How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
Lid geworden
6 aug 2006
Waarderingsscore
0
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.

Ik heb wel vaker in deze topic gelezen dat mensen in een warme omgeving willen spuiten. Nou heb ik van 2 verschillende professionele spuiters gehoord dat de ideale spuittemperatuur toch echt zo'n 18-20 graden is!
Als het te warm is tijdens het spuiten is je lak al droog voordat het op je onderdeel komt (overdreven gezegd).

Dat de lak al droog is voordat hij op het onderdeel komt zit inderdaad wel een kern van waarheid in, hij is inderdaad heel snel droog, de reden waarom ik mijn cabine wat warmer wil hebben is zodat de blanke lak wat sneller stofdroog is omdat ik mijn cabine nooit helemaal stofvrij krijg.

Volgende keer ga ik eens proberen om eerst te spuiten en dan de cabine op te stoken om te zorgen dat de blanke lak snel droogt.

Bedankt voor de tip!

Groet Gert

*O* Zo daar ben ik weer, Opa was nogal druk met het bouwen van zijn nieuwe schuur. En die is nu zo goed als klaar.
*O* En natuurlijk komt er weer een spuitkabine in, die is nu ook zo goed als klaar.
:9 Kan ik weer lekker gaan experimenteren, ik wil toch proberen om stofvrij te spuiten.

full

Of gewoon goede kwaliteits stickers kopen die tegen de blanke lak kunnen of heb je die stickers er zo verkeerd op geplakt :?

Of spuitsjablomen kopen en dan de letters spuiten ipv plakken.

Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Ik heb een poosje geleden een spuitset gekregen met een eigen compressor, als je hem aanzet dan klinkt het als een stofzuiger. Ook is de slang naar het spuitpistool ongeveer de dikte van een stofzuigerslang, verder ziet het er allemaal heel degelijk en professioneel uit.

kent iemand deze dingen?

Ik heb hem nog niet geprobeerd maar ik denk, eerst maar eens vragen of het wel zin heeft om te gaan experimenteren.

Beste mensen,

Ik heb een poosje geleden een spuitset gekregen met een eigen compressor, als je hem aanzet dan klinkt het als een stofzuiger. Ook is de slang naar het spuitpistool ongeveer de dikte van een stofzuigerslang, verder ziet het er allemaal heel degelijk en professioneel uit.

kent iemand deze dingen?

Ik heb hem nog niet geprobeerd maar ik denk, eerst maar eens vragen of het wel zin heeft om te gaan experimenteren.
Nee, klinkt niet erg bekent, doe eens een foto ! uit je omschrijving lijkt het idd wel een echte stofzuiger.

Beste mensen,

kent iemand deze dingen?

het klinkt als een apparaat om muren mee te spuiten of om te poedercoaten.

Beste mensen,

kent iemand deze dingen?

Is dat niet zo'n geval van wagner?
7c75c04df90b84e5644e371104ab91b6.jpg

I

Hallo klussers.

Ik heb nu veel gelezen en gezien, maar 1 ding is me nog niet zo duidelijk.
Als je de gewone lak gespoten hebt, moet je die dan ook eerst schuren voor dat je de blanke lak er op zet?

Zoja wat gebruik je dan?

En als je de blanke lak erop hebt gezet, ligt opschuren met..? en dan polijsten.... met?

Door geldgebrek ga ik het proberen met spuitbussen.
Alle tips zijn welkom ( heb er al veel)
Alvast bedankt.
groeten Riny

Laatst bewerkt:
Hallo klussers.

Als je de gewone lak gespoten hebt, moet je die dan ook eerst schuren voor dat je de blanke lak er op zet?

Zoja wat gebruik je dan?

En als je de blanke lak erop hebt gezet, ligt opschuren met..? en dan polijsten.... met?

Alvast bedankt.
groeten Riny

na de laklaag moet er binnen geloof ik een half uur de blanke lak overheen dus niet schuren nee.
en na de blanke lak moet je alleen nog maar wachten tot het goed droog is :Y

Hallo klussers.

Zoja wat gebruik je dan?

Alvast bedankt.
groeten Riny
Als je de gewone lak erop hebt, hoef je idd niet te schuren. (bij metallic zou je zelfs je hele spuitwerk verprutsen). Na de blanke lak HOEF je niet te schuren en polijsten, maar het KAN wel! Als je echt de aller-aller-beste finish wil, spuit je blanke lak, schuren (900-1200 ofzo), nog een keer blanke lak eroverheen, weer schuren en dan polijsten! Dan heb je wel een finish waar iedereen jaloers op zal zijn :Y
Wel ff wachten met je blanke lak schuren tot die droog / uitgehard is, natuurlijk.
:z
ps: hoe meer lagen blanke lak, des te "dieper" wordt het effect. Meer dan 5 heeft geen zin meer. (wel voor een gevorderde spuiter, de lagen moeten wel dik genoeg zijn om te kunnen schuren, en ook "strak"genoeg zijn - geen sinasappel finish dus B| )

Als je de gewone lak erop hebt, hoef je idd niet te schuren. (bij metallic zou je zelfs je hele spuitwerk verprutsen). Na de blanke lak HOEF je niet te schuren en polijsten, maar het KAN wel! Als je echt de aller-aller-beste finish wil, spuit je blanke lak, schuren (900-1200 ofzo), nog een keer blanke lak eroverheen, weer schuren en dan polijsten! Dan heb je wel een finish waar iedereen jaloers op zal zijn :Y
Wel ff wachten met je blanke lak schuren tot die droog / uitgehard is, natuurlijk.
:z
ps: hoe meer lagen blanke lak, des te "dieper" wordt het effect. Meer dan 5 heeft geen zin meer. (wel voor een gevorderde spuiter, de lagen moeten wel dik genoeg zijn om te kunnen schuren, en ook "strak"genoeg zijn - geen sinasappel finish dus B| )
Als je de gewone uni lak gespoten heb en je wilt er blanke lak overheen spuiten kan dat zonder te schuren binnen 24 uur......
Na 24 uur of na het stoken moet er wel degelijk geschuurd worden anders krijg je onthechting.
Wil je eerst stickers plakken dan kan dat ook na droging maar dan zou ik hem wel eerst weer mat schuren dan stickers plakken en dan de blanke lak erover heen

@ roesie

Wij gebruikten in de spuiterij altijd ''scotch-brite'' om iets licht op te ruwen vóór de blanke lak.

Voordeel van dit spul is dat je makkelijk in elk hoekje en gaatje komt.

Ik zou dit zoiezo doen ipv binnen 24 uur spuiten want de hechting zal toch beter zijn dan (lijkt me)

Laatst bewerkt:
je moet alleen wel de grijze pads gebruiken de rode is veel te grof dat ga je zien in je lakwerk. Nog beter is het om schuurpasta te gebruiken in combinatie met de grijze pads dan krijg je een mooi egaal resultaat. Wel nat schuren overigens

Oke!

Hier heb ik wat aan, bedankt mensen.

Mijn motor is een cbr 600 uit 1990
En ik wil hem dus in de kleuren van een vtr sp1 gaan spuiten.
Wil daarvoor wel de orginele witte kleur houden van de cbr (parelmoer wit)

Dus ik heb nog werk zat.
Maar met jullie tips kom ik al een eind verder.

Ik wil een foto plaatsen maar het lukt niet, ga ff uitzoeken waarom ze te groot zijn om te plaatsen.

Dan zal ik de foto erop zetten

Laatst bewerkt:
Wat gebruik je dan van Scotch Brite?

-Voor de grondverg gebruik je de rode scotchbrite.

-Voor de uni lak gebruik je de grijze scotchbrite met water.

-Voor de blanke lak gebruik je de goude/of grijze scotchbrite de goude mag ook droog gebruikt worden , ik gebruik goud altijd bij zilveren kleuren omdat deze het fijnst is en je zo geen (schuurkrassen) kunt krijgen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan