quad project yamaha 600cc

mishaaa

MF'er
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
245
Waarderingsscore
0
quadprojectlogo_zpsd05fd858.png


Hallo heren (en dames?),

Ik zal me even voorstellen. Ik ben misha 18jaar en studeer werktuigbouwkunde. Ik doe dit project deels samen met Justin, ook 18jaar.
Mijn hobbys zijn natuurlijk sleutelen.

Ik kreeg samen met een goede vriend van me een idee om een quad project te beginnen en er een blok onder te leggen van een motor. Ik zocht een quad die niet te duur was maar wel op kenteken (aangezien het blok meestal het duurste is van de quad). We kwamen al snel bij een chinese bami, een EGL Madmax. Genoeg ruimte voor een groot blok en zo nog een aantal dingen wat het toch gemakkelijker zal maken.
Wij dus contact op genomen en een paar dagen erna de quad (zonder blok) gaan ophalen met de aanhanger (die overigens 10cm te smal was..).



Eenmaal thuis aangekomen bedachten we, tja zonder blok kunnen we niet verder.
Nog even een foto met mij op de quad:



Dus maar eens gaan zoeken voor een motor. We kwamen uit bij een xj600 die toevallig in de buurt te koop stond.
Dus wij maar gaan kijken.




Meteen maar meegenomen en heeft justin hem nog naar huis gereden.




Specs van de motor:
600cc 4 cilinder, 6 versnellingen, 75pk luchtgekoeld. Genoeg voor een quad dus.

Even foto met motor en quad samen:



Eenmaal thuis meteen de quad en motor gestript en het blok eruit gehaald. DryFit in de quad en het paste perfectt:cheer:
Fotos zeggen meer dan woorden:









Wij natuurlijk helemaal blij omdat alles gewoon veel beter paste dan we gedacht hadden. Met name ook de benzinetank. Bij de meeste quads valt die deels in het frame, bij deze ligt die er mooi op waar door die niet in de weg ligt voor het blok, en we dus geen nieuwe hoeven te lassen. Weer een meevaller!

We zijn al veel verder, maar om alles in 1 update te gooien is saai.

Tot de volgende!
 
Laatst bewerkt:
Aanvulling op Update 5:

Gisteravond onverwacht de andere uitlaat ook compleet afgekregen. Maar had er geen zin meer in om om 12 uur nog te updaten.

Ik was verder gegaan met de 3de cilinder. Deze is gewoon in 1 rechte lijn door naar de overgang op 45mm. Dat was dus redelijk makkelijk alleen veel meetwerk.

Hier dus afgemaakt:



Daarna maar het bochtje van de 4de erop gezet. Deze bleek voor geen meter te passen. Toevallig had ik gister een bochtje verzaagd, dus had ik die gepakt en paste wonderbaarlijk perfect? Nou grote meevaller dus want scheelde weer een hoop tijd. *O*

Van te voren nog even dat deel van het Ystuk gezaagd, tussenstukje gemaakt en even met tape aan elkaar gebeund.




Toen maar even alles goed vastgetaped en iets tussen het begin van de bochten geduwt zodat dit niet kon verschuiven zodat ik het gat van het Ystuk kon aftekenen en erna zagen.



Hier beide bochtjes, de voorste was ik nu nog mee bezig:



Dus dat gat gezaagd, terug op het blok gemonteerd en vastgehecht.



Hier beide bochtjes klaar om naar de lasser te gaan: :9~ :9~



Ik breng ze naar de vader van justin, hij gaat ze aflassen met TIG met RVS toevoeg. *O*

Dit was het weer! Tot de volgende update
 
Het zal wel een paar pk schelen omdat een aantal cilinders direct een bocht hebben.
Maar je hebt er vast meer dan genoeg. :9~
 
Even een vraagje?:
Ik wil het blok bijspuiten, alle plekken waar het blok zilver is (wat denk ik zwart geweest is vroeger), met name de koelribben, zou ik dit gewoon zwart kunnen spuiten met hittebestendige lak van motip?
 
Even een vraagje?:
Ik wil het blok bijspuiten, alle plekken waar het blok zilver is (wat denk ik zwart geweest is vroeger), met name de koelribben, zou ik dit gewoon zwart kunnen spuiten met hittebestendige lak van motip?

Ja dat kan ;) Je hebt ook 'speciale enginepaint' maar dat komt allemaal op hetzelfde neer. Als het hittebestendig is, is het prima.
 
@worldbeater:
Die bochten gelijk aan de cilinderkop maken niks uit voor de pk's. Er wordt altijd gedacht dat zo vloeiend mogelijk VEEL beter is maar helaas is dat niet zo. De lasbochten die Mischaaa gebruikt zijn meer dan vloeiend genoeg!

@Mischaaa:
Jullie studeerden toch werktuigbouw? verras ons eens met een fraaie doorstroomberekening van die lasbochten ten opzichte van een bocht met een veel grotere radius ;)

Succes met jullie "monster quad" *D altijd lachen zo'n lekker "zinloos" project maar dan heel positief bedoeld he! Je moet soms dingen doen omdat ze kunnen of vet zijn of omdat je er zin in hebt! Niet omdat het nodig is....

Later,

Loek
 
@worldbeater:
Die bochten gelijk aan de cilinderkop maken niks uit voor de pk's. Er wordt altijd gedacht dat zo vloeiend mogelijk VEEL beter is maar helaas is dat niet zo. De lasbochten die Mischaaa gebruikt zijn meer dan vloeiend genoeg!

@Mischaaa:
Jullie studeerden toch werktuigbouw? verras ons eens met een fraaie doorstroomberekening van die lasbochten ten opzichte van een bocht met een veel grotere radius ;)
Dat hoeft niet.
Dat hebben vele voor ons al gedaan, en is gewoon te vinden op internet :)

Overigens denk ik dat in dit geval het verschil marginaal is #gokjeopafstand
Succes met jullie "monster quad" *D altijd lachen zo'n lekker "zinloos" project maar dan heel positief bedoeld he! Je moet soms dingen doen omdat ze kunnen of vet zijn of omdat je er zin in hebt! Niet omdat het nodig is....

Later,

Loek
 
misschien heb ik het over het hoofd gelezen/niet gezien. Maar mag ik vragen of dit echt een asfalt racer wordt of wil je er ook nog meer het zand/gravel paden rijden .??

Je hebt er idd overheen gelezen, staat tussen de reacties.
ik wil er wegbanden op leggen en voornamelijk op asfalt rijden, en af en toe eens een stukje offroad.

Of zo gemotiveerd dat je vrij hebt genomen })

Ik ga voor 1uur niet naar school nee... Volgensmij komt het je bekend voor he _O-
 
heren, ik heb nog een vraagje, misschien hebben jullie een oplossing.
Ik was aan het kijken hoe we de luchtfilterbox gingen monteren. Maar de xj box ging niet passen. Nu zoeken we een oplossing en met meest voor de handliggende is de box van de quad gebruiken en dan aanpassen.

Hier even wat fotos:






Het meest voor de hand liggende lijkt me een pvc aansluiting maken op de box (die enkele slang vervalt dus sws), en hier 4 flexibele slangen op aansluiten die naar de carbs gaan. Maar of dit mogelijk is ivm hoeveelheid lucht die de carbs nodig hebben weet ik niet. Iemand die kan helpen? Of zelfde een betere/makkelijkere oplossing heeft?

Gr misha
 
Laatst bewerkt:
Powerfilters zijn het makkelijkste natuurlijk maar daar zijn de meningen sterk over verdeeld.

Ik denk dat jouw idee helemaal nog zo gek niet is.
 
Ik ben ook niet echt fan van powerfilters, harder geluid, meer verbruik, zooi die je blok in vliegt enzo. Andere mensen die mijn idee goed vinden of een beter idee hebben?
 
Als we het over verbruik gaan hebben voor een funquad..het hoeft geen bluemotion voorbij te streven denk ik zo..als het de bedoeling is dat je op de weg blijft met dat ding zou ik gewoon powerfilters monteren, gewoon goede filters gebruiken die met filterolie zijn bewerkt.

Moet je natuurlijk wel de afstelling bijstellen ivm optimaal mengsel.
 
Ik vind powerfilters niet echt iets, ook qwa onderhoud enzo. Heb het gehad op een scooter en dat was al veel voor 1 filter, laat staan 4...
 
wordt geen off-road zo te zien, anders spring je je uitlaatbochten plat. Vering nog aanpassen omdat je het netto gewicht verhoogd?
 
Heeeeel erg vet dit project
Heb zelf ook nog overwogen een quad te kopen, maar werd toch een motor.. :p
Beide gaat helaas niet lukken


Ga zo door, ziet er netjes en goed uit allemaal!
Wat die filters betreft.., ikzelf zou er gewoon van die losse filters rechtstreeks op de carbs monteren
Volgens mij moet dat prima kunnen met die k&n filters
Maar denk dat jullie al wel een mooiere oplossing in gedachten hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan