xr400 wisselend stationair toerental na kort gas geven.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.410
11.042
Op reis
Facebook
Even kort omdat ik niet weet of 40 mb wel gaat werken.

Hieronder een kort filmfragment wat ik heb ingekort om de omvang klein te houden en hey presto het werd 40 Mb ipv 29.
Afijn, het gaat om een XR400 uit 2003, die van mij die al heel lang het euvel heeft van niet stationair willen lopen op 1 vast toerental.

Een nieuwe gaskabel staat in bestelling , maar dat is meer omdat ik de oude gesloopt heb, die waren al vervangen maar de busjes die de buitenkabel tegenhouden kunnen kapot en laten dan los van het schroefdraad wat er aan vast zit. ja sorry.
De terugtrek kabel heb ik verwijdert omdat hier het gas stroef van terug ging, aangezien die hetzelfde probleem als hierboven had, gesloopt, leek me dat tijdelijk een goede oplossing.
Maar ook met volledig intacte gaskabels kwam het dus voor dat ik met verhoogd stationair toerental stop, iets gas geef en soms na 1 keer , soms na 4 keer pas het toerental daalt maar soms ook hoger word.

honda-xr400r-2003-3-usa-carburetor_bighu0345e1600b_aab0.gif


Ik dacht dat het aan nr 14 kon liggen, die is inmiddels voorzien van een imitatie revisiesetje, zag er verder niet versleten of lek uit, qua rubber.
Dat is de valve set, air cut : Honda XR400R 2003 (3) USA CARBURETOR - buy CARBURETOR spares online , wat iets doet wat ik niet weet of niet snap dus vergeten ben.
nr 22 zit er ook niet meer, wat een mooi plastic kapje is wat volgens de geleerden van youtube weg gelaten kan worden, het probleem was er in het begin ook niet, jaren terug, maar in die tijd is de carb. nooit open geweest.

Vandaag wou dat %$#% schijth%$k weer niet starten en na het reinigen vd carburateur opeens bij 1! keer aankicken al ( kickstart only ) .

Het vlotter niveau stond iets te laag nadat ik deze had aangepast omdat er maar benzine uit bleef komen, dit lijkt nu weer goed te zijn.
Geen lekkage meer en de motor rijd als voorheen.

Alleen dat lastige wisselende toerental is lastig als je echt offroad gaat en de motor harder wil dan de bestuurder.
Aangezien je niet weet wanneer het gebeurt en na hoeveel keer gasgeven is het in alle situaties hinderlijk, met hoog stationair toerental een aantal keer gas geven terwijl er mensen voor je over de zebra lopen is ook niet leuk voor beiden.

Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen ?
Ik snap dat valse lucht voor de hand ligt, maar niet in combinatie met gasgeven.
De inmiddels gesloopte gaskabel is/was al een nieuwe die ik 2 jaar terug heb geplaats om dit euvel te verhelpen , voor het geval er een oneffenheid in een kabel zat.
ik sta bijna op het punt om de stelschroef waartegen de schroef loopt voor het stationair toerental te vervangen omdat die geen plat vlak meer heeft ( 1 vierkant mm) , vlgs mij zat die ook in 1 vd 2 revisiesets 🤔 .maar het draaien aan de schroef geeft nog niet eens zo een afwijking..
Dus een niet vlak contactpunt op schroef nr 10 in de afbeelding...



 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch een nieuw topic aangemaakt omdat het andere van ongeveer 2 jaar terug is en toen wist ik niet hoe de choke werkt :)

Ik zal hier de dingen neerzetten die ik geprobeerd heb nav tips die hier staan.

de mengelschroef staat op 2,5 dus 720 graden + 180 ;)
ik heb nog niet die aangepast inc met de stationairschroef wat in het boek staat, misschien is dat het wel ;) ga ik morgen proberen :)
 
Laatst bewerkt:
99% van de xr400ˋs heeft een mikuni carburateur.

Die lost meteen een heleboel problemen op.
dat 'pumper' model wat ik op youtube vaak tegenkom ?
ik kan hem nu niet vinden , maar dacht dat 24mx hem voor ongeveer 400 euro heeft.
klinkt leuk maar misschien wat overkill nu eindelijk de rest functioneert en alleen stationair niet meewerkt.
 
Je wijst dit soort van af, maar heb je het gecontroleerd?
nee.
de carb zit tussen luchtfilterkast en cilinder met rubbers die niet gescheurd zijn, tenminste niet gezien bij het heropbouwen na de revisie ( kop vlakken etc) .
uit luiigheid heb ik de klemmen er soms afgelaten en die hebben geen effect , voor zover ik merk, niet dat het de ene keer er wel is, het is er altijd.
als ik ether spuit in de buurt verandert het toerental ook niet.

Wat mij betreft lijkt het het meest op een haper in de gaskabel, maar zo vreemd dat het zo onregelmatig is.
Probleem is dat als ik hem laag genoeg stationair afstel hij van tijd tot tijd wel afslaat, wat met kickstart only gewoon shit is, zeker bij stoplichten.
beetje verhoogd stat toerental zou niet onoverkomelijk zijn maar het varieert dus redelijk veel, meer als op het filmpje naar voren komt.

ik zal de ether test morgen nog een keer doen.
 
controleer of alle scharnierpunten tussen gaskabel en gasschuif op speling.
heb ook eens lang met zo'n prbleem gezeten met een CB360 : de gasklepassen waren uitgesleten in de carbu's waardoor de kleppen een verschillende rustpositie haddden tussen gas rustig dicht draaien en gas terug laten schieten.
dus test het zo eens om te achterhalen of e zo een zekere correlatie hebt tussen het toerental dat de motor blijft draaien en de manier waarop je de gas toe doet (traag of laten schieten)
 
Controleer op de chokeklep, die schroefjes willen weleens eruit trillen.

Heb ook zo`n kutding gehad, kicken tot je helemaal kapot bent en dan als hij het eindelijk doet heb je geen puf meer om te offroaden.
Ja die zitten er nog, dr zijn rvs vervangers voor zag ik.
Maar na het reinigen was het ook meteen 1 kick en na het tanken (warm) ook. Maar als ik inruil is het knopje een belangrijke reden.
Als die het doet, prima. Stilstaan op een heile steile helling is wel shit.
 
wel, ik dacht verkeerdelijk dat ik altijd wel een vergelijkbare XR400R zou kunnen terugkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag.

maar vergelijkbare zijn onvindbaar (alles origineel plus mikuni),
en wat soms aangeboden wordt, is minstens 2x duurder geworden, voor een ding in bedenkelijke toestand.
 
zonder gelijk iedereen wakker te schudden met een multi-citaat ;
Voorlopig ga ik eerst even wat km's maken.
hoe meer ik er over op zoek hoe extremer het verschil in ervaringen, de 1 rijd 6 keer de wereld rond zonder problemen en de ander krijgt hem nooit gestart.

Achteraf gezien zijn de meeste werkzaamheden aan dat ding goed te doen, maar voor het eerst is altijd lastig en een aantal dingen zoals vlotterhoogte heb ik een hoop van bijgeleerd.
Dat moet je ook willen, ik zat jaren terug al met een powercommander te werken op een andere motor en vraag me dan toch echt af ooit nog iets functioneels met die kennis te kunnen doen. Dus dan is het toch al gauw voor de hobby. die powercommander is inmiddels al zo ouderwets als een casio horloge.

Als het na een paar honderd km nog nodig is haal ik de carb er nog een keer af om alle bovenstaande tips na te gaan qua speling.
die ether spuit ik er vandaag nog wel even op.
op het moment dat de slijtage aan een carb of een onderdeel daarvan is denk ik op dit moment niet dat ik 400 euro er aan ga investeren en dat liever in een WR450F met injectie stop of een CRF300L .

Maar zodra er wat te melden is , kom ik er op terug :t
 
co schroef @#€&
Tijdens mijn reis zei een monteur ook al dat er een rubber in de carb vervangen moest worden, dat was December , vergeten , proost 🍻 . op een gegeven moment had ik het idee dat hij op het kleine rubbertje onder de mengselschroef duidde , dat die verpulvert of uitgedroogd was.
Deze is inmiddels wel vervangen maar dan moet ik dit nog uitvoeren :

Zotzalwelweergelijkhebben.jpg


dan is de begin hoogte van de gasschuif afgesteld op /in balans met het mengsel wat het stationair circuit levert.
Als ik het goed zeg :)
 
Dan viel mij ook al op, sinds aanschaf eigenlijk, dat er een DPR8ea9 bougie inzit tov de standaard dprz8 , zal dat vanwege een hoge compressie zuiger zijn die er in zit ?
 
Controleer op de chokeklep, die schroefjes willen weleens eruit trillen.

Heb ook zo`n kutding gehad, kicken tot je helemaal kapot bent en dan als hij het eindelijk doet heb je geen puf meer om te offroaden.
:^ Ongeveer een week geleden ook weer niet aan kunnen trappen.
Toen ik hem kocht, kan wel 10 jaar terug zijn, liet de eigenaar nog zien hoe hij de motor helemaal schuin hield voordat hij hem aantrapte.
Soort vlotter werking, dan was het daarna een eitje om hem aan te trappen.

Daar kwam ik vandaag dus achter, na eerst een te hoog vlotternivo vermoedde ik een net wat te laag nivo en probeerde vandaag dus weer de motor plat te leggen en te wachten dat het zichtbaar was dat er benzine uit de overloop kwam.
En inderdaad na 2x trappen lopen en bleef hij lopen.

Daarna met behulp van een electrische toerenteller gekeken om hem stationair op 1300 te krijgen, het draaien aan de mengselschroef leek weinig verschil te maken, beiden kanten op niet en met wat tussendoor gas geven om zeker te weten dat ik niet ging stellen op een punt waar de gasschuif ergens blijft hangen loopt hij nu goed stationair.
Zotzalwelweergelijkhebben.jpg



Daarna kijken hoeveel slagen de schroef nou uitstond en dat bleek dus precies 2 en een kwart te zijn .
 
Inmiddels afgesteld zoals Zot hierboven al aangaf. Het stationair toerental wisselt nog steeds na bedienen van het gashendel, dus de iets ingelopen gasschuif klinkt aannemelijk, maar is nu minder hinderlijk aangezien hij nou goed stationair loopt op die 'laagste' stand en soms wat hoger maar niet hinderlijk of met teveel rumoer.

Maar nu komt het...
Met het rijden hoorde ik soms al iets maar dat leek mij klapperen van spatbord tegen iets, geen idee, niet op letten.
Tot ik dus een stuk zonder oordoppen reed en er bij een bepaalde gasstand, voornamlijke veel gas bij wat minder toeren , er duidelijk klappen te horen waren.
Bahshitpoep, straks maar even de uitlaat bouten aandraaien. Tot de klappen opeens wat hard werden en het meer een BAAAAH was qua geluid en toen zag ik helaas dat er lucht geblazen werd tussen kop en cilinder door, ik was 10 km van huis .... Maar hij liep nog , maar ipv de snelweg maar binnendoor voor het geval dat. dankzijn een fossiel die met 20 de rotonde rond wou met een lint auto's in zijn kofferbak kon in het tempo niet handhaven, sloeg hij af en was er geen compressie meer. Dat merk je pas hoe fijne lichte motor het is, dus naar huis geduwt, toch zeker een half uurtje lopen, misschien een uur, zielig he ;)

Schroefdraad aan de voorkant vd cilinder was compleet aan stront. Links was gerepareerd in Portugal maar bij het demonteren zat die al los, alleen zat de bout in de olie dus heb er niet echt goed opgelet, das stom, maar bij het revisiebedrijf viel het op dat het schroefdraad/helicoil iets boven het oppervlak uitstak , dat had hij gevlakt dus dat was niet goed.

Na maar liefst 40 euro inkoop betaalt te hebben voor een zuigerveren set met 2 weken levertijd , had ik maar een paar minuten en borrels nodig om op BUY te klikken op alieexpress ( weken geleden al) voor een complete cilinder met zuiger en verenset voor 170 euro.
Of ik op dat moment als wist dat er een 1e overmaat in de huidige cilinder zat weet ik niet meer, dus dank die borrel maar anders werd het verhaal nog langer ;) :P

Door het inmiddels 2 keer overlijden van schroefdraad in de originele cilinder leek het verstandig om de nieuwe cilinder met standaard zuiger in zijn geheel te gaan gebruiken, al was het alleen maar voor het nieuwe schroefdraad.
En heel soms ben ik niet eens de ultieme prutser en regel ik wat originele onderdelen :

pauwer of driems.jpg


Vooral de nieuwe bouten die in de cilinder gedraaid worden, tot een bepaalde hoogte ( 3 verschillende , 2 links en rechts hetzelfde, voor en achter) met een speling van een halve mm leek me verstandig die te vernieuwen, die moeten namelijk in dat nieuwe schroefdraad van de nieuwe cilinder komen, dus daar hoef ik die afgekauwde dingen niet voor her te gebruiken. ongeveer 2,50 per stuk.
De koppakking was origineel nog goedkoper als imitatie die niet op voorraad was dus die mee besteld, 2 dowels die niet fris meer waren en 1 vast zat in de oude cilinder, of kop , weet ik niet meer.

Even fast forward naar vandaag , hij loopt weer.
29 augustus heb ik besteed aan alles los te trekken in de verwachting iets tegen te komen waarvan ik zou zeggen ' Fuck it, tijd voor een crf300L '

29 augustus.jpg


En vandaag 8 September na het schuin houden van de motor en 2 keer trappen, liep hij weer.

Op zich ook leuk dat ik bedacht dat de originele bougie er nou weer in kon, dpr8z ipv dpr8ea9 , die Z is namelijk een stukje langer en waarschijnlijk vervangen omdat de vorige zuiger een hoge compressie versie is.

Dan weer minder leuk was dat de zuiger makkelijk in de cilinder ging, in tegenstelling tot de vorige keer met de eerder benoemde nieuwe zuigerveren, maar toen bedacht ik me dat ik de rubberen ring niet onder de cilinder in de daarvoor bedoelde gleuf had gedaan.
2e keer ging het vanouds weer lastig met bijbehorende sneeën in de vingers want elk soort handschoen blijft steken tussen veren en vingers.

De komende dagen maar inrijden en kijken of alles heel blijft.

IMG_20220908_135926.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan