Einde voor de benzine motorfietsen?

Toch happen :+

Ik ben helemaal niet religieus, dat maak jij ervan ;)
Mijn eerste standpunt is dat je altijd en altijd de motor moet kopen die bij je past :t
En dat dat geen EV hoeft te zijn als motor snap ik helemaal. Ik dwing niemand naar de EV, zeker niet.

Maar je kunt niet met droge ogen beweren dat een EV niet goed rijd. Kosten nog moeite worden door sommigen er tegenaan gegooid om de benzine motor helemaal goed te krijgen, andere uitlaat, ecu mappings kat eronder uit enz enz allemaal om een mooi motorverloop te krijgen.
Tja dat heeft de EV nu eenmaal direct, daar kun je niets tegenin brengen.

En jij gaat er voor het gemak even van uit dat ik geen emotie kan krijgen op mijn EV, echt wel, ik stap elke keer af met een smile.
De energica geeft echt een berg rijplezier, al is het alleen al met het optrekken en soepele inhalen.
Echt vrolijk wordt ik ervan, een boos wanneer alle snelladers bv bezet zijn :+ Daar sta je dan, het is een emotionele achtbaan.

Ik vind het geluid van de Energica ook best leuk (sommige haten het, maar dat is persoonlijk)
Kortom het is gewoon een motor die je veel plezier kan geven en dat is gewoon de praktijk. Dat zeggen is echt geen evangelie hoor.

En ik vind hem ook nog eens mooi, dat is smaak.
Bekijk bijlage 1855552

Kortom tevreden mens.

Wat een ander rijd moet hij zelf weten, maar ik hoor vaak argumenten die gewoon niet kloppen en dan ook vaak van mensen die er nog nooit opgereden hebben. Dat is jammer.
Ze hebben er wel een sterke mening over dat het geen emotie heeft.
Draai de gas stroomhandel maar eens helemaal open })

En voor mooi geluid is er een mod:
Zelf vind ik het mooie stukje techniek, maar voor mij vooralsnog te duur…en ieders zijn smaak….:t
 
Zelf vind ik het mooie stukje techniek, maar voor mij vooralsnog te duur…en ieders zijn smaak….:t
Eens, smaak is persoonlijk en hij is duur.

Met de kennis van nu (ik had hem besteld net voor Corona en reed 5 dagen per week, nu rij ik 1 a 2 dagen per week en werk de rest thuis) had ik hem ook niet besteld en mijn VFR nog 2 jaar doorgereden.
Dat was financieel een stuk slimmer geweest, dure km's nu.
 
ik kan dat wel, gemakkelijk zelfs.
wat jij opgeeft zijn geen feiten maar een persoonlijke opinie.
ik haat iedere electrische motorfiets, zonder dat ik al met 1 gereden heb. om de simpele reden dat ik iedere motorfiets met platte koppel-curves haat. een VFR bv is (was) een geweldig goede fiets, maar voor mij waarschijnlijk de saaiste drol waar ik ooit mee gereden heb. toen ik er af stapte kon ik alleen maar bedenken "waarom zou ik dat in godsnaam ooit kopen" ? een ZZR600 bv is tienduizend keer leuker. hoe die tot leven komt bij 7000 tr/min maakt mij blij .
hoe een 2-takt van karakter verandert eens de pijp begint te werken is pure magie. heb liever een 125 2T met 25 pk dan een electrische motor met 400Nm.

ik kan maar 1 goede electrische motorfiets bedenken, en dat is een enduro. even een uurtje in mijn buurt mij amuseren zonder de buurt en de beestjes te ambeteren, daar zie ik het nut wel van in.

Ok, ik ging er even vanuit dat de ice motor vaak probeert die koppel/vermogen kromme probeert ideaal te krijgen.

Jou persoonlijke smaak is anders en dat is een goed en echt argument, niks mis mee :t
Dat snap ik beter dan de meeste argumenten die ik hoor ;)

Dan moet de eerste KTM 1190 RC8 wel wat voor je zijn, over een koppel/vermogens kromme die er ineens inkomt, wilde rakker was dat zeg.
(of gezien je haarkleur en merk de ZX-10R :9 )
De Honda's zijn sowieso braaf in karakter, zelfs de CBR's, super snel maar braaf in opbouw.
Wat dat betreft lijkt de EV wel wat op de Honda, voorspelbaar maar wel snel. Ik hou er wel van, persoonlijk inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Bij een ev kan je bij bv de Stark Varg zelf de curve bepalen. Je kan er mee rijden als diverse type motoren en on the go wisselen als je daar behoefte aan hebt.
 
Dan moet de eerste KTM 1190 RC8 wel wat voor je zijn, over een koppel/vermogens kromme die er ineens inkomt, wilde rakker was dat zeg.
(of gezien je haarkleur en merk de ZX-10R :9 )
ook die interesseren mij geen bal. gewicht is véél belangrijker dan vermogen. 180kg voor een motor vind ik al zwaar, ik rijd nu met 120kg en 65pk.

de dag dat ze een electrische fiets met gelijkaardige waarden op de markt brengen, die even plezant rijdt kwa motor-karakter als een sportieve 2-takt en die volledig kan opladen op de tijd dat ik een sigaret rook zal ik mee in de rij aanschuiven.
 
ook die interesseren mij geen bal. gewicht is véél belangrijker dan vermogen. 180kg voor een motor vind ik al zwaar, ik rijd nu met 120kg en 65pk.

de dag dat ze een electrische fiets met gelijkaardige waarden op de markt brengen, die even plezant rijdt kwa motor-karakter als een sportieve 2-takt en die volledig kan opladen op de tijd dat ik een sigaret rook zal ik mee in de rij aanschuiven.
Door dat sigaret roken ga je dat uiteraard niet meer meemaken. ;)
 
Maar je kunt niet met droge ogen beweren dat een EV niet goed rijd.
Het gaat meer om dit:
Los van de klimaatdiscussie rijd elektrisch gewoon beter.
Daar kun je van alles van vinden, maar het is wat het is :].
Het rijd niet beter (of slechter). Het rijd gewoon anders. Dat zo'n motor perfect bij jou wensen aansluit, hartstikke mooi. Graag zelfs! Je geeft vervolgens alleen maar argumenten die aangeven waarom die motor goed bij jou past. Nul waarom het een betere motor is. Niet iedereen deelt jou wensen natuurlijk. Wat jou droom is, kan een nachtmerrie voor een ander zijn (en vice versa) 😅

ook die interesseren mij geen bal. gewicht is véél belangrijker dan vermogen. 180kg voor een motor vind ik al zwaar, ik rijd nu met 120kg en 65pk.
kom ik aan met een motor van 200kg en wel 20 hele pk's _O-
 
Doe mij dit maar.

DSCN3531.jpg



IMG_8437.jpeg

750S en SFC.jpg
 
De eerste graag!
ik heb er 2 gehad, ik denk de eerste een 35 jaar geleden.
Toen was het heel wat qua cijfers, nu doet een beetje 600cc machine meer vermogen en koppel ;)
En zwaar en lomp en slechte wegligging, werken als motorrijden.
Olie zuipen en benzine peilen was het toen :') . (bekende klacht, klepseals volgens mij)

Maar inderdaad toen was het een opvallende verschijning die de hoofden deed draaien en dat is volgens mij altijd zo gebleven.
Mooi stukje techniek, zijn nu gewild.
Ik vind de eerste waar jij naar verwijst niet zo mooi, zo hem origineel liever hebben in het rood uiteraard :9
iu


Dit toen ook gereden, de kwaak 900 z1, ook al een klassieker geworden, ik had een grote garage moeten hebben en die dingen gewoon moeten parkeren B| , achja achteraf, toen kon ik die kwaak bijna niet kwijt, moest er echt mee leuren (en die rijd echt een stuk beter dan de Honda)

1490x2587x0_FFFFFF_H.jpg


Deze klassieker verdwijnen natuurlijk nooit, welke wetgeving er ook komt.
 
Laatst bewerkt:
ALS het er doorkomt, dan mogen er vanaf 2035 geen auto's (!) met ICE verkocht worden.
Wat betekent dat je tot aan eind 2034 nog 'gewoon' wèl zo'n "achterhaald" ding kopen kunt.
En waarschijnlijk met dikke korting, want ze moeten weg; daarna zijn ze voor de handel waardeloos..
Het huidige wagenpark in Nederland is gemiddeld (!) 12 jaar oud...dus dan zitten we intussen al in 2050...
Dan ben ik, mocht ik er nog zijn, een behoorlijk krasse knar..
 
Ik ga het ook niet meer meemaken dat ik een batterijenbrommer moet rijden.
Ik hoef niet het nieuwste, geef mij maar oud spul. Ik rij,sleutel en geniet voor de hobby en daar past geen elektrische motor in.
Hoe goed , fantastisch,snel en geweldig het ook mag rijden.

Het zou geen gemakkelijke beslissing zijn maar als ik moet kiezen tussen batterij of geen motor wordt het tijd voor een nieuwe hobby…
 
ALS het er doorkomt, dan mogen er vanaf 2035 geen auto's (!) met ICE verkocht worden.
Wat betekent dat je tot aan eind 2034 nog 'gewoon' wèl zo'n "achterhaald" ding kopen kunt.
En waarschijnlijk met dikke korting, want ze moeten weg; daarna zijn ze voor de handel waardeloos..
Het huidige wagenpark in Nederland is gemiddeld (!) 12 jaar oud...dus dan zitten we intussen al in 2050...
Dan ben ik, mocht ik er nog zijn, een behoorlijk krasse knar..

Als je wil kun je veel langer door rijden,(tenzij het verboden wordt) 12 jaar is echt jong voor een voertuig.
Dat gemiddelde zegt niks in deze berekening
 
ALS het er doorkomt, dan mogen er vanaf 2035 geen auto's (!) met ICE verkocht worden.
Wat betekent dat je tot aan eind 2034 nog 'gewoon' wèl zo'n "achterhaald" ding kopen kunt.
En waarschijnlijk met dikke korting, want ze moeten weg; daarna zijn ze voor de handel waardeloos..
Het huidige wagenpark in Nederland is gemiddeld (!) 12 jaar oud...dus dan zitten we intussen al in 2050...
Dan ben ik, mocht ik er nog zijn, een behoorlijk krasse knar..
als je plaats en geld genoeg hebt kan je in 2034 ook een "voorraad" inslaan. 2034 zou wel eens een topjaar kwa verkoop kunnen woren voor de ICE
 
Ik denk dat de prijs van brandstof eerder mensen zal laten wisselen dan wetgeving. Nog een paar Black Swan momenten en die prijs schiet weer omhoog.
 
Ik denk dat de prijs van brandstof eerder mensen zal laten wisselen dan wetgeving. Nog een paar Black Swan momenten en die prijs schiet weer omhoog.
Op dit moment is het duurder om op stroom te rijden als voor de oorlog , het lijkt me dat de vraag naar stroom alleen maar groeit en de vraag naar olie zal een keer gaan dalen
 
maar de accijns groeien alleen maar. En die 'korting' die nu op benzine zit sinds de oorlog, is een tijdelijke maatregel. Vroeg of laat komt die 17 cent weer terug op de benzine. En daarna komen de verhogingen op de accijns weer. Brandstof word op die manier wel uitgebannen.
 
Als je wil kun je veel langer door rijden,(tenzij het verboden wordt) 12 jaar is echt jong voor een voertuig.
Dat gemiddelde zegt niks in deze berekening

Mijn auto is uit '06, en m'n hobby-auto uit '73..
De jongste in mijn tweewielerstal is uit '91.. ;)

Ik heb het over de gemiddelde (auto-)leeftijd van het nederlands wagenpark; daar zitten dus naast spiksplinternieuwe leaseauto's ook lillike VAG-producten tussen uit 1990...

;)

Zoals @KwaSuz al aangeeft: IK ga het allemaal niet meer meemaken waarschijnlijk.
M'n zoontje (10) is helemaal leip van dikke amerikaanse V8's....hij gaat het moeilijk krijgen..
In 2035 is hij 22; ik gun hem ook dan nog de emotie van motorgeronk
 
Voor mij zijn de milieuzones de belangrijkste factor. Een voertuig geeft mij vrijheid. Als ik vervolgens ergens niet mag komen door wat specs, zorg ik wel dat ik daar aan voldoe.
(Ik heb het niet over andere modaliteiten)
 
In 2035 pas? Dus nog 12 jaar lekker :]...maar een verbod op ICE's is iets wat alleen in de EU/Canada en Califonië speelt. En in 2035 spreken we hier allemaal Chinees, is de EU opgeheven dus kunnen we ook na 2035 lekker blijven rijden 8-)
Vind zo'n CF Moto helemaal niet verkeerd:P
 
Wat zal paulus de boskabouter onze Frans Timmermans hier over woest zijn.
Kortom het verhaal 2035 staat dus op losse schroeven.
De auto industie in Duitsland is hierin machtig .
Nu hoorde ik op bnr radio dat nu ook Frankrijk een auto producerend land opeens over 2035 anders denkt.
ik denk dat het plan van paulus de boskabouter met zijn kleine club vriendjes in Europese parlement voorlopig niet doorgaat.
Synthetise brandstof wat paulus met zijn vriendjes Duitsland wil aanbieden om uit deze situatie te komen staat nog in kinderschoenen en is niet doorontwikkeld.
Daarom krabbeld Duitsland terug.
Duitsland eist nu opeens brandstof autos mogen nog gewoon verkocht worden na 2035.
Dus al dat 2035 geklets het zal wel..denk eerder dat het niet meer doorgaat.
Europese parlement wil niets aanpassen in het Green Deal document en Duitsland weigert toe te geven.

Hieronder ook Frankrijk sputterd opeens tegen.
Het zal wel dat 2035..

Screenshot_20230309-135431.png


Screenshot_20230309-135447.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan