Eerste motor, SUPERMOTO of NAKED

jordyese

Rookie
15 jan 2024
6
0
hallo iedereen,

ik ben bijna 20 en ben volle bak bezig aan m’n a2 motor rijbewijs.
Zoals het er nu uitziet zal ik deze eind februari hebben als ik in 1x slaag met praktijk en theorie.
Ik heb altijd een derbi schakelbrommer gehad, en wil eigenlijk al sindsdien een ktm supermoto.
Alleen nu hoor ik van veel mensen dat ik hier spijt van ga krijgen, omdat je met een supermoto niet echt mee gaat “touren”
nu is mijn vraag aan jullie wat is jullie advies hierin.
Ik ben zelf wel iemand die graag de spanning erin houd en de randjes opzoekt dus drm denk ik dat een sm wel geschikt is voor mij, daarom koop ik trouwens ook geen supersport of iets anders “snels” ;)
ik woon in Zeeland en je hebt hier wel veel leuke slingerweggetjes en polders om lekker te scheuren.
Ben benieuwd naar jullie advies, bedankt alvast
 
Dan lekker doen waar je zelf gelukkig van wordt! Laat je niks wijs maken door andere mensen. En, mocht je toch de conclusie trekken dat je graag comfortabel langere ritten wil maken, kun je altijd nog wat anders kopen ;) <edit>dat gaat natuurlijk wel met een stuk minder verlies als je 2e hands koopt, dus dat is wellicht wel verstandig</edit>

Oh, en, proefrijden! Dat is sowieso het eerste wat je moet gaan doen natuurlijk. Kan zo zijn dat die kwijlmotor ruk blijkt te rijden als je er eenmaal op zit, en dat je heel andere dingen leuk vind.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon lekker kopen wat je zelf wil.
Maar als je straks je rijbewijs hebt gehaald gewoon lekker rijden en niet “scheuren” en “vlammen” want anders ben je dat rijbewijs zo weer kwijt 😉
 
Laatst bewerkt:
Gewoon lekker kopen wat je zelf wil.
Maar als je straks je rijbewijs hebt gehaald gewoon lekker rijden en niet “scheuren” en “vlammen” want anders ben je dat rijbewijs zo weer kwijt 😉
Bij iemand die volgens eigen zeggen de spanning er graag inhoudt en de randjes opzoekt is die kans natuurlijk wel enigszins aanwezig :/.
 
Ik weet niet wat je budget is?
AJP (Portugees merk), maakt enduro/SM motoren met veel vriendelijker onderhousregimes. Oke je staat dan nog steeds elke 3000km olie en filters te wisselen + kleppen stellen, maar je bent wel van het gezeik van zuiger wissels enz af.
 
Let wel op met SM's. Dat zijn vaak enduro motoren met enduro motorblokken en onderhoudsintervallen die in uren gaan. Elke 100 uur (dus zeg 6000 km) moet het hele blok uit elkaar. Nieuwe zuiger, oliepomp, bigend enz enz.

Bijzonder oncomfortabel om te rijden, wel bijzonder gaaf.
Tenzij je een Honda FMX650 koopt, die doen vast wel een ton met het normale onderhoud.
En ze zijn langzaam genoeg om ze niet totaal levensgevaarlijk te maken, en staan standaard op A2.

en ik heb er 1 te koop.
 
Is de winter de periode waarin mensen massaal gaan lessen ofzo? In korte tijd alweer topic nr zoveel over welke motor moet ik kopen...
Maargoed, 1 tip. Haal je rijbewijs en ga lekker proefrijden. Succes met lessen nog.
 
Let wel op met SM's. Dat zijn vaak enduro motoren met enduro motorblokken en onderhoudsintervallen die in uren gaan. Elke 100 uur (dus zeg 6000 km) moet het hele blok uit elkaar. Nieuwe zuiger, oliepomp, bigend enz enz.

Bijzonder oncomfortabel om te rijden, wel bijzonder gaaf.
Ktm 690, Husqvarna 701, gasgas 700 (Toegeven, dat zijn allemaal dezelfde in een andere kleur) hebben zo'n onderhoud niet meer nodig.
 
hallo iedereen,

ik ben bijna 20 en ben volle bak bezig aan m’n a2 motor rijbewijs.
Zoals het er nu uitziet zal ik deze eind februari hebben als ik in 1x slaag met praktijk en theorie.
Ik heb altijd een derbi schakelbrommer gehad, en wil eigenlijk al sindsdien een ktm supermoto.
Alleen nu hoor ik van veel mensen dat ik hier spijt van ga krijgen, omdat je met een supermoto niet echt mee gaat “touren”
nu is mijn vraag aan jullie wat is jullie advies hierin.
Ik ben zelf wel iemand die graag de spanning erin houd en de randjes opzoekt dus drm denk ik dat een sm wel geschikt is voor mij, daarom koop ik trouwens ook geen supersport of iets anders “snels” ;)
ik woon in Zeeland en je hebt hier wel veel leuke slingerweggetjes en polders om lekker te scheuren.
Ben benieuwd naar jullie advies, bedankt alvast
zou sowieso voor een SM gaan. Alleen hoe diep je zakken zijn bepaald hoe SM je SM word.

ondiepe zakken, Honda FMX, Suzuki DRZ, Yamaha XTX. Allemaal super tof speelgoed op jouw leeftijd. plus het gaat niet snel kapot. 't is alleen wat zwaar als je een echte SM wilt.

diepe zakken. KTM 690 (ogen op steeltjes als je er eentje particulier koopt). Aprilia SXV (moet je wel van sleutelen houden)

rijke papa: porno (wellicht A2)

anders: Super vet
 
Ik zou juist zeggen koop een niet te dure wat oudere naked.

Een naked kan eigenlijk bijna alles. Je kan op een naked prima uitvinden wat je leuk vind als rijder.

Als je dat weet kan je je naked wegdoen en alsnog de Sumo kopen. Of misschien wel een supersport, of tourer, of dualsport, of adv, of toch iets anders.
 
Klopt, maar die vallen niet onder het A2 rijbewijs.

De Enduro's/SM van de KTM groep wel op papier.
Klopt niet. De echte enduros van ktm en consoorten zijn op papier beperkt voor emissie eisen, in het echt vol vermogen. En nee, ze rijden niet als op beperkt vermogen staan. Ik doe deze hobby al 20 jaar, ik ken intussen de trucjes wel..
 
Klopt niet. De echte enduros van ktm en consoorten zijn op papier beperkt voor emissie eisen, in het echt vol vermogen. En nee, ze rijden niet als op beperkt vermogen staan. Ik doe deze hobby al 20 jaar, ik ken intussen de trucjes wel..
Dan zeggen we toch hetzelfde of niet?
 
Klopt, maar die vallen niet onder het A2 rijbewijs.

De Enduro's/SM van de KTM groep wel op papier.
SMC R 690 kan A2 zijn op papier en toch vol vermogen hebben.
Vriend van mij heeft hem zo gevraagd en gekregen bij de dealer (België), heeft ook enkel A2 rijbewijs.
Moet je natuurlijk wel geen dodelijke ongevallen veroorzaken :')
 
Begin op een betaalbare naked, maak wat meters en leer rijden.
Koop je daarna een SM erbij en gebruik dat als speel fiets.

Ik ben zelf ooit gezwicht voor een dikke ktm en dat betekende binnen een week de eerste stevige boete op de mat... dus weet waar je aan begint ;)
Toeren was ook geen pretje, ook wist je dat elke agent instant jouw kant op keek, waar ik met mijn adventures nog wel weg kwam met dingen was dat op die KTM wel anders...
 
ik woon in Zeeland en je hebt hier wel veel leuke slingerweggetjes en polders om lekker te scheuren.
Ben benieuwd naar jullie advies, bedankt alvast

Ik zie dit stukje nu pas.

Super leuk natuurlijk, dijkweggetjes, maar vergis je niet in hoe snel je op smalle wegen met bochten te snel kan gaan op de motor.

Al helemaal als je nog jong en onervaren bent.

Dit was het resultaat toen ik na 3 maanden en 4000km op de motor dacht dat ik wil een beetje wist wat ik kon op de dijk.

20230317_173736.jpg


Viel allemaal wel mee gelukkig, vieze broek, kapotte knipper en schakelhendel. Maar 2 meter verder en mijn motor lag in het water met mij er bij. Hou je adrenaline onder controle en hou je een beetje in, ookal nodigt de weg uit.
 
Mijn advies: Koop een leren motorpak en rugbeschermer :)


Randjes opzoeken is prima, maar het gaat ook wel eens fout. Laten we het er op houden dat ik hier enige ervaring mee heb :+.
Met 30km/h met je rug een stoeprandje raken kan voldoende zijn om heel snel een einde te maken aan al je hobby's en je zult niet de eerste zijn die dit overkomt. De juiste spullen kan een hoop ellende voorkomen. Doe iets met dit advies en bedank me later / over een jaar of 10 :).


Verder proefrijden en kopen waar je gelukkig van wordt. Als je plannen hebt om naar het buitenland te gaan of wat langere trips, dan wordt je blijer van een naked.
 
Terug
Bovenaan Onderaan