How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
@Ian, met mij gaat het redelijk goed,,spierpijn overal en een beetje gekneusd. Verder alles ok. Ik ben achterop een paniekstopper in een koekblik geklapt en kon geen kant meer op. Ik remde mijn achterwiel de lucht in en zo raakte ik de auto. Daarna vloog ik een paar meter door en belande op het asfalt. De BB is op zijn zij gevallen daarna en is dus plat aan 1 kant. Het subframe gaan we er eerst maar vanaf halen en daarna verder kijken.

@ Jornf1, vertel eens hoe je precies te werk bent gegaan? Vind ik wel interessant op dit moment :Y
 
@ Jornf1, vertel eens hoe je precies te werk bent gegaan? Vind ik wel interessant op dit moment :Y

Je neemt gewoon wat kleine stukjes duplo/lego. Doe je in een glazen potje, wat MEK erbij, dan laten staan. Hoe kleiner de stukjes, hoe sneller ze oplossen. Als je het potje afdekt kun je het makkelijk een dag of 2 laten staan. Kwestie van proberen. Als het goedje ongeveer zo dik is als vla (of iets dikker) dan kun je het met een plamuurmes aanbrengen. Ik heb op een aantal plaatsen aan de voorzijde wat karton er tegen aangeplakt, om zo de vorm van de kuip beter te kunnen volgen.

Als het is uitgehard (dag in de zon of bij de kachel) kun je het schuren. Kan zijn dat er dan nog wel wat gaatjes in gekomen zijn, maar dan kun je het bovenstaande gewoon weer herhalen. Je kunt beter wat minder MEK eerst doen, anders kun je heeeeel lang wachten tot alles is opgelost en de juiste dikte heeft.

Als je het glazen potje niet afdekt, gaat het sneller, maar dan moet je wel op blijven letten dat het niet te snel gaat.

Succes ermee!!! *O*
 
Leuk spul dat MEK, maar pas wel op. Ik heb ook wel eens met dat spul gewerkt en je moet het niet inademen. Het wordt ook gebruikt als PVC-reiniger cq lijm, je wordt er echt knetterstoned :+ van, maar dan wel op de verkeerde manier ( en een knallende hoofdpijn naderhand ). |(

Maar even een vraagje. Je kunt tegenwoordig op de computer ook decals maken, maar zijn die dingen bestand tegen lak. Ik zou ze willen gebruiken op mijn tank, dus aanbrengen na het spuiten van de kleur, maar voor de blanke lak. :?
 
heb mijn carterdeksel laten poedercoaten maar onder de chroom was het zoals gedacht een drama. toch laten coaten met de veronderstelling deze van de winter strak te trekken en herspuiten. heb dus eens een vraagje aan de spuiters: kan dat eigenlijk wel?
 
Misschien niet helemaal relevant, maar heeft iemand ervaring met zo'n elektrische verfspuit van Wagner? Zo ja, welk type is dan aan te raden?

Heb ook nog wel wat dingetjes te spuiten, en een dergelijk apparaat lijkt me beter dan een spuitbus. Nu investeren in een complete compressor met alle toebehoren gaat me wat ver voor dat incidentele spuitwerk.
 
Hallo,

Ik zag dat hier wel wat (goede) spuiters op het forum zitten, en waarvan sommigen met een satajet 2000 spuiten. Zelf heb ik deze spuit sinds kort tweedehands kunnen kopen alleen heb ik er nog wat vragen over:
- Hoe verwijder ik de air cap van de spuit?
- Hoe stel ik de luchtdruk af; moet ik hem op de gewenste druk instellen met de haan ingedrukt of juist niet? En bij het afstellen van de druk, op welke stand moet de luchtinstelling staan? (I, II, III)

Verder heb ik nog een vraag over lak:
- Welke lak is het moeilijkste te spuiten; Metallic of gewone Basislak
- Is zilver veel moeilijker te spuiten dan zwart (voorbewerking niet meegerekend)

Alvast bedankt,

groeten Willard
 
Misschien niet helemaal relevant, maar heeft iemand ervaring met zo'n elektrische verfspuit van Wagner? Zo ja, welk type is dan aan te raden?

Heb ook nog wel wat dingetjes te spuiten, en een dergelijk apparaat lijkt me beter dan een spuitbus. Nu investeren in een complete compressor met alle toebehoren gaat me wat ver voor dat incidentele spuitwerk.

Ja, heb ik ervaring mee! leuk om de schutting mee in de carboleum te zetten, verder heb je er ECHT niets aan. Spuitbussen geven een goed resultaat, mits... (ja, je een beetje handig bent). Een compressor heb je al voor zo'n 100 eypo's, spuitje nog een keer 40, presto! het beste resultaat!

Sterkte! :W

edit: compressor kun je ook nog gebruiken voor je luchtsleutel, je kunt er je blok mee schoonspuiten, banden op pompen, je kunt het zo gek niet bedenken!
 
Laatst bewerkt:
heb mijn carterdeksel laten poedercoaten maar onder de chroom was het zoals gedacht een drama. toch laten coaten met de veronderstelling deze van de winter strak te trekken en herspuiten. heb dus eens een vraagje aan de spuiters: kan dat eigenlijk wel?

Een chromen carterdeksel ! Ik denk eerder aluminium. Aluminium is goed te spuiten, maar de voorbewerking moet wel secuur gebrueren. Liefst eerst glas(of zand)stralen, primen, en dan aflakken! Als de voorbewerking niet secuur genoeg is gedaan, komt/zit er een oxidelaag tussen de aluminium basis en de laklaag, gaat onverbiddelijk bladderen, vroeger of later. Of anders anodiseren, is ook mooi.
 
Hallo,

Ik zag dat hier wel wat (goede) spuiters op het forum zitten, en waarvan sommigen met een satajet 2000 spuiten. Zelf heb ik deze spuit sinds kort tweedehands kunnen kopen alleen heb ik er nog wat vragen over:
- Hoe verwijder ik de air cap van de spuit?
- Hoe stel ik de luchtdruk af; moet ik hem op de gewenste druk instellen met de haan ingedrukt of juist niet? En bij het afstellen van de druk, op welke stand moet de luchtinstelling staan? (I, II, III)

Verder heb ik nog een vraag over lak:
- Welke lak is het moeilijkste te spuiten; Metallic of gewone Basislak
- Is zilver veel moeilijker te spuiten dan zwart (voorbewerking niet meegerekend)

Alvast bedankt,

groeten Willard
Met een soort U-dingetje, die moet je apart bestellen, bij de sata 3000 zit ie in de set.

De druk afstellen, met de haan een beetje ingeknepen, niet helemaal.
De luchttoevoer, als het platte gedeelte verticaal staat, volgens mij 3 ?
Wij stellen de spuit af in de spuitcabine, de spuit 'knijpen' wij niet, die laten we vol open staan als je begrijpt wat ik bedoel.
Heb je geen digitale meter erin zitten :?
Daar kun je de druk op aflezen.

Niks is eigelijk moeilijk de spuiten. je moet goed oefenen.
Zilver moet je flink erop spuiten met basislak, om wolken te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Froggy. Verticaal is inderdaad stand 3, en er zit ook een digitale meter in. Ik stelde mijn vraag misschien niet zo duidelijk; moet ik het reduceer zo instellen dat er ong. 2 bar op staat zonder de haan ingeknepen?

En om de luchtkap los te halen, draai je hem eerst iets van een slag open en dan past daar die U-sleutel daar tussen om hem verder los te draaien?
 
Voor de gene die nog geen ome Aart met een straalkast heeft in Zwaag N-H kan je een straalkast huren voor maar €15,- per uur.
de grootste kast heeft een afmeting van 1m X 1m X 1,40m hier kan een heel motorframe in.
Diverse straalmiddelen zijn aanwezig. aluminiumoxide met verschillende korrelgrootte, vasilgrit en glasparels. Krijg hier ook uitleg bij wat het verstandigst is om mee te stralen. Ook kan hier poedercoaten of natstralen worden geregeld.

Het telefoonnummer is 0229-271762
 
Bedankt voor je reactie Froggy. Verticaal is inderdaad stand 3, en er zit ook een digitale meter in. Ik stelde mijn vraag misschien niet zo duidelijk; moet ik het reduceer zo instellen dat er ong. 2 bar op staat zonder de haan ingeknepen?

En om de luchtkap los te halen, draai je hem eerst iets van een slag open en dan past daar die U-sleutel daar tussen om hem verder los te draaien?

De basislak spuiten we met 1,7 bar op de digitale meter en de blanke lak spuit ik 2 bar op de digitale meter.Met de haan een beetje ingeknepen zodat er geen lak uit gespoten wordt.

Je hoeft niks te draaien aan dat zwarte kapje, er steekt namelijk een klein pinnetje uit die in een gatje van de spuit valt.Dus kan er maar op 1 manier in.
Dat U-tje duw je met beide uit eindes in de uitsparingen van het kapje en dan trek je hem eruit.Soms gaat het wat moeilijker.
 
Wat zijn jullie ervaringen met blanke lak spuiten en wat is jullie
ideale recept? (mengverhouding)
Na veel expirimenteren ben ik erachter dat ik het mooiste resultaat krijg met
een zo'n dun mogelijke blanke lak (dus meer thinner toevoegen aan de blanke lak/verharder dan wordt voorgeschreven door mijn verfleverancier. Als ik de voorgeschreven verhouding toepas krijg ik geheid een sinaasappel).
Probleem met die dunne lak is dat je dan echt tegen de grens aan zit van heel snel een druiper krijgen.

Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat de professionals ook op deze manier werken, ultradunne lak gebruiken, omdat dat heel veel tijd kost (veel lagen met wachttijd daartussen) en ultragevoelig is voor druipers.

Dus wat is nou precies het geheim van perfect blanke lak spuiten? :+
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn jullie ervaringen met blanke lak spuiten en wat is jullie
ideale recept? (mengverhouding)
Na veel expirimenteren ben ik erachter dat ik het mooiste resultaat krijg met
een zo'n dun mogelijke blanke lak (dus meer thinner toevoegen aan de blanke lak/verharder dan wordt voorgeschreven door mijn verfleverancier. Als ik de voorgeschreven verhouding toepas krijg ik geheid een sinaasappel).
Probleem met die dunne lak is dat je dan echt tegen de grens aan zit van heel snel een druiper krijgen.

Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat de professionals ook op deze manier werken, ultradunne lak gebruiken, omdat dat heel veel tijd kost (veel lagen met wachttijd daartussen) en ultragevoelig is voor druipers.

Dus wat is nou precies het geheim van perfect blanke lak spuiten? :+
Dat is geen geheim, goed kunnen spuiten. En dat leer je alleen door het veel / regelmatig te doen en je moet er misschien een beetje aanleg voor hebben. Voor de mengverhouding hou je je wat betreft de verharder uiteraard aan de voorgeschreven hoeveelheid en de hoeveelheid verdunner zal ook niet veel afwijken van wat voorgeschreven is voor de betreffende lak. Zorg er voor dat je de lak opslaat op kamertemperatuur dan hoef je meestal niet meer te verdunnen dan voorgeschreven.
Als je echt veel meer moet verdunnen dan voorgeschreven wordt, is de kans heel groot dat je iets fout doet. Die verdunning is een transportmiddel en moet er ook weer uit, en dat kan niet altijd onbeperkt!
 
De basislak spuiten we met 1,7 bar op de digitale meter en de blanke lak spuit ik 2 bar op de digitale meter.Met de haan een beetje ingeknepen zodat er geen lak uit gespoten wordt.

Je hoeft niks te draaien aan dat zwarte kapje, er steekt namelijk een klein pinnetje uit die in een gatje van de spuit valt.Dus kan er maar op 1 manier in.
Dat U-tje duw je met beide uit eindes in de uitsparingen van het kapje en dan trek je hem eruit.Soms gaat het wat moeilijker.
Froggy 1,7 bar basislak???? :? :? En geen kleurverschil???? :? :?

Ik spuit de basislak ook gewoon met 2 bar zo staat het ook voorgeschreven :Y
 
Beste spuiters :+ ,

Heb het topic ff snel doorgelezen, mooie resultaten :Y !

Het volgende:
Ik heb gisteren een monozitje op de kop weten te tikken voor mijn Honda CBR600f.
Alleen het zitje is nou niet bepaald in "mijn kleur" :X . De bedoeling is dat het zitje dezelfde kleur zwart krijgt als in de motor zit verwerkt, met een wit nummervlak. Het nummervlak en het zwart gescheiden door een dunne gele lijn.
Het zitje is als het goed is helemaal strak, dus hoeft er niets geplamuurd te worden.

Welke hobbyspuiter vind het leuk om dit voor mij te proberen (moet toch lukken als ik die foto`s hier zo zie ;) )? Uiteraard niet voor niks 8-)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan