Eindelijk! Mijn eerste motor. Gelijk voor een 890R?

Het is meestal wel zo dat bij die “onafhankelijke objectieve “ testen op YouTube meestal erg wordt overdreven dat de nieuwste de aller beste is die ooit gemaakt is
Die journalisten zijn veels te bang dat ze de volgende keer niet meer uit genodigd worden
Als er dan weer een nieuw type komt zoals in jouw geval de 990 dan zeggen die zelfde journalisten meestal wat er mankeerde aan de 890
Of je nu een KTM 890 , een Ducati 937 of een MT 09 hebt de verschillen zijn echt niet zo groot , ze wegen allemaal het zelfde en ongeveer dezelfde pk’s
 
Als je van jezelf weet dat je voorzichtig bent in het begin, zou ik het gewoon doen. Zelf ook gelijk de motor gekocht die ik echt wilde, en heb hem nu (na een half jaar) nog geen enkele keer neergelegd. Zal vast wel een keer gebeuren, maar mezelf kennende op een stomme manier in bijna-stilstand... en hopelijk zonder toeschouwers.
 
Het is meestal wel zo dat bij die “onafhankelijke objectieve “ testen op YouTube meestal erg wordt overdreven dat de nieuwste de aller beste is die ooit gemaakt is
Die journalisten zijn veels te bang dat ze de volgende keer niet meer uit genodigd worden
Als er dan weer een nieuw type komt zoals in jouw geval de 990 dan zeggen die zelfde journalisten meestal wat er mankeerde aan de 890
Of je nu een KTM 890 , een Ducati 937 of een MT 09 hebt de verschillen zijn echt niet zo groot , ze wegen allemaal het zelfde en ongeveer dezelfde pk’s
De karakters zijn wel totaal verschillend, een paraleltwin, een L twin en een 3 cilinder...... Het kan je allemaal wel of niet passen.
 
Het is meestal wel zo dat bij die “onafhankelijke objectieve “ testen op YouTube meestal erg wordt overdreven dat de nieuwste de aller beste is die ooit gemaakt is
Die journalisten zijn veels te bang dat ze de volgende keer niet meer uit genodigd worden
Als er dan weer een nieuw type komt zoals in jouw geval de 990 dan zeggen die zelfde journalisten meestal wat er mankeerde aan de 890
Of je nu een KTM 890 , een Ducati 937 of een MT 09 hebt de verschillen zijn echt niet zo groot , ze wegen allemaal het zelfde en ongeveer dezelfde pk’s
Daar ben ik mij ook bewust van.
Ik vind nu de lesmotor (oude XJ6) al heerlijk rijden, laat staan een nieuwere fiets. En al helemaal een 890R.

Ik kijk ook meer naar multi vergelijking tests met andere motoren die concurreren met de KTM. Het is daarnaast ook gewoon een gevoel denk ik.
Ook ik heb ik op ze allemaal gezeten (niet gereden) en ik pas met mijn 1,95 ook lekker op de KTM. Op de MT-09 zat ik te rechtop en vind ik meer weghebben, puur qua houding, van een tourmotor.

Als je van jezelf weet dat je voorzichtig bent in het begin, zou ik het gewoon doen. Zelf ook gelijk de motor gekocht die ik echt wilde, en heb hem nu (na een half jaar) nog geen enkele keer neergelegd. Zal vast wel een keer gebeuren, maar mezelf kennende op een stomme manier in bijna-stilstand... en hopelijk zonder toeschouwers.
Ja, als hij omvalt.. dan moet hij hersteld worden, dat is helaas niet anders dan.

De karakters zijn wel totaal verschillend, een paraleltwin, een L twin en een 3 cilinder...... Het kan je allemaal wel of niet passen.
Ik wil ook wel echt wat proefrijden voordat ik zomaar mijn eerste motor koop💪
 
Kun je zo makkelijk 'overal' proefritten maken?

Nee, valt tegen ze geven niet zomaar een motor mee. Vaak pas als laatste stap in de onderhandeling.

Huren is ook een optie, kost een paar euro maar je hebt de motor de hele dag rn weeet dan exact of het iets voor je is
 
Ik herken mezelf zo in dit draadje... Ik zei altijd: Als ik mijn motorrijbewijs haal, dan koop ik een BMW. Uiteindelijk nadat ik mijn rijbewijs gehaald had eerst een tijd geen motor gehad. Uiteindelijk toch besloten om alsnog een motor te kopen. Ik kocht een lichtere motor, de V-Strom, uiteraard super trots en blij mee. Na nog geen jaar was ik er klaar mee en wilde ik toch mijn droommotor.. Eindstand een BMW gekocht en wat geld verloren op de V-Strom. BMW is een stuk sneller dan de V-Strom maar ik rij gewoon rustig en ben aan de motorfiets aan het wennen. Ik ben wel All-Risk verzekerd overigens.

Daarnaast ga ik met de BMW dit jaar wat aanvullende cursussen doen, waaronder een bochtentraining en een behendigheidstraining :+

In ieder geval, succes met het examen en de te maken keuzes!
 
Ik herken mezelf zo in dit draadje... Ik zei altijd: Als ik mijn motorrijbewijs haal, dan koop ik een BMW. Uiteindelijk nadat ik mijn rijbewijs gehaald had eerst een tijd geen motor gehad. Uiteindelijk toch besloten om alsnog een motor te kopen. Ik kocht een lichtere motor, de V-Strom, uiteraard super trots en blij mee. Na nog geen jaar was ik er klaar mee en wilde ik toch mijn droommotor.. Eindstand een BMW gekocht en wat geld verloren op de V-Strom. BMW is een stuk sneller dan de V-Strom maar ik rij gewoon rustig en ben aan de motorfiets aan het wennen. Ik ben wel All-Risk verzekerd overigens.

Daarnaast ga ik met de BMW dit jaar wat aanvullende cursussen doen, waaronder een bochtentraining en een behendigheidstraining :+

In ieder geval, succes met het examen en de te maken keuzes!
Dankje voor je reactie. Die bevestigd enorm mijn gevoel 8-)
 
Dankje voor je reactie. Die bevestigd enorm mijn gevoel 8-)
1709303376597.png


Koop mij (zegt ie) ... anders krijg je spijt.
})
 
Hallo Jeff. Je hebt al een hoop reacties gehad na je oproep.. maar volgens mij nog geen reactie van iemand met enige ervaring met de duke 890 (R).. komt ie dan.
...4 jaar geleden eerte proefrit op een duke790... deze vond ik toen iets te braaf..een jaar later proef gereden op de Duke890 en die nieuw aangeschaft .Ik heb mijn 2 jaar oude duke 890 afgelopen februari ingeruild met 26500km bij NIWA motoren.. voor een nieuwe duke 890 R.. inmiddels alweer 3000km gereden op de R en m afgelopen weekend even flink aan de tand gevoeld in Vianden Luxemburg en omgeving..(22 graden in april8-)). Mijn advies aan jou is... koop niet de duke R maar koop vooral wel een gewone Duke 890.. OF je moet er heel graag lekker hard mee willen knallen wand daar is de R nog IETSJE beter in.. maar het gewoon en of rustig rijden gaat op de duke890 een stuk comfortabeler af dan op de R. ( er zijn nog veel comfortabelere maar ik betwijfel of die beter en makkelijker stuurgedrag hebben) de vering is niet instelbaar maar voldoen prima .de remmen van de gewone duke voldoen ook prima. De motor afstelling van de R is iets agressiever ..de gewone rijd iets soepeler.. misschien ga ik komende maanden andere ervaringen opdoen. Succes er mee
 
Hallo Jeff. Je hebt al een hoop reacties gehad na je oproep.. maar volgens mij nog geen reactie van iemand met enige ervaring met de duke 890 (R).. komt ie dan.
...4 jaar geleden eerte proefrit op een duke790... deze vond ik toen iets te braaf..een jaar later proef gereden op de Duke890 en die nieuw aangeschaft .Ik heb mijn 2 jaar oude duke 890 afgelopen februari ingeruild met 26500km bij NIWA motoren.. voor een nieuwe duke 890 R.. inmiddels alweer 3000km gereden op de R en m afgelopen weekend even flink aan de tand gevoeld in Vianden Luxemburg en omgeving..(22 graden in april8-)). Mijn advies aan jou is... koop niet de duke R maar koop vooral wel een gewone Duke 890.. OF je moet er heel graag lekker hard mee willen knallen wand daar is de R nog IETSJE beter in.. maar het gewoon en of rustig rijden gaat op de duke890 een stuk comfortabeler af dan op de R. ( er zijn nog veel comfortabelere maar ik betwijfel of die beter en makkelijker stuurgedrag hebben) de vering is niet instelbaar maar voldoen prima .de remmen van de gewone duke voldoen ook prima. De motor afstelling van de R is iets agressiever ..de gewone rijd iets soepeler.. misschien ga ik komende maanden andere ervaringen opdoen. Succes er mee
Hoi Chicco,

Bedankt voor je leuke reactie.
Is de 890R zoveel meer oncomfortabel dan de normale 890? (ook als er een comfort Seat op komt? ;))

Ik heb aardig wat rijtests/reviews gelezen en bekeken en daarin vertellen de journalisten dat de 890R strakker stuurt en waardoor je zekerder door de bochten gaat. Ook het sportieve trekt mij aan. (en dat oranje frame/wielen misstaan hem ook niet).
 
Ik zou hem gewoon kopen. Motor rijden is voor de meeste een passie en moet je dus gewoon kopen waar je hart ligt. Vallen kan altijd gebeuren. Mijn eerste motor (750) heb ik nooit laten vallen en rijd ik nog steeds. Na een paar jaar voor de lol een 125 er bij gehaald puur voor de fun en dat ding in 4 maanden total loss gereden (weliswaar niet mijn schuld maar goed). Gelukkig allemaal weer gemaakt maar wat ik wil zeggen is dat het echt niet zo hoeft te zijn dat je gaat vallen omdat je onervaren bent. Vallen gaat ooit wel eens gebeuren waarschijnlijk en dat kan je eerste motor zijn of je laatste.
 
Tsja... oncomfortabel(?)..voor een beginnend motorrijder lijkt het me verstandiger..( het sportieve kan je ook belemmering opleveren) maar wat je hart je ingeeft is ook veel waard... (daardoor heb ik nu ook de R..) het zal wel uit te houden zijn als je een mooi weer rijder bent...maar ik rij het hele jaar door en na dat ik de gewone duke890 gewend was viel me dat wel op .. ik moet nog wel wat meer experimenteren met vering afstelling en wat meer gaan rijden in de street modus ipv sport..misschien ga ik het dan toch nog vinden voor het weer herfst wordt. de R stuurt wel ietsje strakker maar de gewone stuurde voor mij ook heel goed. ik heb zelf een ergo seat 2cm+.. maar daar zit het m niet.. het is meer dat ik de vering redelijk sportief heb staan en dat dat dan nogal stuiterig aan voelt op slecht wegdek bij rustige snelheid. maar als je een stuk mooie bochten krijgt wil je die sportieve stand voor het strakke sturen..( en dat doet ie!!) De R is iets rukkeriger bij hele lage snelheid.. ( heel Amsterdam nu 30kpu).. en dan de oranje wielen..wel heel mooi maar... die worden snel vies.. dus je moet geen hekel aan poetsen hebben. Waarschijnlijk heb je alle tests over de Duke890 (R) al gelezen wat er op internet te vinden is.. dan kan ik je mededelen dat de Duke890 (R) je niet tegen gaat vallen . Erg makkelijk te rijden. Makkelijk in stads gebied..(korte draaicirkel) zeer strak sturend ....en doordat je 20kg minder weegt dan de meeste andere suppersportmotoren ..ook super snel.
 
Wederom bedankt @Chicco.
Hij schijnt in 'rain' of 'street' wel minder nerveus te zijn inderdaad. Doordat de demping van de veren af te stellen zijn, lijkt mij dit ook wel een plus i.v.m. comfort en sportiviteit.
En het poesten van de velgen.. tja, dat neem ik dan maar voor lief 💪 8-).

an kan ik je mededelen dat de Duke890 (R) je niet tegen gaat vallen . Erg makkelijk te rijden. Makkelijk in stads gebied..(korte draaicirkel) zeer strak sturend ....en doordat je 20kg minder weegt dan de meeste andere suppersportmotoren ..ook super snel.
Dit lijkt mij echt fantastisch aan dit apparaat.


Even wat anders:
Kent iemand deze fiets? En is er wellicht meer bekend over deze verkoper?
 
Als eerste zou ik zeggen met die lengte, ga er gewoon eens opzitten, desnoods houdt iemand hem effe recht zodat je beide voeten er op kunnen ( ik heb nog niet echt goed gelezen of je al heb proefgepast.) Daarna gewoon eerst proefritjes maken op de kandidaten, en dan kijken welke er werkelijk het best bevalt, als je op zo'n ding zit zie je toch niet hoe gaaf die is, maar je voelt wel de pijn in je polsen, pijn in je reet/rug, nekkrampen enz. Ik ben 2 meter en de meeste motoren die ik in 40 jaar tijd mooi vond zaten vaak ruk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan