How To, bandjes wisselen

Zeeuwse Klei

MF veteraan
28 mei 2004
4.691
1
Pearehat
Nouja, voor de dapperen onder ons. De meesten beginnen er niet aan en die hebben wel gelijk ook. Veel mooie brommerts met mooie velgen....zonde om te beschadigen. Maar ik heb een off-the-road, ik wil nogal eens snel een ander bandje steken en dat kan vaak niet meer bij de bandenboer, 's avonds of in het weekend. (Buiten dat ben ik ook nog student, dus kosten mag het niets..) Een nieuse band legt de bandenboer er zó voor je om, vaak voor nix, maar om een gebruikte band te demonteren of wisselen wil hij Pleuro's zien...niet dus...

Dus, wat doe je dan? Juist; zelf prutsen.

Even ter info: Ik geef voor deze velgen dus geen ruk om een beschadigingetje meer of minder. Zijn mijn "crossvelgen" waar toch al deuken en krassen op zitten. Om dat te voorkomen moet je velgbeschermers gaan gebruiken. Heb ik niet en gebruik ik niet...
Voor mijn SuMo velgen werk ik daar ook niet mee, wel ben ik daar een stuk voorzichtiger mee. De randen zijn toch al een beetje beschadigd, dus dat vind ik dan toch al niet meer zo erg. Wel gewoon voorzichtig...
 
Hehehe, ach, gisteren heb ik ook weer eens ouderwets gevloekt op een bandje wat niet van de velg wilde. En toen de nieuwe er niet op, was vast te warm naar zijn zin... :P

En 't is niet de eerste die ik wissel, maar gaat ook weleens goed k#t hoor...
 
Ik ben inmiddels ook alweer drie bandjes verder. Ik heb ze gewisseld mbv. het getoonde apparaat dat ik heb gekocht bij polo. Dat ding kost 300 euro en maakt het leven toch net even wat makkelijker. De banden die ik gewisseld heb zijn allemaal tube-less in de maten 120/70-17, 180/55-17 en 160/60-17.

full
 
...... weet de student ook nog een studenten manier om zijn wiel te balanceren? .....
Als je een band eraf haalt die weer terugmoet, omdat b.v. de binnenband kapot is, is het wel een idee om met vetkrijt een streep aan de zijkant te zetten bij het ventiel. Zo leg je de band later makkelijk weer op dezelfde plek op de velg en klopt het lood op de velg nog.

De laatste jaren rij ik met tubeless, die hebben als voordeel dat er geen binnenband lek kan raken ;)
 
Tof topic :}

Ben er ook eens aan begonnen. Niet simpel, maar heb toch al een truk gevonden om heel snel de band uit de velgrand te drukken met een koevoet:

full


Het is echt heel gemakkelijk.
Hiermee kan je wel de band niet over de velg lichten. Eens zoeken in mijn oudijzerbak of ik niks anders vind. Anders wordt het toch bandenlichters kopen ergens, maar ik woon hier zowat in de middle of nowhere :z
 
Ja dat had ik wel gedacht ;)

Zal toch bandenlichters moeten kopen, want de tweede kant krijg ik niet van de velg af. Ik moet echt iets hebben dat het rubber kan vastgrijpen en hier lukt het na de tweede niet meer. Ik zal nog wel laten horen hoe 't is afgelopen.

EDIT: het is gelukt, met dezelfde dommekrachten als daarstraks en wat gevloek en ge-ai -O- maar hij is er af!!! *O*



Hier is nog een leuke howto voor mensen die wat duits kennen:
http://www.crosseinsteiger.de/03366e99f10d3a94c/03366e99f10db4cae/reifenwechsel/index.html
Veel fotokes.
 
Laatst bewerkt:
Oké, ze liggen erop, de nieuwe enduro-sloefjes.
Maar er is nog één probleem: de achterband wil niet op zijn plaats in de velg springen :N
Heb hem al eens opnieuw ingevet en tweemaal opnieuw hard opgepompt. Probleem blijft. Hier kan je toch niet mee rijden he?
Iemand nog een suggestie?
 
Hoe hard opgepompt?

Invetten is toch de manier hoor, ook de velg een beetje ingevet/gezeept? En in het bijzonder het vlakke gedeelte, want daarover moet ie schuiven.

Wat ook weleens helpt is de band plat leggen en met de hand wat centreren (eerst even losstampen) en oppompen. Staand gaat het namelijk iets vaker mis als het allemaal maar net-net past.
 
Opgepompt tot drie kilo, mag het nog harder (voor eventjes, niet rijden)?
Heb ook eerst 'gecenterd' maar op één plaats blijft die stug zitten en krijg hem niet in beweging. Heb daar extra zeep gesmeerd. Ligt gewoon op de grond.
Och zal misschien nog wel lukken.
Nachtje laten liggen onder hoge druk of weer aflaten?
 
Ach, de laatste keer moest ik tot een bar of 5... Wilde nog niet. Moet schijnbaar geen punt zijn, hoor mijn dealert weleens over een bar of 6 als het nodig is :X

Tja, weet ook niet, proberen maar.
 
Gisteren het achterbandje van de Kawa 454 LTD vervangen. Bij Louis.de 3 bandenlichters (40 cm), velgbeschermers, 'glijmiddel', lood en een balanceerstandaard gescoord. Het bandje eraf krijgen was het meeste werk. Met de bandenlichters wilde het niet lukken om hem uit die groef in de velg te wrikken en ik wilde ook niet al te lomp met de bandenlichters op de velg inhakken. Toevallig ( 8-) ) had ik nog een hydraulische lagerpers staan en die bleek ook prima geschikt om de band uit de groef te persen. Toen was het nog wat zweet, tranen en op één of andere manier moet er altijd wat bloed vloeien, maar na een uurtje was de band eraf. De randen van het nieuwe bandje heel dun ingesmeerd met dat spul, en als een aal in een emmer snot gleed het nieuwe bandje op de velg. 5 minuten werk. Hop in galop naar de Shell voor wat lucht en met 2,5 bar plopte de nieuwe band op zijn plek. Met slechts 5 gram lood was het wiel daarna perfect in balans.

Straks nog even de voorband doen. Nu ik weet hoe het moet zal dat varkentje in een half uurtje gewassen zijn.

Bedankt voor deze How To!
 
Gisteren ook weer zelf de Supercorsa's gewisseld (120 en 180). Het laatste stukje van de achterband wilde eerst niet, maar nu heb ik geloof ik de slag te pakken. De truc is om de rand van de band aan de tegenovergestelde kant laag in het velgbed te houden met een paar blokjes hout. Dan kost het weinig moeite.

Niet te veel geweld en brute kracht gebruiken, want dan gaan dingen snel kapot. Ik moet zeggen, het geeft veel voldoening als je fijn zelf je banden kunt wisselen en je wielen balanceren :)
 
Vlot??
Ik heb het Michel Bekker eens tijdens een Enduro training zien doen binnen 3 !! minuten, en dat was inclusief wiel eruit en in.
Met alleen 3 bandenlichters en een rubberhamer, fantastisch gezicht.
Oppompen mocht zijn helper doen.

Maar het bleek nog een wat sneller te kunnen door de vm Oost-Duitsers (H.Sturm en vrienden)de MZtjes Binnen 2 !! minuten.

Was in 1984, SIX days nederland
 
Laatst bewerkt:
Hey ik vroeg me een paar dingen af.
ik wil een nieuwe band op mijn Honda NX 250 leggen.

ten eerste: welke schroeven moet ik losdraaien om het wiel uberhaupt los te krijgen? rechts zit een smalle schroef en links zit een brede moer op een bout (lijkt mij de as??? en schroef je die in zijn geheel eruit dmv de andere kant?)

en hoe krijg ik vervolgens de ketting eraf? want ik kan het wiel niet naar voren bewegen om speling te krijgen met de ketting.

de rest moet wel lukken lijkt me, gezien de HOW TO
:Y
 
De moer links losdraaien (kant van het kettingtandwiel).
Voor de ketting: als de as eruit is kan je het wiel naar voor draaien en de ketting er gemakkelijk afnemen.
Zorg goed dat je alle bussen en ringen bijelkaar houdt. Ik leg ze even terug op de as.
Hopelijk heb ik je geholpen :)
 
Vlot??
Ik heb het Michel Bekker eens tijdens een Enduro training zien doen binnen 3 !! minuten, en dat was inclusief wiel eruit en in.
Met alleen 3 bandenlichters en een rubberhamer, fantastisch gezicht.
Oppompen mocht zijn helper doen.

Maar het bleek nog een wat sneller te kunnen door de vm Oost-Duitsers (H.Sturm en vrienden)de MZtjes Binnen 2 !! minuten.

Was in 1984, SIX days nederland
We gaan toch geen wedloop houden he zoals ik eens op het xtz treffen heb gezien.
bandenwisselspelleke.jpg

Vlot is voor mij genoeg, rap hoeft niet.
Ik wil mijn velgjes ook nog sparen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan