De man op de motor, of de grijze muis? (Werk)

Als ik een overleg op wat grotere afstand heb, dan pak ik meestal de motor. Kou trotseer ik wel, maar als er enige kans is op sneeuw laat ik hem thuis. Soms rijd ik dan via het werk, maar niet altijd. Ik werk er 23 jaar en laatst merkte iemand (die er ook al even werkt) op dat ik motor reed. Dan heb je gelijk een leuk gesprek. Ik denk dat een handjevol collega's het weet. Ik loop er niet mee te koop, want vind iemand die een serieuze afstand naar het werk fietst veel stoerder. Dat doe ik zelf ook, al is het maar 7 km.

De motor kon voorheen in de parkeergarage, maar die is opgeheven, vanwege een nieuw ontwerp van de omgeving en een opknapbeurt van ons kantoor, wat deels mijn project was. Mijn werkgever heeft een voorbeeldfunctie op milieugebied, waar ik volledig achter sta. Nu kan de motor voor de deur staan, naast die van de doorrijders met o.a. een R1150, K1600 en Transalp. Ik weet dat er een behoorlijke groep motorrijders is, maar heb nog nooit met ze getoerd.

Omkleden, lockers en douchen is bij ons dik voor mekaar. Dat geldt ook voor snel genoeg drogen, zowel thuis als op kantoor. Als ik op de werkvloer kom, zie ik er niet meer uit als motorrijder. Op locatie loop ik meestal in motorpak naar binnen, maar ook dat heeft zelden tot een motorgesprek geleid. Meestal vind mijn gedaantewisseling plaats ergens tussen receptie en vergadertafel.

P.s. Voor mij suggereert de topictitel een relatie die ik zelf niet leg...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een goed pak dus een douche is helemaal niet nodig. Ik parkeer altijd bij klantrnllen en dat varieert van uitstekend overkapt tot bagger dwars voor de deur. Krijg er nooit opmerkingen over eigenlijk. Wel de gebruikelijke is-het-niet-koud opmerkingen. Nee, ook ik heb verwarming aan boord.
 
een forse balaclava (merk vergeten) met membraam dat over de jas heen valt om inloop van water via hals te beperken (werkt OK, maar niet langer dan pakweg paar uur, afh van regenintensiteit)
Dit is wel een gebied waar ik nog graag zou willen verbeteren, ik heb nu sinds kort deze:
1704744845335.png

Alpinestars winter balaclava touring die eigenlijk hetzelfde is als deze:
1704744926160.png

Maar de touring heeft dan weer dat extra waterdichte rokje wat over de kraag valt.
Het is tot -5 en hoosbuien best wel goed MITS je een aankleedhulp bij je hebt die het ene deel in je jas stopt en het waterdichte rokje met het elastisch koord mooi strak over de kraag van je jas doet.
Helaas is dat niet mijn wereld dus ik sta me daar een partij te klunzen om die flap achterin mijn jas te krijgen en de kap eroverheen.
Je moet eigenlijk je jas weer uittrekken als je bij de motor buiten bent om alles goed te krijgen, waarna je het dus nooit meer warm gaat krijgen.
Wat hebben jullie daarvoor?
 
herkenbaar.
je meot de balaclava "eerst" aantrekken, en dan pas de jas..
bij dichtritsen jas, de "buitenkraag" even hoog houden.
dan buitenkraag over de jas trekken (en achterop is dat even "ver reiken".

indien goed aangebracht is het membraam enige tijd "watervast",
en het helpt als je achter een groot windscherm zit.
de eerste lekkage komt bij mij "vooraan", en pas later lekt het ook naast+achter.
bij stadsverkeer: eerder lekkage, want het loopt van de helm af op+in je kraag.

(ik meen dat de mijne ook alpinestar is, maar begint flink te slijten, paar jaar terug gekocht bij motoport Goes)
 
Ik probeer zo vaak mogelijk de motor te pakken naar werk, ondanks dat de bus gratis is en ik werk OV heb.
Vindt dat toch niks de bus, zeker niet omdat het ook altijd zo druk is en je zo weinig ruimte hebt.

Parkeren kan in de parkeergarage onder werk, en daar is altijd plek, want alle motorrijders zetten hem neer op de hoekjes waar geen auto past. Staat de motor uit de weg en neemt hij ook geen parkeerplek in beslag.

Er staat bijna altijd wel minimaal 1 motor in de parkeergarage, met uitzondering bij dagen zoals deze. Meeste rijders (ik ook) laten de fiets toch staan als er gestrooid is, of als het onder het minpunt komt met de temperatuur. Ik zie meestal geen andere motorrijders op weg van of naar werk, en zeker niet met de regen van de laatste tijd.

Kleding kan ik gelukkig altijd kwijt in een aparte ruimte, alleen een beetje jammer dat die niet verwarmd is. Het is dus meer uitdruppen na een regenbui en niet echt dat de kleding daadwerkelijk droogt. Gelukkig moet ik de eerste regenbui nog tegenkomen die ook daadwerkelijk door de jas/broek/laarsen komt. Dus dat het niet droogt is niet een ramp want de binnenkant is wel gewoon droog.

Maar weer of geen weer, die 28km naar werk is toch wel altijd genieten op de motor. Lekker muziekje op de Cardo aan zetten, rondkijken naar het mooie (platte) Groningse landschap en de 1 cilinder heerlijk laten brullen.
 
Ik rij ook het jaar rond (28 km enkel) in de winter ben ik van de afdeling de enige met motor.
Bij kans op gladheid met het zijspan.
Motor staat buiten naast de deur, zijspan in parkeervak tussen de auto's.
Ik kan hem in het fietsenhok zetten, maar meestal zet iemand zijn fiets er dan tegenaan. Schade geef ik niet zoveel om, maar het is zo'n gepuzzel om hem dan weer uit het hok te krijgen.
De kleren hang ik gewoon in de gang aan de kapstok, helm er bovenop. Dan is het altijd weer droog einde dag. Thuis droogt het slechter, meestal smorgens nog natte helm dan. Maar ook dat went.
 
herkenbaar.
je meot de balaclava "eerst" aantrekken, en dan pas de jas..
bij dichtritsen jas, de "buitenkraag" even hoog houden.
dan buitenkraag over de jas trekken (en achterop is dat even "ver reiken".

indien goed aangebracht is het membraam enige tijd "watervast",
en het helpt als je achter een groot windscherm zit.
de eerste lekkage komt bij mij "vooraan", en pas later lekt het ook naast+achter.
bij stadsverkeer: eerder lekkage, want het loopt van de helm af op+in je kraag.

(ik meen dat de mijne ook alpinestar is, maar begint flink te slijten, paar jaar terug gekocht bij motoport Goes)
Mijn omkleedruimte is ver van de buitendeur van het gebouw, en ik wil niet met m'n balaclava op rond gaan lopen daar.
Sinds kort parkeer ik aan de achterzijde waar ik wel even de ruimte heb om mijn jas weer half uit te doen voor ik buitenstap maar ideaal is het niet.
Na ja hoop dat het snel weer wat lekkerder weer wordt.
 
Ik denk niet dat ik op het werk als normaal persoon wordt gezien.
Ze zijn na al die jaren gewoon opgehouden met er iets van te zeggen denk ik. :P
Vorige winter kreeg ik nog aardig wat opmerkingen.

Vandaag de eerste twee:

Was het koud vanochtend? (Collega die ook motorrijd, op een bakker suzuki)
En gewoon stug doodblijven gaan op de motor.
 
Dagelijks Heerde-Ede ( 72km enkele reis )
Motor staat letterlijk bij de voordeur geparkeerd. In de drogere/warmere maanden van het jaar staan er nog 3 motoren op de parkeerplaats.
Afgelopen weken regelmatig de vraag gekregen of het niet (te) koud/nat/glad/winderig was....
Eventuele natte kleding hang ik te drogen in de compressor ruimte op het werk, na een werkdag is alles weer mooi droog.
 
Hoe is het bij jullie geregeld?
Kan je een beetje normaal parkeren?
Ben je de eenzame rijder, die pas gezelschap krijgt als de zon schijnt?
Kan je je kleding drogen? Of moet je aan het eind van de dag in natte zooi huiswaarts?

Ben gewoon nieuwsgierig hoe het er elders aan toe gaat.
Prima, lekker veel plek , heb het doorgaans voor het uitzoeken.

Nee, maar dat doet niemand hier. Strepen op het wegdek is iets van de overheid, niet teveel op letten en proberen zo min mogelijk deuken te rijden bij elkaar.

Ik rij graag alleen en de zon schijnt in de meeste gevallen.
Het regent hier nauwelijks en anders blijf ik gewoon binnen/ thuis.

Zo gaat het hier aan toe:
IMG_20240121_174116.jpg


Alleen dat werk gedeelte laat ik achterwege, maakt de rest een stuk leuker 👍🏿😎 .
 
Busje op NL kenteken, toch ziet de foto er niet echt uit zoals ik Nederland uit mijn raam zie, waar verblijf je?
 
Busje op NL kenteken, toch ziet de foto er niet echt uit zoals ik Nederland uit mijn raam zie, waar verblijf je?
Omgeving Murcia.

Spanje en Portugal , Motorrijden kip zon vierkanttrekken TETcetera

Overdag beetje fietsen en motorrijden en 's avonds vooral verbazen hoe men in NL bezig is met dingen zoals popnagels in de kleur van je kentekenplaat te vinden...

Of een zonnepanelen topic waar rutte in genoemd wordt en dat soort vrolijke dingen.
Vorige winter ben ik maar van MF weggebleven.

Maar inmiddels heb ik mij berust in mijn zwerver bestaan, zoals wel meer hier, zo te zien.
( Hoewel het zeker niet mijn voorkeur geniet om de horizon te bevuilen met mijn bus, vandaar dat ik verstopt sta achterin een woonwijk en niet pal aan de kust) .

IMG_20240122_125509.jpg


Alleen een minuut lang om die foto te uploaden 🤐 .
 
Terug
Bovenaan Onderaan