500 Euro Challenge 2024: Tevens Deze Mee - TDM 850

Twee voorvorken, dus vier vorkpoten, volledig gedemonteerd en alle onderdelen die ik wil hergebruiken grondig schoongemaakt. Ik had te maken met twee kromme binnenpoten en van de 6 buitenpoten die ik heb hadden er slechts 3 twee oren om het spatbord aan te bevestigen. De olie die uit de poten kwam was goor en ranzig, het was meer prut dan olie. De keerringen in één set poten zaten ontzettend vast. Uiteindelijk is alles goedgekomen en is eea. nu klaar voor montage. Maar ik ga nu eerst eten !

20240412_142056.jpg


20240412_190440.jpg


20240412_190504.jpg
 
Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Bijgaande foto vat het probleem waar ik vanmiddag tegenaan liep, kernachtig samen ...

IMG-20240414-WA0007.jpeg
 
Yep.
De voorvorkkeerringen die ik gekregen had bij de voorvork die ik via MP had gekocht zijn 2 mm te groot.
 
Terwijl ik wacht op de nieuwe voorvorkkeerringen heb ik vanavond even wat aandacht besteed aan de koplampen.

Zoals eerder verteld wil ik graag H4 halogeenlampen gebruiken omdat die onderweg veel makkelijker te verkrijgen zijn dan de R2 duplo lampen die er origineel in zitten.

Daarom had ik bij HarrieABC een setje adapterringen gekocht waarmee je H4 lampen in de Pt45 voet zou moeten kunnen monteren.


Zo gezegd, zo gedaan.
De H4 lampen pasten perfect in de adapterringen en de adapterringen pasten perfect in de Pt45 fitting in het koplamphuis.

20240416_200507.jpg


20240416_201154.jpg


Wel is het nodig om de 3 lipjes van de voet van de H4 lampen iets af te knippen vanwege de bajonetsluiting die de lamp in het koplamphuis fixeert. Dit was echter een fluitje van een cent met een kleine zijnkniptang - dat lukt indien nodig ook onderweg wel.

20240416_201253.jpg


Hiermee ben ik dus van de originele 45/40 Watt duplo lampen naar H4 60/55 Watt lampen gegaan. Ik heb eea. nog niet in het donker bekeken maar de eerste indruk is goed.

20240416_201836.jpg
 
Best wel wat ophef over de lampen van de TDM's. Je kan eenvoudig een doosje met een of meer lampjes in je bagage doen. Overigens, ik heb in 30 jaar TDM ervaring zeer weinig kapotte H4 of andere typen lampjes gehad. Als er al een lamp stukgaat is het een lampje van het achterlicht. En daar heb je er twee van.
 
Ophef, ach ... ik heb een doos met meer dan 20 gebruikte en nieuwe H4 lampen liggen, al mijn andere motoren hebben H4 en zoals geschreven onderweg is een H4 erg makkelijk te verkrijgen.
Twee verloopringetjes van € 3,50 per stuk en klaar was Garfield :-)
 
Omdat ik toch nog aan het wachten ben op de voorvorkkeerringen ben ik vanmiddag maar begonnen aan een andere klus: de remmen.

Bij de achterremklauw zat 1 van de 2 zuigers vast, bij elke voorremklauw zaten 3 van de 4 zuigers vast en bij één van de voorremklauwen zat 1 van de remblokken ook nog vast.

Ik heb 5 uur hard doorgewerkt en nu is het schoonmaakwerk voor 90% klaar. Beide hoofdrempompen zijn nog tiptop en ik kan 8 van de 10 remzuigers hergebruiken. Uiteraard komen er nieuwe, staalomvlochten, remleidingen op, van HEL.

20240419_163544.jpg

20240419_164118.jpg

20240419_195556.jpg

20240419_221934.jpg


20240419_221940.jpg

20240419_222000.jpg
 
koop een grote bak bij blokker koop 20 liter schoonmaak azijn 5 euro en laat hem er een week in leggen regelmatig even een staal bortel erover dat is de goedkoopste roest verwijderbare optie gewoon proberen geen dure roest omvormers niet nodig

de laatste foto is mijn mijn midden bok die is er vanmiddag in gegaan
Hallo ik lees en volg het met plezier, bedankt daarvoor …ff een vraagje; is de roestige uitlaatpijp en andere roestige delen 1 weekt geweekt alleen in azijn? Echt mooie resultaat 👍
 
Dacht het al, mooi resultaat met Brunox en action kachel verf. Heb ook ooit de uitlaat van mijn oude Transalp gespoten, met mooi en goed resultaat.
 
Het ziet er nu leuk uit maar het is altijd afwachten hoe het zich houdt in de praktijk, we gaan het zien :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan