Voorvork voor de K?

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.034
770
Apart topic geopend, aangezien ik benieuwd ben naar alle reacties.

Ik ben dus een K100 aan het aanpassen voor zijspan gebruik. Hier in de buurt is het lastig om 'even' bij een ijzerboer binnen te stappen.
Zo is het ook lastig om de juiste pijp te kopen hier voor de poten van een schommelvork.

Een beetje geïnspireerd door het topic 'mooi voorkantje' vraag ik me af of het van plaatstaal te maken is...
Het idee; de bestaande binnenpoten afzagen een stuk onder de onderste kroonplaat. Daar een bus omheen klemmen met daaraan onder een hoek de 'poten' opgebouwd uit plaatstaal.
Ik heb een flink stuk nw plaat van 2 mm staan. Is dat dik genoeg? Heeft iemand dit überhaupt al eens gezien? Het lassen is geen probleem.

Misschien is het een beetje omslachtig, maar ik probeer altijd te denken in 'wat ik zelf thuis kan maken'. Als iemand een paar stukken pijp voor me wil bewerken (afdraaien/buigen) hoor ik dat graag.
 
Ik heb op het elefanten wel eens zoon dergelijke vork gezien.Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Het belangrijkste is volgens mij de naloop verkleinen .Zodat je niet constant met de tegenwerkende krachten in gevecht bent.
 
bedoel je zoiets? Is weliswaar op een racer maar het gaat om het principe.
full

Ik zou dan zelf een kant en klaar stuk kokerprofiel gebruiken maar zelf een profiel vouwen kan natuurlijk ook.
 
Inderdaad zoiets als bovenstaande. Hmm, ongelijkzijdige koker heb ik ook een stuk staan. Een stuk pijp om klembussen van de te maken ook.
Zouden de binnenpoten sterk genoeg zijn? Er komt wel kracht onder een andere hoek op denk ik?
 
Een oud topic gevonden op adv rider. Het wordt wel meer gedaan, mooi is anders..
720.jpg

720.jpg
 
Ik heb in mijn K100 een buis van 42x 5 (denk ik, kan ook 4 zijn) in de kroonplaten zitten.
Ik hoefde dus niet af te draaien.
Buigen heb ik thuis gedaan op een chinese hydraulische pijpenbuiger. En die is altijd makkelijk om te hebben staan :)
 
Ik heb zo'n buiger. Die pijp, wilde dat een beetje in de kroonplaten? Mijn poten zouden volgens de gegevens 41.2 zijn (ik meet met de schuifmaat 41.4). Er zijn K's met iets dikkere poten geloof ik.

Enkel de pijp hier kopen is al een drama.

Edit, Het ís op papier 41.4
 
Laatst bewerkt:
42x5

- NDL PREC BUIS 2391 ST35 42X5 (17937355)

Seamless EO steel tubes

42x4
Hydrauliekleiding zwart 42x4 3mtr - HL4240P003 - Salzgitter - KRAMP

Precision-hydraulic tube - seamless, EN 10305-4 (DIN 2445/2) - Hydraushop B.V.


Je moet dus hydrauliekbuis hebben. Dat is dikwandige precisiebuis.
Bel anders even naar
De Nood
of
Meeuwsen | Plaatwerk l Constructie & engineering l Verspaning

Beide Zeeuwse bedrijven met veel ervaring.
Bij Meeuwesen kun je ook heel goed terecht voor vreemde boutmaten. Fijne zaak.
 
42x5

- NDL PREC BUIS 2391 ST35 42X5 (17937355)

Seamless EO steel tubes

42x4
Hydrauliekleiding zwart 42x4 3mtr - HL4240P003 - Salzgitter - KRAMP

Precision-hydraulic tube - seamless, EN 10305-4 (DIN 2445/2) - Hydraushop B.V.


Je moet dus hydrauliekbuis hebben. Dat is dikwandige precisiebuis.
Bel anders even naar
De Nood
of
Meeuwsen | Plaatwerk l Constructie & engineering l Verspaning

Beide Zeeuwse bedrijven met veel ervaring.
Bij Meeuwesen kun je ook heel goed terecht voor vreemde boutmaten. Fijne zaak.

Bedankt! Ik had al wat gezocht, maar online helemaal niks kunnen vinden. Hier kan ik wel wat mee.
 
Dat in de kroonplaten ging goed. Spietje ertussen en wat vet. Ik kan me wel voorstellen dat de kroonplaat vlug breekt als je te lomp bent, dus voorzichtig zijn
 
Ik zou toch liever de buis een paar tienden dunner maken. Als was het met de flappenschijf. Aluminium kroonplaten onder spanning zetten vind ik een hachelijke zaak.
 
Ik zou toch liever de buis een paar tienden dunner maken. Als was het met de flappenschijf. Aluminium kroonplaten onder spanning zetten vind ik een hachelijke zaak.

Is ook het plan hoor, het gaat maar om tienden.. Volgens mij heeft Mielko een flinke draaibank en een bril daarvoor :)
Misschien wil ie wel helpen, is vlakbij.
 
Dat is het probleem met die stokken. Je hebt er een draaibank met een lang bed, of een grote doorlaat voor nodig. Meestal zit dat op dezelfde machine.
 
Lang geleden eens een vorkje gemaakt voor een Suz GSx en toen heb ik de kroonplaten laten ruimen, was ook maar een klein stukje. Is ook een optie.
Hoewel ik de platen liever standaard houd, makkelijk met spares.
 
evt pijp van 40 mm nemen en er een dunne bus van plaatwerk omheen zetten. heb je ook geen kerfwerking op de overgang van het gedraaide gedeelte en geen draaibank nodig.
 
Het worden in ieder geval gewone poten van pijp. De pijp heb ik al én inmiddels netjes afgedraaid.
Nu de arm. Tegenwoordig zie je steeds meer dat de arm gebogen is naar boven óf het hart van de as iets naar boven is gebracht.

Vroegâh deden ze dat gewoon recht.

Waarom is dat? Puur optisch? Ik sta op het punt om aan de arm te beginnen en kan beide kanten op.
 
ik heb destijds bij die van mezelf vooral gedaan om meer ruimte te kunnen maken zodat de remklauwen achter de schokbreker passen en er niet voor hoeven te hangen.
En mijn motor lag nogal laag aan de grond en dan staat een lagere schommel ook mooier vond ik.

en vanuit technisch oogpunt geldT dat hoe lager je het scharnierpunt zet, des te minder veranderd de naloop tijdens inveren.... ( maar of je dat verschil ook echt gaat merken onder het rijden.... :? )
full
 
Op de BMW van Nitromax is het me zo zelfs gelukt om 6-zuiger grimeca's kwijt te raken achter de schokbreker
full
 
dat veranderen van de naloop had ik eens ergens gelezen, maar wist het niet precies. Vandaar ook de vraag eigenlijk.
Mijn armpje wordt een éénzijdige, zoiets als op de wifi van enigma. De arm wordt pijp van 50mm met een gebogen bocht. Die heb ik nog liggen en is mooi dikwandig. De flens waar de naaf op komt kan ik er recht aanlassen of onder een hoek, maakt verder niet uit.

Mijn voorkeur gaat uit naar recht, bij jouw staan de lange poten heel mooi. Ik wil die liever korter houden.
 
maar ook met rechte schommel benen kan je het scharnierpunt lager zetten...


en nu heb ik mijn eigen spul hier wel genoeg gespammed ;)
full
 
met een eenzijdige arm zie je die hoek toch niet echt in het zijaanzicht van de motor.
Dus dan zou ik me daar niet te druk over maken
 
ik denk dat die toch wel weer op straat gaat komen die GL van me... maar wel compleet anders dan die was...

twee keer hetzelfde bouwen is niet echt uitdagend zeg maar ;)
Heb al weer veel te veel ideeën en kan haast niet wachten om er aan te beginnen, maar dat mag nog even niet van me... eerst nog even wat andere dingen afmaken
 
met een eenzijdige arm zie je die hoek toch niet echt in het zijaanzicht van de motor.
Dus dan zou ik me daar niet te druk over maken

Klopt, je ziet het niet echt. Daarom juist, als het een voordeel heeft zal ik het iets onder een hoek zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan