How To, bandjes wisselen

Zeeuwse Klei

MF veteraan
28 mei 2004
4.691
1
Pearehat
Nouja, voor de dapperen onder ons. De meesten beginnen er niet aan en die hebben wel gelijk ook. Veel mooie brommerts met mooie velgen....zonde om te beschadigen. Maar ik heb een off-the-road, ik wil nogal eens snel een ander bandje steken en dat kan vaak niet meer bij de bandenboer, 's avonds of in het weekend. (Buiten dat ben ik ook nog student, dus kosten mag het niets..) Een nieuse band legt de bandenboer er zó voor je om, vaak voor nix, maar om een gebruikte band te demonteren of wisselen wil hij Pleuro's zien...niet dus...

Dus, wat doe je dan? Juist; zelf prutsen.

Even ter info: Ik geef voor deze velgen dus geen ruk om een beschadigingetje meer of minder. Zijn mijn "crossvelgen" waar toch al deuken en krassen op zitten. Om dat te voorkomen moet je velgbeschermers gaan gebruiken. Heb ik niet en gebruik ik niet...
Voor mijn SuMo velgen werk ik daar ook niet mee, wel ben ik daar een stuk voorzichtiger mee. De randen zijn toch al een beetje beschadigd, dus dat vind ik dan toch al niet meer zo erg. Wel gewoon voorzichtig...
 
Ik draai het ventiel er altijd eerst uit, dan heb je minder kans op het lek steken van de binnenband.
Als je de band er aan een kant vanaf hebt en de binnenband is verwijderd kan je de andere kant er makelijk afhalen zonder bandenlichters.
Bij het terugleggen van de band stop ik eerst de binnenband in de buitenband en leg deze er gelijktijdig op (wel eerts het ventiel in de velg steken)
Ik gebruik i.p.v. zeep het vet dat de bandenboer ook gebruikt, dan werkt het nog beter.
 
En weer terug:

Begin altijd tegenover het ventiel, zodat de buitenband in de verdieping van de velg kan vallen. Werk dan via twee kanten naar het ventiel toe.

full
 
Laatst bewerkt:
Dat is hem dan: Bandje gewisseld

Oppompen tot normale druk, indien de band niet goed op de velg wil schieten en indien nodig wat hoger. (ik ga max. tot iets van 3.5 bar, anders druk eraf en ff opnieuw inzepen)
Ventieleke aandraaien en je bent klaar...

Bijlage: fe02-037.jpg
 
Waar is de howto balanceren :+

Bedankt voor de uitleg maare mij niet gezien, zonde van de velgen. Als je velgen niet belangrijk zijn boeit het natuurlijk niet.
Je hebt trouwens ook van die eenvoudige handbediende apparaten, voor weinig, om je band te verwisselen.
 
Mooi werk Klei,
zo hoort het, bandenboer is voor mietjes :+

Ik doe wel altijd als ik de binnenband erin hept gewipt, hem eerst een beetje oppompen (met compressor), zodat tijdens het omleggen van de (laatste)rand van de buitenband, de binnenband zich niet tussen bandenijzer en velg kan gaan zitten. Heeft me al eens een binneband gekost toen ik het vergeten was. :(
 
Dit grapje kun je trouwens vergeten bij tubeless velgen, die krijg je al met geen mogelijkheid van de velg geduwd :P

(misschien al bekend, maar voordat iemand het gaat proberen en 3 dagen staat te schelden op zn bandje :P )
 
Dit grapje kun je trouwens vergeten bij tubeless velgen, die krijg je al met geen mogelijkheid van de velg geduwd :P

(misschien al bekend, maar voordat iemand het gaat proberen en 3 dagen staat te schelden op zn bandje :P )
Je hebt trouwens ook van die eenvoudige handbediende apparaten, voor weinig, om je band te verwisselen.
zo'n handbediend apparaat is dus alleen om de beat te breken* bij een tubelessband, de rest gaat op de door klei beschreven manier.. 8-)


*de bandrand naar binnen drukken zodat je ruimte krijgt, er breekt dus niets ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu het leukste stukje. De band van de velgrand loskrijgen. Meestal zit ie lekekr vast op die rand geplakt.

Vaak kun je ze losstampen met je voet (crosslaarzen zijn ideaal in zo een geval)
Ik gebruik vaak de bandafnemers hiervoor. Ertussen zetten met de gegolfde kant en wat wrikken. Met een tweede erbij gaat ie op den duur los en schiet ie ervanaf.

full

Mijn hart doet pijn als ik dat zo zie '(
Een schop gebruiken om de band naar binnen te duwen is eventueel ook mogelijk of zoiets als Crash voorstelt even snel in elkaar knutselen.

En ik zou wat stevig karton gebruiken tussen je banden ijzer en je velg om krassen te voorkomen.
 
Mijn hart doet pijn als ik dat zo zie '(
Een schop gebruiken om de band naar binnen te duwen is eventueel ook mogelijk of zoiets als Crash voorstelt even snel in elkaar knutselen.

En ik zou wat stevig karton gebruiken tussen je banden ijzer en je velg om krassen te voorkomen.


Heb je gelijk in, maar zeker bij deze velgen kunnen een paar krassen me niet schelen. eraf trappen van deze band lukt echt niet zo makkelijk, is berestug. Tot nu toe geen zin en tijd gehad om een bandendemontageapparaatje in elkaar te frotten. Overigens zitten de krassen zo aan de binnenkant, zie je toch niks van...
 
zo'n handbediend apparaat is dus alleen om de beat te breken* bij een tubelessband, de rest gaat op de door klei beschreven manier.. 8-)

(Afbeelding)

*de bandrand naar binnen drukken zodat je ruimte krijgt, er breekt dus niets ;)
Dat apparaat bedoelde ik. De rest moet je inderdaad met bandenlichters doen. Hoe gaat dit in het 'echie'. Volautomatisch of ook gedeeltelijk met bandenlichters. Zo ja, dan doe ik het de volgende keer ook zelf. Wel met iets meer beleid dan hierboven omschreven ;)
 
Nog nooit geprobeerd maar met de bankschroef oude band samenknijpen?
En ...... weet de student ook nog een studenten manier om zijn wiel te balanceren? Is mischien niet zo belangrijk bij crossmotor want je zal niet vaak boven de 80 rijden (al zal een 21" voorwiel bij een lagere snelheid al gaan trillen)
En een tip gebruik meteen bandenvet, dus ook bij het afhalen. Reden zeep of bandenvet gebruiken is dat het ergste is dat je band kan gaan schuimen. Als je vet of olie gebruikt dan kan de band slippen op de velgrand bij remmen of optrekken. DUS NIET DOEN.....
 
Nog nooit geprobeerd maar met de bankschroef oude band samenknijpen?
En ...... weet de student ook nog een studenten manier om zijn wiel te balanceren? Is mischien niet zo belangrijk bij crossmotor want je zal niet vaak boven de 80 rijden (al zal een 21" voorwiel bij een lagere snelheid al gaan trillen)
En een tip gebruik meteen bandenvet, dus ook bij het afhalen. Reden zeep of bandenvet gebruiken is dat het ergste is dat je band kan gaan schuimen. Als je vet of olie gebruikt dan kan de band slippen op de velgrand bij remmen of optrekken. DUS NIET DOEN.....

Huidige bankschroef is helaas niet groot genoeg. Vaak genoeg gedaan met de oude bankschroef, helaas is deze nu weg, maar dat is ook niet ideaal omdat je niet onder de velgrand kunt komen om daar te drukken, en juist daar moet je zijn.

Balanceren is voor een off-the-road minder belangrijk. Ik heb met zelf omgelegde semi-noppenbanden een kleine 450 km gereden over asfalt, max iets van 140 km/h. Dat ging (met een lichte trilling) best goed. Op de noppen rij ik zelfs off-road ook vaak iets van 100 km/h, echter voel je dan een trilling toch niet door de hobbels in het terrein.

Balanceren kun je evt doen door je remklauw even los te gooien of je blokken ff goed vrij te drukken van de schijf. Bij het achterwiel ook eventjes de ketting eraf gooien. Geef het wiel een slinger en kijk wanneer het stopt. Als dat steeds op dezelfde plaats is zal je aan de andere zijde een loodje (spaakloodje) moeten hangen en nog eens proberen. Als hij steeds op een andere plaats stopt is het voor crosswerk prima...

Juist het grote voorwiel heeft relatief weinig last van een onbalans doordat het een lage rotatiesnelheid heeft dor de grotere diameter. Daardoor minder centrifugale kracht (=onbalans)
 
Terug
Bovenaan Onderaan