500 Euro Challenge 2024: Tevens Deze Mee - TDM 850

Weer een koopje dus! Ik denk overigens, als ik de foto's zo zie dat het een 3VD ( bouwjaar 1991-1995) voorvork is. Makkelijk te controleren, staat gewoon aan de binnenkant van de onderpoot. 3VD voorvork is 41mm, 4TX 43mm.
 
Vanmiddag weer even wat 'quality time' kunnen hebben.
Een paar bakjes diesel gevolgd door 3 bussen remmenreiniger later en het blok is weer zodanig schoon dat ik nu goed zou moeten kunnen gaan zien welke vloeistof waar precies eruitkomt ...

20231125_151919.jpg
 
goed gereedschap?
1701104155605.png


of zijn jullie (vrouwen/vriendinnen) het gekloot gewend met prutsgereedschap? :+

(zonder gekheid, ligt hier al jaren in de schuur, paar kleine tikjes en bijna elk lager komt eruit...)
 
Niet veel. Er kwam een YZF tussendoor :+
Verder ben ik weer wat ziekig geweest en had totaal geen energie om iets te doen.
Ook het weer nodigt niet uit om lekker in de garage te gaan sleutelen.

Maar, toch een klein beetje voortgang:

1. Ik heb twee LED panelen van plaats verwisseld aan het plafond.

Waarom dat belangrijk is ?
Omdat ik nou plek heb om mijn elektrische takel op de juiste plek aan het plafond te gaan hangen.

Waarom dat belangrijk is ?
Omdat ik, als de takel hangt, de TDM fatsoenlijk met het voorwiel los van de grond kan krijgen en dus de voorvork en de balhoofdlagers kan vervangen.

2. Ik heb iets meer zicht op wat er lekt: er lekt pure olie langs de klepdekselpakking. Na een paar weken stilstand is dat goed te zien, er ligt inmiddels zelfs een plekje olie onder de motor. Ik heb verder geen enkele lekkage gezien, ook geen koelvloeistof. Voordat ik het klepdeksel eraf haal ga ik, als het beter weer is, de motor nog wel een keer starten en goed warm laten draaien om definitief te controleren wat er nou waar lekt. Hopelijk dus alleen olie via de klepdekselpakking.
 
Het boutje op de linker cilinder heeft niets met koelvloeistof te maken. Dit boutje hoor je even los te halen als je na een olie Wissel zeker wil weten dat de olie rondgaat. Het boutje dat te maken heeft met de koelvloeistof zit aan de andere kant van het blok onderaan de vloeistof pomp. Bij vullen van Koelvloeistof via de radiateurdop of in het expansievat. Koelvloeistof lekkage komt doorgaans van een niet goed vastgedraaid klemmetje of van de thermostaat.
Nou Chris: bingo !

Ik had vandaag eindelijk weer even tijd (en zin) om wat in de garage te rommelen dus heb ik de TDM maar eens even gestart met een hulptankje om te kijken wat er nou allemaal waar uit lekt.

1. Olie. Dit wist ik al, het komt uit de klepdekselpakking. Nergens anders, dus dit ik verwacht dat dit zo opgelost is.

2. Benzine. We wisten al dat de motor benzine lekte. Dit komt niet uit de carburateurs (gelukkig), het komt uit de brandstofpomp. Deze is incontinent geworden. Ik vermoed dat ik hiervan de pakkingen kan en moet vervangen.

20231226_141258.jpg


3. Koelvloeistof. Ik had het goed gezien de allereerste keer: er lekt koelvloeistof maar alleen als de motor draait. De lekkage zit in het thermostaathuis, dat hangt rechts boven de cilinderkop. De lekkende vloeistof valt tussen de twee nokkenassen op het klepdeksel en kan vanwege de nokkenaskettingtunnel aan de rechterzijde van het blok alleen maar naar links. Zo komt het dus bij het boutje links vooraan op de cilinderkop. Dit had @Chris@850 dus goed. Ook over deze lekkage maak ik me geen zorgen.

Verder loopt het blok prima, mooi rustig stationair en hij pakt vanaf daar mooi op dus ik denk niet dat ik iets aan de carburateurs hoef te doen.

Verder heb ik gezien dat de uitlaatbochten lekken waar ze van 2 in 1 overgaan. Allemaal geen ramp maar voor het mooie moet ik daar wel iets mee.

Tenslotte is de aansluiting van de overloop van het kvs reservoir gaar, ik ga eens kijken wat ik daar aan kan doen.

20231226_141703.jpg


Al met al zie ik eea. nog steeds vol vertrouwen tegemoet, ik heb zin om deze klussen aan te pakken !

20231226_141636.jpg
 
Het zijn de "normale" problemen van een oudere TDM 3vd. Pakkingen voor de thermostaat en brandstof pomp zijn niet zo eenvoudig te vinden, ze worden meestal vervangen door een al dan niet 2e hands ander exemplaar. Klepdeksel pakking ( een originele) eenvoudig weg vervangen, beetje vloeibare pakking erop ook weer klaar. Voorbocht uitlaat gaat vaak door bij de flenzen of idd net voor de demperpot. Nieuwe zijn duur. Truc met die inschroef pilaar ga ik ook proberen, die slangetje gaan altijd los op dat punt. Ff ter info, ik heb net een 3VD gekocht. Ik ga dat exemplaar demonteren. Succes met sleutelen!
 
Hier een inschroef pilaar gebruikt als tijdelijke benzinevoorraad. Wel een afdichtringetje gebruikt. Werkt prima.
20231227_201845.jpg

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan