quad project yamaha 600cc

mishaaa

MF'er
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
245
Waarderingsscore
0
quadprojectlogo_zpsd05fd858.png


Hallo heren (en dames?),

Ik zal me even voorstellen. Ik ben misha 18jaar en studeer werktuigbouwkunde. Ik doe dit project deels samen met Justin, ook 18jaar.
Mijn hobbys zijn natuurlijk sleutelen.

Ik kreeg samen met een goede vriend van me een idee om een quad project te beginnen en er een blok onder te leggen van een motor. Ik zocht een quad die niet te duur was maar wel op kenteken (aangezien het blok meestal het duurste is van de quad). We kwamen al snel bij een chinese bami, een EGL Madmax. Genoeg ruimte voor een groot blok en zo nog een aantal dingen wat het toch gemakkelijker zal maken.
Wij dus contact op genomen en een paar dagen erna de quad (zonder blok) gaan ophalen met de aanhanger (die overigens 10cm te smal was..).



Eenmaal thuis aangekomen bedachten we, tja zonder blok kunnen we niet verder.
Nog even een foto met mij op de quad:



Dus maar eens gaan zoeken voor een motor. We kwamen uit bij een xj600 die toevallig in de buurt te koop stond.
Dus wij maar gaan kijken.




Meteen maar meegenomen en heeft justin hem nog naar huis gereden.




Specs van de motor:
600cc 4 cilinder, 6 versnellingen, 75pk luchtgekoeld. Genoeg voor een quad dus.

Even foto met motor en quad samen:



Eenmaal thuis meteen de quad en motor gestript en het blok eruit gehaald. DryFit in de quad en het paste perfectt:cheer:
Fotos zeggen meer dan woorden:









Wij natuurlijk helemaal blij omdat alles gewoon veel beter paste dan we gedacht hadden. Met name ook de benzinetank. Bij de meeste quads valt die deels in het frame, bij deze ligt die er mooi op waar door die niet in de weg ligt voor het blok, en we dus geen nieuwe hoeven te lassen. Weer een meevaller!

We zijn al veel verder, maar om alles in 1 update te gooien is saai.

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Jaa ben nog aan het kijken of het.mogelijk is om 4 slangen op 1 punt te krijgen, en hoe je het luchtdicht aan elkaar krijgt etc.
 
Ik heb ooit eens een stuk vijverslang gebruikt voor de toevoer naar m'n luchtfilterbox, is nog verbazend hittebestendig :Y en vorm vast onder scherpe bochtjes. Zijn ook T en Y stukken voor te krijgen. Misschien een idee?

Groet Rucarodi...
 
Jaa ik ga zoiets denk ik maar eens proberen, zou niks anders weten.
Maar dat is het probleem, hoe krijg je dat ystuk netjes op die luchtfilterbox, stevig en luchtdicht? Pvc lijm is luchtdicht alleen het plak oppervlak is maar minimaal dus stevig zal het denk ik niet zijn.
 
Jaa daar was ik ook al aan het denken, maar ze moeten wel de diameter hebben van de aansluiting van de carb.
Daar is altijd wel een verloop aan te vogelen.
Zeker als je de originele inlaatrubbers gebruikt....(die keiharde krengen die er zo moeilijk af gaan....).....

Of toch een paar leuke K&N filters, dan ben je sneller klaar.
Eventueel een stage kitje erop, zodat een en ander toch net iets beter af te stellen is....


Cycle Shop in Heerlen heeft ook vaak goede ideeën....
 
Daar is altijd wel een verloop aan te vogelen.
Zeker als je de originele inlaatrubbers gebruikt....(die keiharde krengen die er zo moeilijk af gaan....).....

Of toch een paar leuke K&N filters, dan ben je sneller klaar.
Eventueel een stage kitje erop, zodat een en ander toch net iets beter af te stellen is....


Cycle Shop in Heerlen heeft ook vaak goede ideeën....

Deze inlaatrubbers waren nog hardstikke soepel, en gingen er makkelijk vanaf.

Ik ga wel eens iets proberen met pvc en slangen, als dat niet werkt misschien toch maar wat uit plaatmateriaal maken danmaar.
 
ik zou er geen open luchtfilter op doen nee, Dat spul das niets. Ja voor brommerkes is het wel wat maar neem aan dat je niet het risico wilt lopen met zo'n blok.
goede luchtfilter is belangrijk.
Je zult niet de 1e zijn die door stof een blok in de soep laat lopen.
 
Wat was de inhoud van het originele blok van de quad ?

Je past de uitlaat al aan, en dan nu eventueel de originele luchtfilterhuis voor een 125/250je ?? gebruiken voor een 600 ?

Je kan aardig sleutelen en hebt leuke ideen maar ik zou toch ook maar s goed kijken naar die soort dingen.
Maar goed, wellicht blijkt alles toevallig precies uit te komen en loopt t allemaal direct in 1 x goed *D
 
Orgineel was die 300cc, maar de luchtfilterbox is evengroot als die van de xj, alleen heeft de xj 4 aansluitingen en de quad maar 1, dus als ik daar 4 aansluitingen op maak heb ik precies hetzelfde :)
 
Kun je niet gaan werken met polyester? Zelf een malletje ergens van knutselen en dan mooi in elkaar harsen en doen? Mooi werk! Kun je alles maken zoals je zelf wilt. En anders zou ik mooi van plaatstaal iets in elkaar zetten met de juiste leidingen naar de carburateurs.

Mooi karweitje! Succes! Ik heb er een te slecht beeld van om echt met een duidelijke oplossing te komen qua pijpjes van luchtfilterbox naar carburateurs, sorry.
 
Er zijn ook veel mogelijkheden, maar de kunst is de simpelste weg te pakken die ook goed werkt.
We hebben misschien als een ontwerp die gaat werken met pvc pijp.
 
Update 6:

Weer even een update van mijn kant.

Donderdag na het werk even de ketting opgehaald bij de motorzaak.



thuis maar meteen de ketting erop gelegd en de ketting gespannen. Krijg alleen die verrekte schakel er maar half op...




Ook kwam ik met schrik erachter dat onder het kettingdeksel van het kleine tandwiel op het blok het gewoon verstopt zat met zand met olie enzo. Alles maar eruit proberen te scheppen met een schoevendraaier en erna schoon gespoten met remreiniger.

Dit kwam er uit:



en na het schoonmaken



En vandaag eindelijk de uitlaatjes opgehaald.

Even de sexy fotos :9~ :9~





Ook maar van stage nieuwe boutjes meegenomen voor de uitlaatjes vast te zetten.



en nu het slechte nieuws... Uitlaatjes zijn door het lassen licht krom getrokken..
Ik dus flink balen maarja, is niks aan te doen en probeer er maar het beste van te maken.

Tot de volgende update!
 
Troep rond een tand/kettingwiel is heel normaal. Standaard eens in de zoveel tijd even leegfrutten.

Zonde dat je uitlaten zijn krom getrokken, vrij slordig ook. Ik dacht trouwens dat je ze zelf al had gelast? Of had je ze alleen licht vastgezet om het daarna door een ander af te laten maken?
 
Jaa heb ze vastgehecht en laten aflassen door de vader van justin.
Maarja dat is rvs he, koelt heel langzaam af, en trekt daarom snel krom.
 
Remmenreiniger 4 the win :D

TIP:
Gewoon remmenreiniger van de action gebruiken.
Die is goedkoop en zeer fijn zit ook goede druk op.
(Ik nam voorheen ook dat soort spul altijd bij de dealer mee,dus merk. En die van action vind k zelfs nog beter. en scheelt echt een berg aan geld)
 
Mijn ervaring is dat de remmenreiniger van de action veel slechter werkt dan die van Motip. Kleinere bussen, minder reiniging en minder druk. Koop liever een doos Motip of twee dozijn en je krijgt het voor dezelfde prijs bij een automaterialenzaak.

Mooi projectje, zou ook wel zoiets willen doen, maar helaas ontbreekt mij de ruimte en tijd.
 
Hé, wat vervelend van je uitlaten! Al geprobeerd om ze te monteren?

Mijn uitlaat laat ik ook aflassen terwijl ze op de buggy zitten. Dan zal hij wel op de trailer naar een vriend van me moeten, dat wordt ook een leuke eerste reis *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan