quad project yamaha 600cc

mishaaa

MF'er
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
245
Waarderingsscore
0
quadprojectlogo_zpsd05fd858.png


Hallo heren (en dames?),

Ik zal me even voorstellen. Ik ben misha 18jaar en studeer werktuigbouwkunde. Ik doe dit project deels samen met Justin, ook 18jaar.
Mijn hobbys zijn natuurlijk sleutelen.

Ik kreeg samen met een goede vriend van me een idee om een quad project te beginnen en er een blok onder te leggen van een motor. Ik zocht een quad die niet te duur was maar wel op kenteken (aangezien het blok meestal het duurste is van de quad). We kwamen al snel bij een chinese bami, een EGL Madmax. Genoeg ruimte voor een groot blok en zo nog een aantal dingen wat het toch gemakkelijker zal maken.
Wij dus contact op genomen en een paar dagen erna de quad (zonder blok) gaan ophalen met de aanhanger (die overigens 10cm te smal was..).



Eenmaal thuis aangekomen bedachten we, tja zonder blok kunnen we niet verder.
Nog even een foto met mij op de quad:



Dus maar eens gaan zoeken voor een motor. We kwamen uit bij een xj600 die toevallig in de buurt te koop stond.
Dus wij maar gaan kijken.




Meteen maar meegenomen en heeft justin hem nog naar huis gereden.




Specs van de motor:
600cc 4 cilinder, 6 versnellingen, 75pk luchtgekoeld. Genoeg voor een quad dus.

Even foto met motor en quad samen:



Eenmaal thuis meteen de quad en motor gestript en het blok eruit gehaald. DryFit in de quad en het paste perfectt:cheer:
Fotos zeggen meer dan woorden:









Wij natuurlijk helemaal blij omdat alles gewoon veel beter paste dan we gedacht hadden. Met name ook de benzinetank. Bij de meeste quads valt die deels in het frame, bij deze ligt die er mooi op waar door die niet in de weg ligt voor het blok, en we dus geen nieuwe hoeven te lassen. Weer een meevaller!

We zijn al veel verder, maar om alles in 1 update te gooien is saai.

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt heren voor de goede maar ook minder goede reacties (dat mij niet uitmaakt), ik ben hier om te leren en wil daarom ook best wel kritiek aanhoren, het hoort er allemaal bij.

Even over de uitlaat. Deze is dezelfde diameter als standaard (35mm), de oude uitlaat bestond uit 2 wanden, dus nu is de binnen en buitendiameter exact hetzelfde, alleen de wand is 2mm dik.

Over het verstevigen van frame, dit word zeker nog gedaan, zeker rond het blok. Maar dit komt als laatste als de uitlaat enz allemaal definitief vastzitten.

Over de lagers, bedoelen jullie de wiellagers? Meer lagers heeft de quad niet op het stuurmechanisme na. Ik zal deze denk ik ook maar gaan vervangen voor SKF (just to be sure).

Remmen was ik ook al naar aan het kijken. Ik wilde de achterremklauw van de XJ omruilen met de achterremklauw van de quad. Toen zag ik dat de voorremmen en achterrem beide op de voetrem zaten, en het dus veel werk zal worden om deze erna te ontluchten. Het zal denk ik wel nodig zijn, dus zal me er eens in gaan verdiepen (opmerkingen?).
 
Bedankt heren voor de goede maar ook minder goede reacties (dat mij niet uitmaakt), ik ben hier om te leren en wil daarom ook best wel kritiek aanhoren, het hoort er allemaal bij.

Even over de uitlaat. Deze is dezelfde diameter als standaard (35mm), de oude uitlaat bestond uit 2 wanden, dus nu is de binnen en buitendiameter exact hetzelfde, alleen de wand is 2mm dik.

Neem als voorbeeld een rietje, en blaas hierin.
Hang vervolgens 10 rietjes, en plak deze aan elkaar.
Erdoorheen blazen levert meer weerstand op he?
Dat bedoelde VMax-Idioot, hierop zal je carburatie anders afgesteld moeten worden.
 
Remmen was ik ook al naar aan het kijken. Ik wilde de achterremklauw van de XJ omruilen met de achterremklauw van de quad. Toen zag ik dat de voorremmen en achterrem beide op de voetrem zaten, en het dus veel werk zal worden om deze erna te ontluchten. Het zal denk ik wel nodig zijn, dus zal me er eens in gaan verdiepen (opmerkingen?).

Ontluchten kan zo'n probleem niet zijn, gezien al je andere technische vaardigheden en anders is er absoluut iemand die hier meeleest die je daar doorheen kan l*llen/typen.




Laat zon reactie gewoon achterwegen en ga fatsoendelijk met elkaar om. Zeker als je moderator bent zou je dat moeten weten right? ;)

Hou jij je bezig met je Quad, hou ik me zelf wel bezig met mijn taalgebruik, oke ? ;)


Hele volwassen opmerking, zeker voor een mod :')

Sterke opmerking van iemand die vanwege zijn taalgebruik een permanente ban heeft opgelopen :+


Cool, iedereen valt erover dat ik 'sukkel; zeg, maar niemand valt erover dat diegene mensen die de TS willen helpen voor jankerts uitmaakt :? Maar laten we het vooral weer inhoudelijk over de quad gaan hebben, mocht iemand nog wat te janken hebben over mijn reply mag dat per PM :Y
 
Laatst bewerkt:
Neem als voorbeeld een rietje, en blaas hierin.
Hang vervolgens 10 rietjes, en plak deze aan elkaar.
Erdoorheen blazen levert meer weerstand op he?
Dat bedoelde VMax-Idioot, hierop zal je carburatie anders afgesteld moeten worden.

Merken we vanzelf snel genoeg he, als die niet loopt zoals die hoort te doen.
Maar dankjewel!
 
Merken we vanzelf snel genoeg he, als die niet loopt zoals die hoort te doen.
Maar dankjewel!
En dat is nou net het probleem:

jullie mechanische skills zijn volgens mij dik OK, maar het theoretische gedeelte achter een verbrandingsmotor, daar haakt het naar mijn smaak nog een beetje.

Je hoeft het niet persé te merken, maar als de motor veel te arm loopt omdat de afstelling niet goed is, dan heb je er maar heel kort plezier van.
Arm lopende motoren lopen vaak zelfs nog wat harder en beter, totdat ze stuk gaan.....

De enig juiste optie, is nu alvast afstelopeningen in de uitlaatbochten te maken, zodat je later fatsoenlijk per uitlaatbocht een goede meting van je uitlaatgaswaarden kunt doen.
Dit gebeurt idealiter op een testbank, met fatsoenlijke koeling en per cilinder.
Alleen dan kun je een perfecte afstelling realiseren, waarmee je ook op de langere termijn veel plezier van je nagenoeg onverwoestbare blokje zult hebben.....
 
Dankjewel, ik heb wel ervaring met verbrandingsmotoren, sleutel al 3jaar aan scooters. Ookal is dat 2takt en dit blok 4takt, het principe is hetzelfde.
Ik heb overigens geen idee waar hier in de buurt een testbank ligt waar dit mogelijk is om te doen. Omgeving zuid limburg.
 
Dankjewel, ik heb wel ervaring met verbrandingsmotoren, sleutel al 3jaar aan scooters. Ookal is dat 2takt en dit blok 4takt, het principe is hetzelfde.
Ik heb overigens geen idee waar hier in de buurt een testbank ligt waar dit mogelijk is om te doen. Omgeving zuid limburg.
Ik dacht al de Hoofdstraat in Schaesberg te herkennen en volgens mij ook een straat op Abdissenbosch ;-)

Testbanken in overvloed hier in de buurt:

Spanjer in Stein
Rosa in Eijsden
Motoport Echt

maar de beste (ook voor ander technisch en constructie-advies) is toch wel Paul Ritzen in Weert......

Enne 2-takt of 4-takt....dat zijn twee compleet andere werelden.
Het enige principe dat hetzelfde is, is dat ze beide benzine verbranden en omzetten in kinetische energie....
Waar je bij 2-takt een bepaalde tegendruk wilt / moet hebben, wil je dat bij 4-takt nou eigenlijk helemaal niet......bijvoorbeeld.....

Maar bel eens met Professor Ritzen, die is nooit te beroerd om iemand met interesse in techniek te helpen....
 
Laatst bewerkt:
En dat is nou net het probleem:

jullie mechanische skills zijn volgens mij dik OK, maar het theoretische gedeelte achter een verbrandingsmotor, daar haakt het naar mijn smaak nog een beetje.

Je hoeft het niet persé te merken, maar als de motor veel te arm loopt omdat de afstelling niet goed is, dan heb je er maar heel kort plezier van.
Arm lopende motoren lopen vaak zelfs nog wat harder en beter, totdat ze stuk gaan.....

De enig juiste optie, is nu alvast afstelopeningen in de uitlaatbochten te maken, zodat je later fatsoenlijk per uitlaatbocht een goede meting van je uitlaatgaswaarden kunt doen.
Dit gebeurt idealiter op een testbank, met fatsoenlijke koeling en per cilinder.
Alleen dan kun je een perfecte afstelling realiseren, waarmee je ook op de langere termijn veel plezier van je nagenoeg onverwoestbare blokje zult hebben.....

Op een testbank voor een motorfiets past volgens mij geen quad.
Gewoon stukje vol gas rijden, ding uitzetten en naar de bougiekleur kijken, zeker bij een oud blok met relatief weinig vermogen is dat allemaal niet zo spannend, uiteraard is een testbank indien mogelijk veel nauwkeuriger en beter maar je moet er niet meer van maken dan het is :)



@ Meanblueminion: waarom moet commentaar over jouw post via pm?
Jij post je commentaar over andermans post toch ook openbaar?


Mooi project jongens en de uitlaatbochtjes zien er netjes uit ;)
 
Dankje kerel! Ik moet sws nog eff bougies halen, kan ik de kleur beter zien.
Hele linkerkant van de uitlaat is klaar, morgen met de rechterkant beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Wat een stelletje jankers hier....
Jij bent zo'n persoon die werkt en geen commentaar wil ontvangen.
Je gaat stipt op tijd naar huis om van het weekend te genieten.
Wat je hebt al zo hard gewerkt. :+
Alles wat niet helemaal aansluit kan wel eens als 'bot' ervaren worden omdat t niet is wat je in je enthousiasme zou willen horen. Dat mensen het dan toch zeggen is niet bot maar geeft blijk van interesse en dat ze de moeite nemen je te helpen met hun ervaring.
Meelullen en halleluja roepen kan iedereen, maar als je met brokken ernaast ligt heb je daar niets aan.
Het is opbouwende kritiek, niets geeft betere eindproducten als jeugdig enthousiasme gecombineerd met ervaring.
:}
 
Ik denk alleen dat het moeilijk wordt om bij mesjeu ritzen die quad op de rollenbank te zetten.

Geen idee wat voor rollenbank hij heeft maar Zot zal zich al wel niet meer in dit topic willen vertonen als er gezegd word dat 2 tact en 4 tact in principe hetzelfde zijn.
En dan denk ik dat Paul met alleen een hamer en waterpomp tang zo'n blok beter kan afstellen als de meesten hier met alle apparatuur die er is, dus een keer daar langsgaan met de quad lijkt me best een goed advies.





@ Meanblueminion: waarom moet commentaar over jouw post via pm?
Jij post je commentaar over andermans post toch ook openbaar?


Mooi project jongens en de uitlaatbochtjes zien er netjes uit ;)

Lijkt me logisch, om het topic on-topic te houden ?!?



:^
 
Updateee 5:

Hier ben ik weer :)

Bestwel opgeschoten met de uitlaat, echt een hoop werk.

Gisteravond nog gebeund, ik was begonnen met de linkerkant van de uitlaat af te maken.
Eerst een bochtje op nieuwe hoek af moeten zagen, ook zon tijdrovend klusje, en dat moet bij de helft van de bochtjes gebeurden...

Oud en nieuw:



Daarna maar begonnen met het Y-stuk. Ik vond op internet een site waar ik zelf een uitslag kon invoeren om je pijp op de goede manier uit te slijpen. Dus die uitgeprint en uitgeknipt en erna om te pijp geschoven, afgetekend en gezaagd.





Fits perfecttt

Toen maar de bochtjes en Ystuk weer op zn plek gehangen, even aan elkaar getaped om te kijken waar ik in de buis moest zagen voor het gat van het Ystuk.




Daarna hele uitlaat op zn plek gehangen en alles vastgehecht. Het verloopstukje van 35mm-45mm zit nog vastgetaped zodat de uitlaat makkelijk los kan.




1 kant is dus klaar :9~ :9~ , wat een klote werk, wel leuk maar echt veel. En dan moet ik ook nog de rechterkant...

Vandaag dus maar meteen begonnen aan de rechterkant, moet toch ooit gebeuren.

Bocht van 3de cilinder:



En 4e begin bocht ook klaar.




Dat was het weer, vanavond ga ik weer verder denk ik en dan plaats ik morgenavond weer een update. :W
 
Strak staaltje spruitstukconstructies kearls! :P

Ik sluit me aan bij de bougie-lees methode voor de afstelling :W
Niet zo moeilijk doen, zo extreem verschilt de uitlaat nou ook weer niet
 
Dankje jongens, dat moet wel lukken!
Heb trouwens boven mn verwachting toenet de uitlaat aan beide kanten compleet afgekregen :)
 
Updateee 5:

Hier ben ik weer :)

Bestwel opgeschoten met de uitlaat, echt een hoop werk.

Gisteravond nog gebeund, ik was begonnen met de linkerkant van de uitlaat af te maken.
Eerst een bochtje op nieuwe hoek af moeten zagen, ook zon tijdrovend klusje, en dat moet bij de helft van de bochtjes gebeurden...

Oud en nieuw:

[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140516_101654_zps2971ccca.jpg"]afbeelding~][/URL]

Daarna maar begonnen met het Y-stuk. Ik vond op internet een site waar ik zelf een uitslag kon invoeren om je pijp op de goede manier uit te slijpen. Dus die uitgeprint en uitgeknipt en erna om te pijp geschoven, afgetekend en gezaagd.

[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140516_103402_zps605ee3e4.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140516_103428_zpsa34c6856.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140516_104333_zpsee7b6092.jpg"]afbeelding~][/URL]

Fits perfecttt

Toen maar de bochtjes en Ystuk weer op zn plek gehangen, even aan elkaar getaped om te kijken waar ik in de buis moest zagen voor het gat van het Ystuk.

[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140516_133854_zpsa11b66b9.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140516_133906_zpscb5892a8.jpg"]afbeelding~][/URL]

Daarna hele uitlaat op zn plek gehangen en alles vastgehecht. Het verloopstukje van 35mm-45mm zit nog vastgetaped zodat de uitlaat makkelijk los kan.

[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140517_123503_zps2c4414ee.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140517_123515_zps1538e14b.jpg"]afbeelding~][/URL]

1 kant is dus klaar :9~ :9~ , wat een klote werk, wel leuk maar echt veel. En dan moet ik ook nog de rechterkant...

Vandaag dus maar meteen begonnen aan de rechterkant, moet toch ooit gebeuren.

Bocht van 3de cilinder:

[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140517_142040_zps23337658.jpg"]afbeelding~][/URL]

En 4e begin bocht ook klaar.

[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140517_161919_zps70e97c48.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140517_161936_zpsb49ea0c9.jpg"]afbeelding~][/URL]

Dat was het weer, vanavond ga ik weer verder denk ik en dan plaats ik morgenavond weer een update. :W

Lekker bezig jongens! *O*

Ondanks dat je het klote werk vindt om te doen ziet het er erg netjes uit allemaal!
Nu kost het even wat tijd en energie om alles netjes uit te meten en passend te maken maar als straks de uitlaat helemaal klaar is ben je dat zo vergeten :]
 
Lekker bezig jongens! *O*

Ondanks dat je het klote werk vindt om te doen ziet het er erg netjes uit allemaal!
Nu kost het even wat tijd en energie om alles netjes uit te meten en passend te maken maar als straks de uitlaat helemaal klaar is ben je dat zo vergeten :]

Dankjewel, jaa klopt, ze zijn nu af en ben blij dat ik er vanaf ben, begin volgende week even naar de vader van justin brengen, die gaat hem aflassen met tig in rvs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan