How To, bandjes wisselen

Zeeuwse Klei

MF veteraan
28 mei 2004
4.691
1
Pearehat
Nouja, voor de dapperen onder ons. De meesten beginnen er niet aan en die hebben wel gelijk ook. Veel mooie brommerts met mooie velgen....zonde om te beschadigen. Maar ik heb een off-the-road, ik wil nogal eens snel een ander bandje steken en dat kan vaak niet meer bij de bandenboer, 's avonds of in het weekend. (Buiten dat ben ik ook nog student, dus kosten mag het niets..) Een nieuse band legt de bandenboer er zó voor je om, vaak voor nix, maar om een gebruikte band te demonteren of wisselen wil hij Pleuro's zien...niet dus...

Dus, wat doe je dan? Juist; zelf prutsen.

Even ter info: Ik geef voor deze velgen dus geen ruk om een beschadigingetje meer of minder. Zijn mijn "crossvelgen" waar toch al deuken en krassen op zitten. Om dat te voorkomen moet je velgbeschermers gaan gebruiken. Heb ik niet en gebruik ik niet...
Voor mijn SuMo velgen werk ik daar ook niet mee, wel ben ik daar een stuk voorzichtiger mee. De randen zijn toch al een beetje beschadigd, dus dat vind ik dan toch al niet meer zo erg. Wel gewoon voorzichtig...
 
ik heb het net ook gedaan met een GSX voorwiel. grote schroevendraaier gebruikt, om het eerste stukje van de band van de velg af te halen, daarna de achterkant van een grote lijmtang ertussenin gezet. daarna kun je die tang zonder moeite draaien zonder je velg te beschadigen. uiteraard had ik met de schroevendraaier toch die velg beschadigd, dus volgende keer maar een paar scooterdingen kopen.

en inderdaad moet je de andere kant van de band in het midden duwen om ze eenvoudig eraf en erop te krijgen.

tegenover mijn garage zit een benzine pomp, dus met wiel zonder ventiel ff straat overgestoken. bij 5 bar gaf hij mooi 2 knallen.
pomp eraf, ventiel erin, en dan netjes oppompen tot 2.5 bar.

het gaat erom dat er snel genoeg lucht in komt, anders loopt het er net zo hard weer uit, en bij een bar of 5 knalt hij ff. vandaar dat ik dat doe zonder ventiel. kan hij gelijk weer leeglopen.
 
Deze vraag heb ik ook. Heb ook een Honda NX250 en wil het zelf ook eens proberen.
Het principe is vrij simpel. Steek de as door je wiel, hang hem aan beide zijden op (zijn speciale steuntjes voor maar een oude vork of achterbrug kan ook) en laat hem los. Het zwaarste punt gaat naar beneden. Het is een kwestie van ervaring om snel door te hebben hoeveel lood je er bij moet knijpen of plakken.

Nog beter is het om eerst het kale wiel te balanceren, en daarna het complete wiel.
 
full
 
https://www3.polo-expressversand.co...t.asp?ProductGuid=60170401270&GroupGuid=21463

In mijn ogen werkt het prima. Je moet wel van dat bandensmeer gebruiken, ook bij het eraf halen van de band. Na wat oefening is het wisselen van de band minder werk als het oppompen en het wiel monteren+demonteren.

Overigens heb je bij dit apparaat ook nog steeds een bandenlichter nodig, en een velg protector gebruik ik ook nog steeds bij het eraf drukken van de band. (er zit een uitsteeksel aan dat ding dat, als je uitschiet, tegen de velg kan komen)

jongens, hoe kom ik aan zon mechanische banden lichter? wat kost ie en waar kan ik hem halen??
werkt het ook een beetje?
gr
 
Laatst bewerkt:
maar zon ding kost dus nog 300 euro, das best veel!

Als het alternatief is om de banden bij de dealer te halen is het zo terug verdient.

Je kunt er ook voor kiezen om het te laten doen, maar dat is mij veel teveel gedoe. Want, er naar toe gaan, wachten en terug gaan, kost veel meer tijd als het zelf doen. Bovendien heb ik nu niets meer te maken met openings tijden, het gebeurt als het mij uitkomt.

Overigens is dat ding natuurlijk pure luxe. De eerste paar banden heb ik met drie banden lichters (2.5 euro p/st) en velg beschermers (10 euro) verwisseld.
 
het is nog beter om glassex te gebruiken ipv bandenvet. Het glassex verdampt na enige tijd waardoor je band niet gaat slippen tov je velg. Zelf gebruik ik nooit een middel voor extra gelijding, zal wel met eigenwijzig heid te maken hebben. Maar het gaat me wel goed af.

en voor het ventiel in je velg te krijgen heb je ook een speciaal truukje wat vooral zeer handig is bij je voorvelg. Als je met een schroevendraaier aan beide zeide tegelijk de band iets omhoog drukt, wordt het ventiel naar beneden gedrukt zo door het gaatje. Beetje moeilijk uit te leggen maar het werkt wel
 
en voor het ventiel in je velg te krijgen heb je ook een speciaal truukje wat vooral zeer handig is bij je voorvelg. Als je met een schroevendraaier aan beide zeide tegelijk de band iets omhoog drukt, wordt het ventiel naar beneden gedrukt zo door het gaatje. Beetje moeilijk uit te leggen maar het werkt wel
Smeer nieuwe ventiel in met bandenvet, draai de oude ventieldop d'r op en trek hem er met een waterpomp tang doorheen. Easy, kost wel 5 seconden.
 
Zijn er mensen die wat kunnen toevoegen over rimlocks. Ik ben moe gesukkeld en muf gegoogeld -O-
Ben een trialband aan het monteren, maar lukt niet echt goed en rimlock moet erbij, want trial wordt met erg platte band gereden.
Als ik zelf nog wat vind zal ik het hier ook posten.
 
Oh, ik moest buiten gaan ? Binnen lekker 23° buiten twee meter van mijn deur 41°. Zal het bandje even laten weken daar. Ja, moet weer opnieuw beginnen, binnenband is lek, een piepklein slipje, grrrrr :(
Maar het is de beste manier om het te leren en onafhankelijk te zijn van bandenboeren :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan