quad project yamaha 600cc

mishaaa

MF'er
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
245
Waarderingsscore
0
quadprojectlogo_zpsd05fd858.png


Hallo heren (en dames?),

Ik zal me even voorstellen. Ik ben misha 18jaar en studeer werktuigbouwkunde. Ik doe dit project deels samen met Justin, ook 18jaar.
Mijn hobbys zijn natuurlijk sleutelen.

Ik kreeg samen met een goede vriend van me een idee om een quad project te beginnen en er een blok onder te leggen van een motor. Ik zocht een quad die niet te duur was maar wel op kenteken (aangezien het blok meestal het duurste is van de quad). We kwamen al snel bij een chinese bami, een EGL Madmax. Genoeg ruimte voor een groot blok en zo nog een aantal dingen wat het toch gemakkelijker zal maken.
Wij dus contact op genomen en een paar dagen erna de quad (zonder blok) gaan ophalen met de aanhanger (die overigens 10cm te smal was..).



Eenmaal thuis aangekomen bedachten we, tja zonder blok kunnen we niet verder.
Nog even een foto met mij op de quad:



Dus maar eens gaan zoeken voor een motor. We kwamen uit bij een xj600 die toevallig in de buurt te koop stond.
Dus wij maar gaan kijken.




Meteen maar meegenomen en heeft justin hem nog naar huis gereden.




Specs van de motor:
600cc 4 cilinder, 6 versnellingen, 75pk luchtgekoeld. Genoeg voor een quad dus.

Even foto met motor en quad samen:



Eenmaal thuis meteen de quad en motor gestript en het blok eruit gehaald. DryFit in de quad en het paste perfectt:cheer:
Fotos zeggen meer dan woorden:









Wij natuurlijk helemaal blij omdat alles gewoon veel beter paste dan we gedacht hadden. Met name ook de benzinetank. Bij de meeste quads valt die deels in het frame, bij deze ligt die er mooi op waar door die niet in de weg ligt voor het blok, en we dus geen nieuwe hoeven te lassen. Weer een meevaller!

We zijn al veel verder, maar om alles in 1 update te gooien is saai.

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Mooi project heren!

Ik was even op zoek gegaan na je reactie op mijn buggy project.

Wat een ander ook al gezegd heeft, let je wel op dat je nu veel meer vermogen krijgt op je apparaat dan dat het chassis, achteras, lagers etc. eigenlijk op berekend is? Wanneer hij rijdt moet je heel voorzichtig gaan testen, ook al zal het flink jeuken om dat gas open te gooien.

Korte ritjes maken, telkens iets meer vermogen, en tussendoor telkens stoppen om alles na te kijken. Want je zit wel met je lichaam op en met je benen naast een motorblok en sneldraaiende kettingwielen + ketting etc. Je moet er niet aan denken dat er iets gebeurd.


[afbeelding]
Verder was ik benieuwd of dat Justin ook zijn motor rijbewijs heeft... :+
Hij heeft er in ieder geval niet het pak, laarzen en handschoenen voor aan.. ;)


Succes met het project, hou ons op de hoogte. Ik ben heel benieuwd! Over enkele maanden een off-road wedstrijdje? :j

dankjewel!

We moeten idd maar eens een aantal dingen gaan vervangen zoals remmen en lagers, ben anders bang dat het eens fout gaat.
Nee justin heeft geen motor rbw, maarja dat terzijde haha.

En jahoor, ik wil wel eens een stukje gaan racen, en touren :).
 
hoe komen jullie eigenlijk bij 75pk ?
mijn vader heeft een xj600 en die heeft iets van 60pk op kenteken.
overal waar ik zoek kom ik ook maar 61pk tegen.

even verder gezocht dit type staat ook bekend als de FJ600 eigenlijk een snellere versie van de xj600 dus wel 75pk.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft idd 2x zoveel koppel ja, maar wat zou ik met zoveel koppel moeten op een quad, ik hoef nog niet dood haha.
 
Laatst bewerkt:
Update 4:

gister is eindelijk het rvs binnen gekomen. Heb het laten bezorgen op het bedrijf van mn pa aangezien ze eergister ookal aan mn deur waren geweest en het gewoon weer terug meegenomen.



Vanavond dus maar meteen begonnen, heb maar uurtje gewerkt aangezien ik nog ben gaan sporten. Toch nog best wat vooruit gekomen.

Pakketje opengemaakt, zeer netjes verpakt en zeer mooi spul (alles RVS) :9~ .



Meteen maar met het eerste bochtje begonnen, de 2de van links aangezien deze het moeilijkste was.





Best aardig gelukt al zeg ik het zelf *O*

Daarna aan de linkse bocht begonnen:



Beide bochtjess:




Ik krijg het allemaal niet zo netjes op de foto want ik het echt is het stukken mooier, maar ben er dik tevreden mee *O* :9~


Sorry voor de korte update maar ik heb deze via mn telefoon gedaan en daar gaat het niet zo makkelijk.
Tot zover ben ik gekomen vandaag.

Tot de volgende!!

En oja, vergeet niet te reageren :}
 
Laatst bewerkt:
Knap laswerk, alleen zou ik proberen de pijp boven de onderste chassisbuis te laten lopen.
Je rijdt hem anders zo aan de grond in het terrein...


Owja,

veel succes met afstellen, want dat die carburateurbezetting nu helemaal niet meer klopt snap je zelf ook wel, toch? })
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk! En idd kijk goed naar je afstelling, hij zal wel gewoon lopen maar let op dat hij niet te 'arm' gaat draaien straks bij het testrijden.
 
Knap laswerk, alleen zou ik proberen de pijp boven de onderste chassisbuis te laten lopen.
Je rijdt hem anders zo aan de grond in het terrein...


Owja,

veel succes met afstellen, want dat die carburateurbezetting nu helemaal niet meer klopt snap je zelf ook wel, toch? })

Ik ben toch niet van plan offroad te gaan, er komen nog straatbanden op.
En dit is de enige manier hoe de uitlaat past, het gaat niet anders :9
 
Verlicht ons, o goeroe van de carburateurs!

[afbeelding]

:)
Als ik jou moet gaan uitleggen dat de carburateurbezetting mogelijk (lees zeer waarschijnlijk) niet meer klopt nu er een compleet andere uitlaat, van een andere lengte, vorm, diameter, einddempers etc op zit dan op een standaard XJ600, dan had ik je toch veel te hoog ingeschat...... })
 
mij niet, ik vind het alleen zo jammer als mensen dat soort uitspraken doen.. 9 van de 10 keer weten ze zelf niet eens waar ze het over hebben als ze "als ik je .. moet uitleggen" of "dat ga ik je niet uitleggen" roepen.. ;)
 
mij niet, ik vind het alleen zo jammer als mensen dat soort uitspraken doen.. 9 van de 10 keer weten ze zelf niet eens waar ze het over hebben als ze "als ik je .. moet uitleggen" of "dat ga ik je niet uitleggen" roepen.. ;)
Lol.... *O*

Ik probeer in mijn leven zo weinig mogelijk onzin te verkondigen, ook op dit forum.
Als ik niet weet waar ik over praat, hou ik liever mijn mond en laat het aan de mensen over die het wel weten...... :Y


Lopen zal die, doet hij ook zonder uitlaat, maar of de verbrandingswaarden nog goed zullen zijn betwijfel ik.....

Of het verstandig is om een blok met dubbel zoveel CC's en bijna 3x zo veel vermogen op dit Chinese namaakproduct te schroeven, zonder ook maar enige aanpassing aan chassis, remmen en lagers, dát is een andere zaak.......

Ik zou er in ieder geval NIET mee rijden en gaan voor een Raptor 660 of iets dergelijks....

Bovendien vraag ik me hardop af, of een XJ600 ooit een zesbak gehad heeft en wat het nut van die overbrenging op een Quad is.......er zal flink met de tandwielen gegoocheld moeten gaan worden, om enigszins normale overbrengingsverhoudingen te bereiken, denk ik.....
 
Laatst bewerkt:
Ik wil ff inhaken.

2 18-jarigen die enthousiast met techniek bezig zijn.
Uiteraard kan je niet verwachten dat ze iets maken met de ervaring van iemand met 40 jaar in de metaal.

Geef ze opbouwende kritiek ipv zo bot afkraken.
Aan de ene kant wordt overal geroepen dat jongeren niet geintresseerd zijn in techniek, en niets fabrieken, om hier vervolgens een voorbeeld te zien dat ze keihard afgekraakt worden.

En dan maken ze iets wat finaal door midden breekt, wel een grote teleurstelling, maar een nog wijzere les.

Lekker bezig jongens, hier een 20 jarige die graag eens wat vaker met zijn handen zou willen werken *O*
 
Sorry Mark300, maar als je onderbouwde kritiek bot afkraken vind......

Natuurlijk is het mooi dat deze mannen zich hiermee bezig houden, maar ik heb liever niet dat zij erop zitten als hetgeen ze gemaakt hebben finaal doormidden breekt (bij 100 km/h).

Een quad is van nature al niet zo stabiel, o.a. door de enorm smalle spoorbreedte.

Bovendien zijn die chinezen kwalitatief in originele staat al belabberd.
Ik denk niet dat deze Chinese onderdelen bestand zijn tegen het koppel en vermogen van het Yamaha blokje....je hebt het over een verdubbeling van het koppel en een bijna verdrievoudiging van het vermogen.........

Ik zie wel mooi laswerk aan de motorsteunen en de uitlaten, maar geen enkele aanpassing aan het rijwielgedeelte zoals ophangingen, remmen etc......
 
Laatst bewerkt:
De oude eigenaar was de papieren kwijt, en heb gister een tijdelijk document opgestuurd gekregen van de RDW waarmee ik hem op naam kan zetten. Daarna ga ik hem gelijk verzekeren.

Let je er dan op dat alles wat op naam gezet is ook een geldige WAM moet hebben ?
Of je er nu mee op de weg komt of niet.
Je zal niet de eerste zijn die een gigantische boete krijgt voor een motor die helemaal uit elkaar ligt op zolder maar nu eenmaal op papier wel bestaat.
 
2 18-jarigen die enthousiast met techniek bezig zijn.
Uiteraard kan je niet verwachten dat ze iets maken met de ervaring van iemand met 40 jaar in de metaal.

Geef ze opbouwende kritiek ipv zo bot afkraken.
Aan de ene kant wordt overal geroepen dat jongeren niet geintresseerd zijn in techniek, en niets fabrieken, om hier vervolgens een voorbeeld te zien dat ze keihard afgekraakt worden.

En dan maken ze iets wat finaal door midden breekt, wel een grote teleurstelling, maar een nog wijzere les.



Alles wat niet helemaal aansluit kan wel eens als 'bot' ervaren worden omdat t niet is wat je in je enthousiasme zou willen horen. Dat mensen het dan toch zeggen is niet bot maar geeft blijk van interesse en dat ze de moeite nemen je te helpen met hun ervaring.
Meelullen en halleluja roepen kan iedereen, maar als je met brokken ernaast ligt heb je daar niets aan.
Het is opbouwende kritiek, niets geeft betere eindproducten als jeugdig enthousiasme gecombineerd met ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan