Verf/coating voor de garagevloer?

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.914
1.100
Cranendonck
In mijn garage ligt een mooie gladde betonvloer met vloerverwarming. Helaas heeft de vorige eigenaar in dezelfde garage zijn stratenmakers machines gehad en er is hydraulische vloeistof gelekt. Zelf heb ik er nog wat druppels kettingvet aan toegevoegd. Uiteraard al lang pogingen gedaan om met olievlek verwijderaar ed de vlekken weg te krijgen. Dat is nooit gelukt. Ze worden hooguit wat vager.

Waarschijnlijk wordt het toch verven of coaten. Maar waarmee? Het moet namelijk ook bestand zijn tegen bijvoorbeeld een jiffy of paddockstand. Op de betonvloer zijn nooit krassen of groeven gekomen. Mooiste zou zijn als ik de vlekken eraf kreeg maar dat lijkt ijdele hoop na 6 jaar schrobben.
 
Hoor wisselende verhalen over het coaten van vloeren, ben benieuwd wat hier de uitkomst gaat zijn dus ik volg dit topic ff
 
Is wel goed spul voor verkrijgbaar maar erg duur. Gebruiken ze ook bij autogarages en is 2 componenten.
Kun je gewoon met een roller aanbrengen.
 
Ik heb een garagebox onder mijn garagebox.
Deze was niet afgewerkt dus vrij bros en stoffig.

In eerste instantie heb ik de vloer met betonverf geschilderd nadat ik de ergste pleken had dichtgesmeerd.
Dit zag er netjes uit en zorgde ervoor dat er geen stof meer vrij kwam. Uiteraard is het niet bijzonder slijtvast.

Later heb ik het door een professioneel bedrijf laten egaliseren en met 2k epoxy laten coaten. Ik kon dit voor een mooie vriendenprijs laten doen.
Dit geeft uiteraard een prachtig en duurzaam resultaat. Houdt er rekening mee dat dit net als een gietvloer wel kwetsbaar is, het houdt niet van scherpe voorwerpen zoals een zijstandaard of middenbok en beschadigd snel als je er voorwerpen op laat vallen. Dus de motoren op een motormat of met een onderlegger onder de zijstandaard en je zult er geen problemen mee hebben.

Ik zou het zelf met 2K betonvloer coating doen.
 

Bijlagen

  • 1707231264423.png
    1707231264423.png
    171,5 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van hoe de vloer is (vet/open structuur) is een geschikte primer er op vaak wel nodig ja
 
Tja, ik heb de afgelopen 6 jaar er al veel op zitten schrobben maar er zal vast nog wel wat vettigheid in de poriën van het beton zitten. Ik verwacht op die plekken inderdaad problemen.
Professioneel gedaan verwacht ik ook een professioneel prijskaartje dus als het even kan doe ik het zelf. Tegels (rubber) moet eens bekijken. Keramische tegels lijkt me wat riskanter vanwege de jiffy e.d.
 
Ook ik ben erg blij met mijn pvc tegels!:t
Paddock stand erop is geen enkel probleem. Onder de zijstandaard leg ik altijd een blokje hout. Ik verwacht dat dit anders wel de vloer gaat beschadigen.
 
je kunt de bovenlaag ook afschuren met boels beton schuurmachine. Gebruikt om in gekocht appartement van broer vloeren te egaliseren, lijm resten, gedeelten van weggebroken muren etc te egaliseren voor nieuwe vloertegels. Geen goedkope optie, werkt wel. Reken op €250 voor één dag huur (schuurmachine en verplichte professionele stofzuiger) plus 3 x €120 voor 3 sets van 3 diamant blokken. Meer gaan er niet in maar geeft meest vlakke resultaat. Diamant blokken slijten nauwelijks op 50 mtr2, maar zijn eenmalige aankoop en mag je houden. Qua afval, op 50 mtr2 één mm eraf is 50ltr beton zooi. Wij hebben zeker 300kg verwijderd..Die stofzuiger filtert dat en laat het vallen in plastic zakken, die betaal je ook. Je hebt aanhanger of bus nodig om machines te transporteren, en ook voor afval als plastic zak een gaatje heeft...
 
Lijkt me een soort lastig te hanteren boenmachine. Maar €250 klinkt nog niet eens zo onredelijk. Ik ga eerst eens uitzoeken wat rubber tegels kosten. Als dat te gek wordt is schuren ook een optie.
 
Ik heb inmiddels 2 garagevloeren zelf gecoat, 2 professioneel laten doen en weet van nog een paar klussers met vergelijkbare vloeren.

Allereerst. Zet het zelf low-budget 2K coaten van een vloer vol olievlekken maar uit je hoofd. Dat gaat geen succes worden, tenzij je grote kale plekken op elke vetvlek niet erg vindt. Die natuurlijk precies daar zitten waar de volgende olievlek ook valt. Het lijkt misschien de eerste week goed, maar al snel zal je plakken zien loslaten, hoe goed je ook je best doet om het te ontvetten en te schrobben. Zeker als je je garage gebruikt waar ie voor is, en niet elke keer angstvallig een tapijtje of plankje onder je jiffy wil doen - laat staan sleutelen. En wat heb je aan een mooie vloer als je hem niet kan zien door alle lelijke stukken tapijt of andere bescherming die je er permanent overheen moet gooien?

Ook een echt goed schone vloer zelf coaten is erg kwetsbaar met betaalbare 2K coatings. Bijwerken van de onvermijdelijke beschadigingen is lastig goed te krijgen, en nog kwetsbaarder dan laag 1. Bovendien onpraktisch om kleine beetjes 2K te mengen.

De prof met z'n mega betonschuurmachine, hars-grondlaag en goede kwaliteit 2K coating geeft het enige goeie resultaat wat mooi strak is en een stootje kan hebben. Krassen kan het wel. Als het echt moet blijven glimmen, dan moet er toch een lap van iets overheen als je met zware dingen wil schuiven of serieus sleutelen. Jiffy gaat goed, een kale stalen middenbok is al tricky. Ik bewaar de gekste dingen in die loods, en heb wel eens wat zwaars laten vallen zonder schade, maar er ligt wel hier en daar een krant onder, of het staat op een karretje. Alle soorten olie kunnen er een jaar op liggen en dan veeg je het er met een doekje zo af. De enige verkleuring was van de brug die hydraulische olie lekte toen de vloer nog niet 100% uitgehard was. Alle lekkage na de eerste maand heeft niet meer tot verkleuringen geleid, ook niet als het er een jaar lag.

Het is ook niet zijn eerste rodeo, hij weet wat jouw vloer nodig heeft voor goede hechting. De meerprijs t.o.v. zelf doen met hetzelfde goede spul en dezelfde gehuurde machines is niet zo groot. En die meerprijs verdampt direct als jij jouw eigen werk moet overdoen. Er zitten voor een klein oppervlak helemaal niet veel uren in, de kosten zitten in goed materiaal en grof gereedschap.

Doodgewone 1K garagevloerverf is ook kwetsbaarder dan een profi coating, maar leek mij (t was niet dezelfde vloer) iets taaier en vergevender dan 2K. Is ook makkelijker te verwerken en makkelijker bij te werken. Zoek je echt een simpele doe-het-zelf oplossing, dan is de allergoedkoopste helemaal zo gek nog niet. Sleutelen op een tapijtje en het blijft nog redelijk zitten ook.

Conclusie: Als er een goeie tussenweg is tussen professioneel laten coaten, en die pot 1K garagevloerverf, dan heb ik 'm nog niet ontdekt.
 
Laatst bewerkt:
Bij de "autohobbyclub" op mn vorige werk wilden we ook de vloer laten egaliserennen coaten. Professioneel kostte €3000, zonder garanties. Die PVC(achtige) tegels als hierboven zijn heel mooi, maar erg duur als je veel m2 hebt en de vloer moet écht vlak zijn. Ook moeten ze vastgelijmd worden als je veel manouvreer-acties en stuurbewegingen op de plek verwacht. En voor goed vastlijmen moet de vloer dus weer vlak zijn. Uiteindelijk is de vloer heel intensief geschrobt, toen geschuurd met zo'n machine en daarna met de hand (roller) de coating in 3 lagen aangebracht. Dat houdt zich inmiddels 5 jaar, best goed. Als @Vtwinner wil kan k wel informeren welk merk verf er is gebruikt.
 
mee eens denk ik. Wij hadden zoveel werk dat we machines voor een week gehuurd hebben, kostplaatje iets boven de €1000. Maar dus ook zeker 30-40 man uur voor ons, 4 kamers, afval weg etc. En die grote machine kom net niet bij randen en hoeken, dus bij Hornbach een 125mm handmachine gekocht voor € 180 of zo. Ook weer kompleet met zo een diamantblokkenschijf erin, die diamant dingen zijn het de kosten wel waard. Hebben een stofkap, ook weer dikke tofzuiger nodig, maar die kap kan aan een kant opgeklapt worden zodet je langs de muur kunt gaan
 
Ja, denk dat er bij mij, op de profi vloer, ook 3 lagen op zitten. De eerste is letterlijk met een trekker aangebracht, een vullende grondlaag. Leek een soort blanke hars. Die mocht een tijdje drogen met een kacheltje in de loods.

De twee toplagen daarna met de roller. Alles 2K.

Vergeet niet een beetje zilverzand erin voor de antislip, anders wordt het een ijsbaan, zeker als het nat is. Dat is ook nog wel een dingetje: te veel zand is daarna moeilijk schoonmaken, te weinig zand en je legt een ijsbaan.
 
Ik had ook eerst beton verf op de vloer, maar dat was niet erg slijtvast.
Toen linoleum vloer gelegd, maar daar prikte de zij standaard ook doorheen.

Dus uiteindelijk ge-eindigd met PVC tegels. Deze klikken in elkaar. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

1707238882766.png
 
Weer een hoop geleerd. Ik keer de motor altijd in de garage dus ik moet een paar steken. Veel stuurbewegingen dus tegels plakken. Bij coaten zilverzand! En als laatste: het gaat altijd meer dan €1000 kosten.
 
Lijkt me een soort lastig te hanteren boenmachine. Maar €250 klinkt nog niet eens zo onredelijk. Ik ga eerst eens uitzoeken wat rubber tegels kosten. Als dat te gek wordt is schuren ook een optie.
ja vergeten de Boels is een Husqvarna, kunt kiezen tussen 230 en 400V krachtstroom. Wij hadden de 230, en die slaat al hard terug als vloer nog echt vol 3-4 mm ribbels staat. Bendienings hendel dan helemaal omlaag zetten zoat je meeste controlle hebt, en maximaal tegengewicht zodat minder belasting op de schijf staat. Zodra vloer vlak is geen enkel probleem
 
Ja die kliktegels zijn geniaal, maar zelfs *laten* coaten was goedkoper... of ze moeten inmiddels goedkoper zijn natuurlijk. Eigenlijk vind ik dat de mooiste hobby garagevloer die er is. Minder koud en hard. Geen klachten van drie deuren verder als je de ratel weer eens uit je vingers laat vallen.

Alleen onder die tegels eigenlijk alsnog een laagje garagevloerverf smeren, want het lijkt me sterk dat zo'n laag kliktegels echt helemaal vloeistofdicht wordt (sommige leveranciers beweren trouwens van wel ?). Dan moet je dus na een lokaal olierampje even een paar tegels eruit wippen om het goed schoon te maken.

Dan heb je precies het resultaat van @F2ride2001 - tegels over verf. Of je accepteert af en toe onderhoud aan de betonverf; verflagen hebben nu eenmaal zelden het eeuwige leven.
 
Het hoort een beetje bij mijn werk dus heb al heel wat vloertjes gedaan ook mijn 2 garages.
Vetvlekken gooi ik spiritus overheen en steek het in de fik, brandt rustig en dat doe ik een paar keer,altijd gelukt.
Schuren heb ik nog nooit gedaan,de vloer dan he(schilders haten schuren:+)stofzuiger en epoxy primer eroverheen.
Afwerken met 2 lagen epoxycoating met roller.Altijd kijken of het bestendig is tegen rubber dus banden anders weekt deze op en rij je met 2 plakkaten verf uit je garage als het een poos erop heeft gestaan.
Ga voor de bekende merken zoals bijv. Sika maar er zijn er zovelen, stap naar een verfgroothandel, de meesten doen niet moeilijk met verkoop.
Voor een garagevloer zal je materiaalkosten ergens rond de €300 zijn.
 
Weer een hoop geleerd. Ik keer de motor altijd in de garage dus ik moet een paar steken. Veel stuurbewegingen dus tegels plakken. Bij coaten zilverzand! En als laatste: het gaat altijd meer dan €1000 kosten.
Ik heb mijn twijfels over de noodzaak van plakken hoor. ;) Ik keer de motor ook regelmatig in de garage en rijd ook gewoon mijn goed gevulde gereedschapswagen door de garage heen op de tegels die niet geplakt zijn en heb hier nog nooit problemen door ondervonden. Ook lees ik hierboven dat de vloer echt vlak moet zijn voor een pvc vloer. Dat is die van mij ook niet_O-
 
Wordt dat geen plakkerige zooi? Ik heb lijnolie wel eens op betonnen vensterbanken gebruikt. Ik kreeg het er niet netjes egaal op en het bleef plakkerig. Heb ik iets verkeerd gedaan?
 
Bij ons ligt er een rol linoleum achtig iets op de vloer. Zelf ca 12 jaar geleden erin gelegd. Los. Kostte max 200 piek (ca3x12m). Nu, na ca 12 jaren moet ie eigenlijk vervangen worden. Teveel gaten en beschadigingen. Leenbakker oid. Aanrader. Low budget, warm en vloeistofdicht (zal uiteindelijk wel oplossen...) en supersnel te leggen/rollen.
Altijd plankje onder de jiffy.
 
Terug
Bovenaan Onderaan