• Beste Bezoeker,

    MF heeft een update gehad. Kijk hier voor meer informatie.

Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

DiNozzo

Die hard MF'er
31 mrt 2016
277
12
Flevoland
Je hebt rechts inhalen en rechts passeren zeg ik altijd. Direct op iemands bumper kruipen en er met een noodgang rechts voorbij vliegen is rechts inhalen. De sukkelaar passeren die op rijstrook 2 blijft plakken via rijstrook 4 zachtjes voorbij rollen is rechts passeren. :9

Die eerste is zeker een verbaal waardig. Die tweede niet.
 

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
7.037
3.635
Op basis van emotie ben ik het helemaal met je eens :Y


Maar objectief gezien levert rechts inhalen meer risico op dan onnodig links blijven rijden. Dus is rechts inhalen duurder.
Maar het onnodig links rijden is de oorzaak van het rechts inhalen, wet van oorzaak en gevolg en als je problemen wilt oplossen moet je oorzaken opruimen.

Hoe vind je die?
 

Motor-Timothy

MF veteraan
3 sep 2016
1.178
104
Al zal ik niet gaan verdedigen dat 200 rijden verstandig is, denk ik oprecht niet dat dat de reden is. Ik denk dat dat eerder is omdat reactietijd tekortschiet bij zulke snelheden wanneer er iets onverwachts gebeurt. In principe moet een goede motor met goedgekeurde banden op fatsoenlijk wegdek en rechtuit deze snelheid gewoon kunnen rijden zonder dat er gekke dingen gebeuren. Dus in die zin kwam het onverwachts.
Dat denk ik ook, en de ernst van ongelukken neemt dan toe. Als een enkeling wanneer de situatie het toestaat een stuk 200 rijdt, is dat nu misschien wel strafbaar maar niet persee risicoverhogend. Maar als 200 een legale snelheid zou zijn, zou iedereen dat dus rijden. Ik gok dat het aantal ernstige ongelukken dan enorm toeneemt want veel mensen hebben nu al moeite te anticiperen op een vrachtwagen die ze 5 km voor zich al op de rechter rijstrook zien rijden, laat staan als ze met 200km/h moeten gaan anticiperen op invoegend verkeer of iets dergelijks.
 

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
7.037
3.635
Je moet ook ff niet vergeten dat de natuurwetten meedogenloos zijn. De krachten die een bewegend voorwerp in zich bergt nemen toe met het kwadraat van de snelheid. Dus dubbele snelheid is vier keer zo'n harde klapper. Met 210 km/u is de klap negen keer zo hard als met 70 km/u.
 
  • Like
Waarderingen: Sloopkogel

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
102.842
419
www.motor-forum.nl
Maar het onnodig links rijden is de oorzaak van het rechts inhalen, wet van oorzaak en gevolg en als je problemen wilt oplossen moet je oorzaken opruimen.

Hoe vind je die?

Oorzaak van door rood rijden zijn de verkeerslichten, die ook maar afschaffen dan he ?

Maar je snapt wat ik bedoel.
Gevaarzetting bepaald hoogte boete.

Ik zou de stelling dat er 10 x zoveel geschreven zou moeten worden voor links rijden dan voor rechts inhalen dan voor de hand liggender.
 

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
102.842
419
www.motor-forum.nl
Dat denk ik ook, en de ernst van ongelukken neemt dan toe. Als een enkeling wanneer de situatie het toestaat een stuk 200 rijdt, is dat nu misschien wel strafbaar maar niet persee risicoverhogend. Maar als 200 een legale snelheid zou zijn, zou iedereen dat dus rijden. Ik gok dat het aantal ernstige ongelukken dan enorm toeneemt want veel mensen hebben nu al moeite te anticiperen op een vrachtwagen die ze 5 km voor zich al op de rechter rijstrook zien rijden, laat staan als ze met 200km/h moeten gaan anticiperen op invoegend verkeer of iets dergelijks.
Het is risicoverhogend. Tegen de tijd dat jij ander verkeer ziet en daarop reageert heb je veeeeel meer afstand nodig. En het is moeilijker van je lijn af te gaan dan wel snelheid te minderen.

Ander verkeer dat je ziet aankomen gaat uit van 'normaal 'verkeersgedrag, dus de max snelheid.
Als jij dan 2 x zo snel rijdt heb je kans dat men dat verkeerd inschat, ligt niet aan hen, maar aan jouw snelheid.


Alles wat niet voldoet aan 'te verwachten verkeersgedrag' is risicoverhogend.


Duitsland heeft daar best lang 'bewijs' voor geleverd. Toen men daar nog ongelimiteerd zo snel mocht rijden als je wilde, was iedereen op de snelweg alert en ging altijd naar rechts, of er nu wat aan kwam of niet. Als het eraan kwam kon het nl wel eens heeeel erg snel bij je zijn.
Nu er ook in D bijna overal limieten zijn, heeft men zich daar ook aangeleerd om links te blijven rijden en dom te sukkelen.
 

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
102.842
419
www.motor-forum.nl
Je hebt rechts inhalen en rechts passeren zeg ik altijd. Direct op iemands bumper kruipen en er met een noodgang rechts voorbij vliegen is rechts inhalen. De sukkelaar passeren die op rijstrook 2 blijft plakken via rijstrook 4 zachtjes voorbij rollen is rechts passeren. :9

Die eerste is zeker een verbaal waardig. Die tweede niet.
Zeker wel !

Die had je nl gewoon over rijstrook 1 kunnen inhalen :P
 

ferry34

MF veteraan
15 apr 2011
3.306
10
50
Amersfoort
Het is toch wat met die "echte man" type Tesla rijders, als ik in het algemeen praat. Ze houden er nogal van die doorsnee taxichauffeursverkeersregels op na: ik eerst en achter en naast mij vergaat de wereld. Zo irriteer je natuurlijk de medeweggebruikers. Ondertussen weet ik ook waarom een verdrijvingsvlak een verdrijvingsvlak heet. Zag het pas nog voor mij gebeuren. Je zet daar waar de weg van twee naar één baan gaat je Tesla naast een motorrijder en verdrijft de tweewieler naar het gestreepte vlak. Jaja. Nog iets negatiefs: Er zit helaas maar een klein accuutje in die Tesla's en daarom wordt zo goed als geen richting aan gegeven om stroom uit te sparen. Zie je een Tesla die netjes rijdt, zit er meestal een vrouw achter het stuur! Sorry hoor. Moest het kwijt
mijn hemel wat een gedachtenkronkels....

Allereerst ben ik 26 jaar taxichauffeur, nooit schade en ik rij nogal veel.
Sinds een jaar rij ik een elektrische auto als taxi (waanzinnig overigens).

Zelden rij ik te hard, gebruik altijd richtingaanwijzers etcetera etcetera.
Kwam vanavond zo'n idioot tegen op zn supersport die me met n enorm kabaal voorbij kwam zeilen met ik schat 100 km pu binnen de bebouwde kom...in de stromende regen....zonder achterlicht.
 

Jamais Vu

MF'er
7 jan 2019
237
117
mijn hemel wat een gedachtenkronkels....

Allereerst ben ik 26 jaar taxichauffeur, nooit schade en ik rij nogal veel.
Sinds een jaar rij ik een elektrische auto als taxi (waanzinnig overigens).

Zelden rij ik te hard, gebruik altijd richtingaanwijzers etcetera etcetera.
In de hemel zijn er geen gedachtenkronkels meer O-)

Zelden kom je nog zulke taxichauffeurs tegen in het verkeer, gedragen zich juist het tegenovergestelde })
 

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.317
34
30
Halsteren
Het is risicoverhogend. Tegen de tijd dat jij ander verkeer ziet en daarop reageert heb je veeeeel meer afstand nodig. En het is moeilijker van je lijn af te gaan dan wel snelheid te minderen.

Ander verkeer dat je ziet aankomen gaat uit van 'normaal 'verkeersgedrag, dus de max snelheid.
Als jij dan 2 x zo snel rijdt heb je kans dat men dat verkeerd inschat, ligt niet aan hen, maar aan jouw snelheid.


Alles wat niet voldoet aan 'te verwachten verkeersgedrag' is risicoverhogend.


Duitsland heeft daar best lang 'bewijs' voor geleverd. Toen men daar nog ongelimiteerd zo snel mocht rijden als je wilde, was iedereen op de snelweg alert en ging altijd naar rechts, of er nu wat aan kwam of niet. Als het eraan kwam kon het nl wel eens heeeel erg snel bij je zijn.
Nu er ook in D bijna overal limieten zijn, heeft men zich daar ook aangeleerd om links te blijven rijden en dom te sukkelen.
Ik zal ook niet zeggen dat het niet risicoverhogend is. Maar het is in mijn ogen op een leeg stuk snelweg best een aanvaardbaar risico. Ik vind zelf niet dat je je dan als een levensgevaarlijke idioot gedraagt. En het argument dat je pas veel later verkeer ziet en en veel sneller bent. Natuurkundig klopt dat natuurlijk helemaal. Echter als ik op een leeg stuk snelweg rijd zie ik verkeer toch nog steeds laaaaaang genoeg van tevoren om te zorgen dat ik op mijn gemakje terug naar 130 ga, en dat dus rijd wanneer ik daar ben. Ik hoef dat niet eens te remmen, gas los is al voldoende.
 

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.317
34
30
Halsteren
Ook als er plotsklaps een beest oversteekt/vliegt?
Wellicht niet. Risico=kans x effect. Het effect vergroot je inderdaad enorm. De kans is nog steeds dusdanig laag dat IK het voor soms even te doen een acceptabel risico vind. We hebben het ook niet over kilometers lang 200 rijden, maar gewoon eventjes doortrekken wanneer de situatie het toelaat. Lees; geen verkeer, ver vooruit zicht etc etc.
 
  • Like
Waarderingen: *Jan*

Sierra November

MF veteraan
3 okt 2013
1.995
155
Gotham city
Al zal ik niet gaan verdedigen dat 200 rijden verstandig is, denk ik oprecht niet dat dat de reden is. Ik denk dat dat eerder is omdat reactietijd tekortschiet bij zulke snelheden wanneer er iets onverwachts gebeurt. In principe moet een goede motor met goedgekeurde banden op fatsoenlijk wegdek en rechtuit deze snelheid gewoon kunnen rijden zonder dat er gekke dingen gebeuren. Dus in die zin kwam het onverwachts.
Ja, en nee. Het ene wegdek is het andere niet en hoe ontspannen je op de motor zit doet wonderen. Ik heb een keer express mijn vriendin laten zien dan ook met 200km+ het geen punt is als je even je grip verliest. (intercom: ze wist het van tevoren)
Verschil: Ik deed het terwijl het 25 graden was, niet met deze temperaturen.
Dat wil niet zeggen dat ik daarna 200 heb gereden de rest van de rit maar ik deed het om te laten zien dan snelheden van pak hem beet 130km/u geen enkel probleem in de regen zijn mits je maar wel voldoende afstand houdt. Je marge is dan groot genoeg om je geen zorgen te maken.

Nog iets, snelheidslimieten zijn niet alleen voor de veiligheid. Ze hebben ook veel te maken met uitstoot en geluidseisen. Niet geheel onbelangrijk.
 

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.317
34
30
Halsteren
Je laatste alinea heb je sowieso gelijk in. En het was mijn broer die even grip verloor, niet ik. Kan niets zeggen over hoe ontspannen hij op de motor zat ed. Wegdek maakt inderdaad veel verschil. Ik doe het zelf dus ook alleen als het gewoon fatsoenlijk ZOAB is. Daar voel ik me het prettigst bij.

Ach we kunnen nog zoveel beargumenteren over en weer. Uiteindelijk zijn er gewoon mensen die 200 rijden per definitie verwerpelijk vinden, en mensen die het onder bepaalde omstandigheden vinden kunnen. En of je nou bij het ene slag of het andere slag hoort. Eens zullen ze het nooit worden. En dat is prima.
 
  • Like
Waarderingen: RR Vliet, Paka en *Jan*

MatthijsP

MF'er
28 okt 2018
105
14
Ermelo
Het is natuurlijk ook een verschil of je 200km/h rijdt met een motor die gemaakt is om met die snelheden te kunnen rijden, of dat je het met blik doet die een topsnelheid heeft van 170km/h. Met een R1 (of welke andere racer dan ook) hoef je alleen de rem te aaien om weer 100 te rijden. Met een Twingo moet je aardig doortrappen om 70 te vertragen. Dan zouden er hogere snelheidslimieten moeten komen voor snelle voertuigen :]
 

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
4.463
156
Zeeuws Vlaanderen
Voor snelheid beleving legaal.. koop een oude mini 1300.. karten op de openbare weg.
Kietel hem nog een klein beetje, en je gaat vrijwillig een helm opzetten en de bouwtekeningen zoeken van een rolkooi.
Wel zelf een bandenapparaat opsnorren, met 3000 km wil je nieuwe voor bandjes !

Op de motor, op de vfr is 200+ niet "hard" , gewoon.. comfortabel. Kan je volhouden tot de tank leeg is.
Op m'n xl500 is 90 hard zat.. Gaaf zo'n oud frame, op noppen banden .. dat "zwalkt" :)
zeker als je in gedachten hebt dat de snelheid er ook ooit nog eens uit zal moeten .. Wat.. best wel even duurt. :)

Vind eerlijk gezegd rijden op die xl ook gewoon leuker.. bent net een machinist :) * tjoek tjoek *