Woon-werk op een naked

Ik rij een honda nc700s voor woonwerk. 30km enkele reis.
Ik heb toen voor dit model gekozen omdat ik juist niet met een rugtas wilde rijden. Ik vind het vreselijk irritant zo'n ding op m'n rug. En ik wilde al eigenlijk helemaal geen koffers..
En waarom dan een nc? Nou hierom:
2012-honda-nc700s-15.jpg


Ik gebruik die ruimte om dingen zoals mijn slot en werkspullen in te stoppen. Ideaal! Ik weet niet hoe groot je laptop is, dat zou je wel even moeten kijken of 't past.
Het is een 700cc, maar wel weinig pk's. Toch kan ik met gemak meekomen (en voorblijven) in het verkeer. Groot pluspunt is dat ik er zo'n 1 op 31 mee rij. (Ja ook als ik goed doorrij.. Slechtste wat ik ooit gehad heb is 1 op 29 :+ )
Qua aanschafkosten zijn ze ook niet duur, dus er blijft genoeg geld over voor een funfiets ;)
Ik vind het een heerlijke motor voor ww en heb er nog geen moment spijt van gehad :)

en of een naked relaxed is voor ww?
ik vind het iig relaxter dan een sport. Dat heb ik ook een poos gedaan maar dat brak me lichamelijk echt op.
Ook hangt het af van de wind; de ene keer staat de wind rotter dan de andere keer waardoor het vermoeiender is om te rijden. Ik rij het hele jaar door en soms is het ontspannen rijden en soms is het werken. Maar het blijft heerlijk om met de motor richting het werk te gaan :]
 
Laatst bewerkt:
Ik rij een honda nc700s voor woonwerk. 30km enkele reis.
Ik heb toen voor dit model gekozen omdat ik juist niet met een rugtas wilde rijden. Ik vind het vreselijk irritant zo'n ding op m'n rug. En ik wilde al eigenlijk helemaal geen koffers..
En waarom dan een nc? Nou hierom:
[afbeelding]

Ik gebruik die ruimte om dingen zoals mijn slot en werkspullen in te stoppen. Ideaal! Ik weet niet hoe groot je laptop is, dat zou je wel even moeten kijken of 't past.
Het is een 700cc, maar wel weinig pk's. Toch kan ik met gemak meekomen (en voorblijven) in het verkeer. Groot pluspunt is dat ik er zo'n 1 op 31 mee rij. (Ja ook als ik goed doorrij.. Slechtste wat ik ooit gehad heb is 1 op 29 :+ )
Qua aanschafkosten zijn ze ook niet duur, dus er blijft genoeg geld over voor een funfiets ;)
Ik vind het een heerlijke motor voor ww en heb er nog geen moment spijt van gehad :)

en of een naked relaxed is voor ww?
ik vind het iig relaxter dan een sport. Dat heb ik ook een poos gedaan maar dat brak me lichamelijk echt op.
Ook hangt het af van de wind; de ene keer staat de wind rotter dan de andere keer waardoor het vermoeiender is om te rijden. Ik rij het hele jaar door en soms is het ontspannen rijden en soms is het werken. Maar het blijft heerlijk om met de motor richting het werk te gaan :]

1 op 29 is inderdaad wel erg slecht!

Misschien moet je een cursus gaan geven want ik ben al blij met 1:15 bij woon-werk.
 
Gisteren en vandaag twee ritten van pakweg 2 uur gemaakt. KNMI amateurs hadden 3 a 4 graden voorspelt, maar was toch echt om en nabij het vriespunt getuigende het brandende sneeuwvlok lampje op mijn display en de aanvriezende mist op mijn vizier waardoor ik een stuk met open vizier op de snelweg moest rijden.
Dat is toch wel flink koud in je leren pak op een naked, vooral op de 130km/h stukken. Twee keer gestopt per rit om met koffie de handjes op te warmen. Dagelijks zou ik dat niet trekken denk ik, maar ik blijf erbij dat kortere stukken van max 30-40min. goed te doen zijn op een naked zelfs bij vrieskou.
 
...
Groot pluspunt is dat ik er zo'n 1 op 31 mee rij. (Ja ook als ik goed doorrij.. Slechtste wat ik ooit gehad heb is 1 op 29 :+ )
...
En is dat wat de boordcomputer weergeeft, of wat je zelf uitrekent?
Want een boordcomputer liegt daar altijd (sterk) over.

Volgens testgegevens zou het 1:22 zijn. Maar ja, tijdens een test geven ze ook alles wellicht.

Verbruik is voor mij een belangrijk aspect.
Ik doe bijna 30.000km alleen al aan woon werk, en met die onmenselijk hoge benzineprijzen in België moet je daar wel aan denken ...

Normaal ben ik meer voor volledig gekuipte versies, maar wel géén supersport. Een sport toering kan wel (zoals ik nu heb dus. Die zit meestal mooi rond de 1:21).

Enig minpuntje aan de NC700S vind ik wel de ketting aandrijving.
Maar anderzijds, voor 7700 heb je hem nieuw, MET automaat *O*
of 6500 als je geen automaat wilt
Voor die prijs kan je nog niet meteen een cardan gaan verwachten.
(zijn wel de prijzen van 2012, maar veel meer zal het nu wel niet zijn denk ik?)

Zelf zou ik er echter wel de drie koffers ook nog bijwillen. Voor woon werk zouden die zijkoffers er dan wel niet aanhangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@DKP: Ja dat zijn de gemiddeldes die ik zelf uitreken :) Ik heb een schakelversie, de automaten zijn iets onzuiniger. En als aanmerking op je gelinkte test; "totaal testkilometers; 220km" Ik heb ondertussen zo'n 30.000 testkilometers :+ net ietsje meer :) Dus ik kan ook een beter beeld geven van de gemiddeldes dan de ANWB :P
Ik heb 1 rit ooit alles gegeven, omdat ik met allerlei supersports meereed (dus ik moest ook echt wel goed bijbeunen, constant volle bak gas en schakelen op de laatste momenten) en toen haalde ik de 1 op 29. Echt; geen grap.

Kettingaandrijving is inderdaad iets minder, maar heb er nu een smeersysteem op laten zetten en dan gaat het prima. Zonder het smeersysteem deed ik al 23.000km met een ketting, dus dat zal nu alleen maar meer zijn (hoop ik haha)

De DCT is nu 8099 en de schakel 7199 (adviesprijzen 2016) dus nog steeds leuk en daar krijg je nu nog 50cc extra voor ;)


Edit:
als ik dan toch een nadeel moet meegeven dan is het dat de NC saai is. En dan vooral snelheids-saai. Bochten rijdt ie heerlijk, maar het is gewoon geen snelheidsduivel. Je krijgt er niet de kick van als je aan de gashendel draait. De duw in je rug, de roffel tussen je benen, de strepen langs je heen van dingen die objecten blijken te zijn. Maar ja, wat wil je met 48pk..

Maar goed, daar was ik ook specifiek niet naar op zoek omdat ik bang was dat het motorrijden anders 'normaal' zou worden voor me en ik geen lol meer zou hebben in plezierritjes. Daarom dus voor een grijze muis voor het woonwerkverkeer gekozen. Maar ik ben wel heel blij met mijn grijze muis, dat dan weer wel!
 
Laatst bewerkt:
@SparkViv: dank je voor de uitgebreide verheldering 8-)

Ik zit er mee in mijn hoofd om elektrisch te rijden in de toekomst (voor woon werk). Maar als dat nog niet voor de nabije toekomst is, zou ik een NC700S nog wel best zien zitten ...


Saai? Ja, in vergelijking met een supersport, of een BMW ruimteschip ...

Ik heb afgelopen vakantie enkele serieuze ritten gereden met een 150, die kwam dus lang niet aan 48PK, en echt hopen fun gehad! :]

Dat je met een NC700S geen dikke BMW er uit rijdt aan een verkeerslicht, (wat ik met mijn GSX F wél kan 8-) ), zou mij echt niet storen. De keren dat ik dat doe zijn zeldzaam. Ik ben geen snelheidsmaniak, en geniet op mijn eigen manier.

Met dit alles te lezen lijkt zo een NC700S best een goede keuze voor mij.
De ketting ... tja, ik doe zonder extra smeersysteem, en met gebrek aan kettingonderhoud tijdens de winter periode :$ zo een slordige 30.000km.
 
... En een koffer op een naked is blasphemy ...

Hmmm... dan ben ik met twee koffertjes - of KOFFERS als er meer mee moet - aan mijn NTV flink in overtreding. Maar sinds die dingen er aan hangen voel ik me behoorlijk naked als ze een keer thuis blijven.

Maar koop inderdaad vooral iets waarbij jij je goed voelt. Geen enkele motor is overal het beste in en het is heel persoonlijk welke eigenschappen belangrijk worden gevonden. En de wensen en prioriteiten kunnen met de tijd ook nog eens veranderen.

Succes en plezier met de zoektocht gewenst!
 
Ik rij elke dag ong. 30 min heen en 30 min terug naar mijn werk op een MT-07 met rugtas en laptop erin, en wacom tekentablet, wat losse rommeltjes etc..
Gaat prima hoor, ook met de kou.
Kom dan niet op de snelweg maar wel 80 wegen (en om 6:45 kan je daar best 120 zonder verkeer :P ).
Rugtas heb ik wat laag op de rug dat de bodem net een beetje op de buddy steunt, geen last van m'n rug :)
De MT-07 is lekker wendbaar bij de drukke stukken tussen de auto's door.
Wil je meer wind bescherming kan je voor de tracer versie gaan...

Heb zelf deze rugtas:
10026240_710_FR04_12.JPG

Zitten meerdere vakken in, en een hoes voor je laptop, waar mijn 15.6" precies in past.
En zit een regenhoes in voor de slechtere dagen.
 
Laatst bewerkt:
F650GS is niet naked. Ik heb daar jaren woon-werk op gedaan, ging prima. Nu rijd ik Zero SR, dat is wel naked, gaat ook prima, onder letterlijk alle weersomstandigheden die we kennen in Nederland. Rugzakje erbij, niks aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... dan ben ik met twee koffertjes - of KOFFERS als er meer mee moet - aan mijn NTV flink in overtreding. Maar sinds die dingen er aan hangen voel ik me behoorlijk naked als ze een keer thuis blijven.
Daar werken ze ook prima als valbeugels. _O-


(1999 :o )
 
F650GS is niet naked. Ik heb daar jaren woon-werk op gedaan, ging prima. Nu rijd ik Zero SR, dat is wel naked, gaat ook prima, onder letterlijk alle weersomstandigheden die we kennen in Nederland. Rugzakje erbij, niks aan de hand.

Heb ook niet beweerd dat de GS naked is :+

Over een paar jaar wil ik ook zeker elektrisch rijden. Enkel gaat mijn voorkeur naar een Europese motor, en die krengen zijn uberhaupt nog veel te duur :o
 
Heb ook niet beweerd dat de GS naked is :+

Over een paar jaar wil ik ook zeker elektrisch rijden. Enkel gaat mijn voorkeur naar een Europese motor, en die krengen zijn uberhaupt nog veel te duur :o
Maar in onderhoud dan weer spotgoedkoop en qua benzine ben je ook niet veel kwijt :+
 
Wat mij vanochtend opviel in de forensenrit: bijna alle motoren hadden 2 (twee) brandende dimlichten. Zal ook wel aan de huidige donkere periode liggen, maar met 2 werkende dimlichten rijdt het iets beter nog.
Xenon is ook wel een optie, maar door strooilicht soms irritante verblinding. Net als soms door die mistlampen diem.n. allroaders nog wel eens te pas en te onpas voeren.

Qua bagage, een Bagster tankhoes & tas is een goede investering, juist voor wat langere ritten. Plus je dijbenen blijven na een winterse tankbeurt warmer.

En tenslotte: proefritjes!
 
Ik heb enkele jaren zomer en winter 120 km/dag autosnelweg over en weer gependeld met een Triumph Street Triple. Zo naked als maar kan zijn dus. Mijn regenspullen en boterhammetjes stak ik in een zadeltas op de buddy en verder een kleine rugzak met een regenpak. Enkel als er sneeuw of ijzel werd voorspeld liet ik de motor thuis. Dat ging prima. Nu woon ik op 14 km van mijn werk en vind ik het de moeite niet om de motor hiervoor uit de garage te halen. Tegen de tijd dat ik volledig in het pak zit ben ik er al met de auto. Maar eerlijk.... ik mis die 120 km per echt wél.
 
Terug
Bovenaan Onderaan