Motor op afbetaling, doen of niet doen?

Yup, mijn iphone was met abbo 75 euro goedkoper (over 2 jaar doorgerekend) dan een sim only + los toestel.

Maar dat staat verder los van deze discussie.

Ben ik met je eens. Maar wilde toch even reageren op het 'argument'.

Het gaat over lenen voor een motor, maar ondertussen gaat het over hypotheken en leningen voor hele andere dingen :+
 
Met die op Euribor gebaseerde hypotheekrente heb je veel mazzel. Maar een hypotheek zul je nu niet meer kunnen afsluiten tegen die condities. De vergelijking gaat dus voor jou op maar is niet algemeen geldig.

Het is geen kwestie van mazzel. Het is een kwestie van nuchter nadenken, je niet bang laten maken door hypotheekadviseurs die je van alles willen aansmeren en je offertes goed doorlezen en lezen wat er staat en niet wat jij hoopt dat er staat. En dat geldt voor elke vorm van leningen en financieringen.
 
M'n maat kocht ook dingen op afbetaling, en dat probleem werd een luie stoel, makkelijk erin, maar moeilijk eruit. Hij ligt nu nog krom om dingen af te betalen. Ik zou lekker gaan sparen! Tegen de tijd dat je het geld hebt is die nog goedkoper ook, of heb je een nieuwer model!
 
Het blijft maar door gaan en het mooiste is nog wel dat TS een pagina of 3 a 4 terug al aangegeven heeft het niet te gaan doen _O-

Met al die meningen hier zou een Poll zeker niet misstaan.
 
Whaha.. je neemt een lening om het spaargeld dat je hebt te behouden voor tegenvallers :D
Nu moest ik even lachen :D

Gelukkig moet ik ook om jouw reactie lachen. Blijkbaar snap je het niet, gelukkig ligt dat niet aan mij maar aan jezelf.

En gelukkig is er iemand anders die het al half uitlegt aan je dus misschien snap je het dan wel.

Lekker 4jr wachten tot je precies genoeg geld heb voor een motor, daarna geen cenr meer op je spaar. Gaat een week later je auto of wasmachine kapot...
Ik reed al 4jr rond op een motor, zou auto of iets anders kapot gaan, kon ik het laten maken.
Maar ik snap al het gediscussier hier niet zo. Jij betaalt de lening toch niet??
 
Ik heb er voor gekozen een lening aan te gaan om het spaargeld wat ik had te behouden voor tegenvallers. Heb een auto, heb een huis, gaat er wat kapot, heb ik toch nog geld op de rekening staan..........................

Wat ik hier lees is natuurlijk niet echt heel handig! Dit lijkt op geld door de wc spoelen! :N
Zelfs minder slim dan gewoon een lening aangaan om de motor van je dromen toch te kunnen kopen.

Je neemt een lening terwijl je gewoon wel zelf geld hebt. Vandaag de dag krijg je voor eigen geld op een spaarbank 0-0.5% rente. Bij lening betaal je nu al snel 4-6% rente (en soms nog veel meer)
Je wilt geld achter de hand hebben voor calamiteiten. Dat kan ik snappen. Maar dan de manier hoe?

Is dan alles bij elkaar opgeteld niet slimmer om de motor van je eigen geld te kopen en daarnaast een continu-krediet-rekening te nemen. Dan heb je even goed een buffer en daarnaast betaal je, zolang je de krediet-rekening niet aanspreekt of hoeft aan te spreken, geen cent rente.
Resultaat hetzelfde, alleen wel een heel stuk goedkoper!!!

nb Dit bedenk ik me nog een tijdje later...................
Een Credit-Card is ook nog wel eens een enkele keer heel makkelijk in het buitenland. Soms is het alleen mogelijk om met de CC te betalen. Mijn krediet staat al vele jaren op nul-komma-niks. (bijna dan) Een enkele keer in mijn vakantie heb ik idd "krediet" moeten nemen voor een kleine betaling, bijv. voor tanken, omdat andere manier niet mogelijk was! Wel blijft er altijd een flinke buffer, die tot geldopname geen ene cent kost!!
 
Laatst bewerkt:
Zal ik eens een situatie schetsen waarin het níet geheel onverantwoord zou zijn?

Als je:
- zojuist een vast contract hebt gekregen bij een goed draaiend bedrijf, met een dik salaris
- geen andere betalingsverplichtingen hebt (b.v. alimentatie, hoge huur/hypotheek)
- na professioneel, onafhankelijk financieel advies in te winnen een consumptief krediet aangaat bij een goede, stabiele partij die bij jou past
- de motor goed verzekert voor diefstal en voor schade door eigen schuld.
- niet van plan bent binnenkort een huis te gaan kopen

Maar ik moet zeggen dat zelfs in dat geval je beter een paar maanden kunt wachten. Als je dat geduld niet hebt, is een krediet een oplossing.
 
En worden allerlei andere dingen die je bij banken doet veeeeel duurder. Of sluit een bank.
Is dat een probleem?
Zonder lenen valt een economie op z'n gat, ook onhandig.
Dat betekent niet dat je voor van alles en nog wat zou moeten lenen..
Met lenen kan een economie trouwens nog veel harder op z'n gat vallen.

Lekker 4jr wachten tot je precies genoeg geld heb voor een motor, daarna geen cenr meer op je spaar.
Je had natuurlijk ook eerder kunnen beginnen met sparen.. hebben je ouders geen (kinder)spaarrekening voor je geopend?
En hij rijdt nu al lekker motor.
 
Laatst bewerkt:
Wel grappig.. want we hebben hier op het kantoor v.d. week nog een iphone 6s gekocht incl abbo. omdat dat voordeliger was dan een sim-only + los toestel :Y

In veel gevallen heb je gelijk, maar het is niet altijd zo.

Dan ga ik je graag even helpen. De Apple iPhone 6s wordt los aangeboden voor 767,- (idioot bedrag, maar goed iedereen z'n keuze). Datzelfde toestel gaat op afbetaling weg voor 24 x 54,- = 1.296,-. Je moet wel heel wat via die telefoon 'lullen' voor het verschil.

Maar feitelijk is het natuurlijk off topic. Ergens zoeken we in ons brein allemaal een gedoog excuses om een verleidelijk aanbod te accepteren. Verleidelijk leggen we graag uit als financieel voordeel maar het gaat vaak om iets wat we graag willen hebben. En dat kan een telefoon zijn maar ook een motor.
 
Laatst bewerkt:
Dan ga ik je graag even helpen. De Apple iPhone 6s wordt los aangeboden voor 767,- (idioot bedrag, maar goed iedereen z'n keuze). Datzelfde toestel gaat op afbetaling weg voor 24 x 54,- = 1.296,-. Je moet wel heel wat via die telefoon 'lullen' voor het verschil.

Maar feitelijk is het natuurlijk off topic. Ergens zoeken we in ons brein allemaal een gedoog excuses om een verleidelijk aanbod te accepteren. Verleidelijk leggen we graag uit als financieel voordeel maar het gaat vaak om iets wat we graag willen hebben. En dat kan een telefoon zijn maar ook een motor.

Oke, ik betaal nu 45 euro per maand en moest 145 euro bijbetalen voor het toestel (2jaar abbo). Zelfde abbo zonder toestel (sym only) kost me 25euro. Ik betaal nu dus 20 euro per maand meer.

24x20+145= 625

Wil je mij nog even uitleggen waarom ik dan beter die losse kan kopen? Die was overigens 699 toendertijd
 
Iklees hier al een paar keer dat als je oa maar een goede baan hebt je rustig wat kan lenen.
Maar bij ons in de sector begint het een beetje een trend te worden om hen die met pensioen gaan te vervangen voor uitzendkrachten.
En ik heb begrepen dat dit voorlopig niet zal veranderen.
zo heb ik collega's die al 6 jaar via een uitzend contract werken zonder al te veel zekerheden.
Dus hoe zeker kan je zijn of je je baan nog hebt 2 jaar na afsluiten van die lening.

Mijn sector is overigens het openbaar vervoer.
 
Los daarvan, met een jaarcontract weet je zeker dat je een jaar werk hebt, met een vast contract kan het gewoon morgen over zijn.

Daarom blijft mijn strekking, als ik het geld niet heb kan ik het niet kopen.
 
Oke, ik betaal nu 45 euro per maand en moest 145 euro bijbetalen voor het toestel (2jaar abbo). Zelfde abbo zonder toestel (sym only) kost me 25euro. Ik betaal nu dus 20 euro per maand meer.

24x20+145= 625

Wil je mij nog even uitleggen waarom ik dan beter die losse kan kopen? Die was overigens 699 toendertijd

E 45,- per maand! En dan vinden wij het met zijn allen gek dat onze jeugd schulden heeft :X In geen 45k. jaar dat ik E 45,- per maand uit geef voor een f.cking telefoon abonnement.
 
Laatst bewerkt:
E 45,- per maand! En dan vinden wij het met zijn allen gek dat onze jeugd schulden heeft :X In geen 45k. jaar dat ik E 45,- per maand uit geef voor een f.cking telefoon abonnement.

Lees mijn verhaal nog eens.... Op termijn ben ik zo goedkoper uit. Als ik dan nu 20 e per maand meer uitgeef om over 2 jaar 75 euro te besparen, wat boeit het dan?
 
Gelukkig moet ik ook om jouw reactie lachen. Blijkbaar snap je het niet, gelukkig ligt dat niet aan mij maar aan jezelf.

En gelukkig is er iemand anders die het al half uitlegt aan je dus misschien snap je het dan wel.

Lekker 4jr wachten tot je precies genoeg geld heb voor een motor, daarna geen cenr meer op je spaar. Gaat een week later je auto of wasmachine kapot...
Ik reed al 4jr rond op een motor, zou auto of iets anders kapot gaan, kon ik het laten maken.
Maar ik snap al het gediscussier hier niet zo. Jij betaalt de lening toch niet??



Kijk, hieronder -en direct na jouw post- iemand die exact hetzelfde denkt als ik en het ook niet helemaal begrijpt:

Ik heb er voor gekozen een lening aan te gaan om het spaargeld wat ik had te behouden voor tegenvallers. Heb een auto, heb een huis, gaat er wat kapot, heb ik toch nog geld op de rekening staan..........................

Wat ik hier lees is natuurlijk niet echt heel handig! Dit lijkt op geld door de wc spoelen! :N
Zelfs minder slim dan gewoon een lening aangaan om de motor van je dromen toch te kunnen kopen.

Je neemt een lening terwijl je gewoon wel zelf geld hebt. Vandaag de dag krijg je voor eigen geld op een spaarbank 0-0.5% rente. Bij lening betaal je nu al snel 4-6% rente (en soms nog veel meer)
Je wilt geld achter de hand hebben voor calamiteiten. Dat kan ik snappen. Maar dan de manier hoe?

Is dan alles bij elkaar opgeteld niet slimmer om de motor van je eigen geld te kopen en daarnaast een continu-krediet-rekening te nemen. Dan heb je even goed een buffer en daarnaast betaal je, zolang je de krediet-rekening niet aanspreekt of hoeft aan te spreken, geen cent rente.
Resultaat hetzelfde, alleen wel een heel stuk goedkoper!!!
 
Kijk, hieronder -en direct na jouw post- iemand die exact hetzelfde denkt als ik en het ook niet helemaal begrijpt:

Ik denk dat hij het wat ongelukkig formuleert maar het is zeker geen vreemde of verkeerde redenatie. Sluit je een DK af terwijl je genoeg cash hebt dan is dat niet handig. Toegegeven... Maar bij het afsluiten van een hypotheek komt het veel voor.
Hogere maandlasten en cash in eigen zak houden als buffer voor onvoorziene / voorziene situaties. Bijvoorbeeld ouderschapsverlof, onverwachte ww.... etc....
Of je cash (geheel/gedeeltelijk) inleggen en geen/amper geld beschikbaar hebben voor onvoorziene situaties. Waarschijnlijk ga je daar dan weer een verzekering voor afsluiten (bijvoorbeeld voor ww).
 
Terug
Bovenaan Onderaan