500 Euro Challenge 2024: Tevens Deze Mee - TDM 850

Dat lekken van benzine in het blok kan inderdaad voorkomen. Je kan dan een halve tank benzine in het blok vinden. Ik heb een keer uit een TDM 850 blok 12 liter olie/benzine afgetapt. Blok stond vast op dat benzine/olie mengsel.
 
Zo, het heeft even geduurd maar vanavond kon ik dan eindelijk verder aan de TDM.

De vertraging was ontstaan doordat ik vrij onverwacht via inruil een YZF600R had verkregen en die dacht ik wel 'even' netjes te maken voor de verkoop. Dat viel dus even tegen, ondermeer doordat Boonstra drie pogingen nodig had voordat ik een carterpan zonder haarscheurtjes thuis had. En zo nog wat dingetjes.
Anyway, die donderpoes is nu klaar en is met de TDM van plek gewisseld in de garage. Meer over de YZF hier:

Het Thundercat topic

Door met de TDM !

Deze dus:

20240318_204932.jpg


Ik wilde vanavond bij de kleppen komen om te kijken of ik ze moest stellen.

Dat ging prima:

20240318_223036.jpg

20240318_223046.jpg


3 inlaatkleppen en 2 uitlaatkleppen per cilinder, jawel !

De boel netjes opgemeten en: helaas, de inlaatkleppen staan te strak !

20240318_222943.jpg


Dat gaan we dus onder handen nemen, wordt vervolgd.

Toen nog snel even het thermostaathuis opengemaakt om te onderzoeken waarom dat lekte. Het lijkt erop dat de rubber o-ring gewoon versleten is, verder zag ik geen gekke dingen. Dus dat lijkt vrij makkelijk op te lossen. Nu ik de boel toch open heb zal ik de werking van de thermostaat trouwens ook nog maar even controleren, is een kleine moeite.

20240318_223624.jpg
 
Kan je toelichten hoe de resultaten van de metingen van de klepspeling gelezen moeten worden? Nu denk ik te lezen dat er per klep meerdere, verschillende, meetwaarden zijn. Dat zal wel niet zo zijn maar hoe dan wel....
 
Als ik een gok doe, denk ik dat garfield een setje voelers heeft die met 0.05 oploopt..
Bijv. aan de inlaatzijde, de maat 0.10 past eronder (gezien het vinkje) en de maat 0.15 weer niet (gezien het kruis). Daarmee kun je de gemeten waarden dan vervolgens met de gewenste vergelijken.. denk ik...
 
De Yamaha-dealer op het dorp hanteert een ruilsysteem voor shims (met wat bijbetaling). Weet niet wat er bij jouw in de buurt is, maar als er aan "meegewerkt" wordt scheelt dat weer in de kosten.
 
Gelukkig alleen de inlaat nokkenas.
Het is een klus die je even met wat aandacht moet doen maar eigenlijk valt het wel mee. Ik heb er wel zin in zelfs.
 
Tijdens de lunchpauze de inlaatnokkenas gedemonteerd en de klepstelplaatjes eruit gevist en gemeten. Was al met al binnen een uur gepiept.

20240319_121356.jpg

20240319_123854.jpg

20240319_124449.jpg

20240319_124509.jpg

20240319_124949.jpg

20240319_130222.jpg


Ik heb de plaatjes nog even gemeten - ze kwamen exact overeen met de getallen op de plaatjes.

Overigens: handig als je sommige klussen vaker hebt gedaan en daarvoor al speciaal gereedschap hebt gemaakt:

20240319_125719.jpg
 
Vanwaar die "special tool"?
Zo te zien kun je dit doen zonder de distributieketting te breken, door het tandwiel van de as af te halen?
 
Tijdens de lunchpauze de inlaatnokkenas gedemonteerd en de klepstelplaatjes eruit gevist en gemeten. Was al met al binnen een uur gepiept.

Bekijk bijlage 1986057
Bekijk bijlage 1986058
Bekijk bijlage 1986059
Bekijk bijlage 1986060
Bekijk bijlage 1986061
Bekijk bijlage 1986062

Ik heb de plaatjes nog even gemeten - ze kwamen exact overeen met de getallen op de plaatjes.

Overigens: handig als je sommige klussen vaker hebt gedaan en daarvoor al speciaal gereedschap hebt gemaakt:

Bekijk bijlage 1986066
Lekker vlot gelopen, mooi zo. Waarvoor dient het speciaalgereedchap?
 
Vanwaar die "special tool"?
Zo te zien kun je dit doen zonder de distributieketting te breken, door het tandwiel van de as af te

Vanwaar die "special tool"?
Zo te zien kun je dit doen zonder de distributieketting te breken, door het tandwiel van de as af te halen?
De gebruikelijke methode is door de spanner van de distributie los te halen, en daarna de nokkenas los te halen. De methode van het tandwiel van de nokkenas afhalen ken ik niet bij een tdm.
 
@ex-motorloos heeft het goed gezien: met dit ingekorte inbussleuteltje kun je heel makkelijk de twee boutjes van de nokkenasketttingspanner losdraaien. Je kunt daar slecht bij namelijk, je moet hier tussendoor:

20240319_135208.jpg


De nokkenas ziet er wat aangetast uit maar het is grotendeels optisch. De sporen zitten precies op de plekken waar de lagerschalen niet zitten zeg maar.

20240319_135147.jpg


Het is wel duidelijk dat het zo niet helemaal perfect is maar je voelt nagenoeg niets. Dus straks gewoon weer monteren, goede nieuwe olie erin en op naar de volgende 80.000 km !
 
Zo ! Vanavond heb ik het werk aan de nokkenas / kleppen afgerond.

Eerst de nieuwe klepstelplaatjes geplaatst, gevolgd door de bussen, de nokkenas en de kappen. Alles netjes vastgedraaid en toen de nieuwe klepspeling gemeten: perfect zoals uitgerekend en alles binnen de toleranties. So far so good.

Vervolgens begonnen aan het weer plaatsen van de nokkenasketting, het tandwiel op de nokkenas, de voorste spanner, de bovenste geleider en de achterste spanner. Dat alles in een tricky balancing act. In m'n eentje kreeg ik het niet voor elkaar maar gelukkig stak één van mijn zonen twee handen toe. Het was echt wel even puzzelen maar uiteindelijk zat alles keurig uitgelijnd. Ik heb het vaker gedaan door de jaren heen maar ik blijf het spannend vinden. Je weet gewoon dat als je het niet goed doet, je het blok total loss kan hebben binnen één seconde na het indrukken van de startknop.
Maar volgens mij zit het nu goed. Morgen nog een keer controleren voor de zekerheid.

20240322_214325.jpg


En oh ja: denk niet dat je de krukas en nokkenassen rond kan draaien met de achterste spanner los. De ketting verspringt flink en met een beetje pech komt minstens één nokkenas 180 graden verkeerd te staan en die krijg je met de hand niet meer goed gedraaid. (Want je hebt niet voldoende macht / ruimte). Dus je kan de kappen van de nokkenas weer losmaken en weer helemaal opnieuw beginnen. Vraag me niet hoe ik dit weet :+ .
 
Lang leve IMAL !

Vandaag overdag de hele dag weggeweest maar zojuist toch nog even een mooie overwinning bereikt: ook de vierde moer van de uitlaatbochten is nu los.

De flenzen zitten inderdaad nog wat vast aan de tapeinden zoals @Chris@850 al had verwacht maar ook hiervoor heb ik goede hoop. De flenzen zitten ieder slechts aan één zijde vast op de tapeinden en de bus IMAL is nog lang niet leeg.

Wordt vervolgd !
 
Terug
Bovenaan Onderaan