Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Vandaag naar de boulderhal (klimmen) samen met mijn broer, allebei op onze motoren. Duurde even voor we weg waren. De daytona met zijn onderbemeten accu wilde na een tijdje stilstand niet starten. Aanduwen wilde niet lukken. Uiteindelijk stond er een buurman aan zijn auto te klussen, en hebben we hem met startkabels gestart. Toch maar eens een lithium accu denk ik...

Rijden was wel lekker, al was het wat koud en nat. Op de noordelijke rondweg in Breda trok ik rustig op bij een stoplicht, en toch brak mijn achterwiel uit. Op de terugweg was een stuk snelweg leeg, even doorgetrokken naar 200. Thuis vertelde mijn broer dat zijn achterwiel met 200 wat uitbrak, gewoon op het rechte stuk. Wat dat betreft zijn sportieve bandjes icm nattigheid (en olie?) en kou niet alles...
Misschien is dat een van de redenen dat hier snelheden tot hoogstens 130 zijn toegestaan ...? :?
 
Misschien is dat een van de redenen dat hier snelheden tot hoogstens 130 zijn toegestaan ...? :?

Al zal ik niet gaan verdedigen dat 200 rijden verstandig is, denk ik oprecht niet dat dat de reden is. Ik denk dat dat eerder is omdat reactietijd tekortschiet bij zulke snelheden wanneer er iets onverwachts gebeurt. In principe moet een goede motor met goedgekeurde banden op fatsoenlijk wegdek en rechtuit deze snelheid gewoon kunnen rijden zonder dat er gekke dingen gebeuren. Dus in die zin kwam het onverwachts.
 
Rij vanmiddag op de A2 richting de Oudenrijn tunnel.
Zie voor mij een Suzuki Alto bijna achterop een vrachtwagen klappen, de Alto hoekt vol en net op tijd naar links.
"Zo" denk ik, "wat zit daar voor bejaarde in?"

Maar als ik 'm nader ruik ik het al.....
en zie 4 gasten met baseball petjes op.
Nee de geur is niet van een incontinentie luier... _O-

Afijn, wij de tunnel door waar de geur nog sterker wordt... En de bestuurder blijft stoer links rijden terwijl de rechterbaan regelmatig helemaal vrij is.
Ik rijd wat "in zijn spiegels"maar nee, stug door op de linkerbaan.

Zelf ff mirror check voor de hermandad en dan maar rechts er voorbij.... :]


Lord, give me strength...


Rechts inhalen gaat in 2019 240 euro kosten. Onnodig links rijden slechts 140 euro, zou andersom moeten zijn.
 
Je hebt rechts inhalen en rechts passeren zeg ik altijd. Direct op iemands bumper kruipen en er met een noodgang rechts voorbij vliegen is rechts inhalen. De sukkelaar passeren die op rijstrook 2 blijft plakken via rijstrook 4 zachtjes voorbij rollen is rechts passeren. :9

Die eerste is zeker een verbaal waardig. Die tweede niet.
 
Op basis van emotie ben ik het helemaal met je eens :Y


Maar objectief gezien levert rechts inhalen meer risico op dan onnodig links blijven rijden. Dus is rechts inhalen duurder.

Maar het onnodig links rijden is de oorzaak van het rechts inhalen, wet van oorzaak en gevolg en als je problemen wilt oplossen moet je oorzaken opruimen.

Hoe vind je die?
 
Al zal ik niet gaan verdedigen dat 200 rijden verstandig is, denk ik oprecht niet dat dat de reden is. Ik denk dat dat eerder is omdat reactietijd tekortschiet bij zulke snelheden wanneer er iets onverwachts gebeurt. In principe moet een goede motor met goedgekeurde banden op fatsoenlijk wegdek en rechtuit deze snelheid gewoon kunnen rijden zonder dat er gekke dingen gebeuren. Dus in die zin kwam het onverwachts.

Dat denk ik ook, en de ernst van ongelukken neemt dan toe. Als een enkeling wanneer de situatie het toestaat een stuk 200 rijdt, is dat nu misschien wel strafbaar maar niet persee risicoverhogend. Maar als 200 een legale snelheid zou zijn, zou iedereen dat dus rijden. Ik gok dat het aantal ernstige ongelukken dan enorm toeneemt want veel mensen hebben nu al moeite te anticiperen op een vrachtwagen die ze 5 km voor zich al op de rechter rijstrook zien rijden, laat staan als ze met 200km/h moeten gaan anticiperen op invoegend verkeer of iets dergelijks.
 
Je moet ook ff niet vergeten dat de natuurwetten meedogenloos zijn. De krachten die een bewegend voorwerp in zich bergt nemen toe met het kwadraat van de snelheid. Dus dubbele snelheid is vier keer zo'n harde klapper. Met 210 km/u is de klap negen keer zo hard als met 70 km/u.
 
Maar het onnodig links rijden is de oorzaak van het rechts inhalen, wet van oorzaak en gevolg en als je problemen wilt oplossen moet je oorzaken opruimen.

Hoe vind je die?


Oorzaak van door rood rijden zijn de verkeerslichten, die ook maar afschaffen dan he ?

Maar je snapt wat ik bedoel.
Gevaarzetting bepaald hoogte boete.

Ik zou de stelling dat er 10 x zoveel geschreven zou moeten worden voor links rijden dan voor rechts inhalen dan voor de hand liggender.
 
Dat denk ik ook, en de ernst van ongelukken neemt dan toe. Als een enkeling wanneer de situatie het toestaat een stuk 200 rijdt, is dat nu misschien wel strafbaar maar niet persee risicoverhogend. Maar als 200 een legale snelheid zou zijn, zou iedereen dat dus rijden. Ik gok dat het aantal ernstige ongelukken dan enorm toeneemt want veel mensen hebben nu al moeite te anticiperen op een vrachtwagen die ze 5 km voor zich al op de rechter rijstrook zien rijden, laat staan als ze met 200km/h moeten gaan anticiperen op invoegend verkeer of iets dergelijks.

Het is risicoverhogend. Tegen de tijd dat jij ander verkeer ziet en daarop reageert heb je veeeeel meer afstand nodig. En het is moeilijker van je lijn af te gaan dan wel snelheid te minderen.

Ander verkeer dat je ziet aankomen gaat uit van 'normaal 'verkeersgedrag, dus de max snelheid.
Als jij dan 2 x zo snel rijdt heb je kans dat men dat verkeerd inschat, ligt niet aan hen, maar aan jouw snelheid.


Alles wat niet voldoet aan 'te verwachten verkeersgedrag' is risicoverhogend.


Duitsland heeft daar best lang 'bewijs' voor geleverd. Toen men daar nog ongelimiteerd zo snel mocht rijden als je wilde, was iedereen op de snelweg alert en ging altijd naar rechts, of er nu wat aan kwam of niet. Als het eraan kwam kon het nl wel eens heeeel erg snel bij je zijn.
Nu er ook in D bijna overal limieten zijn, heeft men zich daar ook aangeleerd om links te blijven rijden en dom te sukkelen.
 
Je hebt rechts inhalen en rechts passeren zeg ik altijd. Direct op iemands bumper kruipen en er met een noodgang rechts voorbij vliegen is rechts inhalen. De sukkelaar passeren die op rijstrook 2 blijft plakken via rijstrook 4 zachtjes voorbij rollen is rechts passeren. :9

Die eerste is zeker een verbaal waardig. Die tweede niet.

Zeker wel !

Die had je nl gewoon over rijstrook 1 kunnen inhalen :P
 
Het is toch wat met die "echte man" type Tesla rijders, als ik in het algemeen praat. Ze houden er nogal van die doorsnee taxichauffeursverkeersregels op na: ik eerst en achter en naast mij vergaat de wereld. Zo irriteer je natuurlijk de medeweggebruikers. Ondertussen weet ik ook waarom een verdrijvingsvlak een verdrijvingsvlak heet. Zag het pas nog voor mij gebeuren. Je zet daar waar de weg van twee naar één baan gaat je Tesla naast een motorrijder en verdrijft de tweewieler naar het gestreepte vlak. Jaja. Nog iets negatiefs: Er zit helaas maar een klein accuutje in die Tesla's en daarom wordt zo goed als geen richting aan gegeven om stroom uit te sparen. Zie je een Tesla die netjes rijdt, zit er meestal een vrouw achter het stuur! Sorry hoor. Moest het kwijt

mijn hemel wat een gedachtenkronkels....

Allereerst ben ik 26 jaar taxichauffeur, nooit schade en ik rij nogal veel.
Sinds een jaar rij ik een elektrische auto als taxi (waanzinnig overigens).

Zelden rij ik te hard, gebruik altijd richtingaanwijzers etcetera etcetera.
Kwam vanavond zo'n idioot tegen op zn supersport die me met n enorm kabaal voorbij kwam zeilen met ik schat 100 km pu binnen de bebouwde kom...in de stromende regen....zonder achterlicht.
 
mijn hemel wat een gedachtenkronkels....

Allereerst ben ik 26 jaar taxichauffeur, nooit schade en ik rij nogal veel.
Sinds een jaar rij ik een elektrische auto als taxi (waanzinnig overigens).

Zelden rij ik te hard, gebruik altijd richtingaanwijzers etcetera etcetera.

In de hemel zijn er geen gedachtenkronkels meer O-)

Zelden kom je nog zulke taxichauffeurs tegen in het verkeer, gedragen zich juist het tegenovergestelde })
 
Het is risicoverhogend. Tegen de tijd dat jij ander verkeer ziet en daarop reageert heb je veeeeel meer afstand nodig. En het is moeilijker van je lijn af te gaan dan wel snelheid te minderen.

Ander verkeer dat je ziet aankomen gaat uit van 'normaal 'verkeersgedrag, dus de max snelheid.
Als jij dan 2 x zo snel rijdt heb je kans dat men dat verkeerd inschat, ligt niet aan hen, maar aan jouw snelheid.


Alles wat niet voldoet aan 'te verwachten verkeersgedrag' is risicoverhogend.


Duitsland heeft daar best lang 'bewijs' voor geleverd. Toen men daar nog ongelimiteerd zo snel mocht rijden als je wilde, was iedereen op de snelweg alert en ging altijd naar rechts, of er nu wat aan kwam of niet. Als het eraan kwam kon het nl wel eens heeeel erg snel bij je zijn.
Nu er ook in D bijna overal limieten zijn, heeft men zich daar ook aangeleerd om links te blijven rijden en dom te sukkelen.

Ik zal ook niet zeggen dat het niet risicoverhogend is. Maar het is in mijn ogen op een leeg stuk snelweg best een aanvaardbaar risico. Ik vind zelf niet dat je je dan als een levensgevaarlijke idioot gedraagt. En het argument dat je pas veel later verkeer ziet en en veel sneller bent. Natuurkundig klopt dat natuurlijk helemaal. Echter als ik op een leeg stuk snelweg rijd zie ik verkeer toch nog steeds laaaaaang genoeg van tevoren om te zorgen dat ik op mijn gemakje terug naar 130 ga, en dat dus rijd wanneer ik daar ben. Ik hoef dat niet eens te remmen, gas los is al voldoende.
 
Echter als ik op een leeg stuk snelweg rijd zie ik verkeer toch nog steeds laaaaaang genoeg van tevoren om te zorgen dat ik op mijn gemakje terug naar 130 ga, en dat dus rijd wanneer ik daar ben. Ik hoef dat niet eens te remmen, gas los is al voldoende.
Ook als er plotsklaps een beest oversteekt/vliegt?
 
Ook als er plotsklaps een beest oversteekt/vliegt?

Wellicht niet. Risico=kans x effect. Het effect vergroot je inderdaad enorm. De kans is nog steeds dusdanig laag dat IK het voor soms even te doen een acceptabel risico vind. We hebben het ook niet over kilometers lang 200 rijden, maar gewoon eventjes doortrekken wanneer de situatie het toelaat. Lees; geen verkeer, ver vooruit zicht etc etc.
 
daarom hoe harder ,de minder je ervan merkt *O*is een beetje een gezegde onder de vrienden hier
 
Al zal ik niet gaan verdedigen dat 200 rijden verstandig is, denk ik oprecht niet dat dat de reden is. Ik denk dat dat eerder is omdat reactietijd tekortschiet bij zulke snelheden wanneer er iets onverwachts gebeurt. In principe moet een goede motor met goedgekeurde banden op fatsoenlijk wegdek en rechtuit deze snelheid gewoon kunnen rijden zonder dat er gekke dingen gebeuren. Dus in die zin kwam het onverwachts.

Ja, en nee. Het ene wegdek is het andere niet en hoe ontspannen je op de motor zit doet wonderen. Ik heb een keer express mijn vriendin laten zien dan ook met 200km+ het geen punt is als je even je grip verliest. (intercom: ze wist het van tevoren)
Verschil: Ik deed het terwijl het 25 graden was, niet met deze temperaturen.
Dat wil niet zeggen dat ik daarna 200 heb gereden de rest van de rit maar ik deed het om te laten zien dan snelheden van pak hem beet 130km/u geen enkel probleem in de regen zijn mits je maar wel voldoende afstand houdt. Je marge is dan groot genoeg om je geen zorgen te maken.

Nog iets, snelheidslimieten zijn niet alleen voor de veiligheid. Ze hebben ook veel te maken met uitstoot en geluidseisen. Niet geheel onbelangrijk.
 
Je laatste alinea heb je sowieso gelijk in. En het was mijn broer die even grip verloor, niet ik. Kan niets zeggen over hoe ontspannen hij op de motor zat ed. Wegdek maakt inderdaad veel verschil. Ik doe het zelf dus ook alleen als het gewoon fatsoenlijk ZOAB is. Daar voel ik me het prettigst bij.

Ach we kunnen nog zoveel beargumenteren over en weer. Uiteindelijk zijn er gewoon mensen die 200 rijden per definitie verwerpelijk vinden, en mensen die het onder bepaalde omstandigheden vinden kunnen. En of je nou bij het ene slag of het andere slag hoort. Eens zullen ze het nooit worden. En dat is prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan