed had gelezen snap je ook wel dat ik het NIET puur om 2 vs 4 cyl had... maar specifiek over de bepaalde modellen waarover TS het heeft... en JA, ik haal de R7 erbij, maar zeg net hetzelfde van het 2 cyl blok van de Ninja 650 als we die moeten vergelijken met de ZX4-RR


Uiteraard zijn er voorbeelden van 4 cyl motoren die wel en even geschikt zijn om dagdadelijks mee te rijden en zelfs in stadsverkeer.
Maar om uw voorbeeld erbij te halen, een GSXF die z'n max power bereikt bij 10500tpm is iets heel anders dan een gifkikker die dat pas haalt op 14500tpm... ;)

Laat maar we komen er niet uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan