Opa Aart
MF veteraan
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
@ Jornf1, vertel eens hoe je precies te werk bent gegaan? Vind ik wel interessant op dit moment
Misschien niet helemaal relevant, maar heeft iemand ervaring met zo'n elektrische verfspuit van Wagner? Zo ja, welk type is dan aan te raden?
Heb ook nog wel wat dingetjes te spuiten, en een dergelijk apparaat lijkt me beter dan een spuitbus. Nu investeren in een complete compressor met alle toebehoren gaat me wat ver voor dat incidentele spuitwerk.
heb mijn carterdeksel laten poedercoaten maar onder de chroom was het zoals gedacht een drama. toch laten coaten met de veronderstelling deze van de winter strak te trekken en herspuiten. heb dus eens een vraagje aan de spuiters: kan dat eigenlijk wel?
Met een soort U-dingetje, die moet je apart bestellen, bij de sata 3000 zit ie in de set.Hallo,
Ik zag dat hier wel wat (goede) spuiters op het forum zitten, en waarvan sommigen met een satajet 2000 spuiten. Zelf heb ik deze spuit sinds kort tweedehands kunnen kopen alleen heb ik er nog wat vragen over:
- Hoe verwijder ik de air cap van de spuit?
- Hoe stel ik de luchtdruk af; moet ik hem op de gewenste druk instellen met de haan ingedrukt of juist niet? En bij het afstellen van de druk, op welke stand moet de luchtinstelling staan? (I, II, III)
Verder heb ik nog een vraag over lak:
- Welke lak is het moeilijkste te spuiten; Metallic of gewone Basislak
- Is zilver veel moeilijker te spuiten dan zwart (voorbewerking niet meegerekend)
Alvast bedankt,
groeten Willard
Bedankt voor je reactie Froggy. Verticaal is inderdaad stand 3, en er zit ook een digitale meter in. Ik stelde mijn vraag misschien niet zo duidelijk; moet ik het reduceer zo instellen dat er ong. 2 bar op staat zonder de haan ingeknepen?
En om de luchtkap los te halen, draai je hem eerst iets van een slag open en dan past daar die U-sleutel daar tussen om hem verder los te draaien?
Dat is geen geheim, goed kunnen spuiten. En dat leer je alleen door het veel / regelmatig te doen en je moet er misschien een beetje aanleg voor hebben. Voor de mengverhouding hou je je wat betreft de verharder uiteraard aan de voorgeschreven hoeveelheid en de hoeveelheid verdunner zal ook niet veel afwijken van wat voorgeschreven is voor de betreffende lak. Zorg er voor dat je de lak opslaat op kamertemperatuur dan hoef je meestal niet meer te verdunnen dan voorgeschreven.Wat zijn jullie ervaringen met blanke lak spuiten en wat is jullie
ideale recept? (mengverhouding)
Na veel expirimenteren ben ik erachter dat ik het mooiste resultaat krijg met
een zo'n dun mogelijke blanke lak (dus meer thinner toevoegen aan de blanke lak/verharder dan wordt voorgeschreven door mijn verfleverancier. Als ik de voorgeschreven verhouding toepas krijg ik geheid een sinaasappel).
Probleem met die dunne lak is dat je dan echt tegen de grens aan zit van heel snel een druiper krijgen.
Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat de professionals ook op deze manier werken, ultradunne lak gebruiken, omdat dat heel veel tijd kost (veel lagen met wachttijd daartussen) en ultragevoelig is voor druipers.
Dus wat is nou precies het geheim van perfect blanke lak spuiten?
Froggy 1,7 bar basislak???? En geen kleurverschil????De basislak spuiten we met 1,7 bar op de digitale meter en de blanke lak spuit ik 2 bar op de digitale meter.Met de haan een beetje ingeknepen zodat er geen lak uit gespoten wordt.
Je hoeft niks te draaien aan dat zwarte kapje, er steekt namelijk een klein pinnetje uit die in een gatje van de spuit valt.Dus kan er maar op 1 manier in.
Dat U-tje duw je met beide uit eindes in de uitsparingen van het kapje en dan trek je hem eruit.Soms gaat het wat moeilijker.
@corstiaan: Mail me maar ff!
Graag ook ff wat foto's van alles