quad project yamaha 600cc

mishaaa

MF'er
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
245
Waarderingsscore
0
quadprojectlogo_zpsd05fd858.png


Hallo heren (en dames?),

Ik zal me even voorstellen. Ik ben misha 18jaar en studeer werktuigbouwkunde. Ik doe dit project deels samen met Justin, ook 18jaar.
Mijn hobbys zijn natuurlijk sleutelen.

Ik kreeg samen met een goede vriend van me een idee om een quad project te beginnen en er een blok onder te leggen van een motor. Ik zocht een quad die niet te duur was maar wel op kenteken (aangezien het blok meestal het duurste is van de quad). We kwamen al snel bij een chinese bami, een EGL Madmax. Genoeg ruimte voor een groot blok en zo nog een aantal dingen wat het toch gemakkelijker zal maken.
Wij dus contact op genomen en een paar dagen erna de quad (zonder blok) gaan ophalen met de aanhanger (die overigens 10cm te smal was..).



Eenmaal thuis aangekomen bedachten we, tja zonder blok kunnen we niet verder.
Nog even een foto met mij op de quad:



Dus maar eens gaan zoeken voor een motor. We kwamen uit bij een xj600 die toevallig in de buurt te koop stond.
Dus wij maar gaan kijken.




Meteen maar meegenomen en heeft justin hem nog naar huis gereden.




Specs van de motor:
600cc 4 cilinder, 6 versnellingen, 75pk luchtgekoeld. Genoeg voor een quad dus.

Even foto met motor en quad samen:



Eenmaal thuis meteen de quad en motor gestript en het blok eruit gehaald. DryFit in de quad en het paste perfectt:cheer:
Fotos zeggen meer dan woorden:









Wij natuurlijk helemaal blij omdat alles gewoon veel beter paste dan we gedacht hadden. Met name ook de benzinetank. Bij de meeste quads valt die deels in het frame, bij deze ligt die er mooi op waar door die niet in de weg ligt voor het blok, en we dus geen nieuwe hoeven te lassen. Weer een meevaller!

We zijn al veel verder, maar om alles in 1 update te gooien is saai.

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
True, ookal ben je technisch gezien.gewoon verzekerd, komen ze vaker met smoesjes waarom je je geld toch niet krijgt zoals te hard rijden etc.. ik spreek uit ervaring :r
Uitsluitingsgronden zijn juist dingen obv je niet verzekerd bent. Technisch gezien :)

Daarnaast zijn er idd allerlei voorwaarden om zo min mogelijk te hoeven uitkeren.
 
Ik heb een quad geen motor met zijspan. En hier gaat het om de verandering van 2 naar 3 wielen, dus geen vergroting van de motorinhoud.
 
Aanvulling op update 2:

Paar dagen terug nog RVS besteld voor te bochten vanaf de cilinders totaan het Ystuk. Dit verwacht ik komende week binnen te hebben. Totdan kan ik niet echt verder, alleen kleine dingen zoals aflassen en elektra.
Bochtjes heb ik er 12 van besteld, maar ik had een bestelfout gemaakt maar is al opgelost.



Reageren is niet verboden haha :)
 
Laatst bewerkt:
klopt, heb erna een mail gekregen dat ze het veranderd hebben en me er 12 sturen. En nee, ik heb besteld uit Duitsland, daar is de BTW nog 19% :)
 
Ik heb een quad geen motor met zijspan. En hier gaat het om de verandering van 2 naar 3 wielen, dus geen vergroting van de motorinhoud.

Ja dat had ik begrepen ja. Maar het gaat om de categoriekeuring. Die kost € 55,00 ongeacht het soort voertuig. Behalve als je voertuig wat jonger is dan 1998. Dan mag je naar de RDW Lelystad, gaan ze remproeven, stabiliteits en dat soort grapjes uit halen. Dat kost ongeveer € 800.00.

Meer info over keuringen vind je hier. Gaat over zijspannen, maar telt voor quads net zo. Of je er nu blij mee bent of niet..........

Zijspannen en de wet
 
Er is een verschil tussen 1. "niet verzekerd" en 2. "verzekering die (mogelijk) niet uitkeert bij brokken" :Y :Y
Punt 2 is hier van toepassing

Niet.

Verzekering is verplicht de benadeelden schadeloos te stellen. Verzekering betaald dus 'gewoon'.






Alleen zullen ze die kosten weer op jou gaan verhalen.
 
Ja dat had ik begrepen ja. Maar het gaat om de categoriekeuring. Die kost € 55,00 ongeacht het soort voertuig. Behalve als je voertuig wat jonger is dan 1998. Dan mag je naar de RDW Lelystad, gaan ze remproeven, stabiliteits en dat soort grapjes uit halen. Dat kost ongeveer € 800.00.

Meer info over keuringen vind je hier. Gaat over zijspannen, maar telt voor quads net zo. Of je er nu blij mee bent of niet..........

Zijspannen en de wet

Ohzoo! Dankjewel, mijn quad is van 2012 maar het blok van 1989 dacht ik.
 
Ohzoo! Dankjewel, mijn quad is van 2012 maar het blok van 1989 dacht ik.

Dan wordt het quadje voor in het weiland, denk ik zo. Ik neem aan dat de verzekering niet klakkeloos een verdubbeling van de cilinderinhoud accepteerd. Als er niks gebeurt is er niks aan de hand natuurlijk. Maar als je bij een ongeval betrokken raakt, zullen ze zich wellicht nog eens achter de oren krabben.......

Succes met de inbouw, als je 18 bent hoor je ook zulke dingen te bouwen!
 
Dan wordt het quadje voor in het weiland, denk ik zo. Ik neem aan dat de verzekering niet klakkeloos een verdubbeling van de cilinderinhoud accepteerd. Als er niks gebeurt is er niks aan de hand natuurlijk. Maar als je bij een ongeval betrokken raakt, zullen ze zich wellicht nog eens achter de oren krabben.......

Succes met de inbouw, als je 18 bent hoor je ook zulke dingen te bouwen!

jaa snap ik... is ook allemaal niet zo makkelijk. Maar je kunt ook gewoon een 1000cc raptor rijden autorijbewijs, dus waarom geen 600?
 
Update 3:

Goedenavond.

Bij deze weer een update van mijn kant.

Vandaag nog een aantal dingen gedaan. Ik ben begonnen met het aflassen van de ophanging van het blok. Daarvoor moest de quad de lucht in. Zo gezegd zo gedaan.



Hier zie je hoe perfect het blok tussen het frame valt.



Daarna aan de dempers begonnen.
Ik heb de linker demper gemonteerd op het frame en zag toen dat de linkpijp niet ging passen. Hij had totaal de verkeerde hoek, dus hier moest de zaag in.




Binnenkant demper:



Dus doorgezaagd, linkpijp in goede hoek afgezaagd met de afkortzaag en toen afgelast en gladgeslepen (moet nog verder afgewerkt worden).




Hier zie je goed het verschil tussen voor en na de aanpassing.



Toen maar weer gemonteerd op de quad en de 60graden bocht erop gezet, past perfect.




Daarna ook maar de andere kant gedaan.
Hier zie je beide dempers gemonteerd en klaar.



Gruwelijkkkk 8-)



Hopelijk krijg ik snel het rvs binnen zodat ik aan de rest van de uitlaat kan beginnen en nog even een ketting halen en kunnen we eens gaan rijden *O*
Reageren is niet verboden!


Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan