De remschijf en wielnaaf van een Moturist

Dank Leotje60 en slijptol voor jullie aanbod, ik ga dan eerst maar even - beheerst - 'hakken', het schijfje met bout met binnen zeskant verwijderen, stomp er uit tikken, en dan op de werkbank de as er uit tikken. Had dit zetje even nodig. Mocht dat niet goed aflopen dan laat ik iets weten!
 
De naaf is er af, binnenste lager is verloren gegaan, heb de binnenring daarvan namelijk op 2 plaatsen een insparing moeten geven om houvast voor de poelietrekker te geven.
Omdat dit een roterende buitenring toepassing is zouden de buitenringen een lichte perspassing moeten hebben (wat klopte), en de binnenringen een losse passing (wat niet klopte). Hoe dan ook, de lagers hebben inch maten, zou dit een naaf van iets Engels zijn Leotje60? Volgende klus --> de stomp eruit krijgen om de as een beetje te fatsoeneren. Randen inmiddels goed schoon gekrabt en geborsteld, staat nu in de kruipolie......Op de foto zit de binnenring van het binnenste lager er nog op.
 

Bijlagen

  • 20231029_145917.jpg
    20231029_145917.jpg
    136,9 KB · Weergaven: 1
De naaf is op zeker van een NSU auto, maar of daar lagers met inch maten in zaten kan ik me echt niet meer herinneren. Ik heb bij Pols ook nooit lagers vervangen, we kregen de naven compleet van een leverancier. De keuze voor NSU naven was omdat die van aluminium waren.
 
Binnenring inslijpen en daarna met een bijtel doorslaan. Niet haaks op de.boring maar zeer flauw met de boren en niet door.
Dan komt de as er onbeschadigd vanaf
 
Dank beiden, ik heb de binnenring die je op de foto ziet achter de meest rechtse rand 2 platte kanten gegeven met een haakse slijper, zodat de poelietrekker goed grip had, daarna was hij er zo vanaf. Nu die stomp er nog uit halen.....
 
Nu die stomp er nog uit halen.....
Waarom wil je de stomp er uithalen? Je kan de nieuwe lagers toch weer gewoon op de as schuiven?
Maar goed, ik heb even een paar foto's gemaakt van de asstomp. Je kan goed zien dat ook in dit geval het plaatje en de verzonken imbusbout niet zomaar los zijn gekomen.
20231031_125751.jpg
20231031_125736.jpg
 
Wederom dank voor de reacties, de as is verprutst ergens bij vorige eigenaren, mishandelt om ook de binnenringen van de lagers een klempassing te geven, wat helemaal niet hoeft. Dit verklaart ook de enorme krachten die nodig waren de naaf van de as te poelie-trekken.
Anders had ik binnenring van het kleinste buitenste lager er met een tangetje zo uit kunnen pakken, en had de naaf zo in het handje gevallen. Ik wil de as fatsoeneren op de draaibank, daarom moet hij er uit. En idd Leotje60, de naaf kan bij deze vervangen worden, die heeft het niet gehaald, hou me aanbevolen voor jouw exemplaar. Verder in geestelijke voorbereiding voor het los gaan boren en kloppen van schroef en plaatje dit weekend!
 
As stomp is er uit met geimproviseerde poelietrekker, zie foto. Met een beitel ook voorzichtig de gleuf geopend onder het losdraaien. En wat ik aantrof.....
Let op de foto's van de as, deze is voorzien van tin om de asdiameter te vergroten....en slechts even met een vijl uit het handje de moeite genomen voor een fatsoenlijke afschuining voor de Eriks afdicht ring, en het buitenste kleine lager....
Halflive, demontage zou echt geen probleem moeten zijn, tenzij aan jouw span ook de lokale smid het onderhoud gedaan heeft....
Mocht je hulp nodig hebben dan kom ik met alke plezier even langs.
Goed, ik ga nieuwe lagers bestelken en kan de as gaan opknappen....
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231118-124040_Gallery.jpg
    Screenshot_20231118-124040_Gallery.jpg
    55 KB · Weergaven: 2
  • 20231118_123855.jpg
    20231118_123855.jpg
    139,6 KB · Weergaven: 1
  • Screenshot_20231118-124101_Gallery.jpg
    Screenshot_20231118-124101_Gallery.jpg
    63,3 KB · Weergaven: 2
  • 20231118_122423.jpg
    20231118_122423.jpg
    192,4 KB · Weergaven: 2
Het valt me mee, Het is inderdaad goed op te knappen.
Mijn probleem is dat het span klem staat. Ik moet het half uit de overkapping trekken om de stomp er uit te halen. En dan kan ik hem niet meer terug duwen. Ik moet dus iets verzinnen om hem weer terug te kunnen rollen. Maar jouw verslag helpt wel om mij te motiveren.
Zou je voor mij de maten van het deel dat in de swing arm gaat kunnen opmeten, LxD? Ik gok op 25mm, maar je zal prompt zien dat het een inch is en dan maak ik mijn as te dun. En een foto van de binnnenkant zonder dat ringetje zoals Leo hierboven laat zien zou ook helpen.
1700311188954.png
 
Hierbij de maten....
 

Bijlagen

  • 20231118_142352.jpg
    20231118_142352.jpg
    73 KB · Weergaven: 1
  • 20231118_142423.jpg
    20231118_142423.jpg
    121,3 KB · Weergaven: 2
  • 20231118_142310.jpg
    20231118_142310.jpg
    138,9 KB · Weergaven: 1
  • 20231118_142314.jpg
    20231118_142314.jpg
    130,6 KB · Weergaven: 1
Gelukkig heb ik nog een flink stuk over op mijn nieuwe as, die ben ik dus begonnen met afdraaien naar 25mm en zit nu onder de dertig.
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat ik me 5mm vermeten heb. Ik zal eerst nog eens gaan meten als het weer een beetje droog is.
 
Hou me aanbevolen voor as en naaf Leotje60, zit even de optie te zoeken om direct contact met je op te nemen, maar heb m'n leesbril weer eens in de garage laten liggen......of ben je binnenkort weer een keer in Brabant?
 
Halflive, precies 5mm anders gemeten lijkt geen toeval, het zou kunnen dat er verschillen zijn. Hoop dat het goed uitpakt iig.
 
Hou me aanbevolen voor as en naaf Leotje60, zit even de optie te zoeken om direct contact met je op te nemen, maar heb m'n leesbril weer eens in de garage laten liggen......of ben je binnenkort weer een keer in Brabant?
Woensdag. Maar ik weet nog niet de precieze planning. Schijndel en Volkel.
Als je op de avatar klikt krijg je de optie privé bericht sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan