Einde voor de benzine motorfietsen?

Samenvatting van dit slappe hap artikeltje:

Er gaat mogelijk in 2035 iets veranderen rondom bezit of aankoop van motoren met verbrandingsmotor. Maar misschien ook niet. Volgens de redactie van Top Gear is dat niet nodig, want zo veel wordt er niet gereden. Maar de EU zegt er nog niets over. Dus eigenlijk hebben we geen idee.

:Z
 
tuurlijk wordt het niet verboden , de verkoop van NIEUWE ICE wordt verboden ( waar duitsland al mee bezig is , die is er zwaar op tegen )
het zal alleen wel weer duurder worden . zoals altijd , straks is motor rijden op benzine net als paard rijden , mogelijk . maar erg duur.
Ik zal echt Nooit elektrisch rijden . en lithium is maar een tijdelijk money-grab , afval lithium is veel erger dan benzine uitstoot
 
Het zit 'm niet alleen in EU wetgeving. Je kunt er donderop tegen zeggen dat ook de steden langzaam dicht gaan voor verbrandingsmotoren. Maar goed, dan zijn we zeker een aantal jaren verder.
 
Naar mijn mening zou het een zeer overdreven maatregel zijn.

Het gros van de motorrijders pakt de 'fiets' voor tripje c.q. hobby. De meeste motorvrienden komen niet aan de 4000 kilometer per jaar. En dan nog voornamelijk in de zomermaanden.

Inderdaad wordt motorrijden een liefhebberij zoals paardrijden, waarvan weinigen zeggen dat het dierenmishandeling is. Genoeg van de 'vederlichte' paardenmeisjes (plus 80 kilo) op zo'n beest gezien... _O-
 
2035 is nog 12 jaar weg. Bedenk even dat in 2011 Tesla nog net begonnen was aan de roadster en praktisch niemand elektrisch reed. Als je die lijn even doorzet zou ik het gek vinden als de motorenwereld wederom 20 jaar achterblijft. 4 takt wordt over een tijdje hetzelfde als 2 takt nu. Leuk voor de hobbyisten, maar nieuw niet meer te krijgen.
 
Deze plannen zijn serieus voor autos. Voor zover ik begrijp is het voor motorfietsen nog lang niet zo ver gepland. Blijft natuurlijk wel dat zodra er geen nieuwe ICE autos meer verkocht worden benzine steeds duurder gaat worden en wss naar mate de jaren vorderen er steeds minder benzine stations komen.
 
Ik verwacht wel dat als je, zeker als Noord-/Noordwest-Europeaan, in 2035 nog met een verbrandingsmotor rijdt, toch op z'n minst een beetje marginaal bent en jezelf maatschappelijk een beetje uitrangeert. Niet helemaal, maar toch wel zoetjesaan steeds meer.

Toch denk ik dat "ze" er nog een knappe kluif aan gaan hebben om het te verbieden binnen die tijd, het kopen alleen al (laat staan het rijden). Aan de andere kant, de klimaatverandering begint nu wel serieuze vormen aan te nemen en wereldwijd gaan de deurtjes naar de meer draconische maatregelen wel langzaamaan open, dus ik ga er zeker geen weddenschap over aan. De oude diesels en tweetakt brommertjes worden ook al effectief geweerd uit milieuzones (en terecht, ik ben er blij mee, vooral die tweetaktjes), dus het kán wel.

Overigens, voor mij klinkt...
Ik zal echt Nooit elektrisch rijden
... behoorlijk vergelijkbaar met "ik zal echt nooit een mobiele telefoon gaan gebruiken".
 
Ik verwacht wel dat als je, zeker als Noord-/Noordwest-Europeaan, in 2035 nog met een verbrandingsmotor rijdt, toch op z'n minst een beetje marginaal bent en jezelf maatschappelijk een beetje uitrangeert. Niet helemaal, maar toch wel zoetjesaan steeds meer.

Toch denk ik dat "ze" er nog een knappe kluif aan gaan hebben om het te verbieden binnen die tijd, het kopen alleen al (laat staan het rijden). Aan de andere kant, de klimaatverandering begint nu wel serieuze vormen aan te nemen en wereldwijd gaan de deurtjes naar de meer draconische maatregelen wel langzaamaan open, dus ik ga er zeker geen weddenschap over aan. De oude diesels en tweetakt brommertjes worden ook al effectief geweerd uit milieuzones (en terecht, ik ben er blij mee, vooral die tweetaktjes), dus het kán wel.

Overigens, voor mij klinkt...

... behoorlijk vergelijkbaar met "ik zal echt nooit een mobiele telefoon gaan gebruiken".
Dus jij denkt opeens prima rijdende auto’s de schroothoop op gaan omdat je anders dan maatschappelijk uit gerangeerd bent
Denk je eens in hoeveel milieu schade dat geeft
 
Overigens, voor mij klinkt...@IndianScout…”ik zal nooit elektrisc rijden”

... behoorlijk vergelijkbaar met "ik zal echt nooit een mobiele telefoon gaan gebruiken".
Hij :] nog met deze rond….met een radius van 5km…omdat de kabel niet langer is :P
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht wel dat als je, zeker als Noord-/Noordwest-Europeaan, in 2035 nog met een verbrandingsmotor rijdt, toch op z'n minst een beetje marginaal bent en jezelf maatschappelijk een beetje uitrangeert.
Tja ... Vraag m'n linker zool maar eens hoeveel ik daarom geef.

Ik rij wat ik rij voor mezelf, niet voor iemand anders.
 
wat een geneuzel weer in dat artikel... ja, gemeenten zullen in de steden graag vooruit lopen op dit gedoe (en daar ben ik niet blij mee).
maar bedenk dat het hier om NIEUWE motoren gaat.
en als je ziet hoe lang een gemiddelde motor meegaat (en hoe veel langer meer als deze door een liefhebber verzorgd/onderhouden) zal het
nog vele jaren langer duren voordat ´de brandstof motor´ voltooid verleden tijd is. (dat je er dan de meeste steden niet meer mee in mag als gevolg van de milieu lobby is een ander verhaal)
 
(dat je er dan de meeste steden niet meer mee in mag als gevolg van de milieu lobby is een ander verhaal)
Vraag me af hoe ze het oplossen als je in die stad woont. Ontheffing? Totaalverbod zodat je hem buiten de stad stallen moet en maar vervoer naar de stalling moet zien te regelen als je rijden wilt?
 
Vraag me af hoe ze het oplossen als je in die stad woont. Ontheffing? Totaalverbod zodat je hem buiten de stad stallen moet en maar vervoer naar de stalling moet zien te regelen als je rijden wilt?
Als het dan uiteindelijk zover komt, zal dat per bouwjaar gaan, netzo als nu met auto’s vanaf een bepaald jaar.
Vanaf het jaar 2100 :P zullen er eerst motoren ouder dan 2070, milieuzones niet meer inmogen.})
Wij gaan dat in ieder geval niet meer meemaken :N
 
Vraag me af hoe ze het oplossen als je in die stad woont. Ontheffing? Totaalverbod zodat je hem buiten de stad stallen moet en maar vervoer naar de stalling moet zien te regelen als je rijden wilt?
dat is helaas een mogelijkheid die sommige onnadenkende ambtenaren zich in het hoofd kunnen halen.
Maar dat komt o.a. omdat bij het maken van verkeersbeleid motoren vaak domweg vergeten worden.

Men gaat in zo'n geval alleen uit van autos (en dat de scooters tegen die tijd allemaal al vervangen zullen zijn door e-bikes, want dat past volgens hen beter bij het imago van hun stad).
Er word simpelweg geen rekening mee gehouden totdat belangengroepen als de MAG zich ermee gaan bemoeien...

Amersfoort probeerde twee jaar geleden iets dergelijks om brandstof scooters (en oudere autos) te weren uit de stad.
Na berichtgeving aan hen door meerdere inwoners (inqluis deze MF' er) pasten ze dat beleid aan.
Maar zoiezo is het van de zotte dat jij je voertuig maar op een willekeurige parkeerplek buiten de stad moet zetten en dan maar via deelvervoer/OV o.i.d. verder de stad in kan om van en naar je huis te gaan...
 
Laatst bewerkt:
Morgen beginnen met stemmen op partijen die niet met klimaatgekte meegaan dus. #stemzeweg
Dat is een verliezende strijd… steden zoals Utrecht zijn behoorlijk links. Maar goed, je hebt alsnog gelijk, want wat moet je anders?
 
Dat is een verliezende strijd… steden zoals Utrecht zijn behoorlijk links. Maar goed, je hebt alsnog gelijk, want wat moet je anders?
Die drie steden zijn links , lekker laten zo , dat ze maar een muur bouwen , ik hoef er niet naar toe
Rest van Nederland stemt iets anders en gelukkig is mijn stem net zo veel waard als die van zullie
 
Dus jij denkt opeens prima rijdende auto’s de schroothoop op gaan omdat je anders dan maatschappelijk uit gerangeerd bent
Denk je eens in hoeveel milieu schade dat geeft
Nee, dat denk ik niet, en dat zei ik ook niet. Wat ik wel zei, of in ieder geval bedoelde, is dat ik verwacht dat het maatschappelijk steeds minder geaccepteerd gaat worden om met brandstofvoertuigen te rijden. Net als dat het nu bijvoorbeeld steeds minder geaccepteerd is om overal te roken, dat is toch ook een beetje een marginale gewoonte aan het worden.

Tja ... Vraag m'n linker zool maar eens hoeveel ik daarom geef.
Waarom zou ik dat doen? Het maakt me niet uit hoe veel je erom geeft, ik zeg alleen dat ik een maatschappelijke verandering verwacht in die zin.
 
Waarom zou ik dat doen? Het maakt me niet uit hoe veel je erom geeft, ik zeg alleen dat ik een maatschappelijke verandering verwacht in die zin.
Misschien. Misschien ook niet. De waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen en die shift zal wel langzaam gaan. Zodra nieuwe ICE voertuigen niet meer verkocht mogen worden zal een meerderheid nog met ICE voertuigen rijden die gekocht zijn voor die regeling in ging. Dat zullen er over de tijd steeds minder worden, totdat het allemaal 'oldtimers' zijn. Misschien worden we aangekeken zoals rokers nu aangekeken worden. Ik weet het niet. En geef er ook niet om.
 
Terug
Bovenaan Onderaan