Handboek voor de zijspanrijder

Rijd nu op 1.7 atm rondom.
Geen probleem met richels.
Wel minder stuiterig. En comfortabel.
Ik laat het even zo.
 
Zo vanochtend om 8 uur de span gepakt, alleen het waaide behoorlijk en dan rijdt het nog wat ongemakkelijker, voor het eerst 80 gereden, dat ging goed toen een vrij scherpe bocht, genomen, dus net iets te hard gereden, effe gescholden op me zelf en daarna weer door op een mooie nieuwe asfaltweg dat ging prima, daarna het slechtste weg van Nederland dat ging ook wel alleen degene die achter me reed zal ook wel gedacht hebben van schiet eens op, maar ik ga dus niet harder rijden als ik wil en kan uiteraard.
Soms denk ik het gaat lekker en dat wordt dan meteen weer afgestraft.
Weet wel zeker dat ik in het voorjaar nog een extra cursus pak. kan geen kwaad denk ik zo.
Ik heb de eerste cursus op een FJR 1300 gedaan met hetzelfde span een gt2001 gevoelsmatig reed die beter maar kan ook in mn hoofd zitten, weet wel dat ik nog heel veel moet leren dus als ik tijd heb pak ik de span om een stukje te rijden meestal een half uurtje en helaas alleen in het weekend, maar als je in de regen gaat rijden om het rijden zelf dan denk ik wel dat het goed zit, bandenspanning staat nu op 1,9 bar maar merk er niet veel van maar ik merk wel dat ik nog steeds redelijk verkrampt ben, zal wel door de kou komen hehe, wordt vervolgd.
 
Jij hebt toch les gehad van anke?
Misschien kan je eens contact met haar opnemen en vragen een rondje met jouw span te gaan. Ook ken haar genoeg om te weten dat ze er voor open staat.
 
Jij hebt toch les gehad van anke?
Misschien kan je eens contact met haar opnemen en vragen een rondje met jouw span te gaan. Ook ken haar genoeg om te weten dat ze er voor open staat.
Zo een eerste cursus van ongeveer 3 uur is een stukje theorie en de recht vooral bochten leren maken, dat bochten maken op niet te hoge snelheid dat gaat steeds beter, voorrem is linksaf en voetrem is rechtsaf plus beetje gas en links af wat minder gas,
alleen rechtdoor wil bij mij nog niet zo, merk wel steeds beter wat het span doet bij gas weg en gas erbij, alleen rechtdoor bij vaste snelheid vind ik nog moeilijk ik had verwacht dat rechtdoor vanzelf zou gaan, maar dus niet, en ik denk dat dat aan mij ligt.
 
Dat klinkt helemaal niet gek. Dat heb je in het begin. Maar je hebt nog niet op de verkeerde rijbaan of in het struweel gestaan, het gaat dus nog binnen de grenzen.
Nja reedt best wel even op de linker weg helft daarom ga ik rijden als het nog lekker rustig.
 
Zo een eerste cursus van ongeveer 3 uur is een stukje theorie en de recht vooral bochten leren maken, dat bochten maken op niet te hoge snelheid dat gaat steeds beter, voorrem is linksaf en voetrem is rechtsaf plus beetje gas en links af wat minder gas,
alleen rechtdoor wil bij mij nog niet zo, merk wel steeds beter wat het span doet bij gas weg en gas erbij, alleen rechtdoor bij vaste snelheid vind ik nog moeilijk ik had verwacht dat rechtdoor vanzelf zou gaan, maar dus niet, en ik denk dat dat aan mij ligt.
Dat lijkt mij toch wat vreemd. Een goed afgesteld span moet makkelijk rechtuit rijden, zonder trekken naar een kant (en dus de neiging tot tegensturen). Laat er eens een andere (ervaren) zijspanner meer rijden, die voelen vaak snel wat er eventueel mis is, of dat het wellicht prima is.
 
Zo een eerste cursus van ongeveer 3 uur is een stukje theorie en de recht vooral bochten leren maken, dat bochten maken op niet te hoge snelheid dat gaat steeds beter, voorrem is linksaf en voetrem is rechtsaf plus beetje gas en links af wat minder gas,
alleen rechtdoor wil bij mij nog niet zo, merk wel steeds beter wat het span doet bij gas weg en gas erbij, alleen rechtdoor bij vaste snelheid vind ik nog moeilijk ik had verwacht dat rechtdoor vanzelf zou gaan, maar dus niet, en ik denk dat dat aan mij ligt.
Ik weet wat je tijdens zo'n les doet.
Maar ik merk dat je onzeker bent. En vergelijkingen maakt met het span van anke.
Daarom dat is type, neem even contact met anke op. Dan kan je even overleggen en wellicht dat ze een rondje met jouw span wil. Gewoon om je gerust te stellen
 
Nog even een update, Lossrijder is voorbij geweest wat volgens mij op een van de koudste dagen van deze winter was, en heeft een stuk op mijn span gereden, nou de uitkomst is dat het span lekker rijdt, ik niet dus, dus nog heel veel oefenen maar dat komt wel goed.
Alleen door een kapotte voet niet meer kunnen rijden, en nog het zadel opgestuurd om opnieuw te laten bekleden, het oog wil ook wat, blijkt alleen langer te duren als ik dacht, bedrijf zit ergens in Frankrijk, vorige zadel was 3 weken dit gaat bijna 2 maanden duren.
Nja het weer is toch ruk.
\
Grt Roland.
 
Nog even een update, Lossrijder is voorbij geweest wat volgens mij op een van de koudste dagen van deze winter was, en heeft een stuk op mijn span gereden, nou de uitkomst is dat het span lekker rijdt, ik niet dus, dus nog heel veel oefenen maar dat komt wel goed.
Alleen door een kapotte voet niet meer kunnen rijden, en nog het zadel opgestuurd om opnieuw te laten bekleden, het oog wil ook wat, blijkt alleen langer te duren als ik dacht, bedrijf zit ergens in Frankrijk, vorige zadel was 3 weken dit gaat bijna 2 maanden duren.
Nja het weer is toch ruk.
\
Grt Roland.
Kan je nergens een tweede hands zadel kopen?
Ik neem juist het zijspan als het slecht weer is en de solo met goed weer.
Zijspan vind ik ideaal met beroerd weer.
Cor
 
Ja heb ik wel al aan gedacht en ook al gezocht maar volgens mij zijn die Honda zadels gevuld met haren van 30 jarige maagden want ze moeten allemaal de hoofdprijs opbrengen hehe.
Ik vind zelf m'n Volkswagen ideaal met slecht weer, maar snap wat je bedoelt, moet over een week 3 weken weg voor m'n werk en als ik terug kom dan is m'n zadel ook zo goed als klaar.
Grt Roland
 
Ik weet het niet zeker maar ik ben er redelijk van overtuigd dat het niet gaat passen ook i.v.m. een andere tank en ook is het zadel in hoogte verstellen, en als ik nu een zadel erbij koop, laat ik het zo zeggen, ik heb al zoveel spullen......
 
Nee pan 1300 en 1100 heeft een heel ander zadel.
En de gesloopte st1100 hier wordt wel weer opgebouwd he ;-)
Pas maar op anders verkopen ze je motor zo onder je kont uit, gisteren toch nog eens op MP gekeken en idd belachelijke prijzen tot dik over de 500 euri, wacht nog wel een paar weken.
 
Om maar even op het zadel terug te komen, dat wordt als alles goed gaat woensdag a.s. geleverd dus bijna 2-3 weken eerder, de weersverwachtingen worden steeds beter, net zoals mn linker voet.
En dan kan ik eindelijk weer eens wat gaan oefenen en ervaring opdoen.

Zal nog een foto van het zadel opsturen, grt Roland.
 
Zo net terug van een paar klussen in Bulgarije, Roemenie en Hongarije om er achter te komen dat het zadel gearriveerd is, het zadel wat ik opgestuurd heb is niet het zadel wat ik terug gekregen heb.
Want dit zadel is splinter nieuw, toch wel aardig van die Franssen, zie foto.
Grt Roland.
Zadel-new.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan